Weer slecht nieuws gisteren met de cijfers van het CBP. Het gaat nog slechter met de economie dan verwacht (met deze berichten krijg je wel een recessie ja!). Zijn er dingen die jullie uitstellen of zelfs helemaal niet gaan doen? Zoals bv huis kopen, zwanger worden, van baan switchen etc? Wij willen eventueel dit jaar voor een tweede kindje gaan, maar met al deze bezuinigingsmaatregelen vraag ik me af of het wel verstandig is, en of we niet eerst een beetje moeten afwachten wat volgend jaar ons gaat brengen (zeker met de kinderopvang etc). Als puntje bij paaltje komt denk ik niet dat we het van de bezuiningen laten afhangen, maar hoe zit dat bij jullie plannen?
Wij hebben de plannen om een nieuw huis te bouwen al uitgesteld. Maar we moeten dit jaar een keuze maken of grondig verbouwen in het huis waar we nu wonen of nieuw bouwen en die keuze is niet makkelijk.. Wij zitten al bijna twee jaar met teruglopende verdiensten (hebben een autobedrijf)
Voor nu gewoon niet teveel plannen. Maar er komen echt wel weer goede tijden aan. Het is nog 1 of 2 jaar
Wij niet. Ik heb juist sinds een half jaar een baan en daarvoor kwam ik niet aan de slag. Ook afgelopen zomer ons huis verkocht en een nieuw huis gekocht. We merken zeker dat alles duurder is geworden maar we stellen niks uit.. Misschien ook omdat we vanaf het begin af aan gewend zijn om met weinig rond te komen. Dan is beide een baan ineens heel luxe. En als iedereen alles uit gaat stellen schiet het al helemaal niet op met de economie..
Wij houden er in zoverre rekening mee dat ik even blijf zitten waar ik zit qua werk. Ik werk bij de overheid en heb een vaste aanstelling en zal dat nu niet zo snel opgeven. Mijn lief blijft ook bij zijn huidige werkgever. Verbouwing hebben we vorig jaar gehad. Nu proberen we in rap tempo openstaande schulden af te lossen en goed te sparen. We wisten dat 2012 een zuinig jaar voor ons zou worden en dat is prima. Onze kinderwens stellen we niet uit. Wie weet wat er over 5 jaar is overgebleven van de huidige regelingen..
Nee, ik zou idd de kinderwens ook niet uitstellen Ik zou dan eerder niet op vakantie gaan, nog zuiniger leven, gene nieuwe auto kopen etc. Maarja dat ben ik
Ons plan is zo snel mogelijk van onze studieschuld afkomen. Scheelt een hoop stress, zeker als straks 1 van ons misschien zonder werk komt te zitten ofzo. Dan moet ik er niet aan denken dat ik dan naast mn hypotheek ook nog andere schulden heb. Maar door deze schuld zsm af te betalen stellen we wel plannen (verhuizen, auto ed) uit. Maar dat is niet erg.
Uiteindelijk gaan we onze wens voor een tweede ook niet uitstellen, we hebben het best goed en kunnen nog genoeg bezuinigen op andere dingen. Daarnaast hebben we alle spulletjes al, en het enige wat we echt in de portemonnee zullen merken zijn de extra opvangkosten. Luiers en eten en kleertjes vind ik allemaal reuze meevallen. Ach, onze Robin is nog niet eens 1 jaar, dus eerder dan eind van 2012 zal het toch niet zijn
We hebben nu geen grote dingen binnen een jaar gepland die enorm veel geld kosten. Wel zijn we boven aan het verbouwen. We zijn net klaar met 1 slaapkamer en hier hebben we wel een tijd over gedaan. Ene maand lukte dat wel financieel en de andere maand lukte dat niet. Daarom heeft het ook vrij lang geduurd. Als je voor een kindje zou willen gaan zou ik dat niet uitstellen, de opvangkosten worden denk ik alleen maar duurder. En als het eens wens is van jullie zou ik voor gaan. Een nieuw huis kopen zou ik denk ik weer niet doen, vind dat wel een groot risico omdat we nu al een koophuis hebben.
mijn man werkt in het onderwijs en door de enorme bezuinigingen raakt hij waarschijnlijke zijn (vaste) baan kwijt. Ik wil wel graag wat anders maar blijf zitten waar ik zit. Een evt zwangerschap stellen we niet uit en we gaan gewoon op vakantie. Onderwijs heeft opzich wel een goed sociaal plan dus we zien wel wat er komt.
Spannend!! Wij laten een huurhuis achter, dus dat huis hoeven we niet te verkopen, dus dan is het natuurlijk ook een ander verhaal Zoals Jada zegt, als je al een koophuis hebt zal ik het niet doen nee. Wij zitten in een luxe positie
We hadden het plan mijn auto in te ruilen en een nieuwe te kopen. Nu ga ik hem toch maar op rijden want als ik hem later inruil is hij niet meer zo veel waard. We wilde deze zomer ons huis te koop zetten en een twee onder 1 kap te kopen in dezelfde wijk, een gewilde wijk maar er staan er inmiddels een paar te koop. Dan maar geen grotere keuken en een extra kamer...... En tsja.... Mijn baan.... Ik werk er nu 12,5 jaar en eigenlijk zin in een nieuwe uitdaging. Het werk is leuk maar ik heb een collega die voor nogal wat problemen veroorzaakt. Ik zou dolgraag iets anders willen maar nu...... Blijf ik liever even zitten.
Jullie zullen me voor gek verklaren! Wij gaan verhuizen, hebben ons eigen huis nog te koop staan (max 2 jaar, daarna gegarandeerd verkocht), kijken naar een andere auto, ik ben zwanger en ik ben zoekende naar een andere baan (mijn huidige contract is niet verlengd). Dit klinkt misschien heel benauwend, maar we hebben de afgelopen jaren flink gespaard. We kunnen het hebben en doen de komende 2 jaar wat rustiger aan. Ik word er (nog) niet zenuwachtig van. We stellen niets uit. De vakanties zullen we de komende 2 jaar in de achtertuin vieren, maar in ruil krijgen we een prachtig nieuw huis en een kindje, dus wat willen we nog meer!
mmm ja dat klinkt mij best benauwd, ik vind het al heel wat dat we een huis kopen... Pfff hee. Maarja, zolang het voor jullie okay is Een vraagje: hoe weet je dat het huis max 2 jaar en dan gegarandeerd verkocht is?
Mijn man heeft eind 2010 al zijn vaste baan verloren door de " crisis" Gelukkig heel snel weer een nieuwe baan kunnen vinden. Een vaste baan is tegenwoordig niet zo vast meer. Stelt niks voor. Ook al hebben ze geen dossier opgebouwd, als ze van je af willen zeggen ze wel dat nu het hoge woord er uit is ( dat ze van je af willen) dat de arbeidsverhouding is verstoord. Het enige wat ik wel doe is meer sparen. Ik heb er 100 euro bovenop gedaan en we geven dus 25 euro per week minder uit.
Wij hebben ons nieuwe huis met Brabantse verkoopgarantie gekocht. Die garantie is overdraagbaar op ons huis. Zie ook www.huizenmetverkoopgarantie.nl. De provincie Brabant koopt tegen een van tevoren vastgesteld bedrag jouw huis als het na 2 jaar niet verkocht is. Er zitten natuurlijk wel wat voorwaarden aan vast, maar dat was voor ons geen probleem. Als je op die manier verder kan...
O, dat dat bestaat! Wat goed, ik heb het niet helemaal gelezen, en er zullen vast haken en ogen aan zitten maar goed, als het werkt is het best ideaal in deze tijd lijkt me.