Wat is jouw salaris en hoeveel uren werk jij?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 8 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    Ah, in Nederland werkt het iets anders. Het maakt niet uit of je fulltime of parttime werkt. Er wordt enkel gekeken naar het bedrag en daar wordt de belasting over berekend. Wat een fulltime dienstverband is wordt ook door de organisatie bepaald. Bij het ene bedrijf is 40 uur fulltime, terwijl dat bij anderen 38 of 36 uur kan zijn.

    Of je nou 40 uur, 32 of maar 12 uur werkt, als je daarmee € 1600 bruto verdiend hou je er altijd € 1500 netto aan over.

    Bij jullie loopt de belasting wel veel harder op bij hogere inkomens dan in Nederland.
     
  2. MamaMaya

    MamaMaya Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Voltijds varieert ook hier, maar 38u is zo’n beetje doorsnee, vandaar dit als uitgangspunt genomen. Ik wilde enkel laten zien dat hogere lonen zeer zwaar belast worden in België, en dat je bij een bruto loonsverhoging vaak zwaar teleurgesteld wordt als je de netto uitkomst ziet. Ik heb jong carrière gemaakt, en bruto maakte mijn loon snel grote sprongen (ruim verdubbeld in de eerste 6j), maar netto viel dat serieus tegen (amper 15% erbij). Het is ergens logisch dat de betere verdieners meer bijdragen, dat is het solidariteitsbeginsel. Maar in België weegt dat zo zwaar op de beter verdienende werkende klasse, dat het demotiveert. Of, erger nog, aanzet tot fraude.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  3. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Nou dat klopt niet hoor. Er zijn zat pensioenfondsen e.d. die werken met een dag of uurfranchise, dus dan maakt het wel degelijk uit hoeveel uur je werkt om een bepaald nettoloon over te houden ;)
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Maar dat is hier ook wel zo. Mijn man kreeg een keer een beste verhoging, maar dat viel netto smerig tegen. Moesten ook vind de helft meer gaan betalen aan de kinderopvang.
     
  5. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mooi salaris.
    Wat ben je dan straks ?
     
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Psychiater;)
     
  7. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    Het gaat over de belastingdruk. Blijkbaar wordt parttime werken in België zwaarder belast, dat is in Nederland niet zo. Ik weet niet wat een dag of uurfranchise in die branche inhoud maar ik weet wel dat, dat geen invloed heeft op de belasting die de overheid in rekening brengt op het bruto loon wat iemand verdiend.
    Wat @suus1983 hierboven zegt. Is in Nederland ook wel zo. We hebben nog een ingenieus systeem aan allerhande toeslagen. Dat zie je niet terug in mijn simpele bruto / netto voorbeeld maar uiteindelijk hou je onderaan de streep ook minder over. Voor elke euro die je meer verdiend krijg je minder terug aan de opvangkosten van je kinderen, krijg je minder toeslag om je huur mee te betalen, krijg je minder korting op je zorgverzekering. Er is in Nederland een hele grote range in salarissen waarin een verhoging geen enkel verschil maakt omdat je het aan de andere kant moet inleveren door middel van verlaging van je toeslagen.

    Het is te complex om daar helemaal op in te gaan.
     
    juf1987, suus1983 en Siepie85 vinden dit leuk.
  8. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Je hebt t in je stukje niet over belastingdruk maar puur over "zoveel bruto is altijd zoveel netto, ongeacht het aantal uren" en dat wil ik even ontkrachten. Dat t ingewikkeld is weet ik, het is mijn werk ;) .

    - Stel het pensioenfonds heeft een dagfranchise van 100 euro (dat betekent dat je over 100 euro geen premie hoeft te betalen>
    - Stel je krijgt bruto 5000 euro
    - Stel de pensioenpremie is 10%
    - Bij 4 dagen per maand werken: 5000 - 400 * 10%= 460 euro pensioenpremie van je brutoloon af
    - Bij 20 dagen voor t zelfde loon: 5000 - 2000 * 10% = 300 euro pensioenpremie.

    Pas daarna wordt er gekeken wat het loon voor loonheffingen is en wordt aan de hand van de witte tabel het bedrag van de loonbelasting bepaald. (dat bedrag is dus in beide gevallen anders!)

    Dus er zit écht verschil in.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  9. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    Mijn post was een follow-up op deze, dus wederom, het ging over de belastingdruk en het verschil tussen Nederland en België:
    Jij weet ongetwijfeld heel veel van pensioenen, ik niet, en daar ging het dus ook helemaal niet over. Mijn opmerking dat het complex is was ook niet aan jou gericht.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  10. Sascha87

    Sascha87 Actief lid

    3 dec 2014
    419
    114
    43
    Als kandidaat. Ik vind het geen vetpot hoor .

    Vind het werk superleuk, en heb hele leuke collega’s maar kan bij andere kantoren wel meer verdienen.
     
  11. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.247
    668
    113
    Nou ik ben sinds kort assistent makelaar maar nog veel binnendienst tot we een nieuwe collega hebben aangenomen zodat ik meer naar buiten kan maar verdien ook echt slecht. Krijg nog wel salarisverhoging binnenkort voor die nieuwe functie maar het valt vies tegen.
    Ik vind jou salaris ook geen vetpot inderdaad.
     
  12. Sascha87

    Sascha87 Actief lid

    3 dec 2014
    419
    114
    43
    wel heel leuk als je straks meer naar buiten mag! Ik heb zelf ook eerst binnen gezeten, maar dat hield ik echt nier vol.

    Salaris is echt wel minder idd. Je zou eens om je heen kunnen vragen wat een assistent bij andere kantoren krijgt. Hier scheelt het in de omgeving soms wel €800 bruto.

    Ik heb nu nog een studieovereenkomst (nog 2 jr) maar ga daarna ook zeker om mij heen kijken. Als ik me bedenk dat ik per week toch gemiddeld 2 opdrachten van ongeveer €4500,- binnenhaal, dan zou ik denken dat ik wel wat meer verdien
     
  13. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.247
    668
    113
    ik zit ook nog aan die studie overeenkomst vast en aan een concurrentiebeding dus zo snel naar wat anders kijken is mij lastig gemaakt werk al 17 jaar bij dit kantoor, vind het werk leuk en mijn collega’s maar voor het salaris zou ik direct vertrekken. Heb in het verleden al gesolliciteerd maar omdat nu alles goed geregeld is met mijn werktijden en de kinderen ben ik toch nog blijven hangen.
    Maar hou altijd mijn oren en ogen open.
    Nu is het ook zo dat ik ook in de crisis al bij dit kantoor werkte dus 8 jaar lang geen salarisverhoging hebt gehad maar dan echt 0 euro dus dan snap je wel dat ik blijf hangen op een lullig salaris. Dit heb ik mijn werkgever al vaak duidelijk gemaakt en nu ook aangegeven dat ik voor assistent een leuke verhoging wil want het is maar een lachertje. Ben daar ook heel eerlijk in naar hem omdat ik het zat ben om eigenlijk onderbetaald te krijgen. Als ik hier dan lees wat sommige dames verdienen dan weet ik zeker dat het veel beter kan.
    En wie weet dat ik ineens besluit om weg te gaan. Gelukkig verdient mijn man goed
     
  14. MamaMaya

    MamaMaya Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ben momenteel ook "onderbetaald". Maar het is vlakbij (+/- 1km van huis en van school kinderen), mijn uren zijn volledig aangepast aan de schooltijden (nooit opvang nodig) en ik heb maximale flexibiliteit. Dat alles is me meer waard dan een hoger loon. Ik heb al meer dan het dubbele verdiend, maar als je gezin dan compleet vierkant draait en je ongelukkig bent van de constante stress... Nee, geef mij dan maar wat onbetaalbaar is: rust in ons gezin en in mijn hoofd. Balans is zo belangrijk.
     
    Mum1921, Neuzeke, NiVa0230 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    Schaal 60 Cao GGZ, 4053 bruto per maand op basis van 36 uur ex vakantiegeld en 13de maand. Elk dienstjaar ga ik een trede omhoog. Ik werk parttime en val onder de ondersteunende diensten.
     

Deel Deze Pagina