Wat is jouw specialiteit?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1234, 17 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Het water loopt me nu al in de mond als ik al die heerlijke dingen lees! Heeft iemand zin wat recepten neer te zetten? Merk dat ik de laatste tijd echt aan het rouleren ben tussen mijn standaard recepten. Ben vooral benieuwd naar de Indonesische recepten. Maak dat zelf echt nooit, maar vind het zo heerlijk!

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Ehm.. hij kan beter koken. :) Ik ben al blij als de aardappels gaar zijn enzo.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Chinese tomatensoep, ben ik erg goed in :D
    Maak het altijd op verjaardagen, en krijg er altijd complimentjes over.
    De pan is ook altijd zo leeg, haha.

4. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    appeltaart, varkenshaasje in kruidenboter gebakken, rosbief uit de oven, kippenbouten uit de oven.. krijg eigenlijk heel vaak complimentjes haha maakt niet zo zeer uit wat ik maak.

5. belinda203

belinda203 Bekend lid

23 mrt 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Zetten julie de recepten er ook ff bij meiden??
    Wie weet wordt ik dan ook nog eens een keukenprinses :D:D

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

7. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Nou ik heb het gevraagd: gebakken aardappeltjes, stukje lekker vlees en sla. najaaaa daar heb ik zelf bijna geen werk aan :(

Hij vindt alles wat ik kook wel lekker. Af en toe probeer ik iets nieuws. Nadat het recept gefinetuned is vindt hij het dan ook erg lekker.

8. Annet73

Annet73 Actief lid

18 jan 2006
    294
    0
    16
    Uiensoep....Mag ik mijn man 's nachts voor wakkermaken:p

9. augustus

augustus Niet meer actief

Risotto, lasagna en een ravioli gerecht met ricotta saus en walnoten

10. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Mijn vriend is eigenlijk tevreden met alles wat ik maak maar een lekker bordje goulash met rijst of spagettie zijn toch wel zn favoriet.. Hoewel hij me wel elke avond na het eten heel lief een complimentje geeft :).

11. Mayon

Mayon Niet meer actief

Nasi! Dat waardeert hij echt.

En ik heb laatst bruine bonensoep gemaakt, (vers) hij dacht dat hij dat niet luste maar wel dus, heerlijk vond ie het!

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ja hoor, komt 'ie:

500 gr. kipgehakt
    zoute ketjap (blauw-witte fles bij de toko/turkse supermarkt)
    1 adjuma/mme jeanette pepertje
    1 ui, klein gesnipperd
    tomatenpuree
    1 maggiblokje
    knoflook
    zwarte peper en eventueel zout naar smaak

Ui fruiten met knoflook
    kipgehakt erbij doen, goed rullen (gaat lastiger bij kipgehakt dan rundgehakt, dus even goed prakken met een vork bijv.)
    3 á 4 koffielepels tomatenpuree, maggiblokje en zwarte peper erbij
    zoute ketjap erbij (ik kan niet precies zeggen hoeveel...ik doe het op gevoel en smaak, dus moet je even uitproberen. Het moet goed donker worden, maar niet té zout natuurlijk)
    Indien nodig zout erbij
    Als laatste de adjuma/mme jeanette erbij. Ik knip 'm altijd in heeeele kleine stukjes door het vlees. Dat is wel tricky, want het wordt natuurlijk behoorlijk spicy dan, maar wij houden daarvan (vriend is Surinaams). Dus ook dat moet je naar eigen smaak doen (of de peper gewoon weglaten, kan ook).
    Nog even zacht doorbakken tot alle smaken goed ingetrokken zijn.

Ondertussen maak je brooddeeg, voor gewoon wit brood. Op het pak staat hoe het moet (het moet ook rijzen en zo, dus het duurt wel even)

Als het deeg klaar is, balletjes ter grootte van een flinke stuiterbal maken, en deze met je handen tot een plat rondje maken (doorsnee van een vla-schaaltje ongeveer).
    Hier wat van de kipvulling op doen, en dan alles dichtvouwen tot je de baopao-vorm hebt.

Dit alles op een bakplaat met bakpapier in de oven zetten. De temperatuur van de oven staat op het pak brooddeeg (weet ik niet meer uit mijn hoofd). En dan gewoon in de gaten houden, en wanneer het mooi goudbruin is uit de oven halen. Af laten koelen en....jummieieieieie :D

Bovenstaande kan ook met lamsgehakt trouwens...zo maakt een kennis van mij ze. Ook superlekker.

13. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Dat klinkt lekker, maar wel veel werk zeg!

14. 1234

1234 Niet meer actief

Die bapao klinkt wel heel lekker. Misschien dat ik dat wel een keer ga maken. We hebben alleen geen toko hier in de directe omgeving. Kun je die ketjap ook gewoon in de supermarkt kopen?

En wat is dit? 1 adjuma/mme jeanette pepertje
    Is dat niet gewoon een rode of groene peper?

15. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Een madam jeanette peper, is volgens mij heter.

(vergeef me als ik het mis heb;))

16. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Hij zegt alles lekker te vinden, wat ik voor hem maak.
    Maar zijn lievelingsgerechten zijn dan denk ik toch:

Eend met sinaasappel-portsaus
    Pasta met venusschelpen, knoflook, rode peper en witte wijn
    Chili con carne
    En pasta met rivierkreeftjes
    En hij is dol op alle zelf gemaakte soepen en dus niet met een pakje of boullionblokje ofzo...:)

17. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.812
    689
    113
    Vrouw
    kip tandoori vind hij van mij heerlijk en als ik tagliatelli met kip pesto maak dan yumt hij de hele pan leeg :p

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dank je wel Mikki!

19. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    een adjuma/mme jeanette is een Surinaamse gele peper. Veel heter dan de groene of de rode. De adjuma is de heetste van de twee. Niet in je ogen wrijven of vinger in je mond doen als je de binnenkant hebt aangeraakt! :D

die ketjap kun je ook bij sommige supermarkten kopen (vooral supermarkten die veel buitenlandse producten verkopen). De c1000 heeft het hier ook. Niet te verwarren met ketjap manis, die zoet is!

20. 1234

1234 Niet meer actief

Ok bedankt voor je info.

Dat ogen wrijven heb ik weleens gedaan toen ik een rode peper had gesneden. Het was net alsof mijn ogen eruit brandden. :$ Ook al had ik mijn handen gewassen.

Dus dat doen we maar nier weer. :p

Deel Deze Pagina