Wat is jouw succes taart home Made?

Discussie in 'De lounge' gestart door bunchy, 9 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gruffalo123

Gruffalo123 Fanatiek lid

26 jun 2017
    3.940
    4.461
    113
    Recept lijkt ingewikkeld, maar is goed te doen als je rustig de tijd neemt.

Tiramisu taart

6 grote eidooiers
    200 gram suiker
    250 gram mascarpone
    400 gram slagroom
    2-3 pak lange vingers
    2 kop sterke espresso
    Tia Maria likeur
    Cacaopoeder
    50 gram roomboter
    6 blaadjes gelatine

Taartbodem:
    1 pak lange vingers met 1 eetlepel cacao in de keukenmachine tot meel vermalen.
    Boter smelten in pannetje en door de boter 2 eetlepels koffielikeur en 2 eetlepels espresso. Heel even laten doorkoken zodat de smaak goed in de boter trekt. Boter mengsel door koekjesmeel roeren. Daarmee de bodem van een taartvorm bedekken en zacht aandrukken. Hierna de bodem in de koelkast zetten

Taart:
    Gelatine in koud water te weken leggen. Sabayon maken van eidooier en suiker: suiker met eidooier mengen in roestvrijstalen mengkom en dit boven een pan met kokend water continu roerend met garde ruim 10 minuten verhitten. Daarna nog zeker 15 minuten rustig blijven doorroeren terwijl het mengsel langzaam afkoelt. Als het mengsel dik wordt en de kleur van citroen krijgt (wat witter dan het mengsel mee begon) is het klaar. Tip gebruik voor het roeren tijdens het afkoelen een keukenmachine.
    Sabayon nog een twintig/dertig minuten laten afkoelen. Ondertussen slagroom stijf kloppen.
    Mascarpone voorzichtig door de sabayon vouwen. Daarna de slagroom er voorzichtig door roeren.
    In een pannetje een eetlepel water, een eetlepel Tia Maria en een eetlepel espresso verhitten en daar de gelatine blaadje voor blaadje in oplossen.
    Gelatine mengsel rustig door de taartmix roeren.
    Kop espresso met ongeveer 0,5-0,75 kop Tia Maria mengen in schaaltje
    1 laag taartmix op de bodem scheppen (ongeveer 2 cm dik).
    Lange vingers kort in koffiemengsel dopen (niet weken!). Laag lange vingers op de taartmix. Daar weer een laag taartmix op.
    Taart minstens 8 uur in de koelkast, na twee dagen is hij op zijn best qua smaken!
    Vlak voor het serveren dunne laag cacaopoeder erop strooien.

Eet smakelijk!

Zuul vindt dit leuk.
  2. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.498
    598
    113
    Thanks!

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik gebruik het recept van Smakelijck https://www.smakelijck.nl/recepten/koningsdag/sinaasappel-mascarpone-taart-/
    En dit recept
    https://www.savorysweets.nl/voor-bij-de-koffie/recept-sinaasappel-kwarktaart-bastognebodem/

Ik maak de bodem van bastognekoeken en roomboter
    Dan bestaat de 'kwarklaag' uit 500gr Griekse yoghurt, 250mascarpone en 250ml slagroom. En dan natuurlijk de sinaasappelsap en de gelatine, ik geloof dat ik 250ml sap doe en 8 blaadjes gelatine.
    Ik voeg geen suiker toe, alleen wat honing zo'n 75-100 gram, vind de taart al zoet genoeg en bij sinaasappel juist wel lekker als hij een beetje fris is.
    Taart op laten stijven en na 3-4 uur doe ik er dan nog een geleilaagje op, dan weer minimaal 2 uur in de koelkast.

Ik heb nu het bovenstaande recept van smakelijck gebruikt en ipv sinaasappel gepureerde mango en perzik gebruikt omdat ik dat nog in de vriezer had liggen, ben benieuwd of dat ook lekker is. Maak hem ook regelmatig met sap van rood fruit.
    De reden dat ik 2 recepten pak is dat ik een 20cm voor bijv een verjaardag wat klein vind.
    De hoeveelheden die ik net noemde zijn genoeg voor een 24cm springvorm.

4. 3musketierseneengirl

3musketierseneengirl Fanatiek lid

6 jan 2021
    2.369
    1.760
    113
    Vrouw
    Kan ook zonder advocaat met laagje chocolade saus

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Seizoen is denk ik ook alweer voorbij. AH heeft het normaal wel

6. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
  7. Gruffalo123

Gruffalo123 Fanatiek lid

26 jun 2017
    3.940
    4.461
    113
    Rabarber seizoen is echt wel voorbij. Zit nu teveel oxaalzuur in de planten en dat is niet gezond om dat regelmatig te eten. Vandaar dat het ook eigenlijk niet meer in de winkel ligt.

8. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.623
    113
    Ik geloof dat je op een liter melk 65 gram custard doet. Je moet wel heel goed roeren als je het aan het verwarmen bent want het koekt aan als de neten :rolleyes:

9. Loeskaz

Loeskaz Bekend lid

10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Zeker!

Die ga ik komend weekend eens proberen!

Deel Deze Pagina