Recept lijkt ingewikkeld, maar is goed te doen als je rustig de tijd neemt. Tiramisu taart 6 grote eidooiers 200 gram suiker 250 gram mascarpone 400 gram slagroom 2-3 pak lange vingers 2 kop sterke espresso Tia Maria likeur Cacaopoeder 50 gram roomboter 6 blaadjes gelatine Taartbodem: 1 pak lange vingers met 1 eetlepel cacao in de keukenmachine tot meel vermalen. Boter smelten in pannetje en door de boter 2 eetlepels koffielikeur en 2 eetlepels espresso. Heel even laten doorkoken zodat de smaak goed in de boter trekt. Boter mengsel door koekjesmeel roeren. Daarmee de bodem van een taartvorm bedekken en zacht aandrukken. Hierna de bodem in de koelkast zetten Taart: Gelatine in koud water te weken leggen. Sabayon maken van eidooier en suiker: suiker met eidooier mengen in roestvrijstalen mengkom en dit boven een pan met kokend water continu roerend met garde ruim 10 minuten verhitten. Daarna nog zeker 15 minuten rustig blijven doorroeren terwijl het mengsel langzaam afkoelt. Als het mengsel dik wordt en de kleur van citroen krijgt (wat witter dan het mengsel mee begon) is het klaar. Tip gebruik voor het roeren tijdens het afkoelen een keukenmachine. Sabayon nog een twintig/dertig minuten laten afkoelen. Ondertussen slagroom stijf kloppen. Mascarpone voorzichtig door de sabayon vouwen. Daarna de slagroom er voorzichtig door roeren. In een pannetje een eetlepel water, een eetlepel Tia Maria en een eetlepel espresso verhitten en daar de gelatine blaadje voor blaadje in oplossen. Gelatine mengsel rustig door de taartmix roeren. Kop espresso met ongeveer 0,5-0,75 kop Tia Maria mengen in schaaltje 1 laag taartmix op de bodem scheppen (ongeveer 2 cm dik). Lange vingers kort in koffiemengsel dopen (niet weken!). Laag lange vingers op de taartmix. Daar weer een laag taartmix op. Taart minstens 8 uur in de koelkast, na twee dagen is hij op zijn best qua smaken! Vlak voor het serveren dunne laag cacaopoeder erop strooien. Eet smakelijk!
Ik gebruik het recept van Smakelijck https://www.smakelijck.nl/recepten/koningsdag/sinaasappel-mascarpone-taart-/ En dit recept https://www.savorysweets.nl/voor-bij-de-koffie/recept-sinaasappel-kwarktaart-bastognebodem/ Ik maak de bodem van bastognekoeken en roomboter Dan bestaat de 'kwarklaag' uit 500gr Griekse yoghurt, 250mascarpone en 250ml slagroom. En dan natuurlijk de sinaasappelsap en de gelatine, ik geloof dat ik 250ml sap doe en 8 blaadjes gelatine. Ik voeg geen suiker toe, alleen wat honing zo'n 75-100 gram, vind de taart al zoet genoeg en bij sinaasappel juist wel lekker als hij een beetje fris is. Taart op laten stijven en na 3-4 uur doe ik er dan nog een geleilaagje op, dan weer minimaal 2 uur in de koelkast. Ik heb nu het bovenstaande recept van smakelijck gebruikt en ipv sinaasappel gepureerde mango en perzik gebruikt omdat ik dat nog in de vriezer had liggen, ben benieuwd of dat ook lekker is. Maak hem ook regelmatig met sap van rood fruit. De reden dat ik 2 recepten pak is dat ik een 20cm voor bijv een verjaardag wat klein vind. De hoeveelheden die ik net noemde zijn genoeg voor een 24cm springvorm.
Ik maak nooit 2x dezelfde taart, ook al zijn ze zeer lekker. Laatst deze gemaakt: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1194967/no-bake-chocoladetaart-met-zomerfruit-en-hagelslag Ziet er zeer machtig uit, maar valt heel erg mee. Iedereen vond hem zeer lekker. Een aantal heeft hem thuis ook nog gemaakt, zo erg viel die in de smaak.
Rabarber seizoen is echt wel voorbij. Zit nu teveel oxaalzuur in de planten en dat is niet gezond om dat regelmatig te eten. Vandaar dat het ook eigenlijk niet meer in de winkel ligt.
Ik geloof dat je op een liter melk 65 gram custard doet. Je moet wel heel goed roeren als je het aan het verwarmen bent want het koekt aan als de neten