Wat is jullie drinkgedrag qua alcohol?

Discussie in 'De lounge' gestart door me1989, 24 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Ik heb geen eens een rijbewijs.... We hebben wel een auto :roflmao:
    Maar alleen met de kinderen is max 1 drankje. Mocht het zo uitkomen.
    Maar meestal niet.
    Ik vind ook wel lekker cola light met ijs en citroen, of een tonic 0 procent met ijs en roze limonade.

cowgirl80 en owly vinden dit leuk.
  2. Marre1985

Marre1985 Bekend lid

1 mei 2017
    588
    500
    93
    Vrouw
    Ik dronk tot een paar jaar terug ook ongeveer elke dag wijn. Dat doen ook veel mensen in mijn omgeving. Na een werkdag bij het eten een glas wijn, soms twee. In het weekend vaak meer.

Ik kon er echt ontzettend naar uitkijken, even een luxemomentje na een stressvolle dag, lekker glas wijn, even ontspannen.

Tot ik inzag dat het helemaal niet de stress was waarvan ik moest ontspannen maar mijn lichaam gewoon graag alcohol wilde.

Ik drink nu heel weinig, sowieso nooit thuis tenzij er bijv vrienden op bezoek zijn, en voel me zoveel beter. Meer energie, en ik vind alcohol ook helemaal niet meer zo lekker.

Dus als je zou willen stoppen maar een glaasje wijn of port te lekker vindt om te laten staan: misschien toch proberen om het een keer een maand helemaal te laten staan en dan daarna te kijken of je het nog steeds zo lekker vindt.

3. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.120
    5.038
    113
    Vrouw
    Ik drink met carnaval, kerst en oud en nieuw. En soms tijdens een gezellig avondje met vrienden.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Helemaal mee eens. Je ruikt het gelijk.
    Ooit een wijnproeverij gehad. Dat was echt niet aan mij besteed. Een nipte en bleh zo ontzettend goor. De rest stond daar ooooh wat lekker. Ben er mee gestopt.

Saartje33 vindt dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Zoals in tiramisu dan zit er wijn in. Je ruikt het al zodra je het open trekt.

Maan14, Ysabella en Saartje33 vinden dit leuk.
  6. Baff11

Baff11 Lid

9 sep 2024
    17
    4
    3
    Vrouw

hier ook, ik drink ook een wijntje als de kinderen op bed liggen, voor mij een soort ontspanning even niks en met een glas wijn op de bank. in het weekend gaat er ook wel is een fles door heen. Dan ben ik dus ook een “probleem”drinker. ik geniet gewoon soms van een wijntje

Kwek en me1989 vinden dit leuk.
  7. Mya

Mya Fanatiek lid

12 apr 2012
    2.727
    2.228
    113
    Dit wou ik ook zeggen, stel je voor dat er wel iets gebeurt, dan moet er toch iemand kunnen autorijden bv.

Ysabella vindt dit leuk.
  8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Ik drink elk weekend alcohol, mijn man ook.
    'Vroeger' ook weleens een periode erin geslopen dat we elke dag wel alcohol dronken en toen op een bepaald punt bewust de keuze gemaakt dat dat niet is hoe we het wilden. Gewoontes zijn naar mijn idee toch ook een soort van verslaving. Niet een lichamelijke, want absoluut geen lichamelijke verschijnselen. Maar een mentale toch zeker wel, je associeert het met 'iets' zoals ontspannen, gezelligheid, whatever. En dat vonden we niet oké meer. Nu dus in niet meer doordeweeks.
    Onze kinderen hebben ons gewoon alcohol zien drinken in de jaren, beide lusten ze het zelf niet nu ze meerderjarig zijn.
    Ik onze omgeving kennen wij overigens vrij weinig mensen die geen alcohol drinken.

Paardenbloem, Kwek, me1989 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    3 pagina’s gelezen en ja hoor. Iedereen weer op de achterste poten over alcohol.
    Nou in het gedeelte van Nederland waar ik woon genieten we er gewoon van.
    En ook in de feestweek en na een leuk evenement. Zomers heerlijk op het geweldige lokale terras waar ze hun eigen bier brouwen en thuis met een feestje ook.

Kwek, Cornflake, me1989 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    En als je om een andere reden niet zou kunnen rijden. Vind je dan dat je niet alleen kan zijn met de kinderen?

En vind je ouders die geen auto hebben (of 1 auto en 1 van de ouders is daar regelmatig nee weg) of geen rijbewijs hebben dan ook onverantwoordelijk?
    Want als er iets gebeurt kunnen ze niet rijden.

Kwek, Paardenbloem, masami en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.178
    6.577
    113
    Wat knap dat je er zelf achter bent gekomen. Wat je beschrijft is namelijk precies waar het in dit topic ook om gaat: dat een gewoonte zo kan veranderen in een afhankelijkheid.

Saartje33 vindt dit leuk.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Het is ook maar net hoe je dat wil lezen. En dan nog: wellicht omdat het om een genormaliseerde drug gaat waar mensen over het algemeen de gevolgen nogal van onderschatten?
    Overigens komt mijn familie (vaderszijde) ook uit jouw omgeving. Bijna niemand van hen drinkt alcohol.

Knuffelmonster, Saartje33 en Sado vinden dit leuk.
  13. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.239
    4.194
    113
    Vrouw
    Als dat het gedeelte is waar ik woon: daar wordt serieus heeeeel veel gedronken! Ik heb weleens tegen man gezegd dat de hoge cijfers qua gemiddeld alcoholgebruik in heel Nederland zeker voor 70 % uit onze omgeving komen.

14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Niet zo ver van waar jij woont, namelijk de Achterhoek (als ik het tenminste goed herinner en dat dat is waar zij vandaan komt).

mamabri vindt dit leuk.
  15. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.133
    3.212
    113
    Vrouw
    #335 Splitijsje, 26 sep 2024
    Laatst bewerkt: 26 sep 2024
    Na pagina 9 ben ik opgehouden met lezen (misschien lees ik straks verder) maar voor nu:
    In mijn twintiger jaren genoeg gedronken en het licht in de kroeg uit gedaan. Sinds +10 jaar drink ik geen alcohol meer. Geen druppel. Op onze bruiloft was het enige alcoholvrije glaasje bubbels voor mij. Los van de calorieën en dat het ongezond en verslavend is en ik het niet lekker vind, drink ik niet omdat ik er mega down van word.
    Ik ben blij dat mijn man alleen bij gelegenheden drinkt (een verjaardag of goed diner en dan nooit meer dan twee glazen). Het helpt ook dat we allebei minimaal 3x per week sporten en hij halve en hele marathons rent.

Alcohol is de meest maatschappelijk geaccepteerde drug, het werkt verslavend en heeft effect op je dopamine en serotonine levels en er treedt op enig moment tolerantie op. Ik werk +14 jaar in de business van alles wat met verslaving te maken heeft en heb genoeg mensen om me heen die met mate drinken, maar blijf er zelf ver van. Niet omdat ik geen maat kan houden (eerder het tegenovergestelde; ik ben totaal niet verslavingsgevoelig), maar omdat ik zakelijk te veel mensen heb ontmoet wiens leven middelen heeft verwoest (en dan nog niet te spreken over zijn/haar omgeving en alle gevolgen van dien).

16. Diiba

Diiba Fanatiek lid

14 sep 2023
    1.093
    1.812
    113
    Vrouw
    Nou ik heb me wel verbaasd over de reacties van een aantal niet drinkers. Erg belerend richting ts en vingerwijzend. Als dat goed bedoeld advies moet zijn, kan ik wel zeggen dat die communicatiestijl over het algemeen niet werkt om iemand tot andere inzichten te brengen. Ik bedoel het overigens niet naar jou persoonlijk. Ik heb niet onthouden wie het waren die zo reageerden.

Mama8891, Leesteken, Dubbelgeluk en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Wij hadden dit op onze bruiloft. Bij het glas heffen kon je kiezen tussen prosecco en alcolvrije bubbels. Top!

Mamafiets vindt dit leuk.
  18. Mya

Mya Fanatiek lid

12 apr 2012
    2.727
    2.228
    113
    Ik vind dit in mijn eigen situatie, ik vind anderen niet onverantwoordelijk als ze geen auto hebben, het gaat hier over mijn eigen gevoel, ik wil ten alle tijden goed kunnen handelen als er wat dan ook gebeurd.

cosdy vindt dit leuk.
  19. Paardenbloem

Paardenbloem Bekend lid

31 mei 2022
    761
    1.229
    93
    Vrouw
    Ik vind sommige reacties hier vrij overdreven/zwart-wit. Ik zou TS haar gedrag persoonlijk niet als problematisch categoriseren.

Ik vind goede wijn heel erg lekker en heel soms een likeurtje ook wel.
    Ik drink niet omdat het anders niet gezellig is maar omdat ik een rode wijn met een paar kaasjes of toastjes op zaterdagavond gewoon heel erg lekker vind. En mijn man overigens ook.
    Ik drink soms wekenlang niet en soms (max.) 3 glazen op een avond, in het weekend, als de kinderen slapen of als we samen weg zijn. Als zij erbij zijn maximaal 1 glas, bij het avondeten bijvoorbeeld. Maar dat is sporadisch. Mijn man trekt wel regelmatig een biertje open in het weekend bijvoorbeeld waar de kinderen bij zijn, heb ik echt geen probleem mee want dat zijn er ook nooit meer dan 2.
    En ja, het is niet iets wat fantastisch is voor je gezondheid maar dat is een Bossche bol of een inactieve levensstijl ook niet.

Ik ben denk ik niet erg verslavingsgevoelig want ik kan net zo makkelijk als dat ik in de vakantie wat meer drink, er nadien ook weer mee stoppen. Ik voel niet een craving ofzo, wat dat betreft denk ik dat chocola voor mijn gezondheid gevaarlijker is:o:

Ik wil overigens niet zeggen dat ik alles maar oké vind wat alcohol betreft. Ik heb een hekel aan dronken mensen in gezelschap en ik weet ook vanuit mijn omgeving dat ouders met een drankprobleem niet iets zijn om lacherig over te doen. En rijden met alcohol op is echt niet oké natuurlijk.

Maar op zijn tijd genieten van een goede wijn bij de barbecue/kaasplank/pasta daar zie ik geen probleem in.
    Ik ben dan overigens ook niet zo dat ik een hele voorraad supermarkt bocht heb staan, maar af en toe rijd ik (nuchter:p) naar de plaatselijke wijnwinkel om 1 goede fles te halen voor het weekend. En die komt meestal niet eens helemaal op met z’n tweeën.

Iertje81, mamabri en Kwek vinden dit leuk.
  20. Paardenbloem

Paardenbloem Bekend lid

31 mei 2022
    761
    1.229
    93
    Vrouw
    Tiramisu met wijn bereid lijkt me geen succes;)
    Sorry heel flauw, je bedoelt waarschijnlijk dat je de alcoholgeur ruikt, maar tiramisu wordt gemaakt met rum, amaretto of likeur bijvoorbeeld.

Liliane92, spruitje80, Adje en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina