wat is jullie idee hierover?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tulip, 29 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nee, valt mij ook een beetje tegen hoor! Wegbrengen, even blijven plakken, boodschappen doen, kop koffie drinken, was in de machine, rondje zuigen en plees en dan kan je je alweer haasten om op tijd je kind te halen!;)

2. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik zou haar er wel afhalen. en naar een psz doen van de school van jullie keuze. zo kan ze wennen aan de kinderen en 3 halve dagen spelen. de rest is ze dan lekker thuis. als je het vanaf de grote vakantie doet zal de overgang minder opvallend zijn. een kind is flexibel. wij tobben vaak veel meer dan nodig is. ze zal het even niet leuk vinden maar ook weer snel gewend zijn op de psz bij de kindjes waar ze dan straks haar hele schooltijd gaat delen. ik begrijp niet helemaal waarom ze niet naar een psz kan met een lagere school erbij. of wat je nu precies bedoeld in je stukje . dat ze op verschillende locaties zitten?

3. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    ow ik snap je helemaal ... ik zit nu in de ziektewet, mijn contract loopt af in de zomervakantie en ga dan pas weer in februari aan het werk. Ik hou de kiddies wel op het kdv want zij kunnen daar lekker spelen ed hebben er vriendjes en ik heb ook mijn rust nodig. Wel gaan ze korter op een dag.
    Mijn dochter van bijna 3 gaat straks wel een dag minder kdv en dan naar de psz.

4. zogelukkig

Ik snap een paar dingen niet:

hier geen psz die verbonden is aan een school.

Ten tweede: "vriendjes hebben" vind ik een heel zware term als het gaat om peuters/kleuters. Tussen 4 en 6 kunnen blijvende vriendschappen ontstaan.

Kinderen spelen nu veel met kinderen van moeders waarmee hun eigen moeder bevriend is. Mijn zoon heeft 1 echt "vriendje" met wie het heel goed klikt, maar als hij die door een verhuizing minder of helemaal niet meer zou zien, weet ik zeker dat hij daar niet van wakker ligt.
    Alle andere kinderen zijn speelmaatjes, meer niet.

5. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik weet niet of je het tegen mij had zo gelukkig? hier zit de psz wel verbonden aan school.(de psz van de oudste 2 15 jaar geleden ookal trouwens.) natuurlijk ben je niks verplicht.

en "vriendjes maken" bedoel ik niet als dusdanig.maar dat je gewoon meestroomd met de lichting en dus bij "bekenden" in de klas zit je hele schooltijd als je op die school blijft. ik vind dat wel wat hebben. al geloof ik zeker dat ook kleine kinderen voorkeuren hebben al noemen we dat niet als dusdanig. mijn zoon gaat een blauwe maandag naar de psz maar hij zit bijna altijd naast hetzelfde kindje in de kring waarin ze zelf een plek mogen kiezen en ze trekken ook erg naar elkaar toe spelenderwijs. natuurlijk spelen ze niet samen maar wel vaak bij elkaar in de buurt. het zou me niet verbazen als die het straks gewoon goed emt elkaar kunnen vinden als we 3 jaar verder zijn. ik heb bij de oudste 2 gezien dat kinderen die van de creche afkomen al heel vaak "vriendjes" hebben hoor en graag bij die kindjes in de kleuterklas terrecht willen komen. het zit misschien technisch gezien nog iets anders in mekaar. maar de voorkeur is zeer zeker aanwezig.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik denk dat een kindje van bijna 3 aan het begin wel heel verdrietig zal zijn, maar de vriendschappen etc. zijn nog niet van dien aard dat ze dat niet snel vergeten is geloof ik. Die kleitnjes zijn hardstikke flexibel hoor! Dus of je haar nog naar een psz wil doen, of in de buurt gewoon wat kindjes zoeken om haar mee te laten spelen, of lekker in de speeltuin/kinderboerderij socialiceren, maakt denk ik niet zo veel uit. Het gaat erom dat ze blijven leren met andere kinderen om te gaan, en dat kun je overal opzoeken denk ik. En je hebt zelf een prima pedagogische achtergrond om te weten of ze genoeg gestimuleerd wordt!

7. zogelukkig

Nee, had het niet tegen jou specifiek blup, dan quote ik wel.;)

Ik denk dat je heel je leven nieuwe vriendschappen opdoet. Ik heb met niemand van de lagere school nog contact, met 1 van de middelbare school, met meer meiden van de studie. En nu hier in de buurt weer met moeders met kindjes. En zo gaat dat.

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

daar heb je gelijk in zo gelukkig.

9. Bri

Bri Niet meer actief

tulip, aan mij heb je niet veel, ik zou er zelf nooit voor kiezen om te stoppen met werken.
    maar als de huidige bezuinigingen doorgaan, vervalt je recht op kinderopvangtoeslag in z'n geheel als jij niet meer betaald werkt. ik zou m'n kind dus niet op het kdv laten als ik niet zou werken, daar is het kdv ook niet voor bedoeld.

een psz zou ik een heel goed alternatief vinden, dat is er wel (o.a.) om kinderen van niet-werkende moeders (of vaders) met elkaar in contact te brengen. mijn ervaring is dat een kind van 3 het heerlijk kan vinden om met leeftijdsgenootjes te spelen die hij vaker ziet. dat zijn vast geen blijvende vriendschappen, maar ik zie het als heel waardevolle contacten die hem helpen zich in sociaal opzicht te ontwikkelen.
    als je dat thuis ook voor elkaar kunt krijgen, bijvoorbeeld met gastouder-kindjes, of een vaste speelafspraak met een of meer 'vriendjes' is dat natuurlijk een super alternatief. al is de interactie in een grotere groep peuters totaal anders dan wanneer 2 kindjes (met mama erbij) samen spelen.
    en een speelafspraakje met een kdv-vriendje of vriendinnetje is natuurlijk zó gemaakt, mocht ze iemand toch erg gaan missen.

misschien zijn er ook kinderen die het totaal niet missen, van die speel-bijeenkomsten, prima dan. (ik ben zelf ook tot m'n 4e bij m'n zusje en mama thuis gebleven en volgens mij heb ik daar niets nadeligs aan over gehouden :))

10. zogelukkig

Dat is nu ook al zo hoor; dat je geen recht hebt op kinderopvangtoeslag als je niet werkt.

En iedereen heeft het recht zijn kind naar een kdv te brengen, je krijgt dus alleen die toeslag niet. Dat jij vindt dat een kdv niet bedoeld is voor niet werkende moeders dat is jouw persoonlijke mening; geen enkel kdv sluit daarop uit.

11. Bri

Bri Niet meer actief

OK, ik wist niet dat je nu ook geen toeslag kreeg, blijkbaar is de enige verandering dat het aantal uren waarvoor je toeslag kunt krijgen is gekoppeld aan het aantal uren dat je werkt.

Tja, met die enorme wachtlijsten voor kinderopvang hier vind ik wel dat het toch vooral bedoeld is voor ouders die werken, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daarover van mening verschillen met mij.
    Je kunt ook andere redenen hebben waarom je op reguliere basis opvang voor je kind zoekt (zoals vrijwilligerswerk, mantelzorg, eigen behandeltraject). Ik denk ook niet dat er nou enorm veel kinderen op het kdv zitten waarvan een van de ouders op dat moment niet aan het werk is (losse dagen daargelaten), dus zo'n groot effect zal het niet hebben. Ik maak me weer druk om niks!

12. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Momenteel is het zo dat je maar een paar uur per jaar hoeft te werken om wel in aanmerking te komen voor KDV.

Ik vind het wel terecht dat je geen toeslag meer krijgt als je niet werkt (anders gezegd: bewust thuisblijft) maar als je een kind op het kdv hebt en je raakt je baan kwijt of komt tijdelijk in de zw, dan moet je wel je plek op het kdv kunnen behouden, immers je moet weer werk zoeken en aan de slag kunnen als je werk hebt, of weer beter bent. Dus hoe ze dat willen gaan doen???

13. tulip

tulip Niet meer actief

o hartstikke bedankt voor alle reacties ineens.

even wat rechtzetten: dit jaar heb je nog recht op kinderopvang toeslag ook al heb je dat jaar maar 1 dag gewerkt. Vanaf 2012 is de toeslag gekoppeld aan het aantal uren dat je daadwerkelijk werkt. Dus bv, mensen in het onderwijs kunnen hun kindjes in de vakanties niet steeds blijven brengen, want zij krijgen straks alleen nog maar toeslag voor de schoolweken.

napoleon, o ook ervaring dus:)

zogelukkig, ja ik moet nog wel even aan het idee wennen.;)

athina, het is sowieso pas op zn vroegst vanaf 1 december, tot die tijd blijft ze de 2 dagen gaan. Ze gaat ook naar de peutergym idd. En zou dat ook een extra ochtendje kunnen doen.

ik laat het allemaal even bezinken. Ik denk wel dat ik mn werk met de kindjes wat ga missen, dus ik denk er nu over om voor erbij misschien 1 of 2 kindjes thuis op te gaan vangen als gastouder.

14. zogelukkig

Ja, krom. Ik vind gewoon dat het gekoppeld moet worden aan hoeveel uur je werkt; zoveel uur werk daar krijg je toeslag voor.
    Ouders die niet werken hebben gewoon het recht hun kind naar een kdv te brengen, alleen moeten ze het volle pond betalen, dat is dus om het niet te stimuleren. Met die regel heb ik geen moeite. Wij hebben er over gedacht toen ventje niet lekker in zij vel zat en heel veel energie kostte en ik lichamelijk de belasting van de volledige verzorging niet aankon, maar... 350 euro per maand voor 1 dag opvang vond ik een beetje gortig! Kan je heel leuke andere dingen voor doen: op vakantie gaan enzo, een hobby van ons.
    Ik denk dat de wachtlijsten eerder zo lang zijn door al die ouders die 2 dagen werken en 3 dagen brengen (want ze zijn zo moe van het werk en moeten een dag voor zichzelf). Ik hoop dat door de nieuwe wetgeving dat soort praktijken minder wordt.

Vraagje: hoe moet er gecontroleerd worden of je je baan zelf hebt opgezegd of bent ontslagen? Ik vind: toeslag naar gewerkte uren, ook als je in de ww zit. Als je in de ww zit, werk je dus niet. Solliciteren daar heb je geen dagtaak aan, dat kan je 's avonds doen als je kind op bed ligt. Ziektewet vind ik een ander verhaal.

15. tulip

tulip Niet meer actief

helemaal mee eens, ik denk ook wel dat dit een oplossing is. Over je vraag: ik zou het niet weten eigenlijk. Wat ik in een ander topic ook al gezegd heb, ik vind wel dat er een betere regeling moet komen voor (chronisch) zieken. Een moeder bij ons werkt niet en die heeft bepaalde dingen waardoor ze de verzorging van haar dochter niet volledig aankan. Maar ze heeft bijna geen recht op een plekje. Nu 1 1/2 dagen gelukkig.

16. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    even of topic,of eigenlijk on topic;
    Ik denk dat het wel een beetje sneu is voor je dochter om haar van het kdv af te halen,ik ben zelf thuisblijfmoeder en ik merk hoeveel mijn zoontje behoefte heeft aan andere kindjes. als jij ervoor zorgt dat ze gewoon veel met andere kindjes om blijft gaan,dus ook psz dan is er weinig aan de hand maar mijn eigen ervaring is dat dat niet altijd zoveel lukt als ze nu doet.

maar goed,ze zal het wel heel leuk vinden om elke dag bij jou te zijn dus veel weg gaan met haar,peuterochtenden,zwemochtenden,speeltuinen,bibliotheken etc.dan komt het allemaal heus wel goed!

17. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Mijn zoontje gaat ook 1 dag naar het KDV toe maar wij hebben ook verhuisplannen en doen hem om die reden ook niet naar de psz toe ivm veel veranderingen. Dus aan de andere kant snap ik het ook wel weer, moeilijk hoor....

denk toch dat ik haar van het kdv af zou halen en naar de psz zou brengen en dan het kdv afbouwen.

18. tulip

tulip Niet meer actief

oke, even een update. Ik heb even gebeld met de psz omdat ik het toch wel een goed idee vond. Maar.... er is pas vanaf februari plek. Dan kan ze dus maar 5 maanden, dan zit er zomervakantie tussen dan kan ze nog 8 weken ongeveer en dan gaat ze weer naar school. Ik vind dit wel kort om weer te moeten wennen. Als ze nu in dit jaar al had kunnen gaan?

19. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

als het financieel mogelijk is zou ik haar er gewoon op laten want ze heeft het er prima naar haar zin en kan dus ook leuk met andere kindjes spelen. thuis spelen met mama is natuurlijk ook heel leuk maar goed mama heeft ook niet de hele dag de tijd/puf om te spelen..ik althans niet. voor een dagje in de week zou ik het wel doen

20. tulip

tulip Niet meer actief

op het kdv blijven is geen optie, want het is ook helemaal niet in de buurt. Ze gaat er nu naar toe omdat ik er werk. Mijn dilemma is dus: thuisblijven een jaartje of naar een psz, maar daar kan ze niet veel naar toe, omdat ze pas in feb. kan en er nog een zomervakantie tussen zit. Ze moet dan voor een paar maandjes opnieuw wennen.

Deel Deze Pagina