Ik erger me vooral aan mensen die in verkleinwoorden spreken. Vooral als ze dat tegen volwassennen doen. Een kennis van mij: "Ik eet 3 boterhammetjes met 3 verschillende belegjes, dus mijn dochtertje mag ook 3 belegjes op haar boterhammetje" Ik had spontaan geen honger meer.
Een vriend van mij "regelt" alles. Hij regelt een cadeau voor iemand (gaat dus gewoon naar de winkel en koopt er 1) Hij regelt eten (warmt wat op dat nog in de diepvries staat)
Onze vorige huisarts deed dat, te irritant. Dag mevrouwtje x. Heeft u last van u beentjes? Echt te apart. Mijn zoontje zei op een gegeven moment ook : dag doktertje x
Al vaker gezegd, maar 'me' in plaats van 'mijn'. Verschrikkelijk! En als mijn oudste dochter wel eens ondeugend is zegt mijn schoonvader altijd (brabants): 'wa ben de toch een klein trutje'. Trutje! Dat zeg je toch niet! . Ook al bedoelt hij het niet verkeerd, zoiets zeg je niet tegen je kleindochter.
Mijn dochter wordt vaak 'wijffie' genoemd, maar ik vind dat zo negatief klinken. Het is hier in de regio heel normaal om 'lekker wijffie' te zeggen, dus ik hoor het best vaak
Ik denk niet dat ik dan mn mond zou kunnen houden. Tegen mn kennis heb ik er ook wat van gezegd, ze haalde haar schouders op en zei: zo praat ik nou eenmaal. Dat kon ik wel waarderen, maar ik blijf het vreemd vinden.
Ik zeg ook wel eens trutje of tuthola tegen mijn dochter, daar zie ik dan niet zoveel kwaad in (mits niet als scheldwoord uiteraard).
Zo irritant, ik had een (arrogante kwal van een) collega, die me op een gegeven moment met mijn naam +tje ging aanspreken. Toen heb ik ook antwoord gegeven met zeg zijn naam + 'je' erachter en hem heel vuil aangekeken. Hij heeft me nooit meer zo genoemd.
Dat zou voor mij echt een reden zijn om te verhuizen. Kijk in woon in het mooie brabant, dus ik ben echt wel wat gewend aan verloedering van onze taal maar zodra ik in een omgeving zou wonen waar het normaal is om wijffie en pikkie tegen kinderen te zeggen zou ik echt maken dat ik wegkwam.
Bwahahaha dit topic! Ik kan heel slecht tegen sommige forumwoorden hier Klussen en brusje staan inderdaad bovenaan de lijst. Kids heb ik dan weer geen moeite mee. Verder zijn er volgens mij nog veel meer, maar ik kan er nu niet direct opkomen. Oh ja "Hij wilt dat niet". Argghhh hij WIL dat niet. Maar goed, dat is iets zuidwestelijks...
Het is natuurlijk ook net hoe je het zegt, maar uit de mond van mijn schoonvader klinkt het niet fijn . En hij bedoelt het ook niet verkeerd, maar zoals de titel zegt: ik krijg er jeuk van .
wondertje. Ik weet dat voor zo sommige een zwangerschap een wonder is maar krijg de kriebels als ik hier weer eens lees... alweer 30 weken zwanger van ons wondertje.
Tja, in mijn geboortestreek zouden ze gewoon meisje of 'dearne' oid zeggen (soms ook wicht, dat is dan weer minder mooi). Ik vind dearne toch veel sjieker en mooier klinken dan 'wijffie'. Maar verhuizen heeft geen zin. Bij mijn Leidse schoonouders (die spreken ook met de Leidse r, dus ik hoop dat mijn dochter dat niet overneemt) zit het er echt ingebakken. En ik wil 'opa en oma' toch echt graag in de familie houden