wat een lekkere recepten zie ik hier voorbij komen... mijn ervaring is dat je met eigenlijk alles wat je in huis hebt een lekker soepje kunt toveren...alleen in de gaten houden wat er in de pan gebeurt, en regelmatig proeven of de smaak in orde is... beginnen met spekjes bakken, of een boullion met gehaktballetjes... daarna groente toevoegen, en meer water en bouillon...bij mij gaat er altijd ui in, en eigenlijk alles wat er thuis te vinden is, zelfs sla kan in de soep. Maar ook paprika, prei, wortel, aardappel, courgette en noem het maar op... Daarna lekker een pak of blik tomaten toevoegen, of een grote pot witte bonen in tomatensaus...en dan naar smaak kruiden met meer bouillonblokjes, zout-peper en verse kruiden en evt. vermicellli ( vind ik alleen maar lekker in dunne soepjes ) kan eigenlijk niet mis gaan... En ander eenvoudig recept is franse uiensoep... Je fruit wat uitjes...mogen er best wel wat zijn... vervolgens 1 of 2 zakjes ( hangt ervan af hoeveel je wilt maken ) voor uieensoep en water toevoegen, gehaktballetjes toevoegen ( vind je zelf kant en klaar in de vriezer ) en dan een blik kidneybonen erdoor...met de saus...vervolgens ook kruiden naar smaak... erg lekker en makkelijk... wij eten zo vaak soep hier...jammie...krijg er alweer zin in...
Ik fruit vaak 2 uitjes met twee teentjes knoflook in wat roomboter. Dan andere groente erbij (bv. ontvelde tomaten en paprika, of courgette, of pompoen, of gewoon allerlei dingen waarvan je denkt dat het wel bij elkaar past ). Vervolgens het een beetje laten smoren, dan bouillon erbij (van blokjes of bv zelf trekken en invriezen, zodat je het uit de vriezer er bij kan gooien). Even koken, staafmixer erdoor, scheut room erdoor, op smaak brengen met wat peper (zout is meestal niet nodig) en klaar!
bruine bonen soep (deze komt over 2 wk bij ons weer op tafel met verjaardag) voor een grote pan. 2 pakjes honig bruine bonen soep. dit klaar maken zoals op de verpakking. als het kookt soepgroente toevoegen. ook rookworst of twee ligt aan de hoeveelheid mensen. als ie 20 min geprutteld heeft bak je nog ff uitjes knoflook en spekkies en die gooi je dan op het laatst erdoorheen. serveren met een scheppie creme fraiche is erg lekker. erbij nog roggebrood met katenspek en klaar is je maaltijd.
carnavalssoep. 50 gram bloem 50 gram boter kerrie 2 eetlepels 2 liter vleesbouillon (ik gebruik kippebouillonblokjes) 2 bosjes lenteuitjes rode groene gele paprika 2 aardappelen (of uit de vriezer aard. blokjes) 2 blikjes coctailworstjes 1/8 ltr creme fraiche zout peper fijngehakte peterselie snijdt alle groenten in kleine blokjes en ringetjes smelt de boter in de pan en bak de paprikablokjes en uienringetjes in ca. 5 minuten glazig. voet de bloem en kerriepoeder erdoor en laat de roux ca. 2 minuten pruttelen. Voeg al roerende 1/4 liter bouillon toe en vervolgens beetje bij beetje de rest. Voeg de aardappelblokjes toe en breng de vloeistof aan de kook, af en toe roeren. Ca. 10 minuten koken totdat aardappelblokjes gaar zijn. Voet de uitgelekte coctailworstjes toe en de creme fraicke en laat warm worden. Peper en zout naar smaak en vervolgens de peterselie erover.
ik heb niet alles gelezen maar mijn lekkerste soep is kippenroom soep: kipfilet koken in water met tuinkruidenboullion (knor) laten afkoelen en in stukjes knippen een roux maken met roomboter en bloem. voor 1l boullion gebruik je 50gr boter en 60gr bloem. boter laten smelten, bloem erbij en roeren tot het ruikt naar gebakken koekjes daarna beetje bij beetje de boullion van je kip erbij! daarna je stukjes kip erin en een beetje room en klaar! ik maak de soep altijd al ik verse ragout maak omdat de boullion en kip die ik voor de soep gebruik hetzelfde is voor de ragout... alleen doe je voor ragout iets minder water (boullion) gebruiken zodat hij wat dikker is, en champignons en eventueel gehaktballetjes erbij het makkelijkste soepje is gewoon een cup a soupje haha
Mosselsoep: Voor een hele grote soeppan: 2 kg mosselen koken zonder toevoeging van water.. dus mosselen in pan, groente erbij en koken tot ze open staan. Dan laat je een kleine hoeveelheid van de mosselen in de schelp, de rest haal je eruit. IN een pan fruit je ui, fijnegesneden spaanse peper, knoflook en gember.. daarna doe je er een hoeveelheid visbouillon of groenteboullion (wat jij lekker vind) bij.. de hoeveelheid die je nodig hebt ... ook het overgebleven kookvocht van de mosselen doe je erbij.. Dit laat je samen met een paar safraandraadjes even koken.. daarna doe je er de mosselen bij... even nog wat peper en zout eventueel... als allerlaatste roer je er een bekertje zure room/creme fraische doorheen... serveren met stokbrood
ik zou het niet weten want ik eet nooit soep! Heb voor manlief altijd blikjes in huis als hij een keer soep wil...
Mijn simpelste soepje: uitje en knoflook fruiten pot gegrilde paprika's zonder het vocht er bij 1 aardappel schillen en in stukjes er bij 2 blikken gepelde tomaten plus de inhoud van de blikken aan water toevoegen Beetje afhankelijk van welk merk, bouillon poeder of blokje er bij Koken, staafmixer er op en klaar
en die word nog lekkerder... als je de pompoen roostert in de oven van te voren.. en dan met fijngesneden koriander..