Wat is jullie mening? "de knuffel van je kind"

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annetske, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    #1 annetske, 26 feb 2010
    Laatst bewerkt: 26 feb 2010
    Een vriendin van mij heeft een zoon die net zo oud is als mijn zoon. Heel leuk om samen over te kletsen e.d. Alleen verschilt zij nogal in de mening mbt. de opvoeding van mij... Zij doet alles via het boekje van het CB en ik kijk naar mijn kind en speel daar op in... Maar goed meningen kunnen verschillen en we hebben er ook nooit ruzie om of zo. Zij heeft haar mening mbt opvoeding en ik mijn mening. Maar vanavond zei ze Inene "ik wil dat mijn zoon van zijn knuffel af komt hij is daar nu oud genoeg voor" ik geloof dat ik een beetje ben uitgevallen tegen haar want Ik neem mijn zoon zijn knuffel niet af! Een andere vriendin stond er ook bij en zei Mijn nichtjes van 6 en 8 jaar slapen ook nog met hun knuffel... Mijn zoon heeft 1 favourite knuffel die echt overal naar toe wordt gesleept en 's avonds natuurlijk mee op bed gaat, hij kan daar zo heerlijk mee zitten op de bank overdag en maar frunniken aan de oortjes e.d. Nee ik neem mijn zoon mijn vaste knuffel niet af als hij oud genoeg is dan neemt hij er zelf wel afstand van toch? Wat is jullie mening hierover? Voel me een beetje schuldig omdat ik een beetje uitgevallen ben omdat ik vind dat ze dit niet maken kan... :)

PS hoop dat het Topic hier goed staat, weet even niet waar ik dit moet plaatsen nl ;)

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik vind het een beetje raar eigenlijk...een knuffel afpakken? dat doe je toch niet? Nee hoor, m.i. niet gek dat je daarover viel. Op welke manier je dat deed, ja daar was ik niet bij. Maar op zich vind ik je redenatie niet gek hoor.

3. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Ik ga de knuffel van mijn dochter niet af paken. en er ook zekker niet mee stoppen

alleen vindt ik wel dat het op een gegeven moment klaar is om hem over al mee naar toe te nemen en mee te spelen.

nou hebben wij omdat te voorkomen meteen geleerd nijn(tis een konijtje knufeldoek) in bed blijft. dus is ze klaar met slapen dan gaat nijn naar bed

4. francis78

francis78 Bekend lid

7 feb 2009
    832
    0
    0
    Mijn dochter van 5 heeft haar bed nog vol knuffels! En nog altijd 1 favoriet, al vanaf baby af aan... Ik denk er niet aan hem weg te halen, geeft een boel veiligheid..Ze neemt hem niet meer overal mee naar toe, maar van de week moest ze naar de HA vanwege keelontsteking en voelde ze zich al heel ellendig, dan gaat ie gewoon mee hoor!
    Het schijnt ook heel goed te zijn heb ik eens gelezen, heeft met soiaal gedrag te maken, de ontwikkeling daarvan...

5. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ben "normaal" uitgevallen hoor haha. Maar mijn 1e reactie overviel haar geloof ik. Ik zei "je neemt hem zijn vaste knuffel toch niet zomaar af"? Dit floepte er zomaar uit bij mij en overviel haar een beetje. Omdat we zo verschillen in de opvoeding hou ik vaak mijn mening voor mij maar dit floepte er zomaar uit ;)

6. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

nou je overdrijft niet hoor, ik vind dat mijn meisje haar knuffel vanzelf een keer wegdoet als zij daar klaar voor is, ik was 12 en toen had ik nog knuffels! ik ging me er vanzelf voor schamen en toen moesten ze weg.

7. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Ik ben bijna 30 en ik slaap nog steeds met onderdelen van mijn knuffel:D

Ik zie niet in waarom je een kindje zijn knuffel zou moeten afpakken. Wat schuilt daar nu weer voor gevaar in?:(

8. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Zij vind haar zoon te oud voor een knuffel :( Ze heeft wel vaker vreemde ideeen waarvan ik denk "hoe kom je er bij" Maar dit ging mij vanavond te ver, vind het dit gewoon zielig voor haar zoon nl.

9. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ik kan me nog herinneren dat ik vroeger toen ik een jaar of 11/12 nog met knuffels in mijn bed lag. Zonder kon ik niet slapen.

Met andere woorden ik vind het niet raar hoor dat je er wat van zei. Ik vind een knuffel afpakken ook zielig. Is toch niks mis met een knuffel?

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat klopt, het is niet enkel maar fijn voor je kind, maar erg goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Je kind durft hierdoor spannende situaties beter aan, heeft een plekje om troost te vinden naast papa en mama.
    Kinderen die een favoriete knuffel hebben (gehad), schijnen meer zelfvertrouwen te hebben op latere leeftijd. Dat soort dingen allemaal.
    Heel erg prima dat je kind dus een knuffel heeft en ik vind het zeer kwalijk als ouders op deze leeftijd een knuffel al af willen nemen!
    Dat je er op een gegeven moment grenzen aan gaat stellen is normaal natuurlijk, (knuffel blijft thuis, gaat enkel mee uit logeren of naar echt spannende situaties zoals behandeling bij dokter of ziekenhuis). Maar bij nog geen 2 jaar is dat echt de leeftijd er nog niet voor.
    Misschien moet je vriendin zich wat in gaan lezen in kinderpsychologie en pedagogiek :D

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    De knuffel afpakken?? Waarom zou je dat nou doen?
    Het is niet zoiets als een speen.

Mijn dochter heeft geen vaste knuffel, maar ik zou m nooit afpakken. Ik zie er geen nadelen aan, alleen voordelen.

Zeker geen rare reactie van je hoor.

12. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss
    Ik heb me zoontje niets af te pakken , als hij met zijn schaapje wil slapen mag hij dat. Mijn hele huis is bezaait met knuffels, ben zelf knuffel gek, heb zelfs mijn eerste knuffeltje waar ik jaren mee gelopen heb , nog steeds....

ik denk dat ieder zijn manier van opvoeding, maar een knuffel afpakken... een knuffel werkt als troost en veiligheid voor een kind, iets wat hem of haar gerust kan stellen.

en niemand pakt mijn knuffel van mij af :) ben 29 , sluit me bij mischelle aan :D

13. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Geloof dat bijna iedereen er hier hetzelfde over denkt.
    Ik zal never de knuffel van mijn dochter afpakken.
    Vreselijk zielig zou ik het vinden omdat er geen kwaad achter een knuffel zit.
    Je heb gelijk hoor en je mag best jou mening geven misschien opend ze haar ogen wel een beetje en beseft ze dat het allemaal geen kwaad kan als het niet volgens de regels gaat.

14. Annemonique

Annemonique VIP lid

13 okt 2005
    7.873
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Houten
    Ben ook benieuwd wat haar reden is waarom ze wil dat hij geen knuffel meer heeft. Het kan toch helemaal geen kwaad?
    Mijn zoon is 3 en heeft nog steeds zn knuffel (Bumba) waar hij al zeker 2 jaar mee slaapt. Bumba is wel alleen voor thuis (in bed). Hij wil zelf nu ook niet meer dat Bumba uit huis gaat, want we zijn hm ooit een keer kwijtgeraakt ;) Wat een verdriet toen zeg (mama kon ook bijna wel huilen), zal hm echt nooit expres dat verdriet gaan bezorgen.

15. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Mijn zoontje heeft ook een knuffeltje waar hij gek op is. Maar die is ook alleen voor in bed trouwens. Daar laat ik hem gewoon liggen als ik hem eruit haal. Voor op de creche heeft hij dezelfde, en die wordt daar ook sufgeknuffeld door hem. Daar heeft hij hem trouwens wel vaak de hele dag bij zich. Vind ik prima. omdat dat een andere situatie is. Is toch een stukje veiligheid voor hem.
    Denk ook niet dat je zoiets van je kind moet afpakken hoor. Een knuffel afpakken is iets heel anders dan een speen. Heb het idee dat je vriendin het daarmee vergelijkt? Ik snap dat je een kind van twee jaar van de speen af wilt hebben als die er nog steeds mee rondloopt, maar een knuffel? Een woord: raar! Kan me voorstellen dat je soort van bent uitgevallen. Was ook mijn eerste reactie geweest.

16. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Natuurlijk is het onzin om op deze leeftijd de knuffel van je kindje af te pakken. Maar ik vind het ook een beetje raar om tegen een vriendin om zoiets uit te vallen.
    Ik heb een paar vriendinnen met kindjes van dezelfde leeftijd als mijn dochter. Wij staan allemaal anders in het leven en hebben soms ook totaal andere meningen. Maar tegen een vriendin kan je gewoon zeggen wat je vindt (tenminste, dat doe ik wel :D) en daarover praten en je mening uitleggen. Zo leer ik weer van mijn vriendinnen en zij van mij.

17. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    De knuffel van mijn zoon geeft hem echt troost. Laatst met kiesjes krijgen dan knuffelt hij vaak met zijn knuffel. Nu ziet hij er niet naar om als hij wakker is maar op bed wordt de knuffel platgeknuffelt... Laatst op een nacht begon hij te huilen, ik er heen was zijn knuffel weg lag onder dekens op het voeteneind. Heb de knuffel weer gegeven en hij sliep weer door ;) Nee ik pak mijn zoon zijn knuffel echt niet af. Ik werd echt even boos (niet boos maar schrok meer van deze opmerking van haar) vanavond op haar... en mijn mening schoot er zo uit en daar schrok zij van maar hopelijk doet ze hier wel wat mee ik vind het zo sneu voor haar zoon nl.

18. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Snap wel dat je fel reageert; zij doet bijna luchtig over zoiets belangrijks voor haar kind...
    Iris heeft een knuffel, maar die heeft ze alleen in bed. Overdag heeft ze er geen behoefte aan (weet ook niet beter), als we met de auto weggaan neemt ze een pop of andere knuffel mee om in de auto mee te spelen. Ze laat ze altijd in de auto en neemt ze verder dus niet mee.

19. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    die spoort niet helemaal...sorrie... een kind van goed een jaar zijn knuffel afpakken. die heeft het de komende jaren nog broodnodig. mijn dochter is 15 en hij ligt nog in haar bed. en soms zie ik dat ze hem nog stevig omklemt als ze slaapt en er iets is voorgevallen die dag.. nou van mij mag ze als ze het nodig heeft.
    mijn middelste zoon heeft nooit naar knuffels omgekeken. mijn jongste kroelt soms maar met verschillende ik wacht rustig af hoe het zich ontwikkeld. geen haar op mijn hoofd die hem dat gaat verbieden als het hem troost of rust geeft. ik zit hier echt met kromme tenen. amper een jaar en een beetje en dan al groot moeten zijn. hoe triest.

20. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Mijn zoon heeft teveel zelfvertrouwen voor een knuffel:D

Ik heb er wel eens eentje meegegeven naar bed toen hij ziek was, onder het mom van: Beetje troost nu je je niet lekker voelt. Hij smeet hem zijn bed uit en riep: "Hehi!" (Betekent Jari, hij bedoelde heel duidelijk: Hier slaapt Jari, mijn bed!)

Ik denk dat het wel of niet hebben van een favoriete knuffel (mijn zoontje moet niets hebben van knuffels) niets over de zelfverzekerdheid van het kind zegt. Als ik zie hoe mijn zoontje gehecht is, en troost zoekt bij voornamelijk mij of mijn man (nu scheelt het dat we bijna altijd beschikbaar zijn, hij of ik) denk ik dat zijn hechtingsproces heel goed verloopt. Ik heb ook wel eens een artikel gelezen (geen idee of het een betrouwbare is) over het feit dat kinderen vaak een vervanging zoeken voor een hechtingsfiguur die er niet altijd is. En dat het vaak een knuffel is die dan (tijdelijk) de plaats inneemt. Op zich ook geen probleem als je het mij vraagt.

In het geval van de vriendin van de topicstartster denk ik dat het inderdaad flauw is om de knuffel af te pakken. Hij is er immers al aan gehecht en waarom zou je dat ding dan afpakken? Een speen zie ik als een ander verhaal: De tandjes gaan er vaak scheef van staan en meerdere mondproblemen kunnen ontstaan. Maar een knuffel? Lijkt mij geen probleem als ze die gewoon toe zou blijven staan...

Deel Deze Pagina