Hoe laat gaat / ging jullie baby van 2 maanden naar bed? En vanaf wanneer kun je je kindje "op tijd" naar bed doen? Ons meisje gaat pas echt slapen wanneer wij dat ook doen boven in bed. Daarvoor wil ze echt niet alleen gaan slapen. Hoe doen / deden jullie dit? Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken en vanaf wanneer is het verstandig haar op tijd naar bedje te doen? Of gaat dit op gegeven moment vanzelf? Hetzelfde als overdag, dan wil ze echt niet alleen boven slapen...
Ja, de meningen verschillen daar heel erg over. Mijn zoontje is dik 6 maanden en slaapt altijd bij mij in de buurt. Ik vind dat normaal en hij gaat vanzelf wel alleen in een bedje slapen (deden de andere twee ook). O, wel valt hij sinds een maandje ongeveer om een uur of 19.00 uur in slaap, maar wordt dan nog wel een paar keer wakker voor een voeding.
Vanaf een weekje of tien ben ik hem na de fles van 1800 naar bed gaan doen. En dat werkte toen ook. Voor die tijd hing hij hele dagen bij mij in de bondolino als hij moest slapen heerlijk! Hij ging ook pas vanaf die week 10 in zijn bedje slapen snachts...daarvoor bij mij in bed. OP een gegeven moment dan gaat dat of zo, dan zijn ze er aan toe denk ik? Hier nog voeding om en nabij 2130 en dan slaapt hij tot de andere ochtend rond half 8.
Hier na de fles even spelen en daarna naar zijn eigen bedje toe. Na de fles van 19.00 uur ligt hij er om 20.30 +/- in.
Hier ging ze zelf steeds eerder aangeven dat ze moe was. De eerste zes a zeven weken ging ze gelijk met ons naar bed en sliep dan bovenop mij of mijn man in. Gaandeweg konden we haar overleggen in haar wiegje naast ons bed. Op een gegeven moment begon ze om 22 uur moe te worden, dan legde ik haar na de laatste voeding al weg. Dat werd 21 uur, 20 uur, en nu zitten we nog altijd op 19 a 19.30 uur.
Mijn kleintje slaapt overdag in de kinderwagenbak dicht bij ons in de buurt. `savonds na de laatste fles om 23.00 gaat ze met ons naar bed en slaapt ze naast me in een cosleeper. Ik heb het geluk dat mijn meisje nu doorslaapt tot smorgens 7.30 dus wil het rustig afbouwen. Nu gaat ze om 11.00 in bad, daarna fles en boven in haar eigen bedje in haar eigen kamertje. De rest van de slaapjes doet ze nog in de kinderwagenbak. Als de middagslaapjes helemaal rustig verlopen, wil ik haar 'snachts ook op haar eigen kamertje in haar eigen bedje leggen.
Onze meid (zat. 2 maanden) gaat eigenlijk ook pas na de laatste fles naar bedje (meestal tussen 22:00 en 23:00).. Als ik merk dat ze een voeding eerder al moe is (rond 19:00) leg ik haar dan al in bedje. Ze slaapt dan door tot de laatste fles (is tot nu toe pas 2x voorgekomen hoor, haha). Ik probeer haar sinds een aantal dagen voor de (meeste) slaapjes op bed te leggen en ik moet zeggen dat dat redelijk gaat. Veel beter dan 2 wkn geleden iig.. Ik merk dat ze er wat meer aan toe is en de rust prettig vindt. Lukt het trouwens niet, dan slaapt ze in de wandelwagenbak beneden, of in de draagzak bij mij. Ik denk dat je het vanzelf gaat merken, wanneer je kindje eerder op bed wil.. Hier lijkt dat ook zo te zijn, maar goed, ieder kindje is anders natuurlijk!
Hier sliep hij overdag beneden in de box. We hebben daar een stuk schuimrubber in met een boxkleed erover, dus is lekker zacht. Alleen hij word steeds wakker nu van zijn broer die het spelen is. Echt zielig want dan slaapt hij net en dan schrikt hij weer wakker van een vallende auto of muziek van het speelgoed of een driftbui van broerlief Dus hij speelt beneden lekker in de box of ligt bij mij en mijn man, als ik merk dat hij moe word gaat hij naar boven. Hij slaapt trouwens bij ons in de kamer in een co-sleeper. Gemaakt van zijn ledikantje, die aan ons bed is vastgemaakt. Als zijn broer slaapt slaapt hij ook wel bij 1 van ons of in de box, maar merk gewoon dat hij het prettiger vind als het stil is.
Gelijk vanaf begin ons knulletje in zijn wiegje boven te slapen gelegd. Dat was vaak na de voeding. Vanaf begin van de avond bivakeerde ik sowieso boven op bed dus ging de kleine ook wanneer hij moest slapen in zijn eigen bed. De eerste weken nog wel eens bij mij gelegen maar zeker vanaf 8 weken altijd in zijn eigen bed gelegd. Vanaf 5 weken met zijn wieg op zijn eigen kamer en vanaf een week of 10 in zijn ledikant. Op een enkel sprongetje na, nooit problemen met slapen met hem. Altijd consequent geweest daarin.
Mijn zoontje ligt 's avonds na de laatste voeding in zijn wiegje op onze kamer. Hij word 1x per nacht wakker en dan laat ik hem daarna bij mij slapen. Vannacht was dit om kwart voor 5 maar die nacht er voor om kwart over 3, dus nog geen pijl op te trekken.... het lijkt ook niet met de tijd van naar bed brengen te maken te hebben want gisteren heeft hij om 20.00 een voeding gehad maar was wel toe aan een lange slaap merkte ik, dus hebben we hem klaar gemaakt voor de nacht en nog om 21.45 uur in de slaapkamer een toetje gegeven (ik geef de laatste voeding altijd op bed dus is hij gewend nog voor het slapen gaan s avonds wat te krijgen, vandaar (bv)). Om 22.15 lag hij te slapen. Ik kijk eigenlijk sinds een week wat meer aan of ik hem eerder op bed zal leggen zoals bijv. gister. Normaal ging hij ook met ons mee rond 22.30. Maar omdat hij de ene keer midden in de nacht wakker word en andere keer wat meer tegen de ochtend gaan de voedingen overdag ook telkens anders qua tijd. Als er dan halverwege de avond (dus na half 8) een voeding komt heeft t bijna geen zin dat hij hier nog even in slaap valt, dan zou ik hem weer moeten wakker maken voor zijn laatste voeding terwijl hij dan net een uurtje slaapt, dat vind ik zonde... Overdag laten we hem lekker in de woonkamer. ' s morgens in de box met voedingskussen er om heen en in de middag en avond in de wandelwagen. Ik denk dat het vanzelf wel gaat lopen wat slapen betreft in de avond... je merkt op een gegeven moment denk ik wel wanneer je hem/haar wat eerder naar bed kunt doen. Zolang hij overdag gewoon lekker beneden goed slaapt blijf ik dat doen. Merk ik dat hij last krijgt van geluiden dan denk ik dat ik wel ga proberen om hem in zijn ledikant te leggen, kan hij gelijk wennen voor als hij daar ook gaat slapen in de nachten (maar dat duurt nog wel even... zeker als hij in de nacht nog blijft komen...)
Ook hier weer fijne adviezen! Lekker om te lezen hoe anderen het doen. Slapen wordt hier steeds lastiger. In begin hoefde we er niet eens over na te denken, maar met de krampjes nu is het een ander verhaal. Bovendien wil mevrouwtje liever op haar buik slapen. Overdag in de box als ik er bij zit geen probleem, maar 's nachts niet! Op haar rug wordt ze bijna meteen wakker, merkt dat ze alleen is en kan niet meer slapen. Maar het zal allemaal vanzelf wel goed komen! Eerst die vervelende krampjes weg en dan kijken we rustig weer verder. En mama vind het helemaal niet erg dat Evi het liefste de hele dag bij ons is, hihi
Wij hebben een echte slaapkop. Mijn dochtertje van bijna negen weken slaapt nu 's avonds vanaf acht uur tot de volgende ochtend zeven uur...en dan nog moeten we haar soms een beetje wakker maken voor een voeding. Overdag sliep ze tot vorige week ook altijd erg veel, maar ik merk dat het nu minder wordt, ze is steeds meer wakker. Wel slaapt ze altijd in haar eigen wiegje, ik leg haar zodra ze moe lijkt te worden erin en alleen wanneer ze echt overstuur is haal ik haar eruit, dat is maar een enkele keer geweest. Maar dan had ze ook daadwerkelijk ergens last van. Ik vind het niet nodig dat ze helemaal overstuur wordt of zich overstuur moet huilen. Even huilen / jengelen doet ze altijd, ongeveer vijf tot tien minuutjes, dan huilt ze zichzelf in slaap. Op de arm slapen kan ze niet zo goed, teveel prikkels, dan slaapt ze nooit diep in maar wordt continu wakker, ze heeft echt haar rust nodig. Ik houd me niet consequent aan een heel vast ritueel, maar voor de avondvoeding doen we wel altijd hetzelfde; in bad of mee onder de douche, babymassage met Zwitsallavendelolie en dan de voeding in bed met het licht schemerig. Dat kan nu ook nog prima, want ze is onze eerste Ik leg haar overigens nooit in de box of wipstoel om te slapen, alleen in de kinderwagen of wiegje.