Hallo allemaal, Regelmatig zie ik hier fantastische schema's voorbij komen met vrijwel exacte tijden qua voeding. Maarreh, wanneer slaapt jullie kindje dan? Wij zijn de laatste tijd een beetje aan het klooien met eten en slapen, dus vandaar deze vraag: Hoe ziet je schema er uit met het slapen erbij? Voor mijn gevoel ben ik zo aan het rommelen... Alvast bedankt!
Ik heb nooit naar de klok gekeken en ik geloof niet in schema's. Mijn kinderen kregen gewoon te eten als ze aangaven honger te hebben en ze gingen slapen als ze aangaven slaap te hebben. En dat was wel ongeveer rond dezelfde tijden, maar dat waren HUN tijden, niet die van een of ander schema. Kinderen zijn mensen, geen machientjes die je in schema's stopt.
hier ook niet echt vaste tijden, maar wel een beetje een schema. S `ochtends een bord pap. Na ongeveer 2 a 3 uur een tussendoortje ( soepstengel met wat water ofzo ) na ongeveer weer 2 a 3 uur een fles en een boterham. Dan ergens in de middag ook weer zo`n 2 uur later fruit. En rond 17u/18u warm en dan in de loop van de avond nog de laatste fles. Klinkt wel heel vaag als ik het zo opschrijf. Maar meestal zijn het wel ongeveer dezelfde tijden
Hier redelijk vaste tijden (met speling). Hoe doe je dat? Nou vanaf een week of 5 hierop sturen. Veel kinderen zijn gemakkelijk (en met zachte (!) hand te conditioneren. Ons schema (tijden dus 'ongeveer') 8:00 ontbijt 10:00 - 11:00 slapen 12:00 lunch 13:00 - 15:00/15:30 slapen 16:00 tussendoortje 18:00 warme maaltijd 19:30 fles voor het slapen gaan 20:00 slapen tot de volgende ochtend 8:00 Kinderen zijn gewoontedieren die veelal goed floreren bij regelmaat en routine
Wij hadden een lekker schema wat goed werkte: 06.00 uur wakker en ontbijten 09.00 uur fruit eten 09.30 - 11.00 uur slapen 11.30 lunch 14.30 - 16.00 uur slapen (ervoor of erna iets te snacken, zoals soepstengel of lange vinger, afhankelijk van verder plannen die dag) 17.30 uur avondeten 18.15 naar boven, douchen etc. en naar bed (dus vanaf 19.00 slapen). De laatste tijd wil meneer echter uitslapen, 's middags nog maar 1 keer slapen en 's avonds later naar bed, dus ik snap er ook niks meer van en doe het nu allemaal maar op gevoel. We komen vanzelf wel weer in een schema terecht, denk ik
Absoluut! Hier ook alles met regelmaat; alles in dezelfde opeenvolging van gebeurtenissen in een vaststaande volgorde, dat zal ook wel moeten met een prikkelgevoelig kind zoals de mijne, maar dat heeft niks te maken met vaste tijden, hier is iedere dag hetzelfde qua regelmaat en anders qua tijden.
Voor mij is dat wel 'vaste' tijden.. Ik geloof er namelijk zelf erg in dat de wereld namelijk niet om het kind (of volwassene) draait maar andersom. Je past je aan.. ook als kind zijnde. Op kdv, school, werk heb je dat ook te doen en dus thuis ook. Wij eten rond de klok van 18:00 en dan doe je dus mee (en dat geldt ook voor ontbijt en lunch). Ik wil graag dat je naar bed gaat om 19:00 of 20:00 en dan ga je dus.. Wil je niet slapen? Dan ga je niet slapen maar je gaat wel naar boven. etc etc... Zo kom ik toch aardig aan 'vaste tijden'...
Mmm ja, het zal wel per kind/gezin verschillen. Wij gaan als ouders nooit op dezelfde tijd naar bed en staan ook nooit op dezelfde tijd op. Vaak is het 05.30 en dan begint mijn man ook vroeg, soms is het 08.30 dat zl wakker wordt. De ene dag ben ik fitter en dus actiever dan de andere dag en dan eet ik ook meer en zo zien we dat bij zoon ook; heeft hij een doe-dag en is hij veel buiten geweest, dan eet hij meer en gaat eerder naar bed. Ik denk ook dat eea te maken heeft met het geven van borstvoeding op verzoek. Als zoon 2x komt voor om bv 's nachts, slaapt hij 's ochtends lager door en eigenlijk zijn sommige dingetjes al wel ingeprogrammeerd. Maar de volgorde in het doen van dingen is altijd hetzelfde, bijvoorbeeld: altijd bv bij opstaan altijd slapen in de ochtend altijd na fruithap (slapen = speelgoed opruimen, tandenpoetsen, luier verschonen, hetzelfde liedje zingen, slapen, in die volgorde) altijd na het wakker worden brood eten altijd na de lunch en de poepbroek verschonen gaan we wassen en naar buiten altijd na het avondeten gaat mama de keuken doen en wordt er met papa gespeeld en gaat hij bij papa op de nek naar boven en doet papa hem in bad altijd voor het slapen gaan bv zoiets, snap je?
hier ook alles "op schema" gedaan. vanaf een maand of 3 wat aan het sturen gegaan en dat ging vanzelf goed. Slapen deed ons meisje tussen de flessen. Ze sliep steeds 3 uur of meer achter elkaar.
Misschien schrijven veel mama's hier schema's met tijden maar die tijdens zijn niet altijd exact. Als ik een schema moet neerzetten, schrijf ik bijv. altijd lunch rond 12.00uur. Nou het is nu 13.20uur en 2 vd 3 kinderen hebben nog steeds hun lunch niet gehad omdat ze nog slapen. Ik ga ze echt niet wakker maken. En het zal er waarschijnlijk erop uit draaien dat ze geen tussendoortje gaan eten om 16.00uur vandaag, nou.. dan niet. Als we straks gaan wandelen geef ik ze een doosje rozijntjes in de kinderwagen. Zoiets verloopt het hier dus. De schema's zijn er om doorbroken te worden
zeker! En die flexibiliteit van mee gaan met het kind is hier natuurlijk ook aan de orde.. Ben je moe dan ga je slapen en we eten rond een bepaalde tijd maar niet opeens 2 uur later (een stukje fruit mag altijd) etc etc... Ik denk dat het allemaal niet zo veel van elkaar verschilt.. behalve dat ik mijn kinderen wel wakker maak na hun slaapjes (die enkele keer dat ze dan nog slapen) en dat de "begin'' en 'eindtijd' van de dag wel redelijk 'hard' is.
Mmmm, ik wil ook geen strak 'klokschema', om het zo maar even te noemen, invoeren hoor, we hebben dat ook nooit met alleen flesvoeding gedaan, dus nu mag ze ook vrij veel zelf regelen, maar ik ben verschrikkelijk aan het puzzelen wanneer wat te geven, wanneer slapen, etc. Ik wilde graag een beetje weten hoe dat nou bij anderen gaat. Als voorbeeld zal ik eens schrijven hoe het nu gaat, en tijden zijn, zoals bij Adi, niet exact: 7.30 fles 9.30 fruit 9.45 slapen 11.45 fles 13.15 slapen 15.15 fles 16.30 slapen 18.00 groente 19.30 fles Mmmmm, als ik zo kijk, zit er toch wel regelmaat in, zou ik zeggen. Vaak lukt het slapen in de late middag niet helemaal lekker, dus daarom dat ik wilde weten hoe anderen dat nou doen. Leg ik haar misschien te vaak te slapen, misschien te vroeg, te laat, ....., ......., ....... of moet ik er mee leren leven Ik probeer het qua ritme wel zo regelmatig mogelijk te doen hoor, wat dat betreft weet ze precies wat er gaat komen! Bedankt trouwens voor alle reacties tot nu toe!
Ik zag wel dat jullie kinderen om 8 uur naar bed gaan en ook opstaan. Straks gaat Kick naar school, ben je niet bang dat het dan moeilijk wordt dat vaste schema om te gooien? Dat is dan nl. al wel 4 jaar een routine. Ik denk ook wel dat hij dan eerder moe is en niet meer slaapt 's middags, maar ga je dan voor de jongste een ander schema aanhouden?
Hier geen vaste tijden, maar wel regelmaat en eigenlijk komt dat wel op vaste tijden aan. Ontbijt tussen 7 en 9:30 Rond koffietijd water met een crackertje/fruit/rijstwafel ergens tussen 11-13 lunch Melk voor het slapen gaan, daarna slapen, meestal 2 uurtjes In de middag fruit en soms rozijntjes of iets anders verantwoords lekkers Rond 18:00 eten Melk voor het slapen gaan en rond 19:30 naar bed. Soms iets eerder (niet vaak want dan is hij 's avonds laat wakker en raakt overstuur), soms ook wel later als dat zo uitkomt. Wisselend late voedingen en/of nachtvoedingen op verzoek. Ik had ook het idee dat ik aan het klooien was (toen was hij nog heel klein en huilde heel veel) en het heeft toen wel geholpen om een ritme aan te houden. Vaste tijden vond ik helemaal niet fijn, omdat ik daar juist gestressd van raakte, omdat dat toch nooit uitkwam (zeker niet met de borst op verzoek). Gewoon een vaste routine in handelingen en vaste rituelen, gaf hier aan kind en ouders houvast.
Hoeveel maanden is 30 weken? Ik heb geen zin om zo te gaan rekenen, maar ik gok ergens rond 6,5-7 maanden? aan de hand van eetschema denk ik dat ook. HIer hadden ze precies dezelfde schema rond die leeftijd!!!
30 weken= 7 maanden (sinds gisteren, joehoe!) Maar gingen ze bij jou dan wel slapen aan het eind van de dag? Daar zit em bij ons een beetje de kneep
HIer sliepen ze toen in de ochtend een uurtje, en dan van 12 tot 15 ongeveer. En dan om 16.30 een kort dutje, soms een half uurtje, soms 3 kwartier. Daarna gingen ze om 20uur naar bed.
Kick gaat om 19:00 naar bed en is om ongeveer 7:30 wakker.. in dat schema haalt hij de school makkelijk.. we wonen er naast. Hij is dus ook niet eerder moe en als hij dat wel is (zoals nu ook wel eens gebeurt) dan gaat hij dus wat eerder naar bed. Pom gaat een uurtje later naar bed (even genieten van de kleine meid) als zij straks niet meer in de ochtend slaapt dan zal zij ook eerder naar bed gaan 's avonds. Zo is het met Kick ook gegaan.
Ons schema ziet er (bij benadering) als volgt uit... 07.00 uur fles 08.00 tot 10.00 uur slaapje 10.00 uur fruit 11.00 fles 11.30 tot 14.00 uur slaapje 15.00 fles 15.30 tot 17.30 slaapje 18.00 groente 19.30 fles en daarna slapen tot volgende dag