Huurhuis verbouwen of zoontje beneden slapen?

Discussie in 'De lounge' gestart door pisum, 15 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pisum

pisum Fanatiek lid

31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    Ik heb misschien een lang verhaal nodig om de situatie uit te leggen. Sorry daarvoor :) Het is ook even voor mezelf om het allemaal op een rij te zetten, want ik weet niet zo goed wat we nu moeten doen. Graag jullie mening en advies.

Wij huren op dit moment particulier. We kunnen ons nog niet inschrijven bij de woningbouw en kopen is ook nog geen optie. Het was erg moeilijk om particulier iets (betaalbaars) te vinden, maar uiteindelijk is het gelukt. Alleen is het dus een huisje uit 1800 ofzo en zit er geen centrale verwarming in, en hebben we verder nog een aantal ongemakken ;) Maar goed, het is voorlopig niet anders.

De indeling is als volgt: voordeur, hal, dan rechts woonkamer, vanuit de woonkamer naar de keuken, en vanuit de keuken naar de wc/douche. In de hal is ook de trap naar boven, en daar zijn 2 ruime slaapkamers. De linker slaapkamer bevindt zich precies boven de woonkamer. Aangezien de vloeren erg dun zijn, is het erg gehorig. Je kunt in die slaapkamer de tv horen als die aan is, en als mensen een gesprek voeren/bellen kun je het ook makkelijk volgen :( Mijn man en ik slapen daarom in die slaapkamer. Er zijn hier overigens 2 dakramen, beide aan dezelfde kant van het dak.

In de rechter slaapkamer slaapt ons zoontje. Deze slaapkamer is boven een kamer die wij niet gebruiken. Dit is een kamer met een aparte ingang buitenom, die door de verhuurder als een soort van opslag gebruikt wordt. De 'binnen-ingang' bevindt zich beneden in de hal links, maar die deur is afgesloten omdat het dus niet onze ruimte is. In ieder geval is die man er nooit, dus er is geen lawaai en ons zoontje slaapt er prima boven. Er is in zijn kamer 1 dakraam. Aan de andere kant van het dak zit niets.

Nu is er een brusje op komst :) en die komt rond de 2e verjaardag van ons zoontje. We zouden graag willen dat hij/zij ook een eigen plekje krijgt om te slapen. Ons zoontje heeft namelijk de eerste maanden bij ons op de kamer geslapen en toen deden we geen oog dicht. Bij elk zuchtje en steuntje werden we wakker, en hij ook van ons. Toen hij op zijn eigen kamertje lag, sliepen we allemaal door. En nu met een brusje op komst, die ik in ieder geval de eerste tijd wil borstvoeden, zou ik het ook niet fijn vinden als zoontje en brusje wakker zouden worden van elkaar. Dus bij elkaar op de kamer vind ik ook moeilijk…

Nu is de vraag; zullen we 1 van de slaapkamers in tweeen hakken? :( (Dit mag overigens van de verhuurder.) Die van ons zou het meest logisch zijn, omdat je dan 2 kamertjes met een dakraam kunt maken. Alleen is het dus enorm gehorig daar, dus zullen de kids dan wel slapen?

De slaapkamer van ons zoontje opdelen kan ook, maar dat raam zit precies in het midden van het dak, dus hoe we dan in beide kamers licht en lucht kunnen krijgen, weet ik niet. Daarbij komt ook nog, welke kamer we ook kiezen, dat het nogal wat gaat kosten :$ ‘Even’ een wandje plaatsen is toch best wat werk, en misschien moet er ook nog een extra deur in komen, etc. En de vraag is, of dit de moeite is voor een huurhuis? Want we willen hier echt niet blijven, we zitten hier alleen tijdelijk (voor nog een jaar ofzo) ‘vast’… Verder zitten we financieel niet al te ruim.

Nu heeft de verhuurder gezegd dat hij misschien dat opslagkamertje van beneden ook wel aan ons zou willen verhuren. Dit zou een oplossing kunnen zijn, want het is een apart kamertje, zit een raam in, elektrisch, en is niet gehorig. Je komt er dus vanuit de hal. Maar is het niet gek om dan ons 2-jarige zoontje op de benedenverdieping te laten slapen, terwijl man en ik + brusje op de bovenverdieping slapen. Of denk ik nu weer veel te moeilijk?

Of toch maar verbouwen en dan allemaal boven slapen? :(
    Wat zouden jullie doen? Sorry voor het lange verhaal! :)

2. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Hihi lang verhaal :D De vraag is dus eigenlijk of het vreemd is dat jullie (en een toekomstig brusje) boven slapen en je zoontje beneden?
    Wij slapen ook boven en ons zoontje slaapt ook beneden. Dit hoor je misschien niet zo vaak maar er zijn dan wel weer een hele hoop mensen die zelf op zolder slapen terwijl de kids op de eerste verdieping slapen. Lijkt me helemaal niks mis mee en een mooie tijdelijke oplossing voor jullie situatie.

3. 894hi

894hi Niet meer actief

kan je er geen gips muur tussen zetten? kost niet zo heel veel
    gaan wij hier ook doen in huis.. tenminsten wij gaan onze woonkamer iets groter maken

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou dr in ieder geval niet teveel geld aan uitgeven, zou wel heel zonde zijn!

5. pisum

pisum Fanatiek lid

31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    ja sorry dat het een lang verhaal is :D maar ik wilde een beetje ons huis schetsen zodat het misschien wat makkelijker is om de situatie voor je te zien ;)

6. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

moet je dan ook extra gaan betalen voor die ruimte?

want een gipswand muurtje plaatsen kost niet zoveel hoor. Een frame maken van wat houten balkjes en dan gipsplaten ertegenaan maken. . En een deur valt ook wel mee in de kosten, een simpele boarddeur is niet duurder dan 50 euro excl. kozijn. Ik zou ff langs een bouwmarkt gaan en de maten meenemen. En je dan ff laten voorrekenen wat het gaat kosten.

Het is mijn ervaring dat 'even' huren vaak wat langer gaat duren. Wij hebben uiteindelijk 3 jaar gewoond in een huisje, wat eerst een half jaar zou duren. En is er niks te regelen qua kosten met de huurbaas. Dat jullie het doen en hij betaald. Wij hebben bij onze particuliere huurbaas toen de gehele douche en keuken verbouwd en hij heeft de materialen betaald. Zo hadden wij een goede en nette douche en keuken en bij de volgende huurders kon hij meer geld vragen.
    Jullie huurbaas gaat er ook een kamer op vooruit dan.

7. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

in principe zouden wij met hetzelfde probleem komen als we een tweede kindje zouden krijgen. hier maar 2 slaapkamers boven en benende kunnen we uitbouwen, maar vind het ook moeilijk, omdat we niet op dezelfde verdieping slapen. terwijl ook mensen op zolders slapen en dan de kinderen verdieping daaronder. Maar in principe is het dus gewoon mogelijk lijkt me.

8. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    ons zoontje slaapt ook beneden, en wij boven, is een oude seniorenwoning..!
    Het is vrij gehorig, maar hij is er aan gewend, en andersom ook. Wanneer hij op bed ligt doen we gewoon wat zachter. Maar hij slaapt zelfs door het bezoek heen!

9. roosje1987

15 jul 2008
    49
    0
    0
    Ik denk neit dat het erg is als je zoontje beneden gaat slapen. Als je der een leuk kamertje van maakt. Maar ik heb wel eens gehoort, dat je er voor moet oppassen dat je zoontje niet denkt dat hij moet wijken voor zijn broertje/zusje die op komst is. Hij is dan 2, en beseft dan al heel goed wat er om hem heen gebeurt.
    Weet niet of het een oplossing is, maar is die kamer beneden niet groot genoeg voor jou en je man? Dan kan de baby in jullie kamer, en hoeft je zoontje niet zijn plaats weg te geven.
    Ik begrijp uit je verhaal dat je dat misschien liever niet doet ivm gehorigheidin jullie huidige slaapkamer. Maar wat ik vaak gehoort heb (werk op een kinderdagverblijf) dat is dat kinderen(baby's) vaak snel wennen aan gehorigheid. In het begin worden ze misschien ngo wakker, maar dat is hetzelfde als mensen die aan het spoor wonen. Kinderen wennen der vaak snel aan, en slapen dan gewoon door. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar de kans is gewoon groot dat jullie 2e kindje er snel aan went. Hij/zij word waarschijnlijk echt neit meer wakker van de tv of als jullie bellen etc.
    Hoop dat je eruit komt. Omdat je daar neit blijft wonen is het wel zonde om er veel geld aan te besteden.
    Misschien is het ook nog een optie om een grote kast in jullie slaapkamer te zetten en het kindje dan aan de ene kant slaapt. Dan heb je natuurlijk neit het geluidprobleem opgelost, maar wel een afscheiding van kamers. En geluid scheeld heus wel iets.
    Veel succes.

10. pisum

pisum Fanatiek lid

31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    Bedankt voor jullie reacties! :)

Of we voor dat kamertje ook extra huur moeten betalen weet ik niet, maar ik vermoed van wel, omdat de verhuurder gescheiden is en nu in zijn eentje z'n hypotheek moet betalen. Hij kan elk extra zakcentje gebruiken.

We moeten dus even goed nadenken of het geld dan daar naartoe gaat, of naar een verbouwing.. Ik ben het verbouwen alleen een beetje zat, want we hebben al zooooveel geklust hier :( We hebben de woonkamer enorm opgeknapt, en de slaapkamers. In ruil daarvoor hebben we € 200 van de huurprijs af gekregen (elke maand dus, niet eenmalig).

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik vind het persoonlijk niet raar als een van de kids op een andere verdieping ligt.
    En als je oudste zoontje er naar toe gaat, daar zal die echt niet t gevoel van krijgen dat ie moet wijken hoor.
    Onze dochter ging ook naar een andere kamer en was maar wat trots dat ze vanalles mee uit mocht zoeken!

In jou geval zou ik dan ook, als t idd niet meer huur gaat kosten, dat kamertje gaan gebruiken.
    Of idd er zelf gaan liggen....want gehorig, daar zal de baby niets van merken. Hier ook gehorig door houten vloeren en de kids slapen er niet minder om.
    Kunt op de slaapkamers ook de tv horen en als er gepraat wordt hoor je t ook letterlijk, is gewoon een kwestie van wennen hoor

12. pisum

pisum Fanatiek lid

31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    Ja, dat heb ik ook wel gehoord, en dat het beter is dat een kamer verhuizing dan niet tegelijkertijd valt met de komst van brusje. Maar dat je het beter 3 maanden van tevoren kunt doen, ofzo. Ja hier gaan we zeker rekening mee houden, mocht zoontje van kamer veranderen. Bedankt voor je input!

13. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Onze oudste slaapt ook beneden. Maar als je hem gewoon betrekt bij het veranderen van deze kamer zal het weinig uit maken. We hebben hier ook gewoon gezegd tegen hem van je bent al zo groot je heb wel een nieuwe kamer verdient en nu krijg je ook een groot bed. En tijdens het ververven hem ook betrekken van : Ga je mee kijken in je nieuwe kamer? Je grote Jongens kamer? Hij was toen ongeveer 18 19 maanden. En hij slaapt er nou al 5 week en het gaat perfect.

Sucses

Janna

14. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Kun je niet op jullie slaapkamer isolatie aanbrengen onder de vloer? Zodat jullie die kamer kunnen splitsen?

15. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    ja dat zat ik ook al te denken... als je de vloer beter isoleert zal het geluid wellicht ook minder zijn en dus minder gehorig, kun je van jullie slaapkamers 2 kamers maken en jullie verhuizen naar de slaapkamer van jullie zoontje!

16. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Lastig hoor! Kan me voorstellen dat je er niet echt naar uitkijkt om te gaan verbouwen. Maar hoe dan ook, zul je dat wel moeten doen. Als je de berging mag huren zul je die ook moeten opkappen, en als je kiest om de slaapkamer boven in tweeen te splitsen moet dat ook. Ik zou het zelf prettig vinden om mijn kinderen allemaal op dezelfde verdieping als ik te hebben. (wij hebben nu ook een appartement, dus alles gelijkvloers). Maar dat is echt mijn eigen gevoel. Er zijn genoeg mensen waarbij hun kinden op een andere verdieping slapen, en dat gaat prima! Wij hebben ook twee slaapkamers, en als er een tweede zou komen, zou ik ze gezellig samen op de kamer laten slapen denk ik. Denk dat het wat gehorigheid betreft echt een kwestie van wennen is. Als je kinderen ermee opgroeien zijn ze niet anders gewend! Succes met het maken van een beslissing.

Deel Deze Pagina