Hoi Teddy, Ten eerste mijn complimenten dat je zoveel tijd neemt om al onze vragen te beantwoorden. Super, dank je wel. Ik wilde iets vragen over ons zoontje. Hij is nu 2 weken en 1 dag oud en krijgt bv op vraag. Gisteren heeft hij voor de eerste keer een flinke golf melk overgegeven. Daar zat wat slijm bij, dus ben ik ervan uitgegaan dat het met name te maken had met het slijm. Hij heeft daarna nog 4 voedingen gehad, waarbij hij niet over gegeven heeft. Vanmorgen om 11 uur weer een voeding gegeven en na hem een poos rechtop gehouden te hebben heb ik hem in de box gelegd. Daar heeft hij 15 minuten rustig gelegen, lekker om zich heen te kijken. Toen ik even bij hem keek, zag ik wat melk door zijn neusje komen en daarna kwam er wederom een hele golf melk uit. Ik maak me hier wel wat zorgen over, is dit normaal of is het dan al een reflux kindje??? En wat kan ik eraan doen? Hij krijgt veel melk binnen, drinkt 10 minuten aan 1 borst. Is het verstandiger om te gaan kolven en dan de gekolfde melk te geven? Wat zou een advies kunnen zijn?
Hoi, Veel baby's spugen. Meestal is dat een mondje melk terug geven. Zolang je baby er geen last van heeft kan spugen geen kwaad. Vaak zie je dat baby's meer spugen als moeder heel veel melk heeft. De melk stroomt dan makkelijk en baby drinkt eigenlijk meer dan er in het maagje past. Wat hij teveel heeft opgedronken komt dan weer terug. Ik ben geen voorstander van kolven en per fles gaan geven. Spugers zijn vaak gebaat bij vaker een kleine voeding en dan maar 1 borst per keer. De baby langere tijd rechtop houden is ook een goede optie. Heb je al eens aan een draagdoek gedacht?
Hoi Teddy, Het spugen is nu gelukkig over. We zijn er nu achter gekomen dat hij heel veel last heeft van krampjes. Zo zielig om te zien. We gebruiken nu drie dagen infacol, maar het leidt nog niet echt tot minder krampjes. Ik let enorm op wat ik eet, heb al geen melkproducten meer gebruikt en ook frisdrank heb ik vandaag laten staan. Ben benieuwd wat voor resultaat dit vannacht heeft. Verder lopen we met hem op een arm, waarbij hij met zijn buikje op onze arm ligt. Ook heb ik hem vaak tegen me aan liggen buik tegen buik, rechtop daar wordt hij rustiger van. Heb je nog tips??
Heb je veel melk? Hoe veel is Mick gegroeid in die 3 weken? Wat vaak helpt bij krampen is aanleggen aan een lege borst (niet voedend zuigen noemen we dat). Dat helpt tegen krampen, beter dan infacol (denk ik).
Hoi Teddy, Mick was bij geboorte 3910 gram, de kraam heeft de laatste keer gewogen op dag 9 toen was hij 3860 gram. Bij twee weken woog hij 4210 gram en afgelopen maandag (drie weken oud) woog hij 4600 gram. Hij groeit dus enorm goed. Als ik kolf, kolf ik 150 ml, geen idee of dat te veel is. Wat verder opvalt is dat hij meer last van krampjes heeft als hij links gedronken heeft. Ik let op of hij goed hapt, houd hem horizontaal en laat hem aanhappen. Hij klakt af en toe tijdens het drinken, en soms verslikt hij zich ook wel eens. Bij rechts is dat ook zo, alleen dan lijkt hij geen krampjes te hebben. Verder heb ik wat last van tintelingen in mijn borst als hij klaar is met drinken. Ik kolf de eerste druk er met een handkolf vanaf zodat hij niet te veel tegelijkertijd binnen krijgt. (meestal een 10-15 cc). Ik voed trouwens vanaf de kraamtijd maar 1 borst per keer. Komt hij binnen drie uur vaker, leg ik hem steeds aan aan de borst die dan aan de beurt is (de lege dus) na drie uur wissel ik om. Advies van het buro was ook nog om zelf rooibosthee te drinken, dus dat ben ik nou aan het doen. Afgelopen nacht heeft hij van 1 tot 6 gehuild van de krampjes. Vanmorgen was het even rustig om nu vanmiddag weer de hele middag bezig te zijn. Langzaamaan wordt het erg vermoeiend en weet ik echt niet meer wat te doen. Mijn gevoel zegt op dit moment te gaan stoppen met de borstvoeding, want ik kan het bijna niet meer aanzien dat ik mijn kind zo'n pijn doe. Verder maak ik hem elke 3 uur wakker voor zijn voeding, ook als hij zich niet uit zichzelf meldt om te voorkomen dat hij in de nachten wakker gaat zijn en overdag gaat slapen... Hopelijk is het zo een beetje duidelijk verhaal voor je... Fijn dat je zo met me mee probeert te denken...
Ach lieve schat. Geen wonder dat je baby spuugt na een voeding en last van krampen heeft. Je hebt gewoon heel erg veel melk. Op zich ben je al heel goed bezig met 1 borst per keer en dan na 3 uur pas de andere borst. Het lijkt me zinvol om een iets actiever beleid te gaan voeren om de productie wat terug te dringen. Ter vergelijking; we willen graag dat een gezonde zuigeling tussen de 150 en 250 gram per week groeit. Mick groeit bijna het dubbele . Mijn voorstel; - 1 borst per keer blijven voeden - tijdstip om van borst te wisselen rekken naar 4 uur (wel op verzoek blijven voeden, maar dan dezelfde borst). - saliethee (Jacob Hooij) drinken om de productie te remmen. Start met 1 kopje per dag en bouw dat langzaam op tot Mick minder gaat spugen en minder krampen heeft. Hou je me even op de hoogte?
Hoi Teddy, Nou je advies heeft geholpen. Ik voed nu om de vier uur (ongeveer) en het mannetje is er beter aan. Gebruik ook wel nog iets tegen de krampjes. Als dit nou een paar dagen goed lijkt te gaan, gaan we dat afbouwen om te kijken of het aan de voeding of de sabsimplex ligt. In elk geval hartstikke bedankt voor je advies! Vannacht heeft hij gewoon 4 uur tussen de veodingen gelaten en zonder huilen geslapen. Hij had tussen 22 en 23.30 uur wel veel verdriet, onduidelijk voor mij nog of het alleen krampjes waren of ook zijn huiluurtje. Maar verder is hij veel rustiger geworden! Superbedankt!