vraag dochter vier maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door limili, 18 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. limili

limili Bekend lid

24 apr 2013
    604
    7
    18
    Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het ritme van mijn dochter van bijna 5 maanden (volgende week). Zij heeft op dit moment het volgende ritme:

07:00; 200 cc borstvoeding in een fles
    11.00 ; 200 cc borstvoeding in een fles
    15.00 ; 200 cc borstvoeding in een fles
    19.00; 200 cc borstvoeding in een fles
    23.00; 200 cc borstvoeding in een fles.

Daarnaast is het slaapritme:
    08.30-11 uur
    12.30- 15.00 uur
    16.30-18.30/19.00 uur meestal maken we haar wakker om 18.30 uur om in haar in bad te doen.

Ik merk echter dat zij volgens mij haar ritme aan het verleggen is want tussen de voeding van 15.00 uur en 19.00 uur slaapt ze maar 1.5 uur en zeurt dan ook nog niet om een voeding maar is gezellig wakker.

Ik zit echter met haar groente waar ik op advies van de kinderarts (reflux met medicatie) mee gestart ben. Afgelopen dagen gaf ik het voor de voeding van 15.00 uur aan. Maar zoals bij de wortels eet zij dan 40 gram (zij vindt dit erg lekker) maar drinkt dan maar 150 cc borstvoeding en dit is het belangrijkste. Maar zij is echter "maar"1.5 uur wakker en ik las als ze moe is het niet handig is om haar groente te geven want dan eet ze minder en minder makkelijker.

Nu is mijn vraag hoe deden jullie dat en wat was jullie ritme van jullie kind van 5 maanden?

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik gaf het meestal rond 17/18 uur.
    Dus voor jou zou het bijv +/- 16:15 dan worden.

Bv is op dit moment echt nog belangerijker dan vaste voeding en door dus eerst bv te geven en ongeveer een uurtje later vaste voeding zorg je ervoor dat de bv niet minder wordt door de vaste voeding.

Met 5 maanden gaf ik alleen nog fv, maar met 6 maanden werd het zo;
    7 uur fles
    Slapen afwisselend
    11 uur fles
    12:30 tot volgende fles slapen
    15 uur fles
    Tussen 17 en 18 uur groente (en soms ook nog een kort dutje)
    19 uur fles

3. Oscar

Oscar Lid

12 dec 2013
    69
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is 19 weken, en haar ritme is zo:

07.00 Flesvoeding - wakker tot 09.00
    09.00 - 10.00 uur slapen
    11.00 Flesvoeding - wakker tot 12.00 uur
    12.00 - 15.00 uur slapen
    15.00 Flesvoeding, wakker tot 17.00 uur
    16.00 uur paar hapjes fruit/groenten
    17.00 uur - 19.00 uur slapen
    19.00 Flesvoeding - wakker tot 21.00 uur
    21.00 uur - 23.00 uur slapen
    23.00 uur Flesvoeding, en slapen tot 07.00 uur.

Maar ze slaapt ook wel eens minder, en dan komen we in de knoei met haar hapjes. Helaas, dan maar een dagje niet. Soms wordt ze om 14.00 uur al wakker, dan moet ze om 15.00 uur eten en om 16.00 uur naar bed. Ik hou altijd een uur aan tussen voeding en hapje, dus dan lukt het maar een keertje niet...

Flesvoeding is nu toch nog veel belangrijker dan hapjes.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bij reflux is het juist beter om geen bijvoeding te geven zo jong. Het maagje is al geïrriteerd en moedermelk is lichaamseigen maar groenten niet. Als dat opgespuugd gaat worden dan irriteert het de slokdarm nog meer als melk. En qua dikte hoef je het ook niet te doen want wat je kindje met 4 maanden eet is alsnog vloeibaar van consistentie. Moedermelk is echt nog het beste voor haar! Nu vind ik, voor een refluxkindje, wel dat ze grote flessen krijgt. Heb je nooit overwogen om kleinere flessen, vaker te geven? Mijn zoon had zelfs minder medicatie nodig(!) als hij vaker 120 dronk ipv 5x 180. Heel logisch ook want reflux is een probleem van een niet goed sluitend maagklepje en dan voeding teruggeven. Als de maagjes niet zo overvol zijn, zal er minder voeding op komen.

Mijn advies zou dus zijn echt wachten tot 6 maanden! En overwegen of je kleinere voedingen wil geven.

5. limili

limili Bekend lid

24 apr 2013
    604
    7
    18
    Als ik minder voeding geef.. is het huilen geblazen als ik de fles eruit haal en is ze niet tevreden. Soms geef ik 180 maar met dit warme weer geeft ze aan dat ze de 200 nodig heeft. Maar ze heeft ook geen last meer van de reflux ja soms geeft ze iets terug maar verder hoor je haar ook niet meer slikken.

Ja ik twijfel zelf ook of ze er wel aan toe is aan de groente want ze doet het nu goed op de borstvoeding. en is een echte slaapkop.. langer dan 1.5 uur wakker houdt ze niet vol.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De meningen over reflux en bijvoeden zijn verdeelt net als de ervaringen.
    Sommige kindjes gaan idd minder spugen met bijvoeding, maar anderen dus niet.

Sommige artsen gaan dus vooral op de kindjes af die het er beter op doen en adviseren het aan alle kindjes.
    Uiteindelijk ben jij de moeder, dus jij beslist ;)

Ik ben overigens juist ivm reflux en kea met 6 maanden begonnen en dat past ook bij ons.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Als je kindje het nog prima doet op de BV kan je echt nog wachten! Als je kindje straks hongeriger lijkt, wat langer wakker is, dan heb je altijd nog gelegenheid voor bijvoeding! Met 6 maand vond ik het al een uitdaging tijd te vinden tussen slapen, drinken en dan nog eten ;)

8. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Veel kindjes gaan rond de leeftijd van je dochter over Op vier voedingen van ong 200ml (kunstvoeding). Ze gaan ook iets minder hard groeien. Het is dus niet zo erg volgens mij als je dochter iets minder gaat drinken. Qua vocht krijgt je via groente en fruit ook nog binnen.
    Mijn zoon doet net zoiets. Hij heeft ook reflux. De vijfde voedingen blijft bestaan maar de porties worden iets kleiner.

9. limili

limili Bekend lid

24 apr 2013
    604
    7
    18
    Zij drinkt de flessen helemaal leeg als ze geen groente krijgt. Echter twijfel ik heel erg over de laatste voeding van 23 uur. Ze drinkt de fles helemaal leeg voor mijn gevoel heeft ze hem dus nog nodig dit is ook wat de kinderarts zegt en ze gaf aan van bv mag ze onbeperkt en ja ze heeft spekbillletjes en armpjes maar ze doet het verder goed. En ik durf zelf de fles niet weg te laten bang dat ze niet meer gaat doorslapen omdat ze hem nog zo leeg drinkt. Ja ja twijfel twijfel twijfel.

10. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Het blijft puzzelen, maar weet je, echt heel fout doe je het niet snel. Soms maar even iets proberen een als het dan niets is is jullie dag misschien ontregeld maar de volgende dag pil je de routine weer op.

Deel Deze Pagina