We hebben het volgende dilemma: Mijn 2 oudste kinderen (volgend jaar groep 7 en 5, dus tegen die tijd gaan/zijn ze er bijna af) zitten met heel veel plezier op een chr. basischool met in totaal 33 kinderen. Ze hebben daar 3 klassen nml. groep 1/2/3, groep 4/5/6 en groep 7/8. Het ligt in een dorpje zo'n 10 km verderop (ivm co ouderschap met de vader, en ik daar dus ook gewoond heb), dus elke dag 4 keer heen en weer met de auto. Inmiddels heb ik met mijn nieuwe partner 2 zoontjes gekregen. En nu de tijd is aangebroken om voor Nilo een inschrijving op een basischool te gaan regelen. Nu hebben we 2 opties: 1. We schrijven hem in op de basisschool waar ook m'n oudste 2 kinderen op zitten.Het wordt dan wel een ingewikkeld verhaal. Vier keer per dag heen en weer rijden (of op ma, di en do overblijven). Verder komt hij dan geen vriendjes uit de buurt of psz tegen op school, en wordt het na school spelen met klasgenootjes ook wat moeilijker. Hij zal z'n hele schooltijd niet alleen naar school kunnen gaan ivm de afstand en de levensgevaarlijke weg er naar toe. Positief op deze school is het bijna 1 op 1 contact met lesgevenden en leerlingen, kinderen uit alle groepen spelen met elkaar, ouders en lesgevenden hebben een zeer hecht contact mbt de kinderen, en hoewel we zelf totaal niet gelovig zijn vind ik de chr. achtergrond van de school bijzonder prettig (aangezien ik het wel belangrijk vind dat ze daar wat van mee krijgen en snappen waar bepaalde feestdagen e.d voor zijn). En een school met 33 leerlingen, waar vind je dat nog. 2. We schrijven hem in op de openbare school hier in onze wijk. Dat was eigenlijk onze bedoeling. Maar hoe langer ik er over nadenk, hoe meer twijfels ik krijg. Dit is een school met om en nabij de 100 leerlingen. Dus ook een relatief kleine school. Een aantal kinderen uit onze wijk gaan daar ook naar school, dus ze zien hun vriendjes ook na schooltijd en kunnen makkelijker bij elkaar spelen. Het openbare vind ik een storende factor, vnml. door mijn eigen slechte ervaring en omdat ik vind dat het op openbare scholen wat losser is mbt tot regels waar de kinderen zich aan horen te houden. Een keer in de 2 weken kunnen de kinderen vanaf groep 4 een uur godsdienst volgen indien gewenst, maar dan gaat het in grote lijnen oppervlakkig over alle godsdiensten die er zijn. Ik persoonlijk (en ik wil niemand voor het hoofd stoten) vind het belangrijk dat ze wat meer weten over de chr. achtergrond omdat dat toch min of meer de nederlandse achtergrond is. Aangezien we in een zeer sterk gereformeerde gemeente wonen, zijn andere scholen geen optie, omdat ik totaal niet achter de gedachtengang van die scholen sta. En bovendien hebben die scholen allemaal tussen de 400 en 800 leerlingen, dus veel te massaal naar mijn zin. Wat zou julie keuze zijn, en waarom?
Lastig verhaal. Maar ik denk dat je je keuze al gemaakt heb. Naamlijk de school van je oudste kinderen. Die ken je, En je andere kinderen zitten er ook nog op. De openbaren zie je niet zitten van wegen te wijnig of verkeerde godsdiens.Maar wat hem wel meer in zicht geeft wat er in de wereld te koop is. Wat betreft godsdiensten. Wat wel leuker is natuurlijk er zijn meer kindjes uit de buurt die er zitten. Dus wel kans dat hij wat vriendjes mee naar huis kan nemen en lekker kan spelen. De kans bij de andere school van wegen de afstand toch minder. Maar het belangrijkste is volg je gevoel en geweten.
Aangezien jullie zelf niet gelovig zijn, zou ikzelf in jullie situatie de schoolkeuze niet af laten hangen van de hoeveelheid godsdienstelijke lessen etc.. Natuurlijk is het belangrijk dat je kind van alle aspecten van het leven wat meekrijgt, dus ook over de verschillende geloven..Maar ook op een openbare school krijgen kinderen hier les over, zij het wat oppervlakkiger... Wat ik zwaarder zou laten wegen is het plezier dat je kind uit een school zal gaan halen en een zeer belangrijke factor hierin is het maken van vriendjes..Het lijkt me voor jullie kinderen echt niet leuk, dat als ze vriendjes maken op die andere school, ze eigenlijk nooit mee kunnen om te spelen, gezien de afstand..Ook als ze wat ouder worden, zullen ze altijd door jullie gebracht worden. Dat stukje zelfstandigheid van het zelf naar school fietsen of lopen, zullen ze dan niet ervaren. En meestal is dat juist zo'n fijn opstapje ivm het zelfstandig vervoer naar de middelbare school... Succes met je keuze..Ik weet hoe moeilijk het soms kan zijn om knopen door te hakken ivm school (in ons geval wel/niet over naar groep 3 ivm de jonge leeftijd van onze zoon)..
mijn keuze zou in dit geval de openbare school zijn. Openbare scholen in dorpen, zijn niet te vergelijken met openbare scholen in steden denk ik, of in grotere plaatsen. Persoonlijk vind ik JUIST het feit dat ze van alle godsdiensten leren, érg goed. Dat zaait begrip en tolerantie naar anderen denk ik. Ik heb zelf op een rk-middelbare school gezeten en m'n man op een christelijke en ik vind het erg fijn dat ik van allerlei godsdiensten geleerd heb. Hoewel dit natuurlijk anders is, dan een basisschool... Maar ik denk dat ze het christelijke aspect sowieso wel meekrijgen door de omgeving waarin ze wonen en door jullie eigen uitleg en door de oudste. Maar oke, anderzijds heb ik het idee dat je zelf héél erg neigt naar de school waar de oudsten op zitten, dus als dat beter voelt...
Ik had voor de openebare school gekozen en niet zo zeer voor de openbare school, maar vriendjes van school zijn erg belangrijk in hun leven. En het geedelte van de godsdiesnt kun je ze zelf nog geven door bijv kinderbijbel te lezen, boeken te halen uit d ebieb, naar de kerk gaan of kerken bezoeken, etc. Je hebt ook zondagsclub waar ze knutselen, maar het ook over de bijbel hebben. In ieder geval succes met je keuze!
De school in de buurt lijkt mij het meest voor d ehand liggend. Kunnen ze later ook zeflstandig heen, als ze wat ouder zijn en is weer goed voor het zelf vertrouwen, blijft een lastige keuze
Ik sta voor een beetje dezelfde keuze. Mijn zoontje wordt in november 4. Er zijn hier twee basisscholen, een christelijke en een openbare. De christelijke is vrij groot (nou ja, 200 ll, valt dus ook nog wel mee, maar toch), de openbare vrij klein (80 ll). Wij zijn bij beide scholen wezen kijken, en de christelijke kwam erg stoffig (ook letterlijk) en ouderwets op ons over. De openbare was een veel mooier gebouw, de directeur en staf is jonger, ze zijn erg bezig met vernieuwing in het onderwijs, geven vanaf groep 1 Engelse les etc. DAt spreekt ons erg aan. Maar ja, is geen christelijke school en dat vinden wij eigenlijk erg belangrijk. We zijn zelf gelovig en ik vind het heel moeilijk als mijn kind op school leert dat Pasen bijv. een feest van de paashaas en chocola is, terwijl wij daar toch hele andere gedachten over hebben. Ik zou het erg fijn vinden als hij op dat front zowel thuis als op school dezelfde boodschap meekrijgt. Ook staat de openbare school hier in het dorp niet goed aangeschreven. Dat is een imagoprobleem uit het verleden. De christelijke school gaf vroeger veel beter onderwijs, was veel strenger voor de leerlingen, en daar kwam een ander type kind dan op die openbare school. Dat verschil zie je nu nog steeds. De hoger opgeleide, rijkere ouders gaan naar de christelijke, de lager opgeleide gezinnen kiezen voor de openbare. Wordt wel iets minder, ze timmeren ook hard aan de weg, citoscores stijgen elk jaar, maar het probleem is er nog wel. En ik hoop dat ik niet arrogant klink, maar soms vraag ik me wel af of ik mijn kind er wel tussen vind passen op die school. De oudste kinderen mogen in de openbare speeltuin spelen in de pauze. Ik kom daar ook wel eens met mijn kinderen en als ik dan de taal hoor die ze daar uitslaan.... daar word ik niet vrolijk van, zeg maar. Dus wij zijn er nog niet uit. Ik wil hem wel voor de zomervakantie ingeschreven hebben, dus we moeten nu echt gaan kiezen. Maar als ik jouw verhaal zo lees ben je er al lang uit en ga je gewoon voor die kleine school van je oudste twee. Wat vindt je nieuwe man, de vader van Nilo eigenlijk?
Ik snap je. Ik hou ook totaal niet van die taal. En ik kom uit een lage sociale klassen als je dat zo zegt. Maar mijn zoon heeft ook op een montessori gezeten vaak hoogopgeleiden ouders. En die kinderen sloegen ook die taal uit. En denk persoonlijk dat, Dat op elke school tegen woordig een probleem is.
Bedankt voor jullie reacties, ik vind het erg fijn om dingen vanuit jullie idee te horen. Het blijft erg moeilijk, want je wil toch een school waar je en een goed gevoel bij hebt maar ook waar het voor je kind het beste zou zijn. @Luppy Ow, wat snap ik goed waar je mee loopt. dat heb ik dus ook, dat van dat christelijke. Kerst is geen feest van lekker lang vrij zijn en een boom en je vol proppen. Met het verschil dat dat wij helemaal niet gelovig zijn, vind ik het toch echt belangrijk dat ze dat weten waar bepaalde dagen vandaan komen. Ik ben er in elk geval niet slechter van geworden. En daar komt bij, ik vind dat het ook een deel van de nederlandse achtergrond is, en ze dat dus ook horen te leren. Je leert tenslotte ook standaard over de geschiedenis van Nederland, dus waarom niet hier over? Oppervlakkig vind ik denk ik niet goed genoeg. Ook over de achtergrond van de scholen denken jij en ik dus min of meer hetzelfde. Ik vind het prettig dat er wat strengere regels zijn op de kleine school, waardoor het voor de kinderen duidelijk is tot hoever ze kunnen gaan, en dat er nog met ouderwets respect tegen de lesgevenden wordt opgekeken ipv te Jannen en Pieten tegen de juffen en meesters. Ik neig dus heel erg naar de kleine christelijke school, ook vanwege de persoonlijke aandacht, maar ik wil graag alle voors en tegens tegen elkaar afwegen, tenslotte gaat het niet om mij maar om de kinderen. Kan ik het de kinderen 'aandoen', een school buiten het dorp? Mijn huidige man vindt dat ik de keuze moet maken, aangezien ik er het meest mee te maken ga krijgen. Hij staat achter allebei de scholen, en het maakt hem dus niet uit.
mag ik vragen wat 'oppervlakkig' is ? Qua geloofs onderwijs? Ik bedoel: Mijn man kent alle onderdelen van de bijbel uit z'n hoofd. Ik niet. Wel werd ons duidelijk gemaakt wat er gevierd werd met Kerstmis, met Pasen -welke verhalen daar achter zaten. Echter wij leerde óók wat er met het suikerfeest gevierd werd. En wat de ramadan was. Hoe gaan ze op de scholen zelf om met dit soort feesten? Misschien kun je daar eens naar informeren? Wat doen ze met Kerst, wat doen ze met Pasen, etc ? Is het op de openbare school inderdaad alleen de paashaas, of worden er acties gedaan voor kinderen in arme gebieden (wat je nog weleens vaker hoort op scholen) . Naar aanleiding van de betekenis in Nederland van Pasen?
Wij zijn gegaan voor de openbare. Ligt misschien aan de school maar hier zijn de regels zeker niet losser hoor. Ik heb zelf op een katholieke school gezeten en mn kinderen zijn ook gedoopt en ik hoop dat ze straks hun communie willen doen maar ik vind het openbare karakter geen probleem. Zelf of een christelijke school vindt ik de godsdienstlessen redelijk oppervklakkig. Ik zou mn dochter dus hoe dan ook thuis het meeste leren. Mn dochter vind het ook verder heel normaal dat we niet geloven in de kerstman maar de geboorte van jezus vieren en bij pasen, pinksteren, hemelvaart enz.lezen we gewoon thuis daat extra over. Aan de andere kant leg ik ook uit hoe andere geloven wat werken gewoon omdat ik dat eblangrijk vindt voor de algemene ontwikkeling. Kortom ik zou het geloof er lekker buiten laten en kijken naar wat je van het onderwijs en de juffen/meesters zelf vindt. Dat gaf voor ons de doorslag en bevalt nogsteeds goed.
Wat Athina zegt vind ik ook wel een goede. Dat zou ik zeker ook mee laten wegen. Op de openbare school hier doen ze echt helemaal niks aan godsdienstlessen, dus ook niets over de islam, jodendom, hindoeïsme, of wat dan ook. En dat vind ik ook een gebrek in de opvoeding, als een kind daar niets over leert. Dit is dan ook een dorp waar misschien 10 mensen wonen met een kleurtje, dus de behoefte aan kennis over andere culturen is misschien ook niet zo groot hier.
Ik zou gaan voor de christelijke school, omdat je weet dat dat een goede school is en je andere kinderen het daar naar hun zin hebben. Die persoonlijke aandacht lijkt mij ontzettend belangrijk en je weet natuurlijk niet hoe dat op die andere school is. Mij spreekt die kleinschaligheid in ieder geval wel aan. Vriendjes kan je altijd mee naar huis nemen of hij kan daar gaan spelen, dat regelt zich wel.. En in de buurt, op straat, kan hij natuurlijk andere vriendjes maken.
tja,, het geloof gedeelte kan jij zelf aan hun meegeven,. daar is school niet voor nodig,.. en als je het echt zo'n probleem vind dat ze op school kerst en pasen vieren als een feest, dan kan je ze altijd thuis houden op die dagen, dat doen de jehova getuigen ook... ik denk dat het voor kinderen belangrijker is dat ze op een school zitten met allemaal vriendjes uit de buurt, waar ze na schooltijd ook lekker mee kunnen spelen.. en niet alleen als jullie ze kunnen brengen.. je kan wel zeggen, ach ze leren hier in de buurt de kindjes ook kennen.. maar dat is toch heel anders omdat ze niet bij elkaar in de klas zitten.. ze zullen dan nooit beste vriendjes hebben in de buurt. misschien wel buitengesloten worden omdat ze niet bij hun op school zitten.. dus.. ik vind (mijn mening) het belangrijker dat kinderen gelukkig zijn op hun school, met vriendjes, lekker kunnen spelen.. dan dat ze op een school zitten omdat ze daar over het geloof leren.. dit kan je ze zelf meegeven, en misschien op zondag naar een bijbel klasje?.. dan hebben ze ook nog leuke vriendjes die ook net zoals hun leren over het geloof dat jullie belangrijk vinden..
Alsof je als kind alleen maar vriendjes hebt van school en verder niet... Om samen te spelen hoef je niet op dezelfde school te zitten immers. Wij moeten onze oudste ook altijd brengen en halen, of 'n kind meenemen vanuit school, die dan weer opgehaald moet worden en dat gaat uitstekend. Voor de rest speelt ze heerlijk met de kinderen hier uit de buurt.. Ik had vroeger ook 'n tweetal beste vriendinnetjes in de buurt die níet bij mij op school zaten en 't meiske dat wel bij mij op school zat, daar speelde ik echt nooit mee.. Ik vind onderwijs kiezen dat goed is en bij jullie als gezin past persoonlijk belangrijker dan het fenomeen 'vriendjes van school'. Overigens blijft mijn dochter dagelijks over ivm de afstand. Kan ze tussen de middag ook gezellig met vriendjes van school spelen.