Hoe drie stoeltjes op de achterbank met de nieuwe wetgeving zitverhogers?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Luuz, 5 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hopelijk is de titel een beetje duidelijk ;)

Eind dit jaar gaat de nieuwe wetgeving in omtrent zitverhogers.
    We hebben een Volkswagen Tiguan, maar als de oudste in een stoeltje met rugleuning moet blijven zitten (hij weegt krap aan 19 kilo, lengte weet ik niet, maar draagt maat 116 en soms 122).

De jongste zal over een maand of wat naar een vervolgstoeltje moeten. Hij is lang en ik verwacht dat hij rond zijn verjaardag te lang is voor de maxi cosi. Maar ik kan die drie stoeltjes natuurlijk nooit kwijt achterin de auto. Onderaan past het wel, maar de rugleuningen zijn breder dan de onderkant van de stoeltjes.
    Ik had gedacht dat de oudste in het midden kon, zonder rugleuning. Dat zou net aan passen. We hebben dan 1 groep 1 stoel en 2 groep 2/3 stoelen. Maar door de nieuwe wetgeving gaat dat dus niet door.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem.
    De 8 jarige dochter van een vriendin zit in een verhoger zonder rugleuning, ook in het midden van de auto (ook 3 kinderen). Zij moet ook terug naar een rugleuning, maar past dus ook niet.

Ik zie het niet zo zitten om een nieuwe auto te kopen ;)

zijn er nog meer die daar tegenaan lopen? En hoe ga jij dat oplossen ?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Volgens mij gelden die nieuwe richtlijnen alleen voor nieuwe producten die verkocht worden. Je kunt dus gewoon je huidige stoelen / zitverhogers blijven gebruiken.

3. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Wij hebben destijds de auto erop aangepast. Ik vond het zelf geen lekker idee dat de oudste in het midden zat, zonder stoel in de gordel. Maar hij was ook nog geen drie toen de jongste kwam. Toen zat ik achterin en hij voorin op mijn plek. Dat is een optie, maar wel een geklooi met de airbag. Moest er echt om denken dat ding steeds in en uit te schakelen.
    Nu een auto waar drie stoelen probleemloos op de achterbank passen.

Maar gaat het echt zo zijn dan dat alle kinderen in een stoel met rugleuning vervoert moeten worden? Dan kan de helft van mijn kennissenkring nieuwe/andere stoelen kopen.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    En anders voorin als je niet met partner in de auto zit?

5. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Als we met z'n 5-en in de auto zitten, staat de maxi cosi voorin (airbag uitgeschakeld) en ik achterin in het midden. Maar met de vervolgstoel gaat dat niet passen. En volgens mij mag hij straks alleen voorin als het achterin niet veilig genoeg is. Maar dat is niet het geval, dus moet hij volgens mij gewoon achterin.

Maar ik had inderdaad niet begrepen dat het alleen voor de nieuwe producten geldt. Dan kan de oudste in het midden.

6. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Wij hebben destijds deze auto gekocht (2013) omdat de middelste niet meer in de grote kinderwagen zat. Ze liep altijd zelf of in zo'n kleine buggy. Omdat we geen derde in de planning hadden, wilden we meer beenruimte achterin en een iets kleinere kofferbak. We hoefden toch geen kinderwagen meer achterin de kofferbak.

Maar goed, toen kwam onze verrassing :D maar het is een fijne auto en rijd heerlijk. Dus een nieuwe kopen wil ik niet

7. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Volgens de site van veiligheid.nl:
    Als op de achterbank al twee autostoeltjes en/of zittingverhogers in gebruik zijn en er geen plaats meer is voor een derde, dan mogen kinderen van 3 jaar en ouder op de achterbank de autogordel gebruiken. Het is daarbij niet toegestaan om de driepuntsgordel als heupgordel te gebruiken, door het schuine gedeelte achter de rug te laten lopen.

8. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dat is zonder stoeltje neem ik aan? Weet niet of ik daar zo'n voorstander van ben

9. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    We hebben vanmorgen wat gepuzzeld en het is gelukt. Alledrie op de achterbank. Stoeltje voor de jongste hadden we al gekocht. Maar als de oudste zonder rugleuning mag, past het net. Gelukkig duurt het nog een paar maanden voor hij over kan, maar ben blij dat het zo kan.

10. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Volgens mij wel ja, ben er zelf idd ook geen voorstander van...

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ja, maar als dat mag, mag een verhoger zonder leuning natuurlijk ook.

12. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Toch leuk zo'n verassing. :p

13. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Kan iemand me effe helpen? Wat is die nieuwe wetgeving?
    Onze oudste zit al lang met enkel zitverhoger zonder leuning. Die hebben we eraf gehaald vanwege beenruimte. En die gaat hij echt niet terug willen. hij is 7 jaar, ongeveer 1.30 lang en 28 kilo.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Dat hoeft ook niet. Ik geloof rond de 22 kilo dat ze moeten wegen.

15. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Gelukkig. Hij zou echt geen stap terug willen. Bij jongste laten we die leuning er wat langer aanzitten. Intussen ook een auto met meer beenruimte achterin.
    Best duur.... Kinderen met lange benen;)

Deel Deze Pagina