Ik lees veel over uitpuilende kledingkasten en minimaal 3 vakanties per jaar Vandaar! Paardrijden is indd erg duur!
Je wilt niet weten hoe groot onze tv is. En popcorn en drinken verkopen ze ook in de supermarkt. Nee, ik begrijp het verschil wel, maar zeker de jongste doe ik er echt geen plezier mee. De oudste vindt het wel leuk, maar niet zo enorm dat ze er iedere maand naar toe hoeft. Die gaat liever een keer extra naar de ballenbak of een leuke buitenspeeltuin ofzo. En zelf zit ik liever thuis op de bank of lig ik in bed een film te kijken, lekker relaxed.
Wat os verwend. Als je ervan uit gaat dat 'meer dan nodig' verwend is, tja dan zijn onze kinderen ook verwend. Ze hebben geen uitpuilende kast en ik koop geen hele dure kleding, maar als ik eerlijk ben kunnen ze met de helft van hun garderobe ook toe. Qua speelgoed hetzelfde en wat lekker eten betreft ook. Maar goed, ieder besteedt naar vermogen en naar wens toch? Verwend gedrag vind ik veel erger. Bijv vragen om een ander koekje omdat je deze niet zo lekker vindt, zeuren en scenes schoppen in de speelgoedwinkel. Ontevreden zijn met kado's. Roepen dat een ander iets mooiers of beters heeft. Kinderen die veel krijgen maar dat ook waarderen en er ook mee om kunnen gaan als ze iets een keer niet krijgen en ook kunnen delen met iemand die het minder heeft, die zijn in mijn optiek niet verwend. Het zit hem dus volgens mij niet zo zeer in de hoeveelheid die een kind krijgt, maar wel in hoe het ermee om gaat. Je kunt in materiele zin verwennen, maar ook in aandacht geven, kind altijd de zin geven, nooit nee willen horen.
Hier het zelfde zo'n beetje. Verder ook met de post eens. Met verwende kinderen heb ik niet zo'n goede associaties, maar het ligt er natuurlijk geheel aan met wat je onder verwend verstaat.
Verwend is een woord dat je op vele manieren kunt opvatten en uitleggen. Mijn dochter is wel gewend dat ze aandacht krijgt, dat ze alles mag vragen en dat ik (&man) serieus nadenken over de mogelijkheden. We hebben voldoende geld, maar ik vind het erg belangrijk om haar financieel op te voeden. Soms is 'nee' dus niet omdat het niet kan, maar omdat ik het niet wil. Wat betreft speelgoed: toen ze jonger was, kocht ik wel vaker tussendoor. Ze ontwikkelen zich dan zo snel. Ik ben ook een tijdje lid geweest van de speel-o-theek. Dat had ik achteraf bekeken jaren eerder moeten doen. Wat betreft voor mezelf kopen: soms zeg ik tegen mezelf ook 'nee'. Niet omdat ik iets niet kan betalen, maar omdat het eigenlijk niet nodig is. En volgens mij onthoudt een kind eerder leuke ervaringen dan de berg speelgoed. Ik kan die van mijn jeugd nog zo opnoemen.
Onze zoon is niet perse verwend maar gedraagt zich wel zo. Hij krijgt niet elke keer als we ergens in een winkel zijn iets nieuws, maar zeurt er wel om en dat is zacht uitgedrukt. Laatst flinke drama om een knuffeltje en de dag erna om een, jawel, geurdingetje voor in de auto!!! Hij zeurt in elke winkel waar we komen om iets. En dat is ook daadwerkelijk wat hij zegt. Ik wil iets. Hij heeft helemaal niet veel, als hij tussendoor al eens iets krijgt is het vaak een hot wheel auto ofzo. Met zijn verjaardag, sint en Kerst krijgt hij cadeaus en soms in het voorjaar voor een verzonnen prestatie omdat hij in september jarig is en het anders allemaal vlak na elkaar komt en het toch vaak binnenspeelgoed is. Hij kan echt enorm blij zijn met alles wat hij krijgt, maar als het niet is wat hij had verwacht gaat hij eerst uit zijn stekker en moet hij het niet, om er over na te denken en een uur later te komen zeggen dat hij het toch heel leuk vind. Terwijl zelf uitgekozen speelgoed vaak een uur leuk is en dan wordt het in een hoek gesmeten. Hij heeft 1 stuva kast van Ikea met speelgoed, knutselspullen, lego en Playmobil en dat was het. Als hij ergens niet mee speelt haal ik het weg en als hij er dan nog niet om vraagt doe ik het weg. We gaan niet vaak op vakantie. Meestal 1 keer in de 2 jaar een weekje landal ofzo. We doen in de zomervakantie wel uitjes als bioscoop, efteling en van de week voor t eerst een museum. Daar krijgt hij dan wel vaak iets. Alleen in het museum (naturalis) ging het weer mis. Hij kon niet kiezen, vond alles stom maar wilde wel iets. We zijn dus weggegaan met een gillend en krijsend kind, maar hij heeft niets gekregen. We verwennen hem dus niet, maar voor anderen zou het wel zo kunnen over komen door zijn gedrag! Daarom bestempel ik andere kinderen die gillend in de speelgoedwinkel liggen ook niet zo. Ik weet ook uit ervaring dat het dus juist anders kan zijn!
Oh, hij krijgt elk seizoen de kleding die hij nodig heeft! Meestal alles omdat hij zo snel groeit. Soms zie ik tussendoor zoiets leuks dat ik dat meeneem. Het is voornamelijk C&A en H&M. Schoenen altijd 1 paar echte goede en 1 paar die hij leuk vindt. Dat zijn nu dus Yoshi Vans. Hij zit op zwemles en mag daarna nog een sport uitkiezen.
Niet zo gek dat hij van de kaart is. Er is zoveel te kiezen. Misschien kun je het zelf beperken tot twee keuzes. Als je tegen mij in een winkel zegt dat ik iets mag uitkiezen, weet ik dat ook niet. Als ik uit twee dingen mag kiezen wel.
Ja wat is verwennen.... Mijn zoon krijgt dingen wanneer hij het nodig heeft. Kleding koop ik wel eens een groot pakket 2e hands op internet voor weinig geld en dan zit er vaak wel wat leuks bij. Ik vul dan aan tot hij overal genoeg van heeft. Maar dan stop ik ook met kopen. Koop nooit merk kleding. Speelgoed krijgt hij wanneer hij daar aan toe is qua ontwikkeling En dat is eens in de 4 maanden ofzo? Hij is nu bijna jarig dus geef hem nu niet meer teveel. We hebben best wel druk bestaan dus steeds maar dagjes weg enzo zit er niet in. Mijn zoon is best afwachtend en een pretpark is dan teveel voor hem. Is hij dan echt nog te jong. Dit jaar 1 keer op zomer vakantie geweest in buitenland. We gaan deze maand nog een weekend naar de camping en in okt nog een weekend. Vorig jaar 2 keer een week weg geweest.
Het kost gewoon te veel om 'zomaar s te gaan' en hier ook geen Netflix oid. Goedkoopste tv Abbo. Máár zo blijft het wel bijzonder denk ik maar
Helemaal mee eens! Onze oudste begon er laatst over dat ie het wel weer eens tijd vond voor een cadeautje. Eehm.... Nee dus. Gelukkig accepteerde hij dat ook wel. En bij aankomst op de camping hier wad het ook mopperen dater geen zwembad was. Maar dezelfde dag nog had hij superleuk gespeeld met een paar kinderen van de camping in het eenvoudige speeltuintje eatver wel was. Dus veel gewend... Ja! Echt verwend.... Mss klein beetje
Hier vrawgt hij de laatste tijd regelmatig wanneer sinerklaas nog eens komt. Je zou denken dat hij dus cadeaus wil hebben maar dat is het niet. Hij zou graag het lekker drinken willen hebben wat hij van sinterklaas had gekregen. Die twist and drink flesjes