Nitrofurantoine tegen blaasontsteking en 35e week zwangerschap

Discussion in 'Gezondheid' started by wvw, Oct 27, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wvw

wvw Fanatiek lid

Aug 19, 2013
    1,549
    57
    48
    NULL
    NULL
    Hai allemaal,

Ik heb twee weken geleden urine bij huisarts ingeleverd op advies van vk om te kijken of ik blaasontsteking zou hebben(had menstruatiegevoel in onderbuik en onderrug en steken onderbuik).
    Ik bleek blaasontsteking te hebben en kreeg een 5 daagse kuur, Amoxicilline. Vanmorgen (een week na einde kuur) moest ik ter controle weer urine inleveren. Het bleek nog niet schoon te zijn. Na overleg v assistente met huisarts heb ik vanmiddag een flesje opgehaald. Mijn urine moet daarin op kweek. Daarbij is er ook een recept naar apotheek verstuurd van andere antibioticakuur, nitrofurantoinemacrokristallijn Sandoz.
    Ik moest gelijk starten met deze kuur. Nu zei de assistente dat die kuur tot aan 36 wk zwangerschap gebruikt mag worden. Ik heb voor zekerheid vk gebeld. Zij vertelde dat ze op kweek zetten om te kijken waar evt vadaan komt en als deze kuur ook niet werkt, ze in ieder geval onderzoek hebben gestart. Over kuur tot aan 36 wk zei ze dat dat is omdat je de kuur niet rond of tijdens bevalling mag slikken.
    Op internet lees ik dat het niet voor of tijdens bevalling mag omdat het dan in bloed kindje terecht kan komen en kind dan evt een ernstige bloedafwijking zou kunnen oplopen en met borstvoeding zou het in melk kunnen zitten.
    Zij adviseerde mij wel kuur te slikken nu gelijk, ook omdat blaasontsteking weer voor vroeg geboorte, nierbekkenontsteking kan zorgen of bij bevalling aan kind kan worden overgedragen. Dat wil ik natuurlijk ook niet!

Nou lang verhaal dus maar ik ben sowieso niet vh slikken van medicijnen en vind het eng idee dat niet vlak voor bevalling mag enzo. Want ik ben as vrijdag 35 weken en ga dus dan 36e week in tijdens kuur(dinsdag laatste tabletten). En hoe weet ik nou of het vlak voor bevalling is en wat is vlak voor bevalling..

Wat zouden jullie doen? En heb ik uberhaupt een keuze aangezien anders ontsteking kan zorgen voor vroeggeboorte enz..

Hebben jullie er ervaringen mee of ideeen over? Alvast dank!

2. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Ik zou de medicijnen gewoon slikken, tenzij je redenen hebt om te denken dat je kindje nu al bijna geboren wordt.
    Idd hopen dat dit het goede middel is en dat dat uit de kweek blijkt.

3. Rozaly

Rozaly Bekend lid

Apr 26, 2011
    736
    0
    16
    Ik heb het vorige week ook gekregen. De apotheker vertelde dat je kindje bloedarmoede kan krijgen wanneer je dit gebruikt rond je bevalling. Ik zou het denk ik gewoon gebruiken, een blaasontsteking laten sudderen is gevaarlijker..

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,151
    23,234
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dit mag je inderdaad nu gewoon gebruiken.
    Paar dingen vind ik raar, ben zelf doktersassistente:
    - de nitrofurantoine is eerste keus, ook bij zwangerschap.
    - er had meteen de eerste keer een kweek gemaakt moeten owrden.
    Vind het dus slordig.

Share This Page