Hallo, Ik wil graag iets weten omdat ik ermee in mijn maag zit...wellicht kan men hier mij geruststellen! Ons dochtertje gaat nu sinds een week of 6 naar een KDV, zo'n 3 keer per week. Ik geef regelmatig instructies door over haar voeding etc. De hoeveelheid, het aantal flessen, de fopspenen en nog wat zaken. Maar op de 1 of andere manier wijkt het KDV steeds af van wat ik doorgeef. Uiteraard heb ik ze daar vaker mee geconfronteerd. De meest gehoorde reacties: "Ik was niet op de hoogte gebracht door de collega hiervoor" "Ik weet dat u instructies op een kaartje heeft aangeleverd (doen alle ouders) maar ik lees de kaartjes niet" "Ik weet dat u heeft aangegeven dat ze x hoeveelheid flesvoeding dient te krijgen, maar ik wilde even uitproberen hoe uw kind reageert als ik op eigen houtje de hoeveelheid aanpas (dus zonder mij eerst op de hoogte te brengen)" En ga zo maar door. Ik heb in die 6 weken al 3 keer andermans fopspeen bij haar spulletjes aangetroffen. Kans is groot dat ze die dus ook vaker in haar mondje heeft gehad. Ik heb vaker aangegeven dat we graag willen dat ze haar wakker maken als het voedingstijd is. Tot nu toe hebben ze haar iedere keer laten slapen. En gisteren vertelde een medewerker enthousiast dat de kleine zo leuk met een knuffeltje heeft geslapen en liggen spelen. Urenlang. Ik heb onze kleine nooit een knuffel meegegeven! Had dat ding ook nog nooit gezien. Lekker dan, denk ik, sabbelen aan andermans knuffel. Wat ik eigenlijk gewoon wil weten is: herkent iemand dergelijke perikelen? Vraag ik echt teveel van een professioneel KDV en moet ik gewoon mijn mond houden of zijn zulke gebeurtenissen heel kwalijk? Of gaat het soms heel vaak zo bij een KDV? Ben erg benieuwd, ik zit me af en toe wel een beetje op te vreten erover namelijk.
Hmm bij ons kdv hadden ze per kidn een mandje. Daar ging dus de knuffel in. Andere knuffels (van het kdv zelf dus) werd wel mee gespeeld maar NIET mee naar bed. Op de babygroep stond zo'n kastje met allemaal kleine vakjes (wat timmerlui bijv. hebben voor schroeven/spijkers) en op elk vakje stond een naam en daar zitten dus de speentjes in. Wat je zou kunnen doen.. is een speenkoord met naam aan haar speen hangen. Dan weet je zeker dat ze weten welke speen bij jouw dochter hoort. Want daar zou ik ook niet blij mee zijn.. spenen zijn wat dat betreft nou niet om te delen. en soms deden ze wel dingen naar eigen inzicht.. maar voeding ging gewoon zoals de ouders dat aangeven. 's ochtends moet je aangeven wanneer ze voor het laatst gegeten hebben. Dat wordt opgeschreven in een map en daar staat dus ook hoe vaak er gegeten moet worden. Vervolgens worden alle gegeven voedingen daar ook bij geschreven dus je weet precies hoe en wat. het laten slapen rond voedingstijd klinkt echter wel heel bekend.. dat deden ze bij ons ook. maarja wij hebben ook nooit heel strikt aangegeven dat we dat niet willen. dus geen idee of dat dan wel/niet gedaan werd. het is natuurlijk ook zaak beetje vertrouwen te hebben in de medewerkers.. en het is voor iedereen wennen. elk babietje heeft zn eigen handleiding en uiteindelijk proberen ze dat natuurlijk zo veel mogelijk te stroomlijnen. rond een jaar of 1... was het streven dat ze ongeveer tegelijk naar bed konden zegmaar. maarja dan zit je ook niet meer met flesvoedingen dus dan kan dat ook. Denk dat het dus voor beide partijen even wennen is Neemt niet weg dat ze wel rekening horen te houden met wat jij wil. En de opmerking "oh ja daar kijk ik gewoon niet naar" vind ik wel het meest slappe argument ooit wellicht kun je die bakjes voor speentjes eens voorstellen? dat is voor iedereen handiger lijkt me. en tot die tijd een speenkoord met naam. dan is er geen excuus voor een verkeerde speen lijkt me. en niet onbelangrijk.. ik zou als het je dwars blijft zitten gewoon eens het gesprek aan gaan met de locatiemanager. je hoort met een goed (ok minimaal fatsoenlijk) gevoel je kind achter kunnen laten en dat gaat niet op deze manier. of.. eens informeren bij de oudercommissie. Die vertegenwoordige namelijk alle ouders en dus jou ook.
Wat jij beschrijft heb ik bij ons nog nooit meegemaakt. Bij ons wordt 's ochtends bij de overdracht op een bord geschreven wat kindje aan voeding en slaap moet hebben en hoe de nacht is gegaan en er wordt altijd geluisterd naar de wensen van de ouders. Dus zelf hoeveelheid voeding aanpassen.....heel raar. Dat een speen wel eens bij het verkeerde kindje beland kan ik me wel voorstellen want hoe hou je uit elkaar welke speen van wie is? Zorg dan voor een speen met naam. Kan je het niet bij de directie aankaarten?
Als ik het zo lees vragen jullie helemaal niets bijzonders. En daar zou zeker naar geluisterd moeten worden. Kan uiteraard een keer mis gaan, maar dat het steevast fout gaat lijkt me vreemd. Lijkt me onprofessioneel als ze jullie kaartjes niet lezen en jullie wensen niet opvolgen. Onze dochter zit vanaf 10 wk op het kdv (we zijn tussentijds 1 keer overgestapt naar een ander kdv) en is nu 22 maanden, maar nog nooit heb ik haar met een ander speentje aangetroffen. Er werd vrijwel altijd geluisterd naar de hoeveelheid voeding, hoe laat enz. wij wilden juist wel dat ze bleef slapen en daar hebben we altijd overleg over gehad en ze maakte haar dan ook niet wakker. De enige keer dat het wel eens mis ging met de voeding was toen er veel wisseling van leidsters waren ivm verlof en ziekte. Ik zou als ik jullie was nogmaals een gesprek aangaan en als er niet op gereageerd wordt, eventueel een ander kdv zoeken.
Dat is echt niet normaal en ik zou ook meteen een klacht indienen!!! :x Labeltje aan maken. Laksheid. Klacht indienen. Dat vind ik een beetje overdreven van je. Misschien was het een knuffel van daar? Krijgt ze niks van, hoor! En anders is het goed voor de weerstand. Het eerste jaar op een KDV zal ze toch regelmatig met een virusje terugkomen, dat hoort erbij. Vaak zie je bij kinderen, die niet naar een KDV gaan, dat ze in het eerste schooljaar juist veel ziek zijn.
die eerste dingen die je schrijft (reacties van de leidsters) zijn echt niet normaal hoor!! Daar zou ik 1 keer duidelijk over zijn naar hen toe en wordt er niet op gereageerd op een voor jou fatsoenlijke manier zou er een klacht richting locatieleiding gaan. Van spullen delen, nee is niet netjes, weet wel (heb ook lang op een kdv gewerkt) dat het kan gebeuren, zou ze er nog wel even attent op maken dat je het niet fijn vindt en bestel van die naamstickers, kun je er ook meteen bij vermelden. Die knuffel zie ik niks geks in, kan ook een knuffel van het kdv zijn die elke week gewassen wordt. Als je het in bed niet fijn vind mag je dat zeggen, maar er lekker mee spelen in de groep lijkt mij geen probleem.
Bij ons hebben ze allemaal een mandje waar de spulletjes ingaan en ik heb alles van een label met haar naam voorzien. Speen heeft ze niet maar de overige kindjes hebben allemaal een speen met naam in een speciale 'spenenbak' zitten lijkt op een soort theedoos. Met slapen enz...tja van mij hoeven ze haar niet wakker te maken om te eten en soms komt ze ook wel wat eerder. Het kdv kijkt hoe mijn dochter op dat moment is en dat vind ik prima. maar als jij hebt aangegeven dat je wilt dat ze zich er aan houden vind ik dat ze dat ook moeten doen. Mijn dochter is ongeveer even oud en gaat ook al een paar weken naar het kdv. Ik loop ook wel eens tegen dingen aan dat ik denk van hmmmm... maar ik kreeg een tip van iemand om het los te laten hoe het thuis gaat. Want ze doen het toch nooit hetzelfde. Het stomme is dat onze dochter op het kdv rustig 2 uur slaapt in een bedje in de slaapkamer. Terwijl thuis ze echt niet in bed wil slapen overdag! korte slaapjes van 30 min zijn dan normaal. Dit geeft voor mij wel aan dat ze zich aanpast aan het kdv.....en het werkt prima. Maar dingen die ik zelf niet prettig vond heb ik ook meteen aangegeven (bijvoorbeeld dat ik wil dat ze in haar eigen slaapzak slaapt en niet in die van iemand anders). Het kdv doet hier naar mijn idee wel wat mee. Ik zou dingen die je dwars zitten wel altijd zeggen! En anders een keer een gesprek aangaan.....jij moet met een goed gevoel je kindje wegbrengen!
muv het knuffeltje vind ik je echt niet overdreven hoor. Zeker het op eigen houtje voeding gaan aanpassen vind ik belachelijk. Wakker maken voor voeding vond ik nooit nodig. Maar dat verschilt per kindje. Mijn zoontje woog 4170 gram bij de geboorte en is altijd een goede drinker/eter geweest. Als hij een keer wat later dronk vond ik niet erg. Hij had daar ook geen last van.
Ik herken het totaal niet. (gelukkig) Hier wordt het eigenlijk altijd gedaan zoals wij gevraagd hebben of ze overleggen vooraf of ze het eens anders mogen proberen. Ik zou het bespreekbaar maken dat je dit niet prettig vindt.
Hier hebben ze allemaal een bakje met hun eigen spulletjes. DAarnaast een schriftje waar je bijzonderheden inschrijft, dus bv als het schema wisselt. Hier wordt dat dan gelijk genoteerd bij hun op een lijstje wat in de keuken hangt. Tot nog toe nog niet gemerkt dat ze ervan afwijken. Hier laatst alleen een flessenspeen verwisseld, toen ik thuis kwam zat op de fles ineens een nr 4 speen ipv nr 1. Maar goed, dat is ook weer opgelost en heb nu weer een nr 1 speen terug.
Totaal niet herkenbaar. Er werd hier zeker met fles/bv erg goed gelet op wat de kinderen gewend waren en naar de instructies van de ouders geluisterd. Speentjes waren ook altijd speciale bakjes voor per kind. Dat je daar ook eisen aan stelt is normaal. Op oudere leeftijd is hier ook wel eens wat misgegaan met voedingsmiddelen die ze wel kreeg maar niet mocht ivm allergie. Daar spreek ik ze ook echt op aan, een keer alle drie de vaste leidsters daar expliciet op aangesproken. Daar werd ook met alle begrip en excuses op gereageerd en het is gelukkig niet meer gebeurd. Foutjes zijn menselijk, maar consequent jou instructies negeren vind ik kwalijk.
Spulletjes van een ander in de mond stoppen: dat is onvermijdelijk, en kan in mijn ogen geen kwaad. Als je dat ècht niet wilt, moet je je kind misschien niet naar een kdv brengen. Over de voedingen, dat vind ik wel een kwalijke zaak. Hier is 't helaas herkenbaar dat onze instructies t.a.v. pindakaas niet werden opgevolgd (zoon mocht dit van ons nog niet eten, ivm verdenking allergie). Is twee keer gebeurd. Vervolgens hebben wij er met de leidsters en de locatiemanager over gesproken, en het is sindsdien niet meer gebeurd. Fouten maken kan, maar als je er een goed gesprek over hebt gehad moet het toch niet nóg eens gebeuren. Dus: maak een afspraak voor een gesprek. Geef aan wat je hebt geconstateerd en waarom jij dat onwenselijk vindt. Laat hen vertellen waarom het toch gebeurd is. En spreek af hoe het in het vervolg zal gaan. Met de vaste leidster(s) van de groep, en met de manager van de locatie. Lijkt me toch dat je er dan samen uit moet kunnen komen.
Ik herken het totaal niet. Dat het anders gaat dan thuis lijkt me logisch. Ze hebben rekening te houden met meerdere kindjes en meerdere wensen. Ik geef door hoe laat hij hier eet/drinkt. Maar daar gaat hij mee met de rest. Soms eet hij eerder, soms eet hij later. Wij kunnen precies zien wanneer hij slaapt en eet ed. Op het kdv hebben ze een internetsite waar ze alles van het kindje op bij houden. Als ouders kunnen we hier op inloggen. Zo kunnen wij ook opmerkingen plaatsen die hun zien als hij aanwezig is. Daarnaast staan er ook regelmatig foto's op. Zo hoeven ze geen overdracht boekje te schrijven. Stukken handiger. Dat hij de speen van een ander heeft vind ik wel vies. Hier hebben ze inderdaad ook een eigen bakje waar hun spulletjes ingaan: knuffel, speen, slaapzak, snoetepoetsers (mijn zoontje heeft eczeem en kan niet tegen alle doekjes). Ze hebben op een gegeven moment wel gevraagd om zijn naam op de speen te zetten omdat bijna alle kindjes dezelfde speen had. Heb er zo'n naamsticker op gedaan.
Oke ik had dus meteen een gesprek aangeknoopt met de leidsters en de leidinggevende daar. Dit zijn dingen die niet mogen gebeuren, sterker nog ik zou woedend worden als het mijn kind betrof. Dat er een keer per ongeluk iets van een speen verkeerd beland kan gebeuren als er niets op staat maar iedere week??? Enne dat knuffeltje, sorry maar daar vind ik je dan wel oiet luttig in. Mag je dochter dan straks ook niet spelen met het speelgoed??? Dat gaat ook in mondjes van andere......
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de reacties vanuit het kdv erg vreemd vindt. Ik werk zelfs op een kdv en ben nu zwanger maar zou bij zulke praktijken toch echt een oudergesprek aanvragen en het een en ander duidelijk aankaarten. Tuurlijk is het wennen de eerste weken, en zaak omeen aantal zaken betreft slapen en voeding in de thuis situatie en in de kdv situatie op elkaar af te stemmen maar dit gaat bij ons op het werk altijd in overleg en bij twijfel bellen wij ouders op het werk op. Vooral de eerste weken.... Ook werken wij met een communicatie schriftje waarin ouders informatie over de afgelopen nacht en de laatste voedingen thuis kunnen schrijven zodat elke leidster dit terug kan lezen ook tijdens eventuele wisselingen van leidsters op de groep. Tevens schrijven wij hier alle informatie en bijzonderheden op betreffende de dag zodat ouders s'avonds terug kunnen lezen hoe en wat. Zowel de ouders als wij medewerkers ervaren dit als prettig. Het is juist belangrijk om een ouder zijn wensen te respecteren!! Dus een klacht indienen zou ik zeggen!!
Ik zou erover in gesprek gaan. Niet alles is te voorkomen natuurlijk. Kinderen hebben allemaal speelgoed in de handen waar een ander kind ook aan heeft gezeten. Dat is niet te voorkomen. Maar op eigen houtje schema's aanpassen..? Nee vind ik niet kunnen. Misschien kun je met een schriftje gaan werken en dan kunnen ze daarin kijken welke belangrijke indo erin staat. Ook zo ik alles stickeren met naamlabels zodat dingen als flessen, voeding, spenen en eventueeltassen, jassen en knuffels niet te verwisselen zijn.
wat dat kdv als reactie geeft is inderdaad niet normaal. ik zou vragen of ze wel zin hebben in hun werk en een gesprek met de locatiemanager aan gaan. ik ben zelf leidster op een kdv, en sommige keuren hier voeding aanpassen door leidster af, maar ik vind dat het soms wel moet. ouders zijn soms nog onzeker en gaan allemaal flessen eraf halen , als ik merk dat een kindje heeeel verdrietig is omdat het echt honger heeft dan geef ik hem ook zonder overleg een extra fles ik zal dan niet de 180 cc geven , maar een kleinere fles en overleg dan met ophalen met de ouders wat hun vinden en denken en hoe we hier in het vervolg het beste mee om kunnen gaan. als ouders willen dat wij hun kind wakker maken voor voeding dan doen wij dat, sommige kinderen raken anders van slag als ze uit hun ritme zijn. als het kindje een moeilijke ohtend heeft gehad en eindelijk net in slaap is gevallen op een voedings moment laten we het slapen, maar weer overleggen we bij ophalen wat een ouder in zo een situatie in het vervolg wil. we proberen zoveel mogelijk met de wensen van een ouder mee te gaan, mits de groep dit toelaat. als ze klein zijn gaan ze op eiegn ritme maar als ze wat groter worden willen wij graag dat de kinderen met ons ritme mee gaan, want het gebeurt vaak dat de ene ouder zegt mijn kind moet 9:00 uur fruit, de ander moet 9:30 de ander 10:00 dan moet de ene 11:30 brood, de ander 11:45 de ander 12:00, dan de ene 11:00 fles ander 11:30 ander 13:00 nou dara is geen beginnen aan, je bent met zen 2en en zo kan je niets meer doen voor acticiteiten met de kinderen want je bent alleen maar aan het voeden. maar alles in overleg. en wat hun reactie was zou ik niet pikken. ze krijgen betaald en hebben met jou kindje te maken. ik zou er geen goed gevoel bij hebben
@smurfin: ondanks dat jij ook weleens het heft in eigen handen neemt.. klinkt dat toch heel anders dan wat TS vertelt zoals jij het doet.. gaat het op ons kdv ook streven was geloof ik dat vanaf een jaar of 1 iedereen op hetzelfde ritme zou zitten. maar kan me vergissen qua leeftijd hoor (vaak zodra ze mee gingen eten met fruit/brood.. ging dat langzaam maar zeker mee met de rest van de groep)