Wat is normaal op een kinderdagverblijf?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Melrose, 12 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Erg apart van het kdv. Als ze je kindje liever niet wakker maken dan moeten ze dat toch overleggen. Bij ons gingen dat soort dingen echt altijd in overleg. Alleen die knuffel, ja dat zou ik niet erg vinden. Als het heel erg duidelijk is dat het een knuffel van een bepaald kindje is wat helemaal versleten is zou het wat anders zijn, maar als het een 'normale' knuffel is niet. Ze gaan toch alles in hun mond doen. Ik hoorde dat als een kindje het in de mond heeft gehad het direct in de was moet en al het speelgoed 1 keer per week gepoetst moet worden. Dat doe ik thuis echt niet hoor.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nog steeds niks van TS gehoord, of ze het nu al besproken heeft daar...

3. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    ts ik snap je gedacht

die reactie van de leidsters echt heel erg,
    speen van een ander heb ik niet bij mijn zoon gezien maar wel tijdens het werk (ik werk af en toe op een babygroep) doekjes om te spelen alleen maar leuk leuk en ja dan beland dat wel in hun mond maar dat zij zo. voedingen niet volgens afspraak vind ik heel fout!

probeer wel je rust te vinden het kan niet allemaal gaan zoals thuis.

4. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Hallo,

Mijn excuses voor de verlate reactie! En enorm bedankt voor jullie reacties!

Zoals men hier heeft aangeraden heb ik een gesprek gehad met de locatiemanager. Het gesprek was niet gepland, maar ik wilde het spontaan toen ik S. weer eens ging halen, en er wederom iets niet naar wens was. Ik weet niet eens meer waar het over ging, er was al zoveel mis gegaan...

Dus ik hop binnen bij de locatiemanager. Ze was erg vriendelijk en geduldig, gelukkig maar.
    Ik heb aangegeven dat ik het gevoel heb dat de leidsters weinig tot niets met onze instructies doen. En dat ik mij daar steeds onprettiger bij ging voelen. Ik bracht de kleine een tijdje zelfs met tegenzin! Geen prettig begin van een werkdag.

Ik heb namen doorgegeven van de medewerkers die in mijn ogen de fout in gingen. De locatiemanager zou ze erop aanspreken.

Ennnnn het beste is....sindsdien gaan de voedingen hartstikke goed, en naar wens! Yay!

Maar....(jaja het is ook nooit goed)...ik vind het wel jammer dat ik nog steeds het idee heb dat er met een half oor wordt geluisterd.

Voorbeelden:
    ik heb enige tijd geleden bij meerdere leidsters aangegeven dat we niet willen dat de kleine onder dekens of lakens slaapt. Ze kantelt veel en thuis hebben we haar al 2 x eronder aangetroffen. Vinden we een eng idee, niet doen dus. Ze hebben slaapzakjes dus gebruik ze maar zou ik zeggen.
    Tref ik haar 's middags toch onder een dekentje aan. :(
    Mijn eerste reactie: Zucht. Ik weer de leidster aanspreken.
    Haar reactie: Ja maar ik maak het bedje laag op dus kan ze niet kantelen.
    Ik werp een blik in het bedje: tussen haar voetjes en de onderkant van het bed zat meer dan 30 cm. Dat vind ik geen laag opgemaakt bed hoor, maar dat kan aan mij liggen.

Enfin, 2e voorbeeld:
    Inmiddels kan S. ook al omrollen van rug naar buik, helaas nog niet terug. En helaas helaas, blijft ze soms een hele tijd met haar gezicht naar beneden in het matras / kleed liggen. Vind ik ook een eng idee, aangezien dat de ademhaling belemmert!
    Dus ik naar het KDV, heb ENORM benadrukt dat ze heen kan rollen, maar niet terug. Heb er ECHT op gehamerd bij de leidster. En zij schreef het op in het grote boek, voor de andere leidsters. Ze heeft het nog fel gemarkeerd, ik stond er bij. En ze zou het mondeling doorgeven.
    Kom ik na een paar dagen een andere leidster tegen bij het ophalen: "heeyyy ik zag dat ze kan rollen, dat wist ik niet hoor!"
    Mijn eerste reactie: arrrgghhhh en knarsetanden!

Uiteraard heb ik ook die leidster aangesproken: "hoe kan het dat ik met veel bombarie doorgeef dat ze kan rollen, en dat u vervolgens na dagen nog steeds niet op de hoogte bent??"
    "Ja de collega waar ik mee werkte is net terug van vakantie".

Ik wil niet zeurderig overkomen (maar dat kom ik toch al haha) maar ik erger me best wel aan het feit dat ik alles tig keer moet doorgeven. Volgens mijn collega is dat gebruikelijk op een KDV en zijn ze erg koppig.

Ik zou ook niet graag overstappen naar een ander KDV....want straks begint het circus weer van vooraf aan! Zit ik ook niet op te wachten...

Hmm het verhaal is alweer te lang geworden :D Maar ik wilde het nog wel even kwijt! Nogmaals bedankt voor de reacties!

Liefs

5. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Hmm... ik krijg niet echt het idee dat het tot de leidsters is doorgedrongen. Als jij je er niet prettig bij voelt en nog steeds tegen tal van obstakels loopt zou ik zeker overwegen te switchen. Ik kan me niet voorstellen dat ze het ook zo doen bij mijn dochter op het kdv, ... ze doen 't gewoon zoals de ouders het willen. (m.u.v. het activiteitenprogramma natuurlijk,... )

6. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Opzich vind ik dat ze zich moeten houden aan jouw wensen. Heb zelf ook op een kdv gewerkt en mijn kind gaat naar een ander kdv, maar vind dat erg belangrijk.
    Zeker hoeveelheid voeding enz.
    Wat een onzin dat sommige de kaartjes niet lezen, dat kan echt neit vind ik.
    Gebruik je ook een schriftje?

soms is het qua slaaptijden/knuffeltje ed wel even nodig om iets te veranderen, ook omdat je nog meer kindjes op de groep hebt.
    Daar doe je niets aan.

Ik las ook over een spenenkoord, maar dat mag niet altijd. Op het kdv waar ik werkte gebruikten we die niet, ivm stikkingsgevaar.

Misschien is een kinderdagverblijf niet het juiste soort opvang voor jullie?

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Goed dat je hebt gesproken met de locatiemanager.

Over slaapzakje... Wij kunnen die gewoon meegeven. Labeltje met de naam erin, klaar.

Ik vind het ook erg raar, trouwens. Helemaal in deze tijd... Even heel lullig gezegd, maar vanwege de bezuinigingen, komen er steeds minder kindjes op de KDV's, dus is er te weinig werk en worden mensen ontslagen (of contract niet verlengt). Er is dus weinig vraag en veel aanbod. In zo'n situatie in een branche, kan een bedrijf het zich permitteren om de slecht functionerende medewerkers te laten gaan en de goede aan te nemen. Je zou dus denken dat de kwaliteit omhoog gaat...

Bij ons hadden we op de babygroep (0-2 jaar) een boekje. Daarin kon je iedere ochtend als ouder ook dingetjes, zoals instructies, in opschrijven. Als je dan iedere dag dezelfde instructie erin zet, dan komt het sowieso wel over, toch? En zo niet, dan heb je iets concreets om aan te geven.

Ik hoop dat jullie er samen uitkomen, want switchen is voor een kleintje ook niet altijd even goed. Die ik ook gewend aan de omgeving en de leidsters.

8. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Ik zou denk ik verder kijken! Je betaalt er grof geld voor, en mag toch verwachten dat ze een beetje luisteren?? Als ik hier iets half gezegd heb, weet echt iedereen het hoor!! Zou toch mooi zijn, dat als er iets gebeurd waardoor de vaste leidster er niet zijn, dat de inval maar wat aanklooit?? En er dus fouten gemaakt worden? Mijn dochter moet iedere dag een oogpleister op, en dat staat gewoon in de map. ook toen we een beetje aan eht rommelen waren met haar slaaptijden, wisten invallers precies hoe of wat hoor. Heel byzonder dit soort verhalen! Als ik iets vertel, dan wordt dat smorgens in de grote map geschreven, en zie zeer regelmatig mederwerkers die map doorlezen.
    wat een onzin, dit mag dus niet gebeuren! Zij heeft haar huiswerk gewoon niet gedaan!! Zou ze er echt op aansprken, want nu zijn het kleine dingetjes, maar wat als het wel belangrijke dingen zijn als gevaarlijke allergieen ofzo? Als je niet wil veranderen, zou ik bij de oudercomisie gaan kijken, wellicht kun je daar nog invloed uitoefenen.. Denk trouwens dat switchen minder energie en frustraties kost dan dit....
    Mocht je overwegen over te stappen, ga rondvragen! En laat je goed informeren, dit wil je natuurlijk niet een 2e keer hebben.....

9. Tammie87

Tammie87 Fanatiek lid

28 jan 2010
    1.091
    102
    63
    Ik werk als leidster in de kinderopvang en natuurlijk gaan er wel eens dingetjes verkeerd maar bij jou gaat er wel veel fout en dat allemaal door gebrek aan goede communicatie met elkaar. Heeft je kindje geen vaste leidsters?
    Wij hebben op de groep een lijst met wat alle kinderen moeten/mogen/hebben. En de baby's hebben tot 1 jaar een overdrachtschrifje. En de leidsters hebben op de groep ook nog een overdrachtschrift voor invalleidsters bijv. Kinderen hebben eigen spenenbakje. En alles wordt altijd overlegt met de ouders. Zo hoord het ook.

10. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Ons kdv is echt super wat dat betreft, naar alle wensen word geluisterd en als ik ze eens op iets aanspreek word dat ook gelijk mee genomen en zijn alle leidsters op de hoogte en gebeurt hetgene niet meer.
    Hier ook een tijdje dat ik niet wilde dat ze onder een dekentje sliep en daar luisteren ze dan ook naar.
    Ik krijg bij jou kdv een beetje het idee dat ze het maar prima vinden zo en maar wat "doen" ik zou eens gaan kijken op een ander kdv ff de sfeer proeven, vaak zegt dat al heel veel.

11. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik herken het helemaal niet, gelukkig.
    Wij moesten wel de naam op het speentje zetten, zodat dat niet per ongeluk fout kon gaan. Die knuffel zou ik niet zo zwaar aan tillen, volgens mij wassen ze die dingen elke week, dus zo vreselijk vies kan het niet zijn.

Wij deden juist aan voeden op verzoek, zodat laten slapen geen probleem was, maar als jij wel wilt dat ze op bepaalde tijden drinkt, vind ik dat ze daar wel zoveel mogelijk in mee moeten gaan. Anders ligt heel je ritme thuis ook gelijk weer ondersteboven. Soms kan het niet anders, bijv. als om 12 uur 10 kinderen een boterham moeten eten, kunnen ze niet ook nog een baby de fles geven tegelijk.

Bij een kdv moet je leren om sommige dingen los te laten, da's best lastig weet ik uit ervaring, maar zolang er geen rampen gebeuren, kan het meeste echt geen kwaad. Dingen gaan daar nu eenmaal anders dan thuis en kinderen kunnen daar wel tegen en vinden het zelfs niet meer dan normaal.

12. Jomy

Jomy Niet meer actief

Jeetje, ik schrik echt van dit bericht. Vooral ook van de antwoorden die de leidsters geven! Ik wilde even wat op eigen houtje proberen :S

Ikzelf werk ook op een kdv. Wij hebben voor alle baby's een kaartje idd waar het eet- en slaapschema opstaat welke we regelmatig bijwerken. Als we invallers hebben, wijzen we ze er ook op dit even te lezen. Hier hangen bv ook kaartjes van kinderen met allergieen.
    We proberen zoveel mogelijk de wensen van de ouders tegemoet te komen, maar soms kan dat bv een half uurtje afwijken. Bv als het kind echt super honger is en niks anders meer wil of idd als er 10 kinderen naar bed moeten. maar zelfs dan, doen we vaak eerst de fles geven en gaan de andere kids gewoon iets later naar bed of helpt bv de stagiaire.

Maar een reactie van: ik lees de kaartjes niet of mn collega heeft het niet overgedragen vind ik gewoon echt slecht, onbeschoft gewoon! Het gaat om een kind! Stel je voor dat je kindje speciale voeding krijgt, en de medewerker de kaartjes niet leest! En dan nog een reactie van ik wilde even dit uitproberen. Als wij denken dat een kindje bv toe is aan meer voeding of stukjes fruit ipv fruithap doen we dit altijd in overleg. Ik zou als ik jou was dan ook een gesprek hierover aanvragen. Of het nog even aankijken, maar je moet er niet zelf mee blijven zitten. Het is jouw kind, zeg wat je dwars zit. Anders ga je ook niet met een gerust gevoel weg :(

En zowiezo, wij hoeven het niet in ons hoofd te halen zo klantonvriendelijk te zijn in deze tijd. Ze mogen blij zijn dat ze uberhaupt weer een kindje erbij hebben, want zo goed gaat het niet in kinderopvangland! Wij hadden eerst bv ook de regel dat we voor 9 uur en na 16.30 (dan staan we alleen) niet voeden of geen groentehap gaven, maar tegenwoordig doen we alles om de wensen van de ouders zo goed mogelijk te voldoen. Klant (en kinderen) is koning :p

Succes er iig mee!

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zoiets zei ik in een ander topic ook al. Is misschien heel lullig, maar het is wel zo: Voor jou tien anderen (in deze tijd). Geldt niet alleen voor personeel, maar ook voor het KDV. Er zijn nauwelijks nog wachtlijsten tegenwoordig, dus een ontevreden ouder kan zo overstappen.

14. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Jeetje, ik word bijna jaloers op jullie KDV's! Het klinkt alsof het bij jullie allemaal een stuk soepeler en prettiger verloopt.

In mijn achterhoofd heb ik nog steeds het idee van overstappen. Maar ja, we hebben een contract tot mei 2013 getekend. We kunnen het ons niet permitteren om een boete wegens contractbreuk te krijgen. :(

In Principe hebben we nu alle vervelende dingen gehad, dus de dingen waar ik over struikelde. Dus in theorie....zou alles nu (nagenoeg) perfect moeten gaan. Wat me wel opvalt is dat steeds vaker een andere, niet-vaste, leidster op haar groep staat. Dat zijn dan vaak de mensen die normaliter voor de peutergroep zorgen. Dus het is dan hopen en nog eens hopen dat de overdracht tussen de vaste leidster en de afsluitende leidster (die van de peuters) goed gaat!

Ik voel me best een zeikerd wanneer ik weer eens een medewerker aanspreek. En m'n moppie ziet er altijd heel blij uit op het verblijf, ik wil niet dat ze zich ongelukkig gaat voelen als we naar een ander KDV gaan.
    Is de kans groot dat een kindje van haar leeftijd daar moeilijk over zal doen?

X

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    WTF? Een contract met een vaste periode, die je niet tussentijds, boeteloos kunt opzeggen? Is dat wel legaal? Ik zou dat sowieso eens nagaan!!!

Ik voelde me ook een zeikerd vanmorgen, toen ik ook even langs het kantoortje ging om iets te vragen... Maar ze zei tegen me: Moet je niet doen, hoor! Gewoon alles melden!

Ging erom, dat ik maandag (toen het zo heet was) mijn zoontje om half zes kwam halen en hij zat helemaal onder het (natte) zand, had alleen een luier aan. Op zich niet erg... Nou ja... hij heeft wel vaker zand op zich (blijft zo lekker plakken i.c.m. zonnebrandcrème), maar hij zag er echt niet uit! En ik moest met hem snel naar de winkel, dan snel koken, eten en dán zou ik pas tijd hebben om hem in bad te doen... Naast het feit dat ik 37 weken zwanger ben, ben ik ook nog eens alleen thuis. Dus ik vroeg me af, of ze er niet voor konden zorgen dat de kindjes in elk geval fatsoenlijk genoeg konden zijn op het ophaaltijdstip, zodat de ouders ze gewoon mee konden nemen. Ik zei er nog bij: Ik weet niet of dat wel een reële wens/verwachting is. Nou, ze vond van wel en ze zou het nog een keertje benadrukken. Wel zei ze, dat ik dan altijd kon vragen aan een leidster, om hem nog even snel op te frissen. Dat was ook gebeurd. Ik had een leidster gevraagd of ze hem nog even snel onder de douche kon doen. Was géén probleem! :D

Lang verhaal, mijn punt is: Je voelt je al snel een zeikerd/bezwaard om iets te melden wat je niet aanstaat. Maar een fatsoenlijk KDV staat daar open voor en doet ook iets met je klachten. Je moet in elk geval niet het gevoel krijgen, niet serieus genomen te worden.

16. Jomy

Jomy Niet meer actief

Ja er zijn nergens echt wachtlijsten meer en heeel veel concurrentie op het moment. Veel ouders gaan idd hoppen, ze worden ook steeds brutaler en veeleisender. Maarja, ze gaan ook steeds meer betalen natuurlijk ;)

17. Jomy

Jomy Niet meer actief

Ja nou, het management bij onze organisatie is wel minder hoor ;) Maar overal is het wel wat. Maar wij zijn er voor de kinderen en maken er maar het beste van ookal is het een k*t tijd momenteel!

Maar een contractbreuk? nog nooit van gehoord! Bij ons hebben ze gewoon 2 mnd opzegtermijn en that's it!

Ik zie aan je banner dat je dochtertje 5 maanden is, dan hebben ze nog geen besef van verlatingsangst of eenkennigheid. Dit begint meestal rond een jaar, maar kan zelfs ook wel pas bij 1,5 zijn ofzo.

Het aantal vaste leidsters schommelt bij ons soms ook wel hoor. Of dat er bv minder kinderen zijn en er een collega vrij is of naar huis gaat waardoor er wat kinderen onderverdeeld moeten worden. Voorbeeld: je mag 12 kids met zn 2en hebben en 6 in je eentje. Als je er op 1 groep bv 9 kinderen hebt en op andere groepen ook wat minder, kan er 1 medewerker naar huis waardoor er 3 kids onderverdeeld moeten worden. We moeten nl op personeel bezuinigen van het management. Maar hier zijn wij niet zo happig op. Ten eerste 'schuiven' we niet graag met de kinderen naar andere groepen, ze hebben niet voor niks een vaste groep en vaster leidster. En ten 2e gaan je verlof uren er zo aan :(

Maar goed, het blijft een rot tijd en het is een tijd van overleven in kinderopvangland. Maar dat ze daarom zulke reacties hebben bij jullie kdv snap ik echt niet! Succes iig en ik zou zeker aankaarten als je weer ergens tegenaan loopt. Je bent een klant, betaald een hoop geld en het gaat om je kostbaarste bezit: je kind!

Succes ermee!

18. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Dank jullie wel, ik ga het zeker aankaarten wanneer iets mis gaat!
    Ik heb vanochtend nog maar even benadrukt dat ze kan omrollen.....gewoon voor het geval dat. Het was de locatiemanager die de eerste baby's opvangt vandaag, dus dat moet wel goed komen. Ze is erg vriendelijk en komt ook erg bekwaam over.
    :)

19. MeineLiebe

MeineLiebe Niet meer actief

Ik kan alleen maar zeggen, als je niet tevreden bent en je kind niet met een gerust gevoel achter laat, moet je een ander kdv gaan zoeken,

Mijn zoontje was 3 maanden, binnen een maand zag ik zulke rare dingen, dat ik hem weg heb gehaald, helaas 2 maanden opzegtermijn... Nu zit hij op een geweldig kdv! Ben er zo tevreden over, nu ga ik ga hem fluitend brengen ;)

Doe wat je denkt dat goed is...

20. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Sinds zaterdag heeft onze kleine een nieuw voedingsschema. We zijn nl van 5 naar 4 flessen gegaan.
    Gaat tot nu toe erg goed! Ik blij, man blij, baby blij.

Word ik vanochtend wakker....1e gedachte: "oh neeee ik moet deze wijziging nog aan het KDV doorgeven...."
    En jullie weten inmiddels hoe goed dat gaat :p

Ik heb het vanochtend doorgegeven....aan de collega die niet op de hoogte van het rollen was door haar vakantie...Dus ik ben benieuwd!
    Ik hou ze in de gaten.

Heb ondertussen nagekeken waarvoor ik heb getekend, en ook de algemene voorwaarden gelezen.
    Hieruit haal ik dat tussentijds opzeggen niet mogelijk is. :(

Deel Deze Pagina