Echt niet om op te scheppen of wat ook, ik kan het nergens op i'net vinden. Dus dan maar zo, wie heeft/had er ook een kind van bijna 4 die graag wil (leren) schrijven, rekenen? Ik noem een voorbeeld.. vandaag was ik met Justin aan het tellen en ik zeg.. hoever kun je eigenlijk tellen? Dus hij begon en met 1 'foutje' en 2 keer 'helpen' kwam ie sowieso tot de 40, toen wilde hij niet meer.. ik stond er versteld van ook kon hij terugtellen van 10 naar 0. Hij schrijft uit zijn hoofd bijvoorbeeld de S op (kent nog niet alle letters van het alfabet hoor) en op de computer moet ie af en toe simpele rekensommetjes doen en inzichtsspelletjes die hij eigenlijk vrij goed doet. Nu begon hij ook met de B van Blauw en de S van Speen etc.. dit heeft hij wel een half uur lang geroepen. Hij keek ergens naar en zei het dan.. zelfs af en toe expres fout om te kijken hoe wij dan reageerden, de S van zout kwam er ook in voor en dit snapte hij dan weer niet.. het verschil tussen S en Z (dus hoogbegaafd is ie niet LOL) maar ik vraag me gewoon af of dit 'normaal' is voor zijn leeftijd? hij word bijna 4. Mijn man en ik vonden het eigenlijk wel rap. Dus.. vertel mij wat jullie kind kan of kon op deze leeftijd..
Geen idee... mijn zoontje was 2 toen hij ook een aantal van dit soort dingen deed (en dus nog doet)... hij zou dan extreem rap zijn... Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan. Mijn neefje wilde met net 2 echt leren lezen en dat kon hij dan ook met iets meer dan 3... tja... dat is vroeg.. hij is ook werkelijk zeer hoogbegaafd maar ik denk dat dat niet echt te zeggen is met de informatie die er nu staat. Ik denk dat het belangrijkste is... maak je je ongerust? Nee, lekker laten gaan. Het CB is trouwens een goeie plek voor dit soort vragen.
Mijn dochter wordt vrijdag 4 en die kan dat ook allemaal al. Die gaat achter de computer zitten en zet zelf www.spelletjes.nl op. Denk dat het vrij normaal is voor 4 jaar. Maar ik vind wel dat de kinderen tegenwoordig erg snel zijn. Ik wist dit dus echt nog niet allemaal toen ik 4 jaar was.
Mijn nichtje begon er rond haar 4e ook mee. Ze kon toen haar naam schrijven en een paar andere letters. Wat ze vaak deed wat overschrijven vanuit een boek. Of dat rap is weet ik niet, heb verder geen vergelijkingsmateriaal. Mijn dochter (2,5) leest mij voor uit haar boek..uiteraard een zelf verzonnen verhaal maar toch, ze neemt het heel serieus
De leeftijd 4 is inderdaad wel de tijd dat ze het interessanter gaan vinden. Isabella wil leren lezen want dan kan ze ook lezen net als ons. Ik stimuleer dat zeker. Ik ben meer trots op het feit dat ze heel goed kan tekenen. Ze tekent als een kind van 6 jaar. Echt heel gedetailleerd en herkenbare tekeningen. De juffen op de PSZ namen me apart en waren helemaal beduusd, ha ha. Ik was het gewend en had er niet bij stilgestaan dat het zo goed was. Wel grappig.
Geen idee, maar ik las, schreef en rekende al in groep 1. Dus met 4 jaar. Ik mocht dan ook groep 3 overslaan. Ik scheen voor ik naar de basisschool ging ook heel rap te zijn met dat soort dingen. Ik had dan wel 2 grote broers die mij van alles leerde. Ik ben niet hoog begaafd en verder dan het HBO heb ik het nooit geschopt! (haha!)
Ik was zelf zo'n snelle Schreef mijn naam voor ik naar de kleuterschool ging en zat de hele dag letters over te schrijven enzo. Dus ja, het is snel, maar niet heel uitzonderlijk. Echte hoogbegaafde kids zijn op die leeftijd al een eindje verder.Ik val zelf net aan in die range van hoogbegaafd, maar ach... dat zegt allemaal ook weer niet zo veel. Ben met twee vingers in mijn neus door het VWO en het HBO (ben een praktisch ingesteld mens ) gefietst, dat wel. Maar geen Einstein dus
Zoontje van bijna 3 kan goed tellen en het alfabet opzeggen. Hij leest graag letters (herkent ze allemaal) en doet op z'n computertje ook veel spelletjes met letters en cijfers. De enige letter die hij goed en bewust kan schrijven is de X. Hij is vlot met dit soort dingen, en heeft ook een grote woordenschat voor zijn leeftijd (maar goed, wij vinden het ook leuk om dingen uit te leggen zoals ze zijn, dus er komt geen 'rook' maar 'waterdamp' uit een pan met kokend water), maar ik zou hem echt niet hoogbegaafd willen noemen. Vind dat sowieso een nogal onzinnige term, wat moet je nou met zo'n etiket? Hij zal vast en zeker een bovengemiddelde intelligentie hebben, dat wel.
Mijn dochter is ook zo bezig met die dingen. Toen ze 1 jaar en 9 maanden was kreeg ze een laptopje waar ze cijfers en letters op leerde lezen. Tegen de tijd dat ze twee was kon ze de cijfers tot en met 10 lezen en het hele kleine alfabet. Toen kreeg ze ook interesse in boekjes zelf lezen, maar daar ben ik in eerste instantie niet op ingegaan. Een paar maanden later kreeg ze toen een hernieuwde interesse en toen heb ik gewoon antwoord gegeven op al haar vragen. Nu is ze bijna 3 en leest een heleboel woorden, een av1 boekje kan ze redelijk lezen. Maar echt spellen is nog te moeilijk, ik denk dat ze meer uit woordherkenning leest. Rekenopdrachtjes die voor de kleuterklas bedoeld zijn kan ze ook goed maken. Tekenen doet ze ook al heel goed, ze maakt koppoters en dieren en heeft er ook een verhaal bij. Wat betreft hoogbegaafdheid, het is niet zomaar een etiket waar je verder niks mee kan. Een hoogbegaafd kind leert anders dan een niet hoogbegaafd kind. Een hoogbegaafd kind leert vanuit inzicht, en gaat dan de delen bekijken. Ze leren top-down, i.p.v bottum up. Een hoogbegaafd kind dat niet als zodanig herkent wordt kan snel gaan onderpresteren en psychische problemen krijgen. Het is dus echt wel belangrijk om het in de gaten te houden als je dat vermoeden hebt.
Mijn oudste was toen hij 4 jaar was en naar school ging ook heel erg rap en las gewoon in groep 1 al maan roos vis uit De juf had dat nooit meegemaakt, vooral toen hij voor eht eerst zei ik kan al lezen De juf geloofde het gewoon niet en ging dus maan roos vis boekjes tevoorschijn halen Hij was in groep 3 al avi uit. Hij kom ook al heel snel schrijven en rekenen. Ze hebben ook bij hem zijn iq getest en kwam erg hoog uit(hoogbegaafd) en ik moet zeggen dat is niet altijd leuk,ze vervelen zich snel op school. Hij kan dan ook niet wachten tot hij naar de hoge school mag als hij over ruim 1 jaar naar de hogere mag. Mijn jongste is bijna 3,5 en die is ook al bezig met lezen en schrijven,zo leest hij ook letters en is hij bezig met rekenen, ik laat hem maar gewoon gaan in zijn ontwikkeling. Ik hoop niet dat hij zo snel als zijn broer gaat want 1 kind wat zich snel verveelt op school is al genoeg. Volgens mij worden de kinderen van tegenwoordig steeds vroeger schoolrijp. groetjes Bianca
Tja, wat is hoogbegaafdheid? Iedereen met een IQ vanaf 140? Dan ben ik het zelf ook. Ik geloof niet dat dit ooit benoemd is, en het is best goed gekomen met mij op school (en daarna). Natuurlijk moet je kijken naar de leerstijl van je kind, en op letten dat hij/zij voldoende wordt uitgedaagd. Dat lijkt me belangrijker dan precies benoemen waarin een kind anders is dan anderen. Persoonlijk denk ik dat leren vanuit inzicht altijd te preferen is boven leren vanuit details, gewoon omdat je in een heldere structuur veel meer kunt opslaan dan wanneer je gaat proberen allemaal losse dingetjes te onthouden zonder enige vorm van samenhang. Maar goed, dat kan met mijn eigen 'hoogbegaafdheid' te maken hebben Ik wil het niet bagatelliseren hoor, dus sorry als het zo over komt. Maar ik vind het gewoon niet zo nuttig om alles te willen benoemen... Er wordt vaak ook zo interessant over gedaan. Ik was vroeger gewoon een slim kind, lijkt me genoeg etiket om met je mee te dragen.
Ik denk dat kinderen tegenwoordig best sneller dingen kunnen. Mede dankzij lerende tekenfilms, internet, en lerend speelgoed. Vooral met speelgoed word tellen en het abc er echt bijna ingedrild Babyspeelgoed zitten eigenlijk alleen maar functies op met tellen en kleuren benoemen en vormen etc. ( bijv. de woezel en pup knuffels ) Tekenfilms zoals Dora, Diego, sesamstraat ed. Staan allemaal in teken van taal, kleuren, tellen. Kinderen kunnen bijna niet anders dan het gewoon overnemen
Wat is hoogbegaafdheid? Ik denk dat je daar beter zelf even op kan googelen Dat je moet kijken naar de leerstijl van je kind, en op letten dat hij/zij voldoende wordt uitgedaagd, dat bedoel ik nou juist maar daar heb je dus wel inzicht in de leerprocessen van je kind voor nodig. Waarom zou je precies willen benoemen waar je kind anders in is zonder daar iets mee te doen Dat is echt niet wat ik bedoel. Bottum-up leren wil natuurlijk niet zeggen dat je losse dingen zonder enige vorm van samenhang gaat leren, dat lijkt me voor niemand handig. Het betekent gewoon dat je stap voor stap opbouwt naar het eindresultaat.
Volgens mij is het volgens de norm wel vlot ja. Heerlijk toch zo'n leergierig kind? Mijn jongste broertje is ook zo'n vlotte, die in groep 3 al hele ingewikkelde x sommetjes kon maken. Hoogbegaafd? Zijn ouders vinden het kul om dat te laten onderzoeken. Hij krijgt de uitdaging die hij nodig heeft en gaat eigenlijk met name zijn eigen gang in zijn vrije tijd. Zolang hij gelukkig is, is het toch prima?
Het klopt trouwens dat de mens steeds beter scoort op IQ testen (en dus in die zin "slimmer" wordt). Maar de normering wordt steeds weer opnieuw aangepast, wat wil zeggen dat iemand die nu een score haalt van 140, "slimmer" is dan iemand die 20 jaar geleden een score haalde van 140.