Groep 1 speeldates?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door vlinderCN, 10 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.342
    1.823
    113
    Vrouw
    Nav het andere topic vroeg ik me af of jullie kinderen in groep 1 ook al veel speeldates hebben en hoe dat afspreken gaat. Ik word een beetje gek van de chaos bij ophalen en dochter die graag vaak wil afspreken maar het dan niet gevraagd heeft en dan zijn ze alweer weg. Ze is net officieel begonnen in groep 1, maar vanaf april al in deze groep. Ik vind het prima als ze wil afspreken..

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.652
    27.303
    113
    Vrouw
    #2 GroeneBomen, 10 sep 2021
    Laatst bewerkt: 10 sep 2021
    Ja deden wij wel :) ook in groep 0.

Niet veel hoor, 2x in de week en dan 2 uur max. in de tijd van schoolsluiting was het 2x in de week: 1x daar, 1x bij ons om elkaar te ontlasten.

Meestal na broodje eten doen wij het. Eerst ff pauze thuis. Hij heeft school tot 12:30 op woensdag en dan spelen van 14-16.

3. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Hier is het ook altijd druk. Onze dochters spraken vanaf dag 1 af. Eerst wat korter, inmiddels gewoon de hele middag. Eigenlijk bijna elke dag wel, behalve de oudste die heeft een hobbyclubje op woensdagmiddag.
    Alle kinderen komen al: mag ik afspreken? Roepend naar buiten. Dus dan even de juiste ouder vinden en afstemmen, dan door naar de volgende ouder voor de andere dochter

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier had m’n zoon in groep 1 geen speelafspraakjes. Maar dat is ook een gek jaar geweest. In januari gestart. Maart sluiting school. En toen eind van het schooljaar nog wat gekke weken naar school.

Groep 2 natuurlijk ook een gek jaar. Eerst weer opnieuw wennen. Kostte hem veel energie.
    Eind van het jaar ging het beter.

Nu begint hij een beetje meer te spelen.
    Ik krijg soms berichtjes van ouders. Of probeer ouders alvast een dag ervoor te zoeken of bij het wegbrengen.
    Maar het is nu ook wel al makkelijker, want je (her)kent ouders al bij het kind.
    Ik zie ook wel eens in de groepsapp van de klas voorbij komen met de vraag of de ouder van kind even berichtje wilt sturen, om op die manier in contact te komen.
    Ik zou ook aan je dochter aangeven dat ze het in de klas al even moet vragen. En dan samen met het kindje moet wachten met ophalen. Dat je dan samen even het aan de ouders kan vragen.
    Maar het is even zoeken, zeker in het begin.

5. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.342
    1.823
    113
    Vrouw
    Ja dat zeg ik ook tegen haar maar vaak is die ander het dan bijv alweer vergeten en is dan al weg. Ze is best verlegen dus kost haar al veel moeite.
    Zitten nu ook weer veel andere kindjes dus weer even opnieuw zoeken wie wie is. Ze kiest ook best vaak groep 2 kindjes terwijl die mentaal echt wel stuk verder zijn merk ik eb haar ook eigenlijk nooit terugvragen :|

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Hier speelden ze in groep 1 af en toe, de jongste meer dan de oudste, die zag natuurlijk bij haar zus dat het kon, dus dat wilde zij ook. Het is wel iets dat ze moeten leren. Eerste paar keer gaat er wel eens wat mis en voor sommige kinderen (en soms ook voor ouders…) blijft het lastig om zich afspraken te herinneren, dat moeten zij dan nog leren, komt meestal vanzelf goed. Blijven proberen dus. Als ze vaste vriend(inner)jes krijgen wordt het ook makkelijker, dan herken je elkaar als ouders en kun je ook gewoon appen om af te spreken ed.

vlinderCN vindt dit leuk.
  7. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #7 hummeltje5, 10 sep 2021
    Laatst bewerkt: 10 sep 2021
    Onze zoon is van begin mei (inmiddels 5, dus in groep 2).
    Volgens mij had ie toen vóór de zomervakantie 2 of 3x afgesproken. Een paar weken ná de zomervakantie begon het toen pas écht. Toen wilde hij zo 4 dagen in de week afspreken (wat we in het begin ook nog wel deden).
    En toen ging het eigenlijk net als bij jou nu, best chaotisch. Puur omdat jonge kleuters nog niet helemaal goed weten hoe het werkt.
    M’n zoontje kwam dan vaak met: ik ga/ ik wil vanmiddag spelen met Q.
    Wat ik toen deed was eerst checken bij hem of ie het al aan het betreffende kindje had gevraagd of dat kindje ook met hém wilde spelen (zo leerde hij na verloop van tijd dat dit stap 1 is). Daarna zei ik: oké, ik weet niet hoe Q. eruit ziet, dus loop maar naar hem toe. Eenmaal bij Q. zagen we ook de bijbehorende ouder, waardoor m’n zoontje het toen nog best wel spannend vond en daarom hielp ik altijd even mee in het gesprek. Begon dan altijd eerst met verifiëren bij de desbetreffende kleuter (Q. dus in dit geval) of het idd. zo was dat ze met elkaar wilden spelen. Zo ja, checkte ik bij de ouder of dit kon en spraken we wat af.

Het kwam echter ook regelmatig voor dat ons kind in de drukte het betreffende kind niet meer kon vinden. Dan was het in het begin nog vaak brullen geblazen natuurlijk.
    Soms mocht ie dan een ander kindje vragen van me, maar soms ook niet.

Die chaos duurde hier echt maar kort. Maar ja, je moet er wel even doorheen als ouder zijnde.

Edit: na verloop van tijd de vrijdag als speeldag geschrapt. Zoon was dan toch vermoeider als ie zelf zei en oogde.
    En toen ook besproken dat er maximaal 2 dagen achter elkaar mag worden afgesproken en dan 1 dag rust en dan evt. weer afspreken. Dus afspreken bijvoorbeeld op ma/di/do of of ma/wo/do, of als ie niet op maandag wilde, dan alleen di/wo of di/do.

NiekeKris vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.652
    27.303
    113
    Vrouw
    Net als @hummeltje5 hebben wij ook vrijdag geschrapt als speelddag. Was geen succes, gewoon te moe van de week.

9. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Hier wel afgesproken , in groep 0 , de zomervakantie en hij kwam nu weer.

Bij ophalen meestal even de ouder gezocht en nummers uitgewisseld en dan een keer gepland (vooral omdat hier veel kindjes naar de BSO gaan en dan zo een vraag om 17 uur komt).

Na school is het in principe max 2 uurtjes. En alleen op WO en vrij. En in de zomervakantie is hij wel een paar keer echt een hele middag gaan spelen.

10. Lm2

Lm2 Niet meer actief

Wat is groep 0? :eek:

Mijn kind gaat over 6 weken naar groep 1 (dacht ik haha) en ik heb nog nooit over groep 0 gehoord.

11. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Op sommige scholen, zoals de onze, hebben ze , bij ons vanaf januari, een instroomklas. Dat is ook gewoon groep 1, maar onze kinderen hebben dat groep 0 genoemd.

Vooral.omdar het echt een apart klasje is, met alleen 4 jarige. (Omdat de combi klassen 1/2 allemaal vol zaten in december en er nog 25 kinderen bij moesten vanaf januari tot juni. ).

Lm2 vindt dit leuk.
  12. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.342
    1.823
    113
    Vrouw
    Grappig zeg, hier gaat het 36xact zoals jij het omschrijft.. ook vaak dat een kindje dan helemaal niet blijkt te kunnen:rolleyes:
    Bij mijn zus hebben ze alleen de woensdagmiddag dat er afgesproken wordt (ivm het rooster) lijkt me ook wel overzichtelijk.

13. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hier werd al vanaf de eerste oefendag afgesproken.

14. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Hier bij zoon geen speeldate in gr 1 maar hij zat 2x per week bij go dus speelde daar veel
    En de andere dagen hoorden we hem er niet over

dochter ja die had al speeldates op de psz
    In gr 1 al op dag 1
    Maar zij zat er al midden in

nu is de situatie ook wat lastig om af te spreken bij de nieuwe locatie van school, maar ze speelt nog vaak met de zelfde meisjes van de oude locatie. En nu in gr 2 gaat het makkelijk, snappen ze meer….

15. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Hier valt er nu weinig af te spreken helaas
    Ze gaat 3 middagen naar de go
    En 1 middag is zwemles en de 5e dag is mss dansles dus wie weet
    Maar ze mag bij go ook afspreken maar ook daar zitten vriendinnetjes bij de go dus agh

16. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.652
    27.303
    113
    Vrouw
    Groep 0 is bij ons alle kinderen die na 1 oktober jarig zijn. Die gaan pas na de zomer naar groep 1

Lm2 vindt dit leuk.
  17. Lm2

Lm2 Niet meer actief

En die moeten dan allemaal standaard bijna 3 volle jaren kleuteren?

18. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.828
    18.549
    113
    Vrouw
    Ja hier regelmatig speeldates, ons zoontje is 4,5. Er zijn maar 2 dagen in de week dat hij kan afspreken.. ik heb hem geleerd dat als hij wil spelen, hij dat dan eerst aan het klasgenootje moet vragen en daarna aan mij...meestal zie ik hem dan wel meelopen met dat vriendje en dan loop ik er zelf ook wel naar toe.
    Zijn overigens altijd wel dezelfde waarmee hij wil spelen. Ik vind het niet erg, soms heb ik er geen zin in :oops: maar het mag eigenlijk altijd wel van mij als het kan..

19. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.342
    1.823
    113
    Vrouw
    Huh die grens is toch landelijk op 1 januari gezet?

20. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.342
    1.823
    113
    Vrouw
    Er zijn er veel die doordeweeks zwemles hebben, heb mijn dochter voor zaterdag aangemeld, leek me wel zo praktisch maar twijfel nu...

Deel Deze Pagina