Wat is nou de juiste manier voor FV?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Uk2011, 6 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

De fles met...

1. koud kraanwater aanmaken en opwarmen*

2. lauw kraanwater aanmaken.

3. afgekoeld gekookt kraanwater aanmaken en opwarmen*

4. helft gekookt kraanwater, helft koud water aanmaken

5. anders, nl...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    wij doen helft gekookt en helft koud water en opwarmen in flessenwarmer, maar dat duurt langer dan vers maken ;)

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    ALs het goed is heb je met half water dat net van de kook af is en half koud water meestal al meteen de goede temperatuur te pakken.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Net als moedermelk kun je koud water met poeder beter niet in een magnetron opwarmen, omdat er dan hotspots kunnen ontstaan. Die kunnen ervoor zorgen dat je kindje de mond brandt, maar door de hoge hitte in de hotspots kunnen ook de eiwitten van structuur veranderen en het is niet duidelijk of dat wel goed is. In koud water lost het poeder niet goed op, dit kan voor kleine poederbolletjes in de oplossing zorgen. En dat geeft weer een (heel kleine, maar toch) kans op explosies in de magnetron.
    Daarom, net als met moedermelk: niet opwarmen in de magnetron.
    Wil je de magnetron gebruiken, warm dan het water op en voeg later het poeder toe, dan heb je meteen minder last van klonten en krampjes vanwege het milkshake-effect.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Overigens, voor de voeding voor je kind geldt net als voor heel veel dingen simpelweg: RTFM!

5. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem

Ja daarom is vers maken sneller dan als we de flesje van te voren klaar zouden maken en op zouden warmen

6. misa

misa Niet meer actief

Je doet het vast niet verkeerd. Er worden vele dingen over gezegd.

Ik gebruik altijd koud kraanwater en warm het dan op in de magnetron. Dan de voeding erdoor. In de flessenwarmer heeft geen meerwaarde, want er gebeurt in de magnetron niets met het water, behalve verwarmen.

Als je kindje erg veel last van krampjes heeft, kan gekookt water of flessenwater helpen (af laten koelen, in koelkast zetten voorde gehele dag en opwarmen in de magnetron).

Als je weg gaat en niet beschikt over magnetron, dan kun je gekookt water meenemen en een flesje koud water. Eerst een beetje gekookt water in de fles en dan aanvullen met koud water, tot de juiste temperatuur.

Er wordt ook gezegd dat warm kraanwater mag, maar omdat de meningen daarover verdeeld zijn, doe ik dat liever niet. Of alleen bij uitzondering.

Dus eigenlijk kan het allemaal. Doe wat je makkelijk vind, waar je je goed bij voelt en wat werkt voor je kleintje!

7. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
  8. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ik kook water, doe het poeder erbij en roer het door tot het opgelost is, laat het dan afkoelen tot de juiste temp. nog weer even doorroeren en geef het aan mijn kindje. Eventueel laat ik het helemaal afkoelen in de koelkast en dan warm ik het op in de magnetron als hij het nodig heeft, ik roer het dan wel weer even door zodat er geen hete stukken tussen zitten en het goed gemengd is.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Heeft je kindjes hoorntjes gekregen? Rode en paarse vlekken? Lange oranje haren? Nee... goh, dan zal het vast wel mee vallen met dat verkeerd doen ;)

Volg gewoon de instructies op de verpakking dan weet je zeker dat je het goed doet maar er is in deze geen echt goed of verkeerd maar hou wel aan:

- was altijd je handen
    - gebruik schone middelen (flessen, spenen etc)
    - dek bereide voeding direct af (speen erop)
    - warm eerder verwarmde voeding niet nog eens op (maximaal binnen 1 uur)
    - kom niet met je handen aan het product.

Het gebruik van de magnetron wordt afgeraden ivm hotspots.

10. misa

misa Niet meer actief

Ik vind het trouwens erg vreemd dat warm water niet zou mogen, want dat is dezelfde leiding als voor koud water...!
    (maar toch gebruik ik koud....! :) )

En over hotspots als je in de magnetron opwarmt, lijkt me ook onzin. Want als je het water verwarmd en dan de poeder er door roert, heb je alles gemengd. Dus ook de eventuele koude en warme plekken in het water.

Ik las net ook iets dat iemand zei dat je de fles tot 200 ml vult als je 180+6 moet maken. Huh? Hoe bedoel je? Dan heb je 20 cc water te veel. Elke fles 10 kan best bij moeilijke poepers. Maar 20 is wel erg veel. :)

@Uk2011: het lijkt me heel gek dat je kindje door die voeding met gekookt water zo huilt. Maar als je voorheen al warm kraanwater gebruikte, waarom gebruik je niet gewoon koud water nu? Is makkelijker. Vullen, even opwarmen, poeder erdoor en klaar!

Maar maak je niet te druk! Je doet het echt niet verkeerd! Er zijn ook genoeg mensen die altijd warm water gebruiken, als bewuste keuze!
    Ik moet zeggen dat onze kraamverzorgster dat ook adviseerde. Al moest ze van mij koud water in de magnetron opwarmen. ;)

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

omdat Legionella bijvoorbeeld niet kan groeien in koud water maar wel in warm water...

zolang je erg goed roert is het risico van hotspots klein maar niet nul en daarom wordt het niet aangeraden.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Effe tijd teveel ;)

Vooral omdat zelf het waterbedrijf adviseert geen lauw/warm water uit de kraan te drinken. Ze kunnen niet garanderen dat het dezelfde (hoge) kwaliteit is al koud water. Heeft oa te maken met metaaldeeltjes uit de leidingen die meekomen als je warm water gebruikt.
    Zelf drink ik het ook niet, waarom wel een baby geven ;)

Dat ging over flessen, waar het poeder al bij zat. Dus aangemaakte voeding in de magnetron verwarmen. Dan moet je dus wel goed roeren na het verwarmen.

Ik tikte eerder, dat als je eerst 6 schepjes poeder in de fles doet. Dat je er dan water bij moet doen tot 200cc. Want 6 schepjes poeder staat voor 20cc, dus dan heb je er 180 water bij gedaan.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Heb niet alles gelezen, maar bij ons kan dit juist wel. Wij hebben stadsverwarming, en geen boiler, geiser of HR-ketel.
    Warm water komt bij ons als koud water het huis binnen, maar wordt middels de warmtewisselaar opgewarmd op het moment dat je de kraan opendraait. Het is dus het zelfde water, zit niet langer in een buis of reservoir dan koud leidingwater. Hier kun je dus ook rustig warm water uit de kraan drinken.

14. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

het zal vast allemaal waar zijn hoor wat je zegt maar ik vind het onzin, van die hotspots nooit geen last van gehad, net als krampjes, klonten en milkshake effect, kwestie van goed doorroeren en het probleem is weg... zoals ik al zei doe ik het nu al ruim 7 mnd zo na de BV en tot nu toe heeft ze nooit geen problemen gekregen en maar 1x ziekjes voor 2 dagen dus volgens mij valt het allemaal wel mee......

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vind eigenlijk in dit topic nog veel verwarring komen....

Ik maak de voeding nu aan met koud kraanwater dat ik opwarm in de magnetron. Daarna het poeder erbij. Poeder lost zowizo beter op in warm water vind ik. Goed schudden daarna en het is allemaal goed vermengd.

Toen ze nog kleiner was, gebruikte ik gekookt water, dat ik af liet koelen en in een kan in de koelkast bewaarde. Dat warmde ik dan op als ze de fles kreeg. Gekookt water kan je namelijk beter in de koelkast bewaren als dat je het bv heel de dag in de waterkoker laat zitten ( meer kans op bacterie groei )

Wat ik voor de nacht doe, is 's avonds flesjes water afmeten en in de koelkast. Poeder in een poedertorentje. 's Nachts het flesje zonder speen 1 minuut oppiepen (intussen plassen) poeder erbij en ik ben weer boven binnen 2,5 minuut. Wat mij makkelijker en sneller lijkt als flesjes van te voren klaarmaken en in de fleswarmer opwarmen)

16. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik denk dat het ook is hoe je kindje erop reageert en wat je zelf prettig vind.

Wij doen de helft gekookt water, gooien de poeder erbij en doen dan de andere helft water gewoon uit de kraan koud.
    Schudden en we geven het dan.
    Zo gaat het prima, maar ik ken mensen die het ook gewoon lauw uit de kraan halen, dat aanmaken en geven.
    Dat werkt voor hun kindje prima. En weer andere mensen halen het koud uit de kraan /of uit een pak barleduc en warmen het op in een flessenwarmer of magnetron.

17. misa

misa Niet meer actief

Vooral omdat zelf het waterbedrijf adviseert geen lauw/warm water uit de kraan te drinken. Ze kunnen niet garanderen dat het dezelfde (hoge) kwaliteit is al koud water. Heeft oa te maken met metaaldeeltjes uit de leidingen die meekomen als je warm water gebruikt.
    Zelf drink ik het ook niet, waarom wel een baby geven ;)
    En toch denk ik dan: wie weet blijven die deeltjes wel in de kraan zitten nadat je warm water hebt gebruikt. En daarna weer koud gebruikt. Maar goed, ik neem ook liever het zekere voor het onzekere! :)

Dat ging over flessen, waar het poeder al bij zat. Dus aangemaakte voeding in de magnetron verwarmen. Dan moet je dus wel goed roeren na het verwarmen.
    Ahaa, dat bedoel je. Ja, dat klopt. Ik ging er vanuit dat je alleen het water opwarmt en niet de poeder er al in :)

Ik tikte eerder, dat als je eerst 6 schepjes poeder in de fles doet. Dat je er dan water bij moet doen tot 200cc. Want 6 schepjes poeder staat voor 20cc, dus dan heb je er 180 water bij gedaan.
    Ik snapte het al niet! Dankje voor de uitleg.

Was het toevallig allemaal van jou waar ik op reageerde..? haha! :)

18. misa

misa Niet meer actief

Mee eens..! We proberen allemaal het beste te doen voor ons kindje he!

19. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

@Rebekka: water koken, fles aanmaken en af laten koelen tot de juiste temp, kost dat niet ontzettend veel tijd?
    @Cygnet: hahaha nee nog geen hoorntjes gegroeid ;)

Nou, heb gisteravond de fles aangemaakt met de helft kokend water en de helft koud kraanwater. Resultaat: 3 uur lang een huilende baby terwijl hij normaal nooit huilt.
    Daarna voor de nacht de fles met lauw water aangemaakt, en hij sliep 6 uur achter elkaar zonder problemen door.
    Vandaag de flessen met afgekoeld kookwater (in magnetron opgewarmd) aangemaakt en wederom een huilbaby :( Schiet mij maar lek, maar met kookwater lijkt hij er last van te hebben???

Hij heeft enorm veel last van krampjes vandaag, terwijl hij daar eerder geen last van had. Of het er mee te maken heeft, geen flauw idee, maar ik vind het verschrikkelijk om hem zo veel pijn te zien hebben.

Test 3: koud kraanwater in de magnetron verwarmen en dan poeder er door. Hopelijk dan geen huilende spartelende baby meer :(
    Mocht dat nog wel het geval zijn, dan ga ik gewoon weer terug naar lauw water. Of het nou wel of niet goed is, ik ben zo te lezen niet de enige die de fles zo aanmaakt.

En inderdaad, we proberen allemaal te doen wat het beste is voor ons kindje. De kraamverzorgster zei ook al: dan moet het weer met kookwater, dan met koud kraanwater wat je opwarmt in de magnetron, dan mag het ineens met lauw water, of moet het perse met bronwater. Elk jaar wisselt het weer.
    Tsjah... maar wat is nou de beste manier? En misschien dekken de waterbedrijven zich ook gewoon van tevoren in voor het geval dat... ?

Als mijn kindje niet huilt van lauw water, dan krijgt hij lauw water.
    (maar eerst koud kraanwater + magnetron uitproberen, hoewel die magnetronstraling volgens sommigen ook slecht is!)

20. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    #40 rebekka84, 7 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2011
    Nee, half uurtje. Als ik het snel nodig heb zet ik de bereide fles daarna in een bak koud water, is ie binnen 10 minuten op temperatuur. Ik doe het met gekookt water omdat de nutrilon forte dan beter oplost.

Wij gebruiken geen warm water uit de kraan voor de fles omdat dat hier in helmond niet geschikt is, we hebben hier heel hard water (veel kalk). Wij hebben stadsverwarming en dat water zit al lang in de leidingen waardoor er verkeerde stoffen in zitten (weet niet meer welke), maar dit heeft m'n buurman getest met speciale staafjes die je er onder kan houden. (geen idee waar je die kan kopen). Daarbij vind ik het een kleine moeite om even water te koken. Ik maak wel vaak meerdere flessen tegelijk wat eigenlijk niet mag. (over 1,5 maand ineens wel)

Deel Deze Pagina