Wat is nou de juiste manier voor FV?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Uk2011, 6 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

De fles met...

1. koud kraanwater aanmaken en opwarmen*

2. lauw kraanwater aanmaken.

3. afgekoeld gekookt kraanwater aanmaken en opwarmen*

4. helft gekookt kraanwater, helft koud water aanmaken

5. anders, nl...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Amigo1985

Amigo1985 Fanatiek lid

9 sep 2009
    3.300
    0
    0
    Gastvrouw
    Limburg
    Hoi Uk,

Ik doe het op mijn eigen manier en Finn doet het er goed op.. Ik maak de flesjes klaar met (koud) Barleduc water, dan poeder erin, goed schudden en dan gaat het de ijskast in.. Ik bereid per dag 4 voedingen die daarna de ijskast in gaan.. Is het flestijd; dan flesje nog even schudden, opwarmen in magnetron, en daarna de fles in.. Wij zijn overgestapt op Barleduc water omdat we álles hebben uitgeprobeerd (je kent het verhaal) om misschien te kijken of dat de reden van onrust was.. En nu durf ik eigenlijk niet meer om na kraanwater, het gaat prima nu, dus ik ga lekker zo door..

Vooral doen waar JIJ een goed gevoel bij hebt, dat leer je met de maanden haha!

2. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Tot voor kort gebruikte ik alleen Bar le Duc. Ik warmde het water op in de magnetron, voeding erbij en...klaar!
    Nu gebruik ik (sinds 2 weken) koud kraanwater. Vind dat ze daar nu ook aan moet gaan wennen. Dat warm ik op, voeding erbij en...klaar!
    Durfde er in het begin niet aan, omdat Liza erg veel last had van krampjes. Tot nu toe doet ze het goed op kraanwater.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nadeel van dit ding is wel het reservoir, waardoor je stilstaand water (potentiele besmettingsbron) gebruik i.p.v. vers leidingwater. Tenzij je elke keer voor het flesje maken het reservoir omspoelt en met vers water vult. Maar dan is het gemak ook wel weg denk ik.

4. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Ik lees dat sommigen bar le duc mineraalwater gebruiken. Hoef je dat ook niet te koken of is dat water te vertrouwen om dat koud op te warmen?

5. Tamaraliza

Bar le Duc hoef je niet te koken, kun je zo opwarmen.

6. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb een paar jaar in Rotterdam gewoond, waar we ook stadsverwarming hadden. Maar nog zou ik dat warme water uit de kraan niet gebruiken om een flesje mee aan te maken.
    Ik denk maar zo, 'Zou ik met dat warme water zo gelijk een kopje thee voor mezelf maken?' 'Ikke niet, dus waarom zou ik dat dan wel zo aan mijn kind geven?'

Het is wat anders als ik een Quooker zou hebben (waterkraan waar kokend water uit komt).

7. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Tenzij de fles of het pak al meer dan 24 uur open is...

Lekker verwarrend allemaal he.

8. Tamaraliza

Oh dat wist ik niet. Heb het altijd gewoon vanuit het pak opgewarmd. Is altijd goed gegaan :p

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je moet je wat beter laten informeren.. Het risico is stilstaand WARM water... dit water koelt gewoon terug en wordt daarna weer voldoende verhit. Dit apparaat is NEN volledig goedgekeurd dus het risico is nihiel bij goed gebruik en nee, je hoeft dus niet elke keer te verversen.... (wel dagelijks)

Enne... enig idee hoelang je leidingen zijn en hoeveel water daarin 'stilstaat"...

(nogmaals.. je maakt stennis)

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wat een heerlijk geruststellend idee dat er in anderhalf jaar (toen Mini1 geboren werd) nog steeds dezelfde vragen worden gesteld en dezelfde verwarrende en tegenstrijdige antwoorden worden gegeven... :D

En inderdaad, ik heb ondertussen nog niet gelezen dat een van onze kinderen hoorntjes heeft gegroeid... :D

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je laat je kraan toch altijd even doorstromen voor je het water eruit zelf drinkt? En ook koud water dat stilstaat (pak bronwater) verdient minder de voorkeur dan vers stromend water.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #52 dirksmama, 8 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2011
    Wat mij zo ontzettend verbaast is dat mensen zo vast houden aan hun eigen manier, 'want mijn kind krijgt er niets van'.

Op de verpakking staat heel duidelijk hoe je het maken moet. En als de verpakking niet genoeg is, de WHO heeft ook duidelijke richtlijnen waar in stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een fles klaarmaakt en hoe je met een fles met voeding voor je kind omgaat.

http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf
    http://www.kindengezin.be/Images/flesvoedingaanbeveling_tcm149-28793.pdf

http://www.babyfriendly.org.uk/pdfs/botenglish.pdf
    http://www.babyfriendly.org.uk/pdfs/guide_infant_formula.pdf

De gebruiksaanwijzing op het pak is toch al duidelijk, en anders, bovenstaande stap-voor-stap handleidingen zijn helemaal simpel te volgen. Waarom dan toch ervan afwijken, terwijl dat gewoon minder veilig is. Op mij komt het een beetje nonachalant over (al zal het echt niet zo bedoeld zijn), maar het gaat toch om de eerste levensbehoefte van je kind? Daar moet je toch zorgvuldig mee omgaan?

Maar goed, uit onderzoek blijkt dat het heel moeilijk is:
    http://www.ennonline.net/pool/files/ife/carlettiap08-ibfan-hard-to-follow.pdf

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik warmde altijd afgekoeld gekookt water op in de magnetron en deed dan de schepjes voeding erbij.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#54 Cygnet2, 9 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2011
    Mensen hebben per defiitie moeite met het luister naar betweters... misschien dat als je de verpakking wat veranderd je meer indruk maakt... Je weet wel.. met honing is het meer vliegen vangen... ;)

enne... geef dan ook richtlijnen over handenwassen, schoonhouden van aanrecht en het 4x daags vervangen van je vaatdoekje, het schoonhouden van vieze neuzen, het gebruik van blikken, het bewaren van kipproducten, het gebruik van planken en messen e.d.... De context is wat groter dan alleen die poedervoeding...
    Het is niet dat ik je niet snap hoor... maar ik moet wel veel moeite doen om niet halverwege je verhaal al af te haken vanwege het grote "gran knows best" gehalte...

15. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Maar wel toch eerst water opwarmen en dan pas poeder erbij??

16. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Juist, en weet je wat nou zo verwarrend is?? Op de ene verpakking staat dat je kraanwater moet opwarmen in de magnetron, op de andere verpakking staat dat je gekookt water moet gebruiken uit de waterkoker en dat af moet laten koelen tot 37 graden. Als ik een derde merk erbij zou pakken, dan zou daar vast ook weer een andere instructie op staan.

Mijn vraag met dit topic was, wat is nou de juiste manier omdat je overal andere instructies krijgt. Zowel via verpakkingen, als via de kraamverzorgster/verloskundige.

En nee, ik had de verpakking niet gelezen (ben al lang blij dat ik de wandeling naar de keuken kan maken en even kan staan), ik ging er van uit dat mijn man de juiste instructies had opgevolgd (instructie van de kraamverzorgster gekregen: lauw water uit de kraan). Maar toen zei mijn schoonmoeder dat het met kookwater moest, en ben ik hier gaan lezen. Als je dan hier op ZP topics leest over hoe men de fles aanmaakt, en op de verpakking ook nog weer iets anders leest, begrijp je ook hoe verwarrend dat is voor een kersverse moeder???

:(

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik snap helemaal hoe verwarrend het is.

Vandaar mijn tip: luister naar niemand en kijk gewoon op de verpakking van het merk dat je gebruikt. Bel desnoods even het nummer dat op het pak staat voor meer hulp. Dat is gratis en kan 24 uur per dag. Ik denk dat je er makkelijk van uit kunt gaan dat degene die het product fabriceert het beste weet hoe je met hun product kunt omgaan. Dat geldt zowel voor de leverancier van het poeder als de leverancier van het water.
    Gebruiksaanwijzing staat op het pak, en je hoeft alleen maar de gebruiksaanwijzing die op het pak staat dat je in huis hebt te volgen. Zeg nog maar eens heel duidelijk tegen je man: RTFM!!!

En voor een heel duidelijke stap-voor-stap gebruiksaanwijzing:
    http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf

Helaas wel in het Engels (ze hebben 'm ook in Hindi, Pools, Urdu en nog een paar talen die de meeste Nederlanders niet spreken), hoog tijd dat Unicef Nederland het eens vertaald. Dat zou het voor moeders en zorgverleners een stuk gemakkelijker maken: gewoon één punt waar naar je verwijzen kunt.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Cultuurverschil, my dear...deze teksten zijn in Engelstalige landen de norm voor communicatie met clienten of patienten. Ben het met je eens dat de taal voor Nederlands gebruik misschien wat bijgeschaafd moet worden, omdat Nederlanders nou eenmaal wat meer moeite hebben met het aanvaarden van authoriteit, omdat ze het altijd zelf al weten (of denken te weten).

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dat klopt, maar weet je waarom? Omdat de ene voeding andere eigenschappen heeft als de andere. Zo kan je standaard voeding gewoon met water uit magnetron aanmaken, maar moet je comfort met kokend water aanmaken en dan afkoelen ( Of door koud erbij te doen of door je fles een half uur te laten staan ) omdat anders de voeding niet goed indikt ( Ik heb het geprobeerd! Ik kon direct mn bed verschonen want de voeding kwam er weer uit ;) )

20. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    ik gebruik standaard voeding van Friso, wij maken de voeding voor 24 uur van tevoren ( mocht van zowel kraam als het CB) en maken dit dan met gekookt water, even wat laten afkoelen, schepjes melk erbij, met garde roeren, daarna in een soort afsluitbare kan in de koelkast.

Wanneer ze flesje nodig heeft, doen we de juiste hoeveelheid melk in een flesje en warmen we het op in de magnetron

Deel Deze Pagina