Hallo Mijn dochter van net 3 jaar en net grote zus geworden is lekker aan het peuterpuberen! Zoals laatst....mijn man was in de keuken bezig en ik was even boven. Mijn dochter was in de woonkamer aan het spelen. Ik kom beneden zit ze op een stoel met een boekje in haar handen. Kijk ik in het boekje heeft ze allemaal bladzijden eruit gescheurd!!!! Ik vroeg aan haar of zij dat had gedaan, zegt ze Nee..hmm nou aan het blik zag ik dat dat niet waar was! Tja toen werd ik wel boos maar wist niet hoe ik haar moest straffen. Normaal als er iets gebeurd en ze luistert niet gaat ze naar de gang op de trap en dat helpt altijd wel maar tja dit was anders..ofzo.. En dat ze het had gedaan vond ik tot daar aan toe (nou ja) maar dan ook nog liegen!!! En ze had die ochtend ook op de tv gekrast met "iets" (gelukkig kleine tv boven maar toch!!) en eerst weer ontkennen. Aan de ene kant wil ik haar wel straffen (maar hoe??) want ze doet iets wat niet mag en aan de andere kant wil ik wel dat ze niet tegen mij hoeft te liegen, ze moet mij wel alles kunnen vertellen. Snappen jullie dat?? ** help **
Is idd niet bewust liegen. Thijmen doet het ook wel eens. Ik zou in deze gevallen niet vragen of ze het gedaan heeft maar gewoon zeggen dat dat niet mag en het samen oplossen (bijv samen de tv schoonmaken). Dat doe ik bij Thijmen als hij iets heeft gedaan en ik het niet heb gezien.
Mijn jochie (aug wordt hij 3), deed zoiets vorige week ook. Hij zat even op zijn bed een boekje te lezen, en toen ik bij hem keek zat er een flinke scheur in de bladzij. Toen ik vroeg hoe dat gekomen was, was de reactie "poes gedaan".. de 3e keer vragen zei hij wel "ik gedaan". Op dat moment heb ik hem wel aangesproken over dat liegen, op zijn niveau dan. En vervolgens de bladzij in alle rust geplakt met plakband en aan de kant gelegd. Ik wilde hem laten merken dat het liegen erger was dan de daad. Het is nog niet weer gebeurd gelukkig, maar of dat nou door deze simpele actie kwam?..
Als je zeker weet dat zij het gedaan heeft, dan zou ik het niet vragen, maar zeggen dat het niet mag en dan samen herstellen. Zo voorkom je een discussie over wel of niet gedaan hebben. Succes!
wij snappen het wel, maar zij niet. ze "liegt" niet zoals jij denkt dat ze liegt. dat komt pas op de basisschoolleeftijd. ik zou gewoon zeggen dat het niet mag en er eventueel de voor jou gebruikelijke conclusie aan verbinden die volgt op stoute dingen doen. maar aanspreken op liegen heeft nu nog geen zin.
Oke nou daar was ik echt niet bekend mee, dat liegen op deze leeftijd eigenlijk helemaal geen liegen is...weer wat geleerd! Bedankt voor jullie reacties!!!
ik vond dat stukje tekst ( in de link) trouwens een goed en duidelijk uitgelegd stukje. als je er nog niet mee op de hoogste bent is het denk ik een goede tekst. ik ga eens verder rond neuzen op die site. die kende ik nog niet.