Nu ons ventje van 9 maanden wat beter brood gaat eten, wordt de volgende stap beleg. Hij heeft/had kma (wij zijn nu bezig met provoceren), dus dat maakt het nog iets lastiger. Maar wat is nu lekker én een beetje verantwoord op brood? Van bijna alles lees ik dat het te zout óf te zoet is. We eten al 2x fruit en 2x groenten, dus vruchtenpuree op brood lijkt me ook een beetje teveel van het goede. Humus had ik bedacht, al houd ik daar zelf niet zo van. Zijn er nog meer verstandige opties? Aan hagelslag wennen kan altijd nog!
Hier krijgt hij vaak philadelphia met bieslook op brood, maar weet niet of dat kan bij KMA. Verder appelstroop, jam van zonnatura, sandwichspread, smeerkaas, smeerworst (de laatste 2 maar een paar keer per week). Inmiddels eet hij ook gewoon kaas en plakjes worst op brood. Ik ben niet zo van de 'vreemde' soorten broodbeleg, dus hier kreeg hij regelmatig hetzelfde op brood, maar hij leek/lijkt er geen problemen mee te hebben. Hagelslag en pasta e.d. heeft hij hier ook nog nooit gehad hoor! Pindakaas wel een keer, maar dat lust ie niet. Overigens is mijn zoontje ook nog steeds tevreden met een kale boterham, lekker makkelijk voor onderweg.
Mijn zoontje had tot voor kort ook een behoorlijk heftige KMA. Hij kreeg, appelstroop, melkvrije smeerworst van AH, vruchtenhagel, pindakaas(=favoriet), jam, melkvrije halvarine op zijn brood. Philadelphia kan niet bij KMA.
Ok, jullie geven wel een beetje de 'gewone' dingen dus. Ik lees overal maar dat smeerworst, smeerkaas, ham, etc. eigenlijk veel te veel zout bevatten voor die kleintjes. En vruchtenhagel, appelstroop, etc. veel te veel suiker. Rauw vlees mag natuurlijk niet, kipfilet bevat melk door de bereiding...tja, dan houd je niet zoveel meer over. Avocado kan ik nog een keer proberen, maar dat vond hij eerder nog niet zo lekker als 'hapje'. Ik heb soms gewoon dat als ik lees wat allemaal níet goed is, ik me afvraag wat je dan wél moet geven. Groene smoothie denk...
De gebraden kipfilet vande versafdeling van Albert Heijn bevat geen melk! Albert Heijn heeft sowieso veel vleeswaren zonder melk!
Alleen boter, appelstroop, geprakte banaan, geprakte avocado, amandelpasta(tuinen bijv), kipfilet. Dan heb je al 6 dagen gezond beleg en kan je op dag 7 pindakaas ofzo doen, lekker en toch enigszins gezond ipv hagelslag enz. Ongezonde dingen kunnen ook best op brood af en toe natuurlijk.
Zonnatura heeft sinds kort ook groentespread voor op brood. Mijn zoon vind het erglekker! Zonnatura - Groentespread Tomaten
Bij het reformhuis koop ik veel gezond beleg. Vegetarische smeerworst, humus, notenpasta en jam zonder toegevoegde suikers. Ook geitenkaas (veel gezonder dan gewone smeerkaas) maar dat mag je zoontje dan waarschijnlijk niet he.
Hoera, de provocatietest is 2x zonder opmerkelijke gevolgen verlopen, dus ik denk dat we aan mogen nemen dat hij iig grotendeels over zijn kma heen is gegroeid! Dat maakt de mogelijkheden alweer wat groter. Banaan valt af...dan kan hij een week niet poepen. Maar de rest ga ik zeker eens proberen! Hij vindt brood nu wel lekker, maar wil er niet zo zijn best voor doen. Hopelijk maakt hij er wat meer een maaltijd van als het beleg lekker is.
Je kan zelf ook makkelijk gezond beleg maken. Bijvoorbeeld wat geraspte komkommer door (griekse) yoghurt heen doen en dat op brood smeren. Van alles kun je door de yoghurt doen Humus kun je dus ook zelf maken door kikkererwten er door te doen (eerst door de blender en dan de yoghurt er door scheppen). Kun je meteen testen ivm de kma of anders op basis van soja?
Hier is dl helemaal gek op humus, dus eet ze voor de variatie veel verschillende smaakjes. Met rode biet, zongedroogde tomaat, kerrie ... ook dingen als muhammara en aubergine salade (baba ganousch) vindt ze wel lekker. Gegrilde groenten op brood is ook favoriet (paprika, tomaat, ui en basilicum met olijfolie in de oven). Zo komen wij al een heel eind, bovendien eet dl niet elke dag brood, dus dan kom je de week wel door
Hier krijgt zl altijd notenpasta. Witte amaldelmoes of gewone amandelmoes. Geef hem ook zuurdesembrood dat is lekker stevig en kan hij goed op kouwen. Zl is 9,5 maand. Hij heeft ook kma en hier werd aangeraden niet voor het jaar te beginnen met km producten. Schapenyoghurt kan hier wel en naast de bv krijgt zl soms een flesje Nanny care geitenmelk (fv)
Appelstroop gewoon doen...bevat veel ijzer dus hartstikke gezond. Fruitpasta van hero (dacht ik) is net als jam maar zonder de toegevoegde suikers.
Vandaag nog een (volgens mij best wel gezonde) tonijnsalade zelf gemaakt: - halve appel in hele kleine blokjes snijden - een tomaat in hele kleine blokjes snijden - mengen met een uitgelekt blikje tonijn, klein beetje mayonaise en klein beetje ketchup