Hoi, Ik lees heel veel over het maximum wat een baby mag drinken ( gewicht in kg's X 150 ml in ons geval 6X150ml) maar wat is nou het minimum wat een baby moet hebben. Nou heeft mijn zoontje vandaag 110, 150, 140 en 200 op en krijgt hij vanavond 210 plus 4 schepjes rijstebloem ( dus ruim 250ml) zo komt hij aan ruim 800 ml wat volgens mij goed is voor zijn gewicht maar het is ook wel eens een stuk minder. Is er ook zo'n soort formule voor het minimum?? Oh mijn zoontje was anderhalve week geleden bij het cb 6365gr en 65cm. Alvast bedankt. Groetjes Kim
Volgens mij minimum 115cc per kg max. 150cc per kg. 500 cc wordt bij het cb gezegd is het minimum....(vanwege uitdrogingsgevaar enz) maar hier werd dat ook wel eens niet gehaald.....
Volgens mij is het wat WesDaan zegt hoor. Maximum van 150 cc is wel erg weinig! Het ziekenhuis hield zelfs 200 cc maximum aan, maar dat kwam denk ik doordat Kenji prematuur was.
Minimum is 115cc per kg lichaamsgewicht, streefhoeveelheid is 150cc per kg lichaamsgewicht, en daar moet je liever niet overheen gaan (is dus eigenlijk een maximum).
Super bedankt voor jullie antwoorden. Zoals ik het lees zit mijn zoontje dus prima tussen het min en max in. Ik wist wel dat je per dag ( 24 uur) niet over een liter voeding ( vloeibaar dus voeding en drinken/sap) mocht gaan omdat de niertjes niet meer kunnen verwerken. Mijn zoon moet dan dus met zijn 6,5 kilo minimaal 750ml drinken en maximaal 975, hij zit hier prima tussen gemiddeld drinkt hij op een dag tussen de 800 en 850 en krijgt ook nog een fruit en groentenhapje tussendoor. Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden ik ben geheel gerustgesteld. Groetjes Kim
Nou eigenlijk mag je kind wel meer dan een liter aan vloeistof hebben hoor! Hij mag alleen niet meer dan 1000cc aangemaakte kunstvoeding krijgen, dat komt neer op 30 schepjes per dag. Daarnaast mag je kindje wel wat water, thee of sap (na 6 maanden) krijgen, en mag elke fles als het nodig is met 15-20cc extra water verdund worden. Voor 6 maanden geef je bij voorkeur alleen melk, eventueel wat water. Bijvoeding kun je met 6 maanden gaan introduceren. In de uitzonderlijke gevallen dat een kind voor 6 maanden bijvoeding krijgt mag deze NOOIT een melkvoeding vervangen.
Neeee, dit klopt echt niet.... Wie heeft je dit verteld? Of gaat het over het ab-so-lute minimum voor kindjes die weinig drinken? Want voor kindjes die "normale" hoeveelheden drinken is rond de 150cc per kilo een prima hoeveelheid maar je mag tot 180cc per kilo geven hoor. Vooral het totaal is van belang, vanaf 3 maanden tot 1000cc per 24 uur. Gaat je niet lukken met 150cc per kilo.
Dat heb ik tijdens mijn opleiding van verschillende lactatiekundigen geleerd. Zowel in Nederland als in Australie. Met 180 zit je al snel op de koers van overvoeren, daarom is 150cc een betere indicatie (180 alleen tijdelijk tijdens een groeispurt of zo).
Met 180cc per kilo zit mijn meisje (met haar 5 kilo een kleintje onderaan de curve) met 5 flessen op 900cc en dat is tot 3 maanden het maximum, na de 4 maanden is het 1000cc. Wat verschillen al die adviezen dan zeg, ik krijg bij mijn CB het echt te horen zoals ik hierboven beschrijf... Ik vind 115cc ook echt veel te weinig hoor, wij proberen het totaal een beetje in de gaten te houden: tussen de 800 en 900cc grofweg. En soms drinkt ze die 900 ook daadwerkelijk, maar over het algemeen is het ongeveer 850cc gemiddeld, is 170cc per kilo. (alhoewel ze de laatste dagen wat minder drinkt)
Jeetje zeg wat een verschillen. Sinds 2 dagen drinkt mijn mannetje nu ook slecht. Vandaag heeft hij 160, 80, 160 en 165 op dus nu een totaal van 565cc ik bied hem vanavond een een grote fles aan van 210 + 7 en 2 rijstebloem ( ik doe er normaal 4 in) en ik hoop dat hij die goed drinkt want ik vind dit tot nu toe echt ontzettend weinig. Ik heb hem net nog wel even gewogen en hij is wel gegroeid sinds vorige week dinsdag, toen 6365 nu 6,6. Ik heb ook het idee dat er tandjes aanzitten te komen, hij stopt werkelijk alles in zn mond wat hij pakken kan en kwijlt enorm ben dus ook met chamodent van vsm begonnen in de hoop dat dit helpt. Als iemand een tip heeft waardoor ik mijn kleine bink wat meer kan laten drinken, graag. Oh ja ik ben gestopt met zijn fruit en groenten in de hoop dat hij beter zou drinken maar helaas dat helpt niet. Groetjes Kim
Bij ons op het CB heb ik ook aangekaart dat Nils nu hij fruit en groente krijgt, stukken minder drinkt. Ze hebben mij heel duidelijk aangegeven dat dit héél normaal is. Kindjes zijn dan vaak de melk 'beu'. Omdat er ook in fruit en groenten vocht en voedingsstoffen zitten, moest ik me geen zorgen maken. Als hij boven de 600cc aan melk uitkwam, was het goed (en is het eens een dagje iets minder, ook geen probleem). Je kindje regelt het zelf prima. Biedt gewoon voldoende aan en wíl je kindje niet, ook goed. Als je dus kijkt naar het advies wat ik kreeg, doet jouw kleintje het gewoon hartstikke goed!!! Niet teveel zorgen maken dus. En gewoon lekker doorgaan met groente en fruit als hij dat lekker vindt. Groetjes Debbie NB. Het CB zei wel dat 600cc prima was naast de groente en fruit, maar ook dat je er absoluut geen fles van af mag halen nog. Doe ik dus ook niet!! Hij laat alleen wel geregeld flink wat staan.
Hoi Debsel, Oh kijk dat stelt me idd een beetje geruster. Het is idd de laatste dagen echt een getob met drinken met hem. Ik bied hem idd gewoon de normale flessen aan ( 180+6) en blijf dit dus nu ook gewoon doen. Ik heb ook al geprobeerd om zijn fruit en groenten te verminderen maar dit helpt niet met beter drinken dus daar ligt het niet aan. Denk idd dat hij zn flesje beu is omdat hij het happen super goed doet en het ook echt lekker vind. Ik ga dus nu gewoon lekker zo door en hij zal het idd zelf prima weten te regelen zolang hij maar aankomt toch?? Groetjes Kim
Graag gedaan... Ik maakte me namelijk zelf ook behoorlijk zorgen omdat Nils zo weinig dronk. Hij hapt echt naar z'n fles, maar op een gegeven moment stopt hij en wil hij gewoon écht niet meer!!! Meestal drinkt hij tussen de 650 en de 750cc per dag, maar gisteren was een slechte dag en had hij maar 600cc. Maar een pit in dat jochie!!! Dusse... Dan zal het wel goed zijn toch?! Geniet gewoon lekker van je ventje en eventueel kan je je CB eens bellen om extra te wegen. Geniet lekker van je kereltje!!! Groetjes Debbie PS. Belachelijk trouwens hoe verschillend de adviezen zijn van de diverse CB's. Vind je 't gek dat we ons zorgen gaan maken??!!