Klamboe voor kleuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Janna, 9 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

Mijn dochter van vijf en een half wordt 's nachts steeds gestoken door muggen. Op zich niet zo erg natuurlijk, alleen zij reageert er allergisch op. Ze heeft daardoor enorme rode bulten, die heel vurig zijn (voelen heel warm), waar ze best wel last van heeft.

Nu zat ik te denken om een klamboe boven haar bed te hangen, maar ik herinner me dat dat bij baby's en kleine kinderen niet mag vanwege verstikkingsgevaar. Nu vraag ik me af vanaf welke leeftijd een klamboe wel weer kan. Weet iemand dat? Op internet vind ik alleen dat het bij baby's niet mag. Zou het op deze leeftijd kunnen? Het risico is natuurlijk vrij klein, maar verstikking is wel een stuk ernstiger dan een paar muggenbulten, ook als die erg groot en vurig zijn.

2. Blaagje

Blaagje Lid

19 jul 2017
    56
    19
    8
    Vrouw
    Mijn dochter van drie heeft dezelfde reactie op muggen en sinds kort ook een klamboe. We hebben haar laten zien hoe ze zelf in en uit haar bedje kan en ik controleer als wij gaan slapen of de klamboe nog op zijn plek hangt. Zoals hij bij haar over haar bedje hangt kan zij er in haar slaap niet bij en kan ze er dus ook niet in verstrikt raken (of ze moet rechtop gaan zitten en met haar armen gaan zwaaien).

Slapen gaat hier nu weer wat beter omdat ze dus niet wakker wordt van jeuk of lastige muggen....ik ben er blij mee.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het met 5 jaar wel durven, maar verschilt ook per kind natuurlijk.
    Heb je verder al iets geprobeerd om te voorkomen dat ze gestoken wordt? Bv iets van Autun wat je op de huid kan smeren, zo'n stekker met citroenspul, ventilator wil ook wel werken, dan waaien de muggen wel, maar is misschien een beetje koud nu ;)

4. Janna

Janna Fanatiek lid

Iets op haar huid smeren doe ik liever niet. Ze heeft een behoorlijk gevoelige huid en reageert snel allergisch. Ze kan zelfs niet tegen pleisters. Ik smeer er eigenlijk alleen maar koelzalf (op recept van de huisarts) en hypoallergene zonnebrandcrème op.

Over die elektrische dingen die een citroengeur verspreiden ben ik ook niet heel enthousiast. Die verspreiden tal van andere chemicaliën en om haar daar nou elke nacht naast te laten slapen... Een ventilator kan ik proberen, die heb ik nog wel staan, maar ze is nogal een koukleumpje 's nachts, dus ik ben er een beetje huiverig voor.

@Blaagje: mijn dochter ligt in een gewoon eenspersoonsbed, dus zal echt wel bij de klamboe kunnen.

5. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Het is geen antwoord op je vraag maar een alternatief: de anti muggen stekker van Roxasect werkt hier goed. Sindsdien zijn ze niet meer gestoken. Een klamboe werkt hier niet goed omdat ze zo veel bewegen in hun slaap. Als er dan een mug onder kwam werden ze helemaal lek geprikt.
    Voor verstikking bij een kind van 5,5 jaar zou ik niet bang zijn, zeker niet bij zo'n klamboe wat een net is (geen dichte stof).

6. Blaagje

Blaagje Lid

19 jul 2017
    56
    19
    8
    Vrouw
    Mijn neefje draagt zo'n armbandje met citroengeur dat werkt ook wel goed. Tja een barrière tussen kind en mug (klamboe) is meest effectieve optie maar als dat niet goed gaat is het echt zoeken naar alternatieven. Wij hebben ook vaak eerst de hele kamer gecontroleerd op muggen maar dat is een flinke klus en dan hadden we ze ook niet altijd allemaal..
    Mijn dochtertje slaapt in een peuterbedje met opstaande rand...

7. Janna

Janna Fanatiek lid

Het gaat niet om de dichtheid van de stof, maar om het feit dat ze er verstrikt in kunnen raken en zichzelf dan als het ware kunnen ophangen.

8. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    hebij je ook overal horren voor de ramen?
    wij hebben zelden een mug binnen namelijk door de horren.

9. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Ah op die manier...
    Dan zou ik een lange klamboe kopen en deze aan het plafond hangen dusdanig dat deze er niet meer af kan. De 3 zijkanten of aan de onderkant aan de muur vastmaken (bed in een hoek zetten) en/of onder de poten van het bed doen. Dan staan er 3 zijdes helemaal strak. Zo kan de klamboe niet los komen. Bij de ingang twee knijpers ofzo om hem dicht en strak te houden zodra je kind in bed ligt.
    Op deze manier zou ik het aandurven bij mijn kind van 4.
    En inderdaad horren plaatsen maar hier in ons oude huis helpt dat niet afdoende.

Janna vindt dit leuk.
  10. Janna

Janna Fanatiek lid

Nee, dat is wel een goed idee, waaraan ik nog niet had gedacht. Dat is alleen nog wel een flinke klus, want we hebben best veel ramen, die doorgaans ook open staan, waaronder een schuin dakraam.

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl heeft altijd een klamboe gehad (ze reageert allergisch op prikken, zwelt helemaal op). We hebben een ruim model genomen, en om de bedpoten vastgezet met elastiek. Het bed heeft ook een opstaande rand aan 3 kanten.

12. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Hier ook horren in alle ramen die overdag open staan.
    Vrijwel geen muggen in huis!

Bij de Xenos kon je vroeger van dat horrengaas kopen dat je op maat kon knippen en bevestigde met klittenband. Heel goedkope oplossing die wel functioneel is, het valt te proberen totdat je mooie vaste horren hebt!

13. lolu

lolu Actief lid

3 apr 2017
    187
    75
    28
    hier een meisje van 3,5 jaar als enige in huis wordt zij lek gestoken voor alle ramen hebben wij horren de deur trouwens ook, uiteindelijk hebben wij weer de klamboe gepakt, al was het van de week weer raak ze was s'nachts zelf wezen plassen en had hem open laten staan en uiteraard weer lek gestoken dus weer ritje naar de dokter omdat dr hoofd zo op ging zwellen zo sneu. na een drankje weer de boel gecontroleerd en inderdaad 1 hele mug.

Wij hebben de klamboe (ze noemt hem trouwens boemboe) vastgezet onder poten van het bed dus alleen de opening is los. Gaat heel erg goed zo.

14. Liefste baby

Liefste baby Actief lid

3 jul 2014
    189
    7
    18
    NULL
    NULL
    Wij wonen op Curacao en dus veel last van muggen. Onze zoon slaapt met een klamboe vanaf dat hij net 2 jaar was en nooit problemen gehad hoor. Hij moet wel heeeeel raar in bed doen om verstrikt te raken en weet zelf hoe hij in en uit bed moet stappen zonder de klamboe te vernielen hahaha. Ik ben blij met de klamboe want in bed wordt hij nooit meer gestoken.

15. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83

Deel Deze Pagina