Vraagje over bijvoeding (vanaf 4 maanden)

Discussie in 'Voeding' gestart door FutureMama81, 5 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FutureMama81

FutureMama81 Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Noa is nog maar 3 maanden, maar een maand is natuurlijk snel voorbij. Ze heeft wat last van verborgen reflux dus we willen met 4 maand wel echt gaan beginnen met bijvoeding. Ze krijgt nu nutrilon ar waardoor ze redelijk stevige ontlasting heeft.

Nu begreep ik dat rijstebloem ook stopt. Lijkt me dan niet zo handig om dat te gaan geven? Is t ook nodig om het te geven of is het meer voor kindjes die niet goed doorslapen?

En hoe zit t dan met fruit en groente. Gewoon eerst met fruit beginnen? En hoeveel geef je dan?

En vanaf welke leeftijd ga je dan groente toevoegen?

Welke potjes geven jullie? En welke zijn goed qua prijs/kwaliteit?

Een hoop vragen, maar hoop dat jullie tips voor me hebben aangezien dit ons 1e kindje is en ze op t cb zeggen dat zij altijd adviseren om pas met bijvoeding te starten als het kindje 6 maanden is.

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik hoop dat je er iets aan hebt.

3. FutureMama81

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Ok dank je wel. Is het verstandig om met 4 maanden te beginnen of moet je gewoon wachten tot ze zelf 'aangeeft' dat ze meer nodig heeft?

4. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    eigenlijk word geadviseerd om pas met 6 maanden bij te voeden.

Maar snap dat als je kindje reflux heeft je eerder gaat beginnen ( Owen heeft ook reflux en ga ook eerder beginnen dan 6 maanden. maar denk niet eerder dan 5 maanden)

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Rijstebloem stopt inderdaad. In de darmen. Een kind dat verstopt zit heeft eerder de neiging om te spugen. Babypoep hoort de hardheid van mayonaise te hebben, niet harder, anders moet je iets aan de voeding doen.
    Rijstebloem helpt NIET tegen spugen. Het wordt n.l. o.iv. de enzymen in speeksel al in de slokdarm vloeibaar. De werking is dan ook niet te vergelijken met die van johannesbroodpitmeel. Rijstebloem is gewoon bijvoeding.

En JUIST bij reflux moet je extra voorzichting zijn met bijvoeden. Voedselallergie of intolerantie gaan vaak hand in hand met reflux.

Je CB heeft gelijk: niet voor 6 maanden bijvoeden!

6. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik heb goede ervaringen met bijvoeden en reflux. Ik heb mijn zoontje voor de 4 maanden al groente gegeven. Daar knapte hij een stuk van op. Maar hij viel nogal af daarom ben ik eerder begonnen, anders had ik waarschijnlijk langer gewacht. Het was dus een soort noodoplossing. Het bleef iig binnen. Het gaat nu prima, zit aan de boterhammen etc.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou met een medische aandoening (zoals reflux) altijd advies vragen van een professional (kinderarts bijvoorbeeld)

8. FutureMama81

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Ok bedankt allemaal. Ik zal het bij het volgende bezoek aan t cb nog eens navragen en anders wachten we inderdaad maar gewoon tot ze aangeeft dat ze niet meer genoeg heeft.

9. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Als je toch besluit te beginnen zou ik toch beginnen met groente.
    Wij hebben dit ook gedaan iom Finn zn diëtiste (hij heeft KMA en verborgen reflux)
    Groente is milder dus beter bij reflux.
    Als een kindje al last heeft van spugen en maagzuur kan fruit veel te zuur zijn waardoor ze nog meer last krijgen.

Ik weet dat het idd bij reflux wel eens aangeraden wordt om eerder te beginnen omdat het de maag wat rustiger kan maken doordat er niet zoveel vloeibare voedingsstoffen inzitten.

Zou het idd even navragen bij je CB voor de zekerheid!

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Loop je met de verborgen reflux niet bij een kinderarts? Ik zou eerder deze om advies vragen namelijk.

@ dirksmama: ik heb regelmatig gelezen dat juist bij reflux bijvoeding voor de 6 maanden wordt aangeraden.

11. FutureMama81

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Wel geweest, maar het is niet dermate ernstig dat ze medicijnen moet hebben..

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Door onze kinderarts niet. In tegendeel. Die was ook van mening de darmen, maag en slokdarm zo lang mogelijk met rust te laten en niet te irriteren met prikkelende stoffen. Al die zuren uit groente en fruit zijn helemaal niet bevordelijk bij reflux.

13. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik denk dat je zelf maar moet kijken wat goed is voor je kindje met verborgen reflux. Bij mijn zoontje was het nl. érg bevordelijk! Maar ieder kind is anders. Hier was het kiezen tussen afvallen of aankomen dus tja....

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Van afvallen was hier geen sprake. Mijn zoontje had verborgen reflux en spuugde niet. Die kwam goed aan op borstvoeding alleen.

15. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Dan is het verhaal idd heel anders, dan zullen medicijnen misschien een uitkomst zijn. En dat helpt dan ook alleen maar voor het zuurbranden en niet voor het spugen zelf. Maar als hij genoeg aankomt is het in principe best ok. Wel vervelend natuurlijk...

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is een beetje een verouderde opvatting uit de tijd dat men minder oog had voor voedselallergieen. Idee er achter is dat wat vast is vaster zit.
    Een allergie kan zich op dezelfde manier uiten als reflux. Vroeg bijvoeden maakt het dan erger, of triggert andere allergische reacties. En overgaan op een dieet (voor moeder bij bv, voor kind bij kv) laat refluxklachten soms ook verdwijnen.

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Mijn dochtertje had ook reflux en we zijn met 4 mnd begonnen met bijvoeding, op advies van de KA, en terwijl ze 7 wk prematuur was. Gewoon rustig met wat groente begonnen, snel zelf overgegaan op eigengepureerd fruit. Dat fruit in die potjes voor 4 mnd is echt te ranzig, vond ik zelf. Met 6 mnd at ze groenten en fruit en met 7 mnd brood. Toen was de reflux ook voorbij. Maar ze had het niet heel erg hoor, niets dat een paar scheppen JBPM niet op konden lossen.

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    idd mijn ka adviseert ook om pas met 6 maanden bij te voeden met het oog op eventuele allergieën.

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Waar haal jij je informatie vandaan dan?

20. FutureMama81

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Om hier nog even op terug te komen, mijn kinderarts adviseert wel om rond de 4 maanden te beginnen, omdat het volgens hem de klachten vaak vermindert. Iedereen heeft er blijkbaar een eigen idee over.

Deel Deze Pagina