wat is nu wijsheid?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door meintje, 19 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    kinderen die aan het eind van basisschool teveel verrijking krijgen weten niet meer hoe ze de gewone opdrachten kunnen maken zo scoren ze lager bij eind cito dan ze zouden moeten kunnen. daar moet de school opletten dat de kinderen naast de verrijking ook de gewone werkjes blijven maken. een boel Leonardo kinderen een paar jaar geleden heel laag gescoord op eind cito.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier biedt een gymnasium afhankelijk van de instroom van het jaar een klas voor de jongere leerlingen.

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ze zeggen dat als se sociaal emotioneel ook verder is ze wellicht combi jaar 7/8 doet als ze in groep 8 zit. Dan kijken of ze tegen die tijd besluiten half groep.7 daarna half groep 8 en wellicht alsnog dus met 10 naar middelbare school. Vind dat zelf persoonlijk echt te jong. Was zelf 11 en moest echt moeite doen mee te komen omdat de overstap te groot was. Dat houdt mijn wel tegen. Daarom nu in overleg dus zo en dan tegen die tijd kijken hoe ze er voor staat.

Op onze school (, gewoon regulier basis onderwijs) krijgt elk kind wel werk na niveau. op zijn of haar leesniveau, werkniveau en leesniveau. Zoontje bijv heeft autisme en leer problemen etc maar zit dankzij deze methode wel op regulier onderwijs en wordt passend onderwijs geboden.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat is geweldig geregeld lovewinnie.

5. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Mijn oudste is hoogbegaafd maar gaat geen klas overslaan. Hij heeft ass dus aansluiting bij anderen is sowieso al een issue, maar dat jaar overslaan werkt altijd door.
    Daarmee bedoel ik: kinderen moeten al zo vroeg kiezen wat ze willen doen later, welke vakken en welk beroep. Dat is moeilijk en er worden veel verkeerde keuzes gemaakt. Als ik mijn zoon een klas laat overslaan komt hij straks met net zestien jaar geworden van het vwo, dat vind ik niet goed.

We overwegen een school voor hoogbegaafden, zijn nu aan het uitzoeken wat zijn school nog meer kam aanbieden bovenop wat ze al doen. Hij krijgt al een jaar kinderwiskunde bijv. Ik kreeg ook de tip om hem bijv viool of piano te leren spelen. Maar een klas overslaan gaat hij echt niet doen.

Maar het is ook een persoonlijke keuze, laat je goed adviseren.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ligt ook aan de school, hebben zij daar ervaring mee, wordt zo'n versnelling goeg begeleid. Met levelwerk of aparte werkjes ben je tegenwoordig toch geen buitenbeentje meer in de klas op de meeste scholen.
    Sociaal-emotioneel kan niemand garanties geven hoe dat uitpakt. Ken iemand die groep 3 heeft overgeslagen. Had in de zomervakantie wat bijlessen gehad om goed te leren schrijven enzo en kon meteen prima meekomen in groep 4, later ook nooit last gehad. Vriendje van mijn dochter heeft ook een groep overgeslagen. Soms wat kinderlijker in zijn spel dan leeftijdsgenoten, maar verder komt hij in gesprekken enzo juist ouder over.
    Moeilijk hoor.
    Net wat Belize zegt, sommige middelbare scholen bieden een klas voor jonge leerlingen, daar kun je ook nog naar kijken.

7. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.663
    827
    113
    Vrouw
    Er zijn ook basisscholen die een groep 9 bieden, een verrijkingsjaar tussen groep 8 en de middelbare school. Voor ons is dat een waarschijnlijke optie.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.871
    113
    Ik denk ook dat je goed moet kijken of in deze klas blijven een optie is. Vraag je af of je kind in groep 8 komt als hij/zij niet versnelt. Als school niet genoeg uitdaging kan bieden, dan is de kans groot dat ze een kind 'kwijt raken' op de weg naar groep 8, zeker als een kind ook weinig tot geen aansluiting heeft met een groep. En dan kun je wel oud genoeg zijn als je van de basisschool af komt, maar als je nooit hebt leren leren, niet gemotiveerd bent, geen vrienden hebt, enz., heb je daar dan wat aan? Dan is soms een andere keuze, ondanks dat daar ook zeker een nadeel aan zit, soms toch beter. Het verschilt dus enorm per kind en per school wat het best passend is. En helaas geeft wel versnellen ook geen garantie... Maar als er versneld is, dan is zo'n groep 9 een mooie tussenstap als dat aan het eind van de basisschool nodig blijkt te zijn. (y)

9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Heeft je dochter genoeg aan de zon lijn? En is het extra werk met rekenen ook voldoende?
    Wij lopen met Q tegen dezelfde problemen aan. De IBer heeft alasngegeven dat er ooit een klas overgeslagen gaat worden omdat het verschil met leerjaargenoten te groot wordt.
    Wat wij erg belangrijk vinden, en school gelukkig ook, is dat Q goed in haar vel zit en dat ze genoeg uitdaging krijgt zodat ze leert leren. Hierdoor zijn er veel gesprekken op school, korte lijntjes met de juf en IBer, maar is het ook belangrijk dat Q zelf leert aangeven wanneer ze het echt te makkelijk vindt.
    Als je het uitgebreidere verhaal wil weten, wat ze extra krijgt en hoe we het precies aanpakken nu, moet je het maar laten weten

10. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ze zit nu net op de zonlijn, pas deze week mee begonnen. Ik weet dat ze afgelopen week dinsdag en woensdag opnieuw rekentesten heeft gemaakt, maar ik weet nog niet wat daar uit is gekomen.

Ook voor ons geldt dat ze boven alles goed in haar vel moet zitten, in welke groep dan ook. Tegen de herfstvakantie willen ze in ieder geval duidelijk hebben wat ze haar kunnen of moeten bieden. Het is helaas een school die niet heel veel ervaring heeft met kinderen met een voorsprong, het is een kleine dorpsschool, iets meer dan 100 leerlingen. Wel zijn de leerkrachten recent middels trainingen/cursussen met name op dit gebied bijgespijkerd.

Uiteraard mag je meer vertellen over jullie situatie, daar kan ik alleen maar van leren. Dus graag meer info als je dat wilt delen. Ik heb de indruk dat de school ook van ons input verwacht en als zij goede ideetjes hebben is onze dochter daar alleen maar bij gebaat.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    vaak is het ook zo dat een kind dat 'moet' versnellen ook nog eens verrijking nodig heeft. misschien niet meteen in de eerste maanden, dat is wen tijd natuurlijk. vergeet niet dat geen school een kind versnelt als verrijking (levelwerk +) voldoende zou zijn. zoontje kwam in gr4 vorig jaar in de top van de klas met zijn scores, begon gelijk met verrijking. en hij mag gewoon met losse letters in eigen stijl schrijven als het maar leesbaar is en dat is het ook wel. je hebt meerdere kinderen in zijn klas, dus 2 jaar oudere kinderen, die echt nog onleesbaar schrijven en heel verkeerd spellen waardoor je soms niet snapt wat er staat.
    versnellen alleen is dus vaak niet voldoende! die kinderen krijgen een jaar na de versnelling zeker toch weer verrijking.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.253
    6.140
    113
    Onze school pakt het goed op als kinderen sneller zijn of juist trager. Erg fijn.
    Mijn dochter (gestart met groep 3/onderbouw maar qua rekenen/lezen al groep 4/middenbouw) krijgt nu bijv extra creatieve en organisatorische opdrachten. Ze gaan bijv een musical met de klas doen en zij mag dan de uitnodigingen maken voor de ouders (en dus ook bedenken wat erop moet, hoe het eruit moet zien, hoeveel het er moeten zijn etc.)
    Of bij het bakken van een appeltaart mag zij het recept lezen en uitleggen aan het groepje wat er moet gebeuren. Of ze geeft een 'dansles'.
    Want er zijn natuurlijk verschillende gebieden waarop ze extra uitgedaagd kunnen worden.
    En zo kan ze nog wel bij haar leeftijdsgenoten blijven, wat ik heel fijn vind. Want ze is ook gewoon nog maar 6.:)

13. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Q is nu bijna een jaar geleden getest en ze loopt 1 tot 2,5 jaar voor op leeftijdgenootjes. Vooral vorig jaar heeft ze heel veel moeite gehad met naar school gaan, dat was ook het eerste jaar op deze school omdat we zijn verhuisd.
    Ze heeft al redelijk wat voor haar kiezen gehad tot ze 5 jaar was; haar biologische vader en ik zijn gescheiden, hij heeft erg weinig tijd voor haar (ziet haar in principe eens in de 4 weken en ook dit wordt regelmatig afgezegd), hersenvliesontsteking als baby, uitgedroogd door het rs virus als baby, héél veel keel en oorontsteking en uiteindelijk net voor ze 5 jaar werd zijn haar keel en neus amandelen verwijderd. Iets meer dan een jaar geleden zijn we verhuisd en wonen nu in een dorp, eerst in een redelijk grote stad. Nu merk je in alles dat ze enorme sprongen maakt, op het gebied van leren maar ook letterlijk in de groei. Door haar achtergrond wilde ze vorig jaar op school niet te veel extra aanbieden, ze dachten dat ze hier niet aan toe zou zijn. Dit ondanks alle signalen van haar en ons. Dit was dan ook een van de grote redenen om haar te laten testen.
    Het rapport was duidelijk. Q heeft een grote voorsprong en is er echt aan toe om te leren leren. School neemt dit inmiddels erg serieus.

De laatste 2 weken voor de zomervakantie zijn er gesprekken geweest met de IBer, een van de juffen van vorig jaar en de huidige juf. Resultaat is dat ze echt naar Q gaan kijken. Concreet houdt dit in dat ze ooit moet versnellen maar nog niet precies weten wanneer. Nu in groep 3 worden er steeds voor een korte periode plannen gemaakt, niet voor lange termijn omdat dit geen zin heeft. De eerste weken heeft ze in principe met de klas mee moeten doen om de methodes te leren kennen. Dit was niet voldoende voor haar dus heeft ze extra werkbladen gekregen en heeft de juf verschillende opdrachten aangepast. Ook heeft de juf vanaf de eerste dag tijd genomen om met Q te praten, uitgelegd dat ze bepaalde dingen moet doen ondanks het misschien makkelijk is en wat de gedachte daar achter is. Dit gaf (en geeft) Q vertrouwen in de juf. 2 weken geleden is ze begonnen met de zon lijn, de juf heeft haar al verteld dat dit misschien nog best makkelijk is maar dat het doel is dat ze zelfstandig leert werken en daarna andere dingen zal krijgen. Vanaf volgende week start de plus klas, in principe is dit voor kinderen vanaf groep 4, Q mag toch mee doen. Dit is eens per week en de kinderen gaan dit jaar Spaans leren. Dit zal eerst spreken en luisteren zijn. Q krijgt dit zelf pas net van te voren te horen zodat ze zich hier vooraf niet te veel op gaat focussen en het erg lang duurt voordat het start.
    Bij een versnelling is al besproken dat ze ook naar de plus klas zal blijven gaan en plus werk blijft krijgen.

We hebben dus steeds korte lijntjes met de juf en IBer, vertellen Q steeds maar heel kort van te voren over veranderingen (dus ook niet over versnellen), er worden plannen voor korte termijn gemaakt die makkelijk aangepast kunnen worden en blijven er bij Q op hameren dat ze zelf ook aan moet geven als het te makkelijk wordt en ze moet laten zien wat ze kan (ze is er een kei in om niet op te vallen zodat andere kinderen niet merken dat ze meer weet / kan, vooral vorig schooljaar was dit een groot probleem en is de juf hier 'per toeval' achter gekomen).

14. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Vooral wat je zegt over het niet op willen vallen is heel herkenbaar.
    Vorig jaar hebben wij de juf moeten vertellen dat ze al kon lezen en hebben we boeken mee moeten brengen die ze dan dus thuis las....
    Op school waren ze verbaasd want L. gaf niet aan dat ze al kon lezen en koos braaf in de bieb een prentenboekje... Dat ze haar nu doortesten komt ook mede van ons af omdat L. aangeeft dat het te makkelijk is, dat zegt ze thuis, maar op school geeft ze dan nauwelijks of niet aan. We proberen haar nu ook uit te leggen dat ze dat wel aan moet geven omdat we haar anders niet goed kunnen helpen.
    Ik heb de indruk dat L ook niet echt anders wil zijn dan de rest op dit gebied, ze zal ook nooit richting anderen pochen dat zij al wel vlot kan lezen bijvoorbeeld. Ze is wel verbaasd dat een ander kind dat nog niet kan en dan leggen we uit dat zij gewoon met lezen al wat verder is en dat ze daarom dus ook de zonlijn doet en vrije keuze heeft in de bieb.

Ben benieuwd he het verder gaat, klinkt alsof ze het bij Q. op school goed in banen weten te leiden. Ik ga ook zeker hameren hier op dat korte lijntje!

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    prentenboekjes wilt mijn zoon ook nog steeds....hij vindt die gewoon schattig en lief.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    heel erg toevallig kreeg ik net een email van de juf die met de fysio gesproken heeft waarin staat dat zoontje voortaan alleen met schrijfletters gaat schrijven en zijn taalwerkjes daarom tijdelijk verminderd wordt zodat hij zich niet opgejaagd voelt en niet te moe er van raakt. na elke 10mn moet hij ook pauze nemen en ontspaningsoefeningen doen. qua taal mis hij de inhoud niet dus dat kan geen kwaad. schrijven hoe je wilt vond de fysio niet meer Ok. (hij krijgt senso motorische fysio therapie en maakte vorderingen met fijne motoriek) hij gaat ook een hulp stukje om zijn potlood gebruiken.
    ik ben blij dat schrijven nu echt aangepakt wordt.

17. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wanneer Q zegt dat ze het makkelijk vindt zeggen wij haar steeds weer dat ze dat tegen de juf moet zeggen. Dat wij en de juf erg haar best willen doen maar dat zelf ook moet zeggen hoe ze dat echt vindt. En ook dat we weten dat ze dat erg moeilijk vindt om te zeggen. Juf heeft ook zelf tegen haar gezegd dat ze wil dat Q zegt wat ze wil. Hoe lastig het ook lijkt, we wijzen haar ook op haar eigen verantwoordelijkheid.
    Verder met dat niet anders willen zijn en het niet helemaal snappen dat andere kinderen iets niet na 1 of 2 keer uitleg begrijpen, we leggen juist uit dat iedereen anders is. Dat er kindjes zijn die héél goed kunnen dansen en zij hier erg haar best voor moet doen. Zij snapt op school snel dingen en andere kindjes met dansen (ze zit op dansles en heeft het er best moeilijk mee gehad dat ze ziet dat veel kindjes veel beter kunnen dansen dan dat zij kan).

18. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Vandaag per mail de uitslag ontvangen van de CITO rekenen, volgens mij blinkt ze daar niet zo zeer op uit.
    Op die van Midden 3 scoort ze 1, op die van Eind 3 scoort ze 3. Geen idee of daar dan wel of geen ingrijpen nodig is.
    Aankomende week gaan ze begrijpend lezen testen en ze willen een afspraak met ons maken om over haar te praten.
    Vreemd nu al, n de vorige mail stond dat ze rond de herfstvakantie het onderwijsaanbod wilden hebben afgestemd...
    Maar goed, misschien is tussentijds overleg nodig. geen idee.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.871
    113
    Als ze nu al een III (gemiddeld - in verhouding tot leerlingen eind groep 3) scoort op E3, dan betekent het dat ze daar toch wel flink op voorloopt als je er van uit gaat dat ze pas net in groep 3 zit. Als ze dan met taal net zo veel of meer voorloopt, dan lijkt het me wel handig als er zsm een plan komt, wat het plan dan ook gaat worden. De zonlijn is echt niet voldoende als een kind al AVI 5/6 leest.

20. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Kleine update, op de testen voor begrijpend lezen die egenlijk eind van het jaar worden afgenomen heeft ze I gescoord....

Vanavond hadden we een voorlichtingsavond van groep 3 op school en de juffen waren blijkbaar verbaasd dat ik er was en vroegen ook of ik er niet met gemengde gevoelens zat. Ik ben gewoon graag betrokken bij mijn kind en ze zit nu eenmaal in groep 3 en dus is die voorlichting mogelijk nuttig (ik heb immers ook nog een zoontje die eens in 3 gaat komen).
    Het ging voor 80% over lezen en alles daaromheen en dat bracht inderdaad weinig nieuws.
    De juf zei dat we met L. een uitzonderlijke situatie hebben en dat we daar de tijd voor moeten nemen om daar een weg in te vinden maar dat dat wel gaat lukken zolang we samenwerken in het belang van L. Ook zei ze dat ik erg bof met L., zo had ik er nog niet tegenaan gekeken....ik vind het eigenlijk best lastig dat ze niet gewoon met de rest mee kan hobbelen en ben ook best zenuwachtig voor wat de mogelijke oplossingen kunnen gaan zijn.

Deel Deze Pagina