Wat is precies "toetsingsinkomen"

Discussie in 'De lounge' gestart door 2g4e, 10 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ik heb sinds 1 januari een job en nu moet ik voor de Belastingdienst mijn toetsingsinkomen doorgeven zodat ik niet volgend jaar met de aangifte 2012 moet gaan bijbetalen.
    Nu ging ik er wel van uit dat m'n werkgever genoeg zou weten als ik hem vroeg om mijn toetsingsinkomen maar schijnbaar weet hij niet exact hoe hij dit moet berekenen.
    Mijn vraag: Wat wordt bedoelt (in begrijpelijk Nederlands :D) met toetsingsinkomen. Ik werk in de zorg (24 per week) maar door de wisselende diensten (ook in de weekenden) zit ik ook met diverse toeslagen. Dit is niet te berekenen natuurlijk.

Dus nogmaals: Hoe bereken je precies je toetsingsinkomen???

Alvast super bedankt dames!

2. Babbs

Babbs Niet meer actief

Heeft u aangifte inkomstenbelasting gedaan? Pak dan uw meest recente (voorlopige) aanslag inkomstenbelasting. Neem hiervan het zogenoemde verzamelinkomen over.
    Heeft u geen aangifte inkomstenbelasting gedaan? Pak dan de laatste jaaropgaaf van uw werkgever, pensioenverlener of uitkeringsinstantie. Neem het zogenoemde belastbare bedrag over.
    Heeft u geen jaaropgaaf? Pak dan uw loonstrookje. Neem het zogenoemde belastbare loon (of uitkering of pensioen) per maand over. Doe dit maal het aantal maanden dat u werkt. Tel het vakantiegeld en een eventuele 13e maand erbij op. Neem dit bedrag over.
    Let op: Heeft u meerdere jaaropgaves of loonstrookjes omdat u meerdere werkgevers heeft gehad? Tel dan de belastbare bedragen uit deze jaaropgaves of loonstrookjes bij elkaar op.

3. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Okay dus ff kijken of ik het begrijp:

Voorlopige aanslag IB is gebaseerd op mijn loon van mijn vorige werkgever dus dat kan al niet. Jaaropgave is ook van vorige werkgever dus dat valt ook af.

Zodra mijn eerste loonstrook binnen komt, neem ik het belastbare loon, deze doe ik maal 12, ik tel hierbij het vakantiegeld wat ik ga ontvangen en m'n 13e maand. Dat is dan mijn toetsingsinkomen?

4. Babbs

Babbs Niet meer actief

Exactement, het is niet zo moeilijk...

Deel Deze Pagina