Hoi, Ik ben nu bijna 38 weken zwanger, en mn baby is nog niet helemaal ingedald.Nu voel ik wel elke avond een heeeele vervelende drukkend gevoel van onder,alsof hij zich er letterlijk uit wil duwen. Het doet ook vreselijk pijn in mn bekken, alsof de bekken openbreken,of open geduwd worden. Nu voel ik zn handjes helemaal onderin zitten, echt achter mn schaambot. Voel regelmatig zn vingertjes ertegenaan komen. Zou het kunnen zijn dat zn armpjes/handjes vastliggen in de bekken samen met zn hoodje, dat hij daarom niet verder kan indalen? Duis een beetje een duikend effect haha. Het doet me echt vreselijk zeer, de baby wilt wel verder dalen, en duwd en flink op los, met gevol flinke harde buiken, maar het lijkt alsof het m niet lukt? Kan dit de bevalling tegenwerken? Of het het uberhaupt mogelijk dat zn handjes in de weg zitten? Alvast bedankt voor je antwoord Liefs Denise
Hoi Denise, dat een baby ´duikend´ indaalt komt heel weinig voor. Als er inderdaad een handje voorligt kan het een vaginale bevalling bemoeilijken. Maar de kans dat een kindje zijn handen nog terugtrekt in zo´n geval is groot. Maar de kans dat het het hoofdje is wat je voelt is veel groter. Het hoofdje zal wel tegen het indalen aan zitten als ik je verhaal zo lees. Dan komt er veel druk te staan op het onderste gedeelte van de baarmoeder en op je bekken, dat dit een heel onaangenaam gevoel geeft. Een kindje kan ook in en uit het bekken wippen. Wat je voelt zijn wrs wel de handjes of de schouders die zacht langs de onderkant schuiven. We komen hier pas achter als we van binnen voelen. als je ontsluiting hebt, hebben we dit zo gevoeld tijdens de bevalling. Dit voelen kan ook al op het spreekuur door de baarmoeder heen. Als het stiekem toch een handje is wat daar zit te wringen dan voelen wij dat. Maar het komt heel vaak voor dat kindjes nog niet zijn ingedaald en meestal komt dit bij de bevalling helemaal goed, dus het is even afwachten geblazen. Groetjes Brigitte