Hallo dames, Wij zijn sinds gisteren begonnen met het schema van Gina Ford voor onze dochter van 8 weken. Dit boek heet de tevreden baby. We vinden de strikte schema's nogal spartaans, soms staat tot op de 5 minuten beschreven wat jij of je kind moet doen. Maar we hopen hieruit een soort ritme te kunnen vinden waarin we zelf als gezin wel flexibel kunnen zijn. Doel is vooral dat ze de nacht(borst)voeding op een gegeven moment overslaat. Dit heeft ze namelijk 4 nachten gedaan, maar is daar sinds een dikke week weer mee gestopt, jammergenoeg. Ik ben benieuwd of jullie gebruik maken van boeken met daarin beschreven welke ritmes/schema's je 'moet' aanhouden. En zo ja, welke boeken en wat zijn jullie ervaringen hier mee. groetjes, Boompje1
Ik heb dit boek ook. Maar helaas heeft Gijs erg last van darmkrampen 's avonds en daardoor slaapt hij 's avonds (tot middennacht ongeveer) erg slecht. Hij wappert zichzelf steeds wakker met zijn handjes. Nu zegt Gina Ford in haar boek dat darmkrampen alleen voorkomen bij babies die op verzoek worden gevoed. De groeten, zo werkt het dus niet. Gijs wordt niet op verzoek gevoed en tussen 2 borstvoedingen zit minstens 3 uur, toch heeft hij kramp. Ik vind haar nogal kort door de bocht, maar er zit wel wat logica in volgens mij. Vooral 's avonds afgekolfde melk geven vind ik een goed idee (dan weet je zeker dat hij genoeg heeft gehad én ik kan wat eerder gaan slapen, haha). Ik denk dat ik het boek er weer bij pak als de krampjes over zijn, met een maand of 3 hopelijk...
precies, er staat dus niet in beschreven wat te doen, wanneer je kind niet in het schema te sturen is. Zoals bij mijn dochter vanmiddag (in het boek staat max 2 uur en een kwartier slapen), die wilde maar max 45 minuten slapen. En voor deze leeftijd moet er 4 uur tussen de voedingen zitten, nou dat heeft ze nog niet vaak gehaald! Ze zit gemiddeld aan de 3 uur tussen de volgende voeding. En volgens mij kan je weinig afdwingen als je borstvoeding geeft. Bij flesvoeiding trouwens ook niet. Moet ik dan mijn kind een uur laten krijsen omdat ze honger heeft, zodat ik het schema kan volgen? Kortom, Gina Fords logica is aardig, maar in de praktijk moet ik het nog maar zien. Gelukkig maar dat de kinderen geen robots zijn die je kan programmeren, zoals Gina Ford wel doet voorkomen. De ergste darmkrampjes waren hier na 6 weken over, nu heeft ze er af en toe nog last van. Tip van een kinderarts; eerst wat afgekoeld gekookt water laten drinken, dmv een flesje of met lepeltje voeren. Succes!
Hier veel gehad aan 'wat je baby verteld' van Tracy Hogg. Helaas is het wel het makkelijkst om een schema aan te houden van slapen, voeden, even spelen en weer naar bed....maar tracy heeft het over 'ongeveer' tijden en dat kan ook niet anders. Als je maar regelmaat erin brengt. Eerste 6 weken sowieso drama. Hier na 3 maanden pas het gevoel dat het makkelijker werd. kan dit boek erg aanraden. Ik lees nu wat je Peuter verteld...ook van haar. Marijntje
Ik ken het boek van Gina Ford niet, maar wat ik lees van jullie klinkt wel erg strak. Ik gebruik zelf de boeken "wat je baby je vertelt" en "rust, regelmaat en inbakeren". Ik gebruik zelf wel een ritme en een regelmaat, maar volg daarin meer mijn kind. Ik doe eigenlijk steeds: opstaan - verschonen - eten - spelen - meteen naar bed bij de eerste tekenen van moeheid en dan weer van voor af aan. Over het algemeen houdt Thijmen zelf wel een cyclus van ongeveer 3/4 uur aan, maar soms heeft ie gewoon eerder honger dus dan krijgt ie eerder eten. De nachtvoeding ging er bij mij eigenlijk vanzelf af. Heb er niets speciaals voor gedaan. Hij krijgt nu nog wel rond 10 uur, maar slaapt dan tot 8-9 uur 's ochtends. @Tinus: dat wapperen had Thijmen ook, het hielp om hem in te stoppen met zijn armen onder de dekens. Op een gegeven moment wurmde hij zijn armen wel weer los, maar toen wapperde hij veel minder. Voor de darmkrampjes heeft cinababy bij ons heel erg geholpen. Groetjes Rosa
Ik gebruik eigelijk geen een boek (wel oei ik groei maar niet om een bepaald ritme te krijgen) maar kijk echt naar mijn kind of ze moe is of niet. De eerste weken is dat erg moeilijk inschatten maar dat gaat steeds makkelijker . Het schijnt dat het boek wat jij noemt nogal slecht werkt met borstvoeding . Je kindje geeft zelf aan wanneer het wilt eten of slapen .
We hebben al besloten om vooral de regelmaat en het ritme erin te brengen en een vaste opstaan en bedtijd erin te brengen. Ik vroeg me al af wie zo'n schema exact kan volgen. @ Tinus, ik heb onze dochter op aanraden van de kraamverzorgster ingebakerd met een hydrofiel doek omdat zij ook zichzelf wakkersloeg en daardoor haarzelf en ons uit de slaap hield. Af en toe bakeren we haar nog in, als ze erg onrustig is. @Rosao, Het boek van Tracy Hogg had ik ook al op internet gezien, misschien dat we dat nog gaan aanschaffen of lenen bij de bieb. Maar op zich is de gedachte van Gina Ford prima, maar vinden wij het te spartaans en is er geen ruimte voor spontane acties!