Dochter is 3.5 en eet redelijk goed. Nu hebben we wel gewoon een vast ritme hier thuis. Dus ontbijt, fruit tussendoor, middageten, een koekje of een snoepje tussendoor en dan avond eten met een toetje. Vaak begint ze dus al, als haar fruit op is, mag ik een snoepie? Ik word er soms helemaal gek van.. Het lijkt ook voor een deel wel verveling.. Want als ik nee zeg, dan moet ze daarna ineens 3x in een half uur plassen. Herkennen jullie dit? Nu moet ik zeggen dat haar vader wel vaker toegeeft en dit schiet natuurlijk niet echt op. Daarbij werd ik er zelf ook "losser" in de laatste tijd. (Ik ben zwanger waardoor ik zelf vaker op een dag eet, waardoor zij me dus ook vaker ziet eten, snoepen doe ik nu zelf ook niet vanwege het voorbeeld wat ik dan geef) Maar ze is stevig, altijd geweest (ik zelf ook) maar ik wil gewoon niet dat ze te dik wordt, ze er later last van krijgt of er straks van alles om gegooid moet worden, dat is natuurlijk veel lastiger. Bmi is nu goed, dat wil ik graag zo houden.. maar wil er ook weer niet te veel mee bezig zijn, want zo heb ik zelf ook vanuit vroeger n "complex" ontwikkeld. (Met 9 bij een diëtiste en altijd onzeker over mijn gewicht) maar mijn ouders hadden dus niet echt regels zoals ik me herinner, ook dronk ik al heel vroeg cola!!! Dus sinds deze week weer consequent het vaste ritme.. Herkennen jullie dit? En hebben jullie nog tips?
Ik heb niet echt tips, maar lijkt me wel heel goed om even samen met je man te praten om te zorgen dat jullie samen echt op één lijn zitten. Als jullie het allebei belangrijk vinden om een vast ritme te hebben qua maaltijden helpt het niet als de een steeds toegeeft, dan snap ik wel dat je dochtertje gaat "zeuren".
Inderdaad met je man op 1 lijn komen. Als ze hier als ze al gehad hebben nog meer willen, mogen ze fruit of rauwkost. En na 2 stuks fruit geen fruit meer maar wel nog rauwkost. Mijn oudste wil dan niet meer , maar mijn jongste eet zo wat lekkers, een appel, een banaan en een bakje komkommer weg. Maar ze kan het dan ook prima hebben, is juist heel licht. De verveling herken ik wel op die leeftijd, zijn ze toch een beetje toe aan school. Dan is dat probleem om vragen om snoep ook meteen opgelost trouwens
Nou dit zei ik toevallig ook precies hahaha. Dan verveelt ze zich niet meer en vraagt ze ook niet meer om snoep Maar op een lijn zitten is inderdaad belangrijk. Vriend heeft gewoon echt een zwak voor onze dochter en ze krijgt ook veel voor elkaar bij hem.. ik ben gewoon een stuk strenger en meer consequent. We praten er natuurlijk ook over, en merk dan dat hij al snel met oplossingen komt als; dan geven we in 't weekend iets extra's en bijv op woensdag. En bij die woensdag gaat het dus mijn inziens al fout. Want waarom die ene dag wel en de andere dagen niet.. dat werkt ook niet echt lijkt me. Nou heeft het ook wel met zijn opvoeding te maken van vroeger.. zijn moeder kan niet eten maar vreten en bakt eten met ontzettend veel boter. Ook aten ze alle woensdagmiddagen brood met frikadellen en kreeg hij snoep als hij goed gegeten had. Nu (was) hij heel mager hahaha. We moeten er nog maar eens goed over praten, want ik baal er flink van als ik er zo mee bezig ben en hij al die moeite weer van tafel veegt door toe te geven..
Dat ook, maar ze zit dan op school en niet thuis, dus ze kan niet zeuren Hier zijn we in het weekend wel makkelijker. Mijn man is op woensdag thuis en dan zijn ze 's middags vrij, dan is hij ook wel makkelijker. Maar als je kind al stevig is snap ik dat je er erg voorzichtig mee bent. Hier 2 slanke kinderen die veel sporten/bewegen. Maar goed, veel snoepen is natuurlijk niet gezond, of je nu slank bent of wat steviger.
Heel herkenbaar mijn zoontje van 3,5 precies hetzelfde. Probeert ook tussendoor maar ik zeg altijd nee en dat accepteert hij maar neemt niet weg dat hij het wel probeert Duidelijk zijn en blijven is het beste volgens mij. Maar bij mij is het hetzelfde ik ben stevig en ik wil niet dat hij ook zo wordt doordat ik hem volstop met lekkers.
Overleggen inderdaad. Maar als je denkt dat het uit verveling komt zou ik ook voor afleiden gaan. Misschien een idee om het te koppelen aan klokkijken?
Heel herkenbaar. Mijn jongste is ook zo. Ik heb hem een tijdje geleden kaartjes gegeven. Hij krijgt vier kaartjes aan het begin van de dag. Zijn de kaartjes op, dan is het klaar voor die dag. Op de kaartjes staan snoepjes, rijstewafel, komkommer, tomaatjes etc. Ik probeer het op die manier visueel te maken.
Jullie zullen beide consequent moeten blijven en haar niet haar zin geven. Mijn zoon is ook 3 en half en zeurt er bijna nooit om(behalve als ik een koekje eet dan vraagt hij of hij ook mag), maar snoep krijgt hij sowieso niet en koekjes zelden. Maar bij mijn moeder vraagt hij er wel om, en zij geeft het ook meestal. Als ik aan hem vraag wat hij op heeft wanneer mijn moeder heeft opgepast staat chocolade standard in het rijtje.
Dankjewel voor jullie reacties Fijn dat het voor sommige wel herkenbaar is.. Jessica ja daarom.. dan wil je ze behoeden voor hetzelfde "probleem" Wil alleen ook weer niet te extreem worden. Wij houden zelf ook van gezond en af en toe ongezond eten. Wil niet dat het van die kinderen worden die zich bij een ander helemaal vol vreten omdat ze thuis nooit wat krijgen Dat van het klok kijken en die kaartjes zou ik ook nog kunnen proberen inderdaad! Bedankt voor de tips.
Een koekje of snoepje is natuurlijk geen maaltijd. Ik zou haar dat ene snoepje geven wanneer zij wil, en 's middags nog een maaltijd-moment invoeren (rauwkost, soepje, handje noten, zoiets).
Hier is de snoepla 'geopend' op woensdagmiddag na gym en in het weekend. Maar dan is het wel kiezen, een snoepje óf een koekje. Op andere dagen krijgen ze 'gewoon' een koekje (biscuitje, liga, oid). Onze dochter is ook kampioen zeuren om snoep vooral omdat ze op haar manier 'honger' heeft. Erg vermoeiend, maar we blijven volhouden aan onze regel wat betreft de snoepla en blijven maar uitleggen dat je honger niet weggaat van een snoepje en dat het niet zo gezond is elke dag snoep te eten.
Oh ja, dat doet onze dochter van 3,5 jaar ook. Indd een stuk verveling. Wij moeten ook op haar gewicht letten. Duidelijkheid en consequent zijn helpt voor haar goed. Doordeweekse dagen hebben altijd hetzelfde eetpatroon. Alleen in het weekend wordt er iets extra's gesnoept. Met 3,5 jaar kennen ze het begrip 'weekend' wel, maar een 'woensdag' is voor haar hetzelfde als de andere doordeweekse dagen. Ik probeer tussendoortjes te geven die meer vullen en meer verzadiging geven dan 1 snoepje. Cracker met kaas bijv. Of handje cashew noten. Dan is ze ook echt even bezig met het opeten.
Ik zou voor jezelf en met je man duidelijk krijgen wat jullie aanvaardbaar vinden...dus bv alleen een snoepje op vrije (mid)dagen of dat je elke dag 1 snoepje ook prima vindt. Bij dat laatste helpt het vaak om het snoepje zoals uuz zegt niet als een maaltijdmoment te doen. Dus in de ochtend gewoon fruit moment, in de middag bord fruit/rauwkost en dan bv tussen de lunch en fruit in een snoepje. Of na het fruit moment s middags. Als je een zakje haribo geeft kun je in plaats daarvan ook 2x een winegum geven. Zelfde hoeveelheid maar verspreid.
Hier doen we ook wat je man voorstelt: in het weekend wat extra's en ook op woensdag . Als ze zegt dat ze honger heeft en om snoep vraagt, zeg ik dat snoep niet helpt tegen de honger, maar dat ze wel bv een eierkoek of fruit mag, dan vindt ze dat ook goed. Sinds ze naar school gaat vraagt ze van 15-18 continu om eten ipv 8-18 .
Oh dus we hebben nog een lange weg te gaan met onze dame van (bijna) 2,5 lees ik... Hier krijgt ze nooit snoep (is ook niet in huis) wel een koekje eenmaal daags. De zeurmomenten zijn er wel, dan bied ik stukjes tonaat of komkommer aan, of een soepstengel. Ze is ook dol op eten en helaas best stevig. Ze drinkt alleen water. En twee maak daags warme melk (verdund met water).
Uuz en tuc ja dat is ook wel een goed idee! Sowieso de gezonde dingen aanbieden als "hoofd"tussendoortje en dan nog een snoepje extra als ze er om vraagt. Edith ja daarom.. het weekend snapt ze al wel goed en dan blijft het ook duidelijk. Doordeweeks gewoon en n het weekend wat extra. Die cracker is ook een goed idee.. zoiets zag ik meer als een ontbijt of lunch.. Sillies hahahah nou dat scheelt een hoop van n hele dag naar een paar uur Pasta ja hier ook wel echt een meisje dat dol is op eten. En dan ook wel echt de gezonde dingen, dus niet alleen ongezond. Ze heeft het niet van vreemden hahaha maar ja.. ik wil er toch wel een beetje opletten nu ze nog op een leeftijd is dat we het nog onbewust kunnen sturen. Soepstengels is ook een goeie! Zijn er nog tips voor gezonde tussendoortjes? Komkommer is ze dol op, maar tomaat bijv niet..
Ik maak hier altijd een monkeyplatter met van alles en nog wat: soorten rauwkost, fruit, kaas, worst, soepstengel, maiswafel, eitje oid. Soms een chipje of zoute stokjes erbij.
Heel herkenbaar, de oudste heeft dit ook een tijdje gedaan. Wat hier helpt zijn "vaste" snackmomenten. In de middag mogen ze bijv. een koekje of cupcakeje ofzo uitkiezen. In het weekend mag al eens wat meer en krijgen ze bijv. een ijsje toe. Sinds die vaste momenten er zijn eigenlijk nooit meer problemen.