Ik wist niet goed waar ik het neer moest zetten dus doe ik het maar hier... Mijn vriend en ik willen graag het een en ander op papier zetten voordat onze kleine wordt geboren zodat we gewoon samen dezelfde rechten hebben ook voor als het misschien ooit mis zal gaan in onze relatie (waar we niet vanuit gaan natuurlijk) Vriendlief wil in ieder geval niet trouwen voorlopig dus die optie valt af... (zowiezo willen we een feest geven als we gaan trouwen en hij wil graag dat ons kind dat ook kan meemaken) Nu had ik gekeken voor een samenlevingscontract en daar betaal je al gauw tussen de 300 - 500 euro voor om die op te laten stellen. Dus dacht ik misschien is een geregistreerd partnerschap dan beter en dan op een dag dat je dat gratis kan laten doen. Maar wat zal verstandig zijn? Bij een samenlevingscontract kun je volgens mij wel zelf de regels etc opstellen? En met een geregistreerd partnerschap is het (tenzij je daar veranderingen in aanbrengt via de notaris) eigenlijk allemaal al vastgelegd wat je rechten en plichten zijn toch? Iemand die mij wat advies kan geven?
als ik jullie was zou ik zo'n gratis gesprek aanvragen, ik weet wel dat een samenlevingscontract niet veel betekent met een kindje, dus dan zou ik voor gps kiezen,
Een gratis gesprek bij de gemeente of bij een notaris ofzo? Wij zijn beiden niet zo bekend in die wereld We weten wel dat vrienden van ons hun kind gewoon erkent hebben en verder niks op papier maar dat willen wij dus niet doen omdat we gewoon dingen vast willen leggen voor de kleine!
je kunt dat bij de notaris navragen en op gesprek gaan ,dat wordt allemaal heel goed uitgelegd. wij hadden een samenlevingscontract opgesteld en zijn een jaar later toch getrouwd :S beetje zonde haha maar als je een half jaar een samenlevingscontract hebt gelden dezelfde regels als dat je getrouwd bent ofzo. ik zou in ieder geval gewoon even gaan informeren! succes
Happygirl mag ik vragen hoeveel het jullie gekost heeft om zo'n contract op te stellen? Opzich vind ik het niet erg om geld uit te geven maar als het daadwerkelijk duurder is als trouwen of geregistreerd partnerschap dan is het misschien toch net zo makkelijk om een van die 2 te doen denk ik dan? Overigens is het bij ons niet zo dat als wij nu voor het ene kiezen we volgend jaar alsnog gaan trouwen.... Op zijn vroegst gebeurd dit pas in 2011....
wij hebben ons juist laten vertellen dat een samenlevingcontract weinig uithaalt, je bent dan geen erfgenaam van elkaar,en je moet bij een kindje zowel het kindje erkennen als gezag aanvragen, en bij gps alleen erkennen, de rest is allemaal geregeld, je moet zobiezo notaris kosten betalen bij het opstellen van akte zowel bij gps/samenlevingscontract en trouwen, bij ons trouwen heeft dat iets van 594 euro gekost, ( je kunt trouwens ook gratis doen op een dag hé ook gps !!! ) dan betaal je echt alleen maar de notariskosten van het opstellen van de akte ( en de geboorteakte's maar dat is een tientje ofzo)
Ik weet niet of het ja-woord zeggen erg belangrijk is voor jullie (voor als jullie trouwen), maar ik heb van meerdere kanten gehoord dat als je een geregistreerd partnerschap doet je dan op de daadwerkelijke bruiloft geen ja-woord meer mag zeggen. Een GPS is namelijk niet zo heel veel anders dan trouwen. Er wordt sowieso aangeraden om in een testament alles vast te laten leggen (wat er met het kindje gebeurd als jullie beiden komen te overlijden ed.).
Mijn man en ik hebben een geregistreerd partnerschap. (Ik noem hem gewoon mijn man... Voel me ondertussen wel te oud voor het woord 'vriendje' ) * Een samenlevingscontract betekent niet zoveel, wat kinderen betreft. Je zou wel een testament op kunnen stellen. * Als je een gps hebt, zul je toch bij de gemeente langs moeten om het kindje te erkennen enzo. * Als je getrouwd bent is alles geregeld. Als één van beide partners van oorsprong niet uit NL komt is het trouwens verstandig om één en ander VOOR de geboorte van het kind uit te zoeken en precies te regelen, anders kun je na de geboorte van je kind problemen krijgen met de verblijfsvergunning. Meer informatie over gps en kinderen: klik hier