openhaard

Discussie in 'De lounge' gestart door linda81, 7 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    wie heeft er een openhaard en gebruikt hem ook vaak??En wat zijn de kosten gemiddeld om hem teplaatsenm?wij hebben geen rookkanaal niks...Of zouden jullie dan voor een stookkachel gaan??Ben aan het orienteren en benieuwd naar jullie ervaringen.Groetjes!!

2. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Wij hebben er nog geen, maar willen een hout cv kachel als de jongste wat ouder is.
    Een open haard is mooi voor de sfeer maar niet echt voor de warmte, het meeste verdwijnd naar de pijp in en met een beetje pech heb je de zwarte roet in je kamer.
    Houtkachel is warmer en geeft minder troep buiten de kachel.
    Wij kiezen voor een hout cv kachel want dan stoken we de cv ook warm met hout in plaats van de ketel. De ketel neemt het werk dan weer over als je geen hout brand.

3. Gravid

Gravid Niet meer actief

Mijn ouders hebben er vorig jaar winter 1 laten plaatsen.
    Die hadden dus ook helemaal niks, en hebben dus ook een rookkanaal van beneden naar boven moeten plaatsen.
    Hun waren aan kacheltje en alles plaatsen sowieso al 2000E kwijt.
    Deze hebben ze ongeveer.
    http://www.zwangerschapspagina.nl/attachment.php?attachmentid=197001&stc=1&d=1320658342
    Denk dat je gewoon eens bij bedrijven moet informeren hoe of wat.
    Ze gebruiken de kachel wel erg vaak, zo gauw het wat kouder word dan zetten ze hem al aan.
    In de kosten scheelt het sowieso, hoeven nu natuurlijk de verwarming niet/niet veel meer aan.

4. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Ik wil heel graag echt hout stoken ,dat geknetter lijkt me geweldig...Heb je dat effect met een houtkachel ook?

5. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Jawel maar minder dan met een open haard.

6. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Wij hebben een openhaard geplaatst toen wij in ons huidige huis gingen wonen. Het kanaal zat er al en mijn vriend heeft hem zelf geplaatst.
    Hij wilde graag voor het rendement een kachel, en ik wilde voor de sfeer een openhaard.
    Het is een openhaard geworden en we zijn er allebei heel erg blij mee. Wij hebben pas vorige week de verwarming voor het eerst aangehad, want wij zetten iedere dag de openhaard aan. Heerlijk warm en lekker gezellig.
    Het klopt dat je met een kachel meer warmte in je huis krijgt, maar ik vind het echt 1000x leuker en gezelliger een openhaard.

Wij hebben een marmere schouw er omheen gemaakt en hebben de vuurstenen binnenkant via Marktplaats gekocht. Geloof dat we bij elkaar ( marmer, binnenkant openhaard en rookkanaalpijp??) iets van 1000 euro kwijt waren.

7. eeneneen isdrie

eeneneen isdrie Actief lid

1 jun 2010
    342
    5
    18
    wij hebben 2 jaar geleden een haard laten plaatsen inclusief rookkanaal door 2 verdiepingen en dak.
    wij hebben een hoekinzethaard met een liftdeur (om met een gerust hart naar bed te kunnen gaan Flam Kachels & Haarden - Kalfire Heat 62/51 hoek

de ombouw hebben ze ter plaatse ontworpen. met buizen waar opgewarmde lucht aan de bovenkant de kamer ingeblazen wordt. dus extra rendement! :D
    alles bij elkaar kostte het geloof ik 9000 E
    4500 rookkanaal en 4500 haard en plaatsen....

maar zijn geld meer dan waard! een echte blikvanger in ons huis en echt een extra verwarming!

8. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    mijn buren hebben er 1... en ik hoop dat ding 1 dezer dagen finaal affikt
    ze gebruiken geen droog hout.. en zijn hele dagen thuis.. ik kan vergeten om mijn huis te luchten want binnen de kortste keren is mijn huis vergeven van de stank van hun haard.

maar dat terzijde

je moet idd kijken of je het voor de sfeer wilt.. of voor de warmte.. een haard is sfeervol, romantisch, een kachel is voor de warmte.. en vind ik stukken minder sfeervol.

9. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Mijn vriend wil in ons nieuwe huis een houtkachel maar hoe zit het met de geur en stof?

10. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Wij hebben een open haard, maar die zat er al in toen we het huis kochten.

Wij kunnen flink stoken met de openhaard, soms gooien we er zo'n haardblok in en dan wordt het zo 24 graden binnen haha

11. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    wijn steken de open haard nu zo'n 3 keer per week aan, we hebben zo'n open open haard ;) en doen er hout in
    ik vind dat het helemaal geen rommel geeft, vind het heerlijk ruiken buiten en het geeft zoveel warmte af dat ik er loom van word

Deel Deze Pagina