wie heeft er een openhaard en gebruikt hem ook vaak??En wat zijn de kosten gemiddeld om hem teplaatsenm?wij hebben geen rookkanaal niks...Of zouden jullie dan voor een stookkachel gaan??Ben aan het orienteren en benieuwd naar jullie ervaringen.Groetjes!!
Wij hebben er nog geen, maar willen een hout cv kachel als de jongste wat ouder is. Een open haard is mooi voor de sfeer maar niet echt voor de warmte, het meeste verdwijnd naar de pijp in en met een beetje pech heb je de zwarte roet in je kamer. Houtkachel is warmer en geeft minder troep buiten de kachel. Wij kiezen voor een hout cv kachel want dan stoken we de cv ook warm met hout in plaats van de ketel. De ketel neemt het werk dan weer over als je geen hout brand.
Mijn ouders hebben er vorig jaar winter 1 laten plaatsen. Die hadden dus ook helemaal niks, en hebben dus ook een rookkanaal van beneden naar boven moeten plaatsen. Hun waren aan kacheltje en alles plaatsen sowieso al 2000E kwijt. Deze hebben ze ongeveer. http://www.zwangerschapspagina.nl/attachment.php?attachmentid=197001&stc=1&d=1320658342 Denk dat je gewoon eens bij bedrijven moet informeren hoe of wat. Ze gebruiken de kachel wel erg vaak, zo gauw het wat kouder word dan zetten ze hem al aan. In de kosten scheelt het sowieso, hoeven nu natuurlijk de verwarming niet/niet veel meer aan.
Ik wil heel graag echt hout stoken ,dat geknetter lijkt me geweldig...Heb je dat effect met een houtkachel ook?
Wij hebben een openhaard geplaatst toen wij in ons huidige huis gingen wonen. Het kanaal zat er al en mijn vriend heeft hem zelf geplaatst. Hij wilde graag voor het rendement een kachel, en ik wilde voor de sfeer een openhaard. Het is een openhaard geworden en we zijn er allebei heel erg blij mee. Wij hebben pas vorige week de verwarming voor het eerst aangehad, want wij zetten iedere dag de openhaard aan. Heerlijk warm en lekker gezellig. Het klopt dat je met een kachel meer warmte in je huis krijgt, maar ik vind het echt 1000x leuker en gezelliger een openhaard. Wij hebben een marmere schouw er omheen gemaakt en hebben de vuurstenen binnenkant via Marktplaats gekocht. Geloof dat we bij elkaar ( marmer, binnenkant openhaard en rookkanaalpijp??) iets van 1000 euro kwijt waren.
wij hebben 2 jaar geleden een haard laten plaatsen inclusief rookkanaal door 2 verdiepingen en dak. wij hebben een hoekinzethaard met een liftdeur (om met een gerust hart naar bed te kunnen gaan Flam Kachels & Haarden - Kalfire Heat 62/51 hoek de ombouw hebben ze ter plaatse ontworpen. met buizen waar opgewarmde lucht aan de bovenkant de kamer ingeblazen wordt. dus extra rendement! alles bij elkaar kostte het geloof ik 9000 E 4500 rookkanaal en 4500 haard en plaatsen.... maar zijn geld meer dan waard! een echte blikvanger in ons huis en echt een extra verwarming!
mijn buren hebben er 1... en ik hoop dat ding 1 dezer dagen finaal affikt ze gebruiken geen droog hout.. en zijn hele dagen thuis.. ik kan vergeten om mijn huis te luchten want binnen de kortste keren is mijn huis vergeven van de stank van hun haard. maar dat terzijde je moet idd kijken of je het voor de sfeer wilt.. of voor de warmte.. een haard is sfeervol, romantisch, een kachel is voor de warmte.. en vind ik stukken minder sfeervol.
Wij hebben een open haard, maar die zat er al in toen we het huis kochten. Wij kunnen flink stoken met de openhaard, soms gooien we er zo'n haardblok in en dan wordt het zo 24 graden binnen haha
wijn steken de open haard nu zo'n 3 keer per week aan, we hebben zo'n open open haard en doen er hout in ik vind dat het helemaal geen rommel geeft, vind het heerlijk ruiken buiten en het geeft zoveel warmte af dat ik er loom van word