Hallo, Ik heb vorig jaar ouderschapsverlof opgenomen voor een maand aaneengesloten. De jongste werd geboren en wilde een maand langer verlof. Nu gaat de oudste eind vh jaar naar school en wil ik een middag (half of heel jaar) ouderschapsverlof opnemen. Ik heb van een vd kinderen nog alles over, maar hoe is het met de ander? Ik dacht iets vaag te herinneren dat ik een schema had, waarbij ik eerste deel opnemen heb gekozen en het aantal uur. Maar weet het dus niet zeker, ik hoop niet dat ik het restant verspilt heb?! Waar kan ik dat opvragen? Op mijn werk, belastingdienst? Mijn werk moest weer uitzoeken hoe of wat, aangezien ik de eerste ben met het aanvragen van verlof. Bedankt!!
In principe moet je werk het sowieso bijhouden, want je hebt nl jaarlijks een verklaring nodig voor de belastingdienst, over de hoeveelheid opgenomen uren.. ivm de ouderschapsverlofkorting. Op zich is het relatief makkelijk te berekenen hoor. Wanneer je na 1-1-2009 voor het eerst ouderschapsverlof hebt opgenomen, dan heb je recht op 26 maal je normale contractsduur. Dit recht blijft bestaan tot en met het achtste levensjaar van je kind. Voor ieder kind heb je een recht van 26 maal je contractsduur. Wanneer je vorig jaar een maand hebt opgenomen, dan heb je ongeveer 4 maal je wekelijkse contractduur verbruikt. En heb je voor dat ene kind nog 22 maal over. Bij je nieuwe aanvraag zou ik je willen adviseren om nu eerst het verlof op te maken voor je oudste kind.... het is immers inmiddels vier geworde. het recht voor je tweede blijft nog zo'n 6-7 jaar bestaan.
Hi, Ik zal het eens navragen. Vorige keer moest ik ook het meeste zelf uitzoeken. Ik weet niet van wie ze het verlof hebben afgehaald. Het wa na de zwangerschap van de jongste, maar ik kan me niet heugen dat ik ergens iets heb staan qua namen oid.
Wij hebben op het werk standaard formulieren waarmee we het verlof aanvragen, hierop geef je aan voor welk kind je het verlof aanvraagt en voor welke periode. Je kunt max 6 periodes verlof aanvragen/gebruiken.
In principe moet je werk het bijhouden maar misschien handig om het voor jezelf ook helder te hebben. Op mijn werk krijg ik bij elke nieuwe periode een bevestiging van aantal uren per week en voor welk kind, en de hoeveelheid uren die ik nog over heb. Als er niks vastgelegd is voor welk kind welk ouderschapsverlof is opgenomen, zou je zelf schriftelijk kunnen bevestigen dat het voor je oudste kind is of evt de volgende zodat je zolang mogelijk ov kan opnemen.
Ik heb ook een vraag over ouderschapsverlof.ik lig namelijk in de clinch over mijn ouderschapsverlof. Ik heb namelijk recht op 680 uur ouderschapsverlof. Op mijn werk hebben ze de regel at je het ouderschapsverlof binnen een jaar op moet nemen. Ik heb nu een jaar kant op vrijdag 2 uur ouderschapsverlof opgenomen. Dat is nu afgelopen en omdat het jaar voorbij is, zeggen Zij dat de resterende uren weg zijn, kwijtgescholden worden. Mag dit zo maar? Ik vraag het mij namelijk af! Weet iemand dit? Of weet iemand waar ik dit kan laten uitzoeken? Gr. Sannie