Ik ben van fulltime naar parttime werken gegaan na mijn zwangerschapsverlof. Nu hebben wij dus niks te zeggen over de dagen die je moet gaan werken. Mogen wel voorkeuren aangeven maat wordt nauwelijks rekening mee gehouden. Werkgever heeft mij nu voor volgend schooljaar juist ingepland op andere dagen dan mijn voorkeur. Hierdoor kan mijn moeder niet meer oppassen. Had 1 dag in de week vrij en kan deze niet ruilen. Ons meisje zou dus nu een dag extra naar de opvang moeten. Daarnaast moet ik mijn dagen gaan verzetten waarmee ik met een dag in de knoei kom omdat ze daar een flinke wachtlijst voor hebben. Hoe is dit bij andere dames geregeld? Hebben jullie wat te zeggen over de dagen die je gaat werken en wisselen jullie dagen ook elk jaar? We hebben een super opvang en zou niet graag van opvang wisselen of naar een gastouder gaan..
Ik zit ook in het onderwijs (basisonderwijs). En voor komend schooljaar een beetje hetzelfde probleem. Alleen kanik mogelijk nog met een lieve collega onderling ruilen. Even afwachten of dat echt nodig is, want dat is ook afhankelijk van mijn man (VO) en die hoort pas in de zomervakantie wanneer hij volgend jaar werkt. In onze cao en ook in die van het VO staat dat de werkgever in beginsel rekening moet houden met de wensen van de werknemer. Alleen bij zwaarwegend belang (dus als het echt niet anders kan) mag hij afwijken. Je zou dus kunnen opvragen waarom je op deze dagen gepland bent. Eventueel kun je zelf op zoek gaan naar alternatieven, om aan te tonen dat er wel degelijk andere mogelijkheden zijn. Maar ja, dat vind ik moeilikk want daar 'dupeer' je dan vaak toch een collega mee. Zo kan ik niet op de dag van mijn voorkeur vrij zijn, omdat de collega met wie ik samenwerk op die dag op een kleinkind past. Dus of hij heeft een probleem (zijn dochter dan) of ik.
Gelukkig heb ik een fijne werkgever. Werk de ene week 2 dgen andere week 3. Perfect geregeld met opvang. Kan ook altijd ruilen. Vervelend dat het zo moet. Ik zou nog eens een gesprek aanvragen!