Wat is voor jullie de reden om gamen te beperken?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 14 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ligt aan de school natuurlijk. Hier zijn geen tablets aanwezig op school en in de midden en bovenbouw is het computeren een half uurtje per week.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Hier werken ze 2 uur per week met de tablet, maar gezien leesboeken net zo slecht zijn, maakt dat eigenlijk niet eens uit.

4. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Nee hoor dat klopt niet

5. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    TjA misschien..

6. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ze werken in de klas wel met een digibord, maar verder niet veel meer. Vanaf groep 8 beginnen ze wel wat meer met tablets en laptops, maar onze oudste zit in groep 6 dus ik heb zoiets, laat ze maar lekker kind zijn, straks maken ze genoeg gebruik van social media.

Ze weten overigens wel hoe het werkt door andere kinderen (al die games van tegenwoordig), maar het heeft zelfs nog niet op hun sinterklaaslijstje gestaan :roflmao:.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Voordat je zo stellig beweert dat zoiets niet
    klopt, zou ik even dit stuk lezen:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/12/nu-een-min-bril-dan-kan-je-straks-blind-worden-a1584649

En dan met name dit stuk:

Smartphones? „Niet alleen hoor. Van oudsher zijn de bijzienden de hoogopgeleiden, doordat ze veel boeken lezen. Nog steeds hebben kinderen van hoogopgeleide ouders een hogere kans op bijziendheid. Maar tegenwoordig lopen ook kinderen van laagopgeleide ouders risico, door de smartphones. Maar het maakt niet zoveel uit wát je dichtbij bekijkt, maar dát je dichtbij kijkt. Dat zit zo. Normaal moet het oog zich inspannen om voorwerpen van dichtbij op het netvlies te projecteren. Dat heet accommoderen. We weten uit onderzoek met dieren dat, als je op het oog een sterke min-lens zet en zo het brandpunt naar achteren verplaatst, het oog dan vanzelf naar het brandpunt groeit. Zet je een sterke plus-lens op het oog, dan stopt het oog met groeien. Dus het oog groeit in de richting van het brandpunt. Dit laat zien dat het optische systeem heel plastisch is. „Daarom is dichtbijwerk niet zo slim, vooral niet uren achter elkaar. Want het optische systeem gaat langer groeien om de inspanning van het accommoderen te vermijden. Het is helemaal slecht onder donkere omstandigheden. Dus het bakerpraatje dat lezen in het donker slecht is voor je ogen, is absoluut waar. Ik heb zelf vroeger onder de dekens gelezen. Dat is dus echt slecht. Ik heb zelf min-2.”

8. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ben bang dat schermen de creativiteit in de weg zitten en andere, zinvollere dingen, minder worden gedaan. Niets is zo makkelijk te consumeren als schermen, zowel voor kids als voor volwassenen. Wanneer een scherm altijd een optie is, is dat vaak de optie die gekozen wordt en dus worden andere dingen dan minder gedaan. Nu verslindt mn oudste het ene boek na het andere. als ze ook mag gamen, dan weet ik zeker dat het ten koste van het lezen zou gaan. Ik wil dat ze zich volledig kunnen ontplooien en daarbij hoort verder ook fantastie, maar ook je vervelen op de bank.

Een uurtje per dag op een scherm vind ik prima, maar meer moet het niet worden.

belize vindt dit leuk.
  9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook
    Dat klopt wel. Teveel nabijwerken kan zorgen voor (hoge) minsterktes, die op hun beurt weer voor oogproblemen op latere leeftijd kunnen zorgen. Het maakt hierbij niet uit of je in een boek of ope en scherm kijkt.
    De toename van minsterktes is een trend die al langer te zien is dan dat er schermen zijn. We zien we doordat we steeds meer dichtbij wordt gekeken; deze groep steeds groter worden.

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Vroeger hadden hoogopgeleiden meer minsterktes, omdat zij meer lazen. Maar de laatste tijd niet meer, omdat de schermen door alle bevolkingsgroepen veel worden gebruikt.

Dat stukje over de accommodatie klopt niet. Met name een perifeer wazig beeld geeft groei voor het oog. Als je dichtbij kijkt, heb je een waziger beeld in de periferie dan als je veraf kijkt.

Dit weet men door door kippen en apen een lens te geven met een wazige buitenring. Zij werden allemaal myoop.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    boek lezen is ook dezelfde maar ze lezen niet zoveel achter elkaar als telefoon. hier dus een kind dat ook veel boeken leest. ik doe mijn best om alles te beperken. behalve boeken...pff.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Oh dat is apart. Dacht dat het stukje door een oogarts/hoogleraar geschreven was?

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Belangrijk is dat je voldoende pauzes neemt tijdens het lezen/schermen. Max 20/30 minuten achter elkaar en dan weer even in de verte kijkt.
    Verder is de werkafstand ook belangrijk, dus niet met je neus in het boek, maar een armlengte afstand en voor de minsterktes geldt, ook in bed met bril lezen.

14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dit is wat vroeger werd gedacht, maar is al weer een poos achterhaald.

suus1983 vindt dit leuk.
  15. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Dit!

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja inderdaad. bij lezen komen de pauzes vanzelf, je denkt na je droomt etc. maar bij gamen ben je echt te lang vastgeketend zeer gefocust.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Nou als ik een boek lees zit ik erin vast hoor. Dan lees ik het liefst aan een stuk door.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    crowding heet het wanneer je de info vanuit de zij kanten van je oog onderdrukt om te kunnen focussen(dat is dus brein werk) tot de leeftijd 9 of zo kan n kind het schakelen van focussen- samen met crowding- naar breed kijken en weer terug niet zo snel. zoiets van: op de weg lopen en de paal te laat zien om te kunnen afwijken. je ziet de paal wel maar je kunt de info niet zo snel verwerken. daarom zijn de kinderen nog slordig, vallen vaak etc tot n bepaalde leeftijd. het is dus zeer belangrijk dat het kind door te bewegen en omzich heen te kijken crowding ontwikkelt en schakeling tussen perifer en focus sneller maakt. dus verwerken van info uit perifer dan weer naar midden dus ondrdrukken van perifer info en weer terug. men zegt ook breedzicht oefeningen plasticiteit van hersenen verhoogt, (dus je wordt intelligenter?of later dement). maar dit is meer een neuraal verhaal. dat verhaal moet je niet mengen met puur fysiek kijken naar iets dat dichtbij is. want bij kinderen moet het neuraal systeem nog ontwikkeld worden. perifer info niet gebruiken en daardoor oogafwijking krijgen is een ding, maar perifer info onderdrukken(crowding dus) om te kunnen focussen is een ander ding. de schakeling tussen die 2 steeds sneller kunnen is weer iets anders.
    wat ik wilde zeggen was dat het echt niet goed is voor je kind om uren lang achter de comp te zitten, en voor een jonger kind kan het meer problemen veroorzaken dan alleen oogafwijkingen. het stoort dus echt je ontwikkeling. Ik had liever dat mijn kind op school tot n met 7 jaar oud gewoon speelde en veel buiten was. ze maken al met 4 jaar oud werkjes en krijgen tablets etc. echt niet goed.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik nooit,want zulke goede boeken zijn er niet meer :))) maar goed, kinderen zijn anders, zij kunnen niet zo lang focus en aandacht houden. gaat veel natuurlijker als je een boek leest dan als je gamet(een kind zijnde)

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nelta, ik zou dat onderzoek met kippen wel even willen bekijken, als je een linkje weet? want lijkt me hilarisch hoe je kippens breedzicht blokkert:)) brilletjes? ze hebben toch ook een hele andere soort oog, ze(vogels) zien sowieso dichtbij heel slecht? plaats van ogen is ook heel anders. zoogdieren kunnen focussen, ogen naast elkaar. afstand bepalen etc werkt zo veel anders.

Deel Deze Pagina