Wat is voor jullie de reden om gamen te beperken?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 14 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.185
    35.865
    113
    Oh ik vind er nog genoeg hoor, maar mijn dochter is precies hetzelfde en die moet ik dus echt afremmen qua lezen. Ik merk daarin geen verschil met mijn gamende zoon.

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ga ik op in haken, toen wij 3 jaar geleden met onze zoon bij de oogarts (zh) kwamen omdat hij klaagde over slecht zicht bleek hij -1,5 te hebben. Het eerste wat ze zei was, als je gaat lezen of achter je telefoon/tablet dan moet je je bril afdoen dat is beter voor je ogen omdat je daar dicht op zit.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    off topic even; ik lees noah harari (valt mee) 21 lessons for 21century ; les 15= onwetendheid: you know less than you think..; MOOI .je verwacht dat er met zo een begin iets heel slims gaat komen; maar ja, valt dus weer tegen. op mijn leeftijd is fictie geen optie.. echt, want zo saai...

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik kom uit de tijd dat er geen mobiele/tablets/laptops waren. We hadden tv maar alleen op woensdagmiddag zenden ze kinder dingen uit. Pas op de middelbare school kwam de computer om de hoek kijken op school, niet thuis.
    Ik heb veel gelezen, uren gelezen helemaal opgaan in het boek. Ben alleen bang dat ik teveel heb gelezen heb nu -10:)

Shay25 en belize vinden dit leuk.
  5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een boek dat je niet dwingt om af en toe na te denken tijdens t lezen is misschien dan geen goed boek pluk?

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    waren voornamelijk paardenboeken die ik las, de dolle tweeling, alleen op de wereld wat ik me zo nog kan herinneren, weet niet eens of ik erbij na moest denken of niet, kan me alleen herinneren dat ik uren op de bank kon zitten met zo'n boek.

nu zijn het geef me de vijf en auticommunicatie van Collete de Bruin die ik lees (en herlees) dat gaat niet zo hard en zeker geen uren achter elkaar.

belize vindt dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.185
    35.865
    113
    Volgens wiens definitie? Ik lees ook om te ontspannen en niet altijd teveel hoeven na te denken en dat gaat het allerbeste met een boek waarbij ik ook niet al te veel hoef na te denken. En voor mij kan dat dan een heel goed boek zijn.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.185
    35.865
    113
    Ik houd van fictie en saai (?). Geeft me rust in mijn hoofd. Anders blijf ik malen.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Niet doen hoor, want zonder bril houd je juist het leeswerk dichterbij dan met bril en juist dat heel dichtbij houden is slecht. Dus op met nabijwerk en ook als je in bed nog een boek leest.

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Hier hebben ze bijvoorbeeld kippen een +10 lens gegeven, om ze -10 te maken: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29259393

En hier hebben ze een defocus lens gekregen:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23471891

Verder is werkt een kippenoog qua groei wel anders; bij een kip werkt bijvoorbeeld atropine niet om de groei te remmen, maar dopamine (als ik het goed heb).

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    misschien staat er; ieder zijn eigen smaak.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    o lens in het oog dus wow, ik zag voor me zo een kippetje met n bril :)))

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en volgens mij heeft het kindje ook cilinder astigmatisch oog. ik heb dat ook mijn zoontje ook. dus altijd bril.

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    vroeger vond ik fictie ook ok hoor, ik zei 'op mijn leeftijd'

15. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Als ik naar mijn eigen kinderen kijk, dan is 1 uur ps4 per dag voor zoon echt wel genoeg. Als hij meer speelt, dan is niet opstandig en bozig. Terwijl als er ruimte voor spelen is, buiten of met auto's dan is er meer rust in zijn hoofd.
    Verder moet hij wel eens plaatsmaken, want dan wil mijn man op de ps4 hahahaha
    Mijn dochter speelt amper ps4, maar haar telefoon is een verlengde van haar arm ongeveer.... die heeft dus 2 uur per dag telefoon/ tablettijd.

Hier krijgen ze beiden 2 uur schermtijd, dus ps4, telefoon of tablet.
    Tv tellen we niet als schermtijd, daar we ook met zijn allen journaal kijken of wie is de mol?

Mijn zoon leest alleen Niek de Groot en leest verder niet graag (donald duck op de wc)
    Mijn dochter daarintegen leest alles wat los en vast zit...

16. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hier staat op de tablet schermtijd aan.
    Na een uur lockt de tablet.
    Als het aan mijn dochter ligt zit ze er de hele dag op. Net als tv kijken.
    Ze kan zich zelf sowieso moeilijk vermaken en wij zijn van mening dat ze anders compleet verslaafd raakt aan die dingen.

Wij vinden bewegen en (buiten)spelen veel belangrijk.

Mijn vriend is wel makkelijker dan ik en laat ze gerust een paar uur tv kijken op een dag.

17. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    #57 belize, 16 jan 2019
    Laatst bewerkt: 16 jan 2019
    nelta toch wel hoor zoals ik dacht.maar wel volgens wet dierenbescherming gebeurd zeggen ze. ze gebruiken kippen juist wegens ontbreken van astigmatisme bij myopie onderzoek las ik. juist dus omdat kippen dus ander soort ogen hebben. grappig.

Bijgevoegde bestanden:

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Omdat ik zelf wil gamen :D

Nu serieus: Ik beperk het niet, maar schooldingen gaan wel voor. Zoon legt van zelf al genoeg variatie in zijn bezigheden, hij heeft een brede interesse. Daarnaast is het bij ons ook iets wat ik samen met hem doe, daarmee is het ook een sociale bezigheid :)

19. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.961
    3.844
    113
    Vrouw
    Geen beperkingen, ik doe lekker mee. :roflmao:
    Zoontje vind Minecraft helemaal geweldig en kan daar heel leuk mee bezig zijn.
    In het weekend had hij een huis gebouwd en vandaag heeft hij van dat huis een lavahuis gemaakt. Blokje weghalen en lavablokje er in. Heel het huis heeft hij veranderd. Of 8banen maken.

Of samen Mario kart of odysseee spelen.
    En als hij naar bed is ik splatoon 2 :p

Hij speelt met fases afwisselend veel en weinig.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.935
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #60 tupp, 16 jan 2019
    Laatst bewerkt: 16 jan 2019
    Ik heb onze kinderen nu geleerd dat ze na ieder filmpje (duurt vaak 15-30 minuten) even in de verte moeten kijken. In het weekend zitten ze 's ochtends vaak lang met hun tablet terwijl wij uitslapen (en ja, daar schaam ik me wel voor.) Ik hoor met name de jongste geregeld luidkeels tot 20 tellen. Grote broer beaamt dat kleine dit inderdaad braaf doet. Hijzelf vergeet het steeds, maar doet dan met broertje mee.
    Ik geloof dat ik ze de stuipen op het ljjf heb gejaagd met mijn uitleg over staar en blindheid als gevolg van te veel tabletten. :cool: Maar het heeft hier dus wel geholpen om dat te bespreken en gewoon uit te leggen. Ze gaan er zelf bewuster en verantwoordelijk mee om. Spelen ook weer wat vaker buiten, de laatste tijd. Ondanks het weer.

Naast de zorg voor oogproblemen, merk ik dat met name onze oudste er echt heel vervelend en hangerig van wordt als hij te veel met zijn scherm bezig ia geweest. Het doet hem gewoon geen goed, emotioneel gezien. Althans: als het te veel wordt. Goed gedoseerd is het juist een mooi rustmoment.

Verder vind ik dat tabletten niet ten koste mag gaan van buitenspelen. Of binnen spelen, zonder op de bank te zitten. Niet alleen spieren maar ook botten worden sterker als je voldoende beweegt. Bewegen helpt om verbindingen te leggen in je hersenen, waar je je leven lang plezier van hebt.
    Het is ook gewoon belangrijk dat kinderen bijv. leren hun evenwicht te houden, leren vallen etc.

En ten slotte vind ik dat er soms ook gewoon goede ouderwetse verveeltijd moet zijn. Ik heb een tijd netflix gekeken onder de douche. Echt heel erg, ik weet het. Dat doe ik nu niet meer. En misschien moet ik het nog wel meer afbouwen. Ik tablet ook tijdens koken, afwassen, was vouwen e.d. Als ik dat niet doe, merk ik vaak wel dat het beter voor mij is als ik niet constant geëntertaind wordt en niet steeds van buitenaf die prikkels krijg. Dan ga ik weer zelf nadenken.
    Aan de ene kant wordt ik daar erg moe van. Ik vraag me steeds dingen af die ik dan gauw even wil googlen. En ik pieker en verzin allerlei gedachtes waar ik niks mee kan. Dan is netflixen soms rustiger, dat verstomt al die gedachten die over elkaar heen buitelen.

Maar ik merk ook dat ik door het blokkeren van al die onzinnige gedachten en plannetjes, ook de goede dingen kwijtraak. Terwijl als ik me vaker 'verveel' ik ook weer een hoop leuke, goede ideeën heb. Denk aan originele lessen, leuke activiteiten met mijn eigen kinderen, projectjes voor mezelf (uit de hand gelopen kinderfeestjes enzo :roflmao:). Hoewel voor al die dingen, Pinterest ook weer ideaal is. Ik kan en wil niet zonder. Maar sla soms (vaak) wel erg door.

Dus voor mezelf is de balans ook wel zoek, tussen 'rust' zoeken in een beeldscherm en de drukte in mijn eigen hoofd op een zinvolle (of toch in ieder geval leuke) manier gebruiken. En dan internet weer gebruiken om daar een invulling aan te geven.

Dit gevoel zal ongetwijfeld een rol spelen bij mijn / onze keuze om de kinderen hierin wat te beperken.

Deel Deze Pagina