Wat is voor jullie doorslaggevend bij keuze voor een basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chiggy, 12 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Mijn ideale school:
    - Hoog percentage HAVO/VWO uitstroom
    - Verdieping in plaats van versnelling voor HB leerlingen (klas overslaan vind ik sociaalemotioneel niet gewenst, liever extra uitdagende taken)
    - Liefst vroeg Engels (groep 1/3)
    - Afstand tot school, liefst zo dichtbij mogelijk
    - BSO mogelijkheden
    - Schooltijden / continurooster
    - Kinderen leren plannen, maar graag ook wat klassikale structuur

Uiteindelijk is de doorslaggevende factor geweest de schooltijden.
    - De school recht tegenover mijn huis is een Montessori school. Begint pas om 8:45, dat vind ik met werk niet ideaal, dan moet ze eigenlijk naar voorschoolseopvang 4 dagen/week, naast naschoolseopvang, dat vind ik wat veel voor een jong meisje van 4. Als de school om 8:30 zou beginnen, en ik kan haar iets voor tijd al afzetten, dan red ik het nog net iets na 9:00 op mijn werk te komen.
    - Jenaplanschool, sta ik het meeste achter, maar staat helaas in een achterstandswijk. Laag resultaat schooluitstroom (door achtergrond leerlingen) en weinig autochtone leerlingen (bang om moeilijk aansluiting te vinden met andere ouders, al weet ik niet of dat terecht is).
    - Christelijke moderne school. 's Ochtends structuur (blok rekenen, taal en lezen) 's middags zelf weekplanning maken/invullen. Ze volgen alles in een grote open ruimte met zo'n 60 leerlingen (beetje chaotisch). Voor elk vak worden de leerlingen in kleinere klasjes/lokalen opgedeeld naar niveau voor instructie. Je kunt dus bij elk vak een niveau (per half jaar) voor/achter/gelijk lopen (ik had liever verdieping gezien). Elke dag van 8:30 - 14:00 uur continurooster, dat vind ik wel fijn. De BSO die erbij hoort is in de zomer standaard 3 weken gesloten (nadeel, andere BSO zoeken)
    - Christelijke school van ouderwetse stempel. Alles klassikaal, geen continurooster, iets verder weg.

Ik heb haar nu aangemeld bij de moderne Christelijke school, omdat dat al nodig is bij 1,5 jaar. Maar ik twijfel nog wel steeds tussen deze 4. Als ze 2,5 jaar is nog maar eens overwegen.

2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wij hebben 3 scholen echt bekeken. Twee scholen aan de andere kant van een drukkere straat (openbaar en vrij) en de rk school op loopafstand. De vrije school viel af door de sfeer en de irreële afspiegeling. Daarnaast vind ik naar de kinderboerderij gaan en leren over moestuinen best leuk, maar niet als het ten koste van rekenles gaat.
    De andere 2 scholen vonden we alletwee heel prettig. Uiteindelijk is afstand de doorslaggevende factor geworden. De kindjes uit de straat, van het kdv, uit de buurt hiernaast, iedereen gaat of naar de buurtschool of naar een dorp verderop. Dat laatste wilden we niet (ik heb een trauma overgehouden aan dorpen) en dus werd het de buurtschool.
    Het feit dat deze rk is, is achteraf best fijn. Wij zijn zelf niet gelovig, maar komen van katholieke huize. Het is dus allemaal heel herkenbaar. Hoewel ik dus eigenlijk vind dat geloof niet op school hoort, is het nu wel prima.

3. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Wij gaan binnenkort kijken bij een Vrije School.
    We vinden het belangrijk dat onze opvoeding wordt meegenomen in het onderwijs. Zij zijn grotendeels van de dag bij ons kind.
    Daarnaast vinden wij het belangrijk dat ze breed worden opgeleid en wij vinden kunstzinnige vakken daar een goed voorbeeld van.
    Natuurlijk telt het hele antroposofische deel ook mee. Wij voeden hem zelf ook zo op, maar zijn daar absoluut niet streng in. En deze school ook niet. We hebben al een gesprek gehad en ons goed ingelezen, maar binnenkort dus een bezoekje. Hoop dat het overeenkomt met onze indruk.

Een andere school in de buurt is een christelijke school. Maar deze gaat samen met een openbare. Groepen zijn enorm groot en er zijn er zo veel van dat het gebouw blijkbaar te klein wordt. Dus ze delen straks 2 gebouwen en de kinderen zitten het ene jaar in het ene, en het andere jaar in het andere gebouw. Dat lijkt mij niks.

We hebben ook een wens voor een verhuizing, dus misschien zijn er straks andere opties. Maar als de Vrije Schol ons bevalt, dan blijven wij hier.

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Ik vind het heel belangrijk voor de sociale ontwikkeling van onze kinderen dat ze op een school zitten waar kinderen uit dezelfde wijk/omgeving naartoe gaan, zodat ze vriendjes in de buurt hebben. Voor mijn man was dit minder belangrijk, maar voor mij een harde eis, dus bleven er 4 scholen over waar we uit konden kiezen:

- een gereformeerde school: hoewel wij beiden niet gelovig zijn hebben we geen bezwaar tegen een Christelijke school (geloof, hoop en liefde vind ik prachtige begrippen, dat mogen ze van mij best op school meekrijgen), zolang God zich maar niet bemoeit met de inhoud van het onderwijs en vanuit de school geaccepteerd wordt dat wij anders in het leven staan. Dat ging bij de school allebei mis, dus deze viel voor ons gelijk af.

- een openbare school: qua onderwijs staat deze school nietgoed bekend, heeft zelfs recent onder toezicht gestaan. Dat schijnt inmiddels verbeterd te zijn, maar ook qua sfeer sprak deze school ons niet aan. Het type ouders dat er rondloopt, de manier waarop ik kinderen op het speelplein met elkaar om zie gaan, veel leerlingen uit 'slechtere' wijken. Ook werken ze met speciale programma's voor allochtone kinderen met taalachterstanden. Wij wilden niet het risico lopen dat er zoveel kinderen met bijzondere behoeften in de klas zitten dat ons heel normale, ik verwacht makkelijk lerende, zoontje daar de dupe van wordt. Misschien een irreële zorg, maar deze kwam bovenop de toch al niet beste indruk. Deze school viel dus af.

-Een openbare Daltonschool, leuke school in een wat aftands gebouwtje, gelegen op het absolute randje wat ik acceptabel vind qua afstand (minuut of 15/20 fietsen). De onderwijsvorm en sfeer op school spraken ons aan. De kinderen gingdn leuk met elkaar om en er heerste een gezellige, georganiseerde chaos oo de school. Nadeel van deze school is dat het aantal leerlingen al een tijdje terugloopt.

- Een protestants-christelijke school, een keurig schooltje met een een gezellig schoolplein en gemoedelijke sfeer, goede resultaten, en een type ouders en kinderen dat het beste bij ons past. De directrice vonden we tijdens een gesprek een intelligente, reële, maar warme vrouw, die duidelijk haar ziel en zaligheid in de school legde, en dat klikte gewoon gelijk. Al met al een goede indruk. Nadeel voor ons was toch nig een beetje het Christelijke aspect. Binnen het onderwijs heeft het geen plaats, maar de dag wordt er wel steeds mee geopend en afgesloten. Willen we dat ons kind straks christelijke liedjes loopt te zingen thuis?

Uiteindelijk toch voor deze laatste school gekozen. We hadden hier het prettigste gevoel bij en deze ligt ook nig eens op 5 minuten lopen. Na de zomervakantie start hij, ik ben benieuwd.

5. SDonya

SDonya Niet meer actief

waar kan je de uitstroom niveaus vinden?

Ik heb mijn dochter bijna ingeschreven bij een school. De inschrijf formulieren liggen ingevuld op tafel en gaan maandag op de post... Maar nu twijfel ik weer... Ik ben wel langs geweest op de school maar ik had ook geen idee waar ik op moest letten. Ik ben gewoon het gesprek aangegaan en het klonk wel goed.. Maar ja, misschien waren het wel verkoop praatjes... Heb echt geen idee en ik twijfel nu alweer ontzettend!

Iemand hier uit Zoetermeer die mij tips kan geven over de basisscholen?:D

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

De school moet die info voor je hebben. Soms online, vaak in het jaarboekje... :)

7. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Scholen hebben soms wel zelf de neiging om de positieve jaren eruit te kiezen om te presenteren in de schoolgids. Dus als 2 eerdere jaren bijvoorbeeld bovengemiddeld waren qua uitstroom en het jaar daarvoor ondergemiddeld, kiezen ze bewust om alleen de afgelopen 2 jaar te laten zien, heb ik weleens gemerkt. Of alleen het laatste jaar, als dat toevallig heel goed was.

Op Vind informatie over scholen bij jou in de buurt kun je alle cijfers van alle scholen vinden! Gemiddelde CITOscores, of dat hoger of lager is dan wat verwacht is op basis van de populatie, percentage gewichtenleerlingen (als de ouders geen/hele lage opleiding hebben gehad is een kind een zogenoemde gewichtenleerling, dat varieert hier van scholen met 5% tot bijna 70%). Ook cijfers over school/klas-grootte, welke wijken de leerlingen vandaan komen, leeftijdsverdeling van leraren, en nog veel meer. Heel handig startpunt :) Al zeggen al die cijfers natuurlijk allemaal niks over de sfeer op school, en wat ze allemaal nog meer leren dan wat er in de CITO getoetst wordt etc. Maar wel handig om te selecteren welke scholen je meer informatie van wilt (schoolgids doornemen), en waar je een rondleiding wilt. Alle inspectierapporten zijn ook online te vinden trouwens, maar die vond ik minder nuttig.

8. lies276

lies276 Niet meer actief

Voor ons was het het meest belangrijkdat het een christelijke school zou zijn.
    Kleine klassen en aandacht voor het individuele kind ( hoog of laag niveau) kwam op de tweede plaats.
    Kwalitatief goed onderwijs ( goede inspectierapporten) stond op plaats nr. 3

Onze kinderen gaan naar een Gereformeerde basisschool waar we wel het dorp voor uit moeten, maar waar meer kinderen uit het dorp naartoe gaan ( we kunnen samen rijden/ fietsen en de kinderen spelen dus ook thuis met elkaar).
    Ze hebben een continuerooster, wat praktisch is voor ons.
    het uitstroomniveau is al jaren heel hoog en ze hebben het predicaat excellente school.
    Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk wordt er veel aan gedaan om pesten terug te dringen.
    afgelopen jaren zijn er zelfs kinderen van andere scholen op " onze" school gekomen die op hun vorige school erg gepest werden en nu helemaal lekker in de groep liggen.
    Daar ben ik best trots op.
    Er zitten alleen autochtone kinderen op ( wel wat gekleurde geadopteerde en pleegkinderen) wat voor ons verder niet van belang was, maar wel een afspiegeling is van de populatie in ons dorp.

"Nadeel" is dat de eigen bijdrage vrij hoog ligt ( bijna 400 euro per jaar).
    Dit is om de school ook toegankelijk te maken voor ouders die verder weg wonen en gebruik moeten maken van leerlingenvervoer. Zo delen we de kosten.

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hier was en is niet veel keus, tenzij je een eind wil rijden. We wonen tussen 2 kleine dorpen in, beide op ongeveer 5 kilometer. De school in ons eigen dorp staat niet geweldig bekend. Er zitten veel Poolse kinderen op die school, die veelal extra taalonderwijs nodig hebben en ook op andere gebieden veel extra aandacht nodig hebben. Toen dacht ik nog dat onze kinderen redelijk gemiddeld zouden zijn (Boy, was I wrong! ;) ) en was ik bang dat ze tussen de wal en het schip zouden vallen. In het dorp zitten verder totaal geen voorzieningen, (ok, 1 friettent en 1x in de week een kleine markt) dus kan ik niks combineren met het naar school brengen.

De school in het dorp verderop is de school waar mijn man ook op gezeten heeft. Jitte heeft nu dezelfde kleuterjuf als mijn man had... :D (niet dat dat altìjd een voordeel is) Ze hebben net een nieuw gebouw, heel modern met alles bij de hand. BSO en de bieb zitten in hetzelfde gebouw, en ook word er na school muziekles, dansles ed gegeven. Verder zitten er de gewone voorzieningen in het dorp. Op zich geen reden om specifiek voor die school te kiezen, maar in het geheel speelt het wel mee. Als ik eerst linksaf moet om de kinderen 5km verderop naar school te brengen en ik moet vervolgens rechtsaf moet, langs mijn huis moet rijden, om 10km verderop naar de winkel te gaan, blijf ik bezig.

Verder was het gevoel op deze school gewoon goed. Was het dat absoluut niet geweest dan hadden we verder gekeken, maar dan zitten we alweer op minstens 10 km verder.

Edit: O ja, qua afkomst: Overwegend autochtoon. 1 gezin uit Afganistan, 1 gezin uit China, 1 gezin met 2 geadopteerde kinderen met een donkere huidskleur en dat was het wel. Op 250 leerlingen is de diversiteit dus ver te zoeken. Maar goed, we wonen in een regio met veel kleine dorpen, dat is bijna op elke school zo.

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Jammer de site doet het niet..

11. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Huh, bij mij wel?!

Wij zitten met een ander probleem, nl dat we niet weten waar we onze zoon moeten gaan inschrijven, dus welke plaats.

We wonen nu tegen de BE grens in Brabant, maar het contract van mijn man eindigt in september, dus moeten we weer verhuizen. Als hij geen baan vindt vooralsnog, gaan we bij mijn moeder in NH wonen.
    Waarschijnlijk gaan we hem daar dan maar inschrijven, zodat hij iig ergens ingeschreven staat.

Heb al wat sites van scholen bekeken en voor ons is het resultaat van de school wel belangrijk, maar ook niet te grote klassen (vindt 30+ echt teveel voor 1 leerkracht) en ook goede programma's voor kinderen die op verschillende niveaus werken, dus bv meer aandacht nodig hebben, maar ook die kids die juist verder zijn.
    Hebben nu 2 scholen gevonden waarbij de uitstroom goed was, maar de een heeft alleen aandacht voor extra uitdagingen in groep 7/8 als je de schoolgids moet geloven. Wat dan die kinderen die al eerder meer uitdagingen nodig hebben?!

12. SDonya

SDonya Niet meer actief

Bij mij staat er dat het in ontwikkeling is..?

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb uitstroomniveau niet eens meegenomen in mijn overwegingen. Waarom wordt dat zo belangrijk gevonden (ben er echt nieuwsgierig naar :) ) ? Voor mijn gevoel heeft het uitstroomniveau meer met de kinderen dan de school te maken. En verder kan het best zo zijn dat de school een hoog uitstroomniveau heeft, maar dat je kind dat niveau gewoon niet kan halen. Of andersom, als je kind gewoon goed kan leren zal dat er ook wel uit komen ondanks een lager uitstroomniveau van de school.

Wat ik verder wel opmerkelijk vindt, is dat ik de laatste tijd de indruk krijg dat het gemiddelde kind (zo'n kind dat gewoon mee kan komen, maar geen hoogvlieger) een beetje vergeten wordt. Er wordt veel gedaan voor kinderen die meer kunnen en veel voor kinderen die extra hulp nodig hebben, maar de rest dan?

14. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik vond dat ook verwarrend, maar je moet even op die tabbladen klikken, dan zie je dus toch wel de informatie!

15. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ja dat denk ik dus ook, over de uitstroomniveau's.. Al vraag ik me af of een kind wat bovengemiddeld goed leert op zijn plaats is op een school tussen voornamelijk vmbo uitstroom? En andersom ook natuurlijk.
    Hier zijn bijv 2 scholen waarvan 1 echt een heel hoog percentage uitstroom heeft naar het vwo (veel hoger dan het landelijk gemiddelde), en ook een school die bijna alleen maar uitstroom heeft naar het vmbo (enkele uitschieters daargelaten)

16. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Hoog uitstroomniveau zegt meer over de wijk/kinderen dan over de school en het onderwijs.

Bij ons is her makkelijk E komt bij mij op school. Belangrijk daarbij is dat ik weet hoe hier naar kinderen gekeken wordt als individu. Er wordt nauwelijks gepest ieder kind is welkom. En er is geen enkele leerkracht bij wie ik mijn kind niet wil hebben.
    Daarnaast is het concept onderwijs. Ik gruwel van ouderwets klassikaal onderwijs.

17. sanna1986

Dat is inderdaad wel een goed punt. Als je denkt dat jouw kind hoger onderwijs aan kan moet daar binnen de school ook genoeg aandacht voor zijn.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.879
    113
  19. sanna1986

Grappig mijn school komt daar heel goed op uit... maar ze hebben wel de twee locaties samen genomen.

20. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Uitstroomniveau zegt niet zo heel veel...of al die kinderen na 2 of 3 jaar nog steeds op datzelfde niveau werken is veel belangrijkere informatie. Je kunt ze allemaal wel lekker hoog uit laten stromen, maar als ze binnen het jaar enorm afzakken omdat je toetsen getraind hebt en hoge adviezen hebt gegeven, zegt dat helemaal niks.

Wij hebben gekeken naar een goede sfeer: een vast team dat goed samenwerkt, goede organisatie (kov weet daar vaak veel van, want die hebben veel contact met alle scholen), meer nadruk op plezier in leren en algehele ontwikkeling dan alleen op prestaties, etc. De twee scholen die voor ons in aanmerking kwamen, waren heel verschillend. Bij de één zaten alle deuren dicht en konden we even door het raam kijken. Bij de ander stonden de deuren open en werkten kinderen uit verschillende groepen samen op een studieplein. Het werd de laatste, sprak ons veel meer aan.

Deel Deze Pagina