Als ik naar de gegevens kijk van onze school bij deze site klopt er echt niets van! Er zouden 658 leerlingen zijn, met het aantal klassen dat er is komen we dan op 73 leerlingen per klas
Was nog vergeten toe te voegen dat dingen als sfeer en omgang met de leerlingen natuurlijk ook bijzonder belangrijk is. Als ons gevoel niet goed is, gaat ons kind er echt niet heen. De opmerkingen over het uitstroomniveau snap ik ook wel. Het zegt zeker niet alles, maar (iemand noemde het al geloof ik) ik vind een goede spreiding wel heel belangrijk. Want het hoeft niet persé alleen aan de wijk/de leerlingen te liggen. Het onderwijsniveau kan ook onder de maat zijn. Ben gewoon heel benieuwd of de school waar we nu een goed gevoel bij hebben, ook zo is in werkelijkheid. En ben ik de enige die de mega grote klassen zo'n probleem vind?
Mykelti ik vind die grote klassen ook niks. Maar dat is puur gevoelsmatig hoor. Het is op veel scholen volgens mij heel normaal om 30 kleuters in een klas te hebben..
Arme leraar! Bij ons was de uitstroom havo 2 schooljaren geleden ook ver boven het gemiddelde. Vorig jaar ook bovengemiddeld, maar minder hoog. Maar goed, dat wil idd niet veel zeggen. Ik weet namelijk van een paar leerlingen dat ze idd op de havo begonnen zijn en teruggezakt zijn naar de mavo (of hoe dat dan ook heet tegenwoordig) Dat heeft diverse oorzaken, dus uitstroom zegt mij niet zoveel. Onze school is de enige in het dorp, dus qua leerniveau hebben ze ook alles zitten, zeg maar. Ik kan me voorstellen dat als een school in een wijk staat met voornamelijk hoogopgeleide gezinnen en de uitstroom ligt voornamelijk bij de lagere VMBO niveau's dat je je eens achter je oren krabt over de kwaliteit van het onderwijs daar.
Heb vandaag alles ingeleverd hier.. Klassen zijn 20 tot max 25 leerlingen, uitstroom is gemiddeld vmbo tl Maar het allerbelangrijkste, ik ben benieuwd of mijn dochter het daar naar haar zin gaat hebben
Hoorde van een school hier die gewoon 34 kleuters in 1 klas heeft, met 1 lerares. Vind ik echt niet kunnen. Ze hebben nog zoveel begeleiding nodig. En op een PSZ moeten er 2 leidsters op max 14 kids ofzo. Dat is dan toch belachelijk?!
Wij hebben gezocht naar een goede christelijke school. Kwamen er 2 voor in aanmerking. Ene christelijke school stond heel slecht bekend bij de schoolinspectie. Andere school stond goed bekend. Is ook een degelijke school en dat sprak ons allebei aan. Die is het geworden. Kinderen hebben het er goed naar hun zin en wij zijn tot nu toe tevreden.
Mijn kinderen zitten ook in een klas met 33 kinderen met 1 juf. Ik had ook mijn twijfels, maar het gaat prima. Ze kan mij op elk moment vertellen waar elk van mijn kinderen mee bezig is, waar zijn sterke en zwakke punten zijn, en wat voor extra of juist aanvullende taken die krijgt. Het is ook absoluut niet druk in de klas als je binnenkomt. Dat is meestal afhankelijk van de kwaliteiten van de juf, en niet van het aantal kinderen. 10 kleuters kunnen ook een enorme chaos veroorzaken En je kunt het niet met psz vergelijken. De juf heeft geen verzorgende taken en hoeft de kinderen niet te begeleiden in de eerste scheiding van de ouders. Daar zit op psz enorm veel tijd in.
Dat is wel goed om te horen. Ik vond die grote klassen ook een enorm twijfelpunt bij het kiezen van een school. Maar de school die de beste keuze lijkt heeft wel ook de grootste klassen. Denk idd dat veel valt of staat met de kwaliteiten van de juf. Ik zou zelf nog geen 10 kleuters kunnen handelen, laat staan 30
Dat geloof ik ook zeker, de kwaliteiten van de juf/leraar zijn het allerbelangrijkste, maar ik kan me wel degelijk voorstellen waarom er veel leraren overspannen raken. En ook deze leraren moeten toch kids opvangen die het moeilijk hebben, die nieuw zijn etc. Lijkt me een lastige klus alleen.
Fijn topic dit, ik lees even mee.. Wij willen eind dit jaar gaan verhuizen en willen dan ook al een beetje rekening houden met welke school onze dochter straks naartoe gaat, zodat we daar een beetje in de buurt wonen..
Bij ons op 1 een continuerooster, toen de route en ligging en bij intake voelden we ons thuis en was het dus meteen goed!
Zijn er mensen die gekozen hebben voor Montessori en waarom? Ben nu dus op zoek ook naar een nieuwe PSZ en er zit er 1 in bij de Montessori school die me op papier meer aanspreekt dan de overige in die plaats.
Hoe weet je of het niveau hoger is dan op andere scholen? Waar kijk je dan naar? Je weet toch niet wat ze geven aan lesstof? Ik heb keuzen uit 2 scholen, Kies waarschijnlijk degene die het meest dichtbij ligt. Misschien moeten we toch maar eens gaan praten op beide scholen... Op 1 school zitten asielzoekerkindjes, die zitten in een bijgebouw met een eigen leraar. Beide zullen kleinere klasjes hebben.
Er zijn overzichten per school, met daarin de uitstroomniveau 's e.d. Die zijn gewoon openbaar via google te vinden.
1. GEEN continu rooster 2. Prettige sfeer, moet ook rust uitstralen 3. Ervaringen van anderen 4. Afstand Verder kijk ik nog naar de visie en een aantal beleidsmatige dingetjes. Ook naar het team, aangezien ik zelf ook leerkracht ben op een basisschool, ken ik ook veel mensen die hier in de buurt op scholen werken.
1. openbare basisschool. 2. gevoel / sfeer 3. continuiteitsrooster (dagelijks van 8.30 - 14.00, lunch in de klas met de meester/juf en haar vriendinnetjes door samen te eten eet ze haar hele broodtrommel leeg) 4. ligging 5. ook kindjes van het kdv waar ze op zat gingen daar naar toe. wat nu als voordeel werkt dat ze bekende ziet en we eigenlijk geen moment problemen hebben gehad met afscheid nemen. 6. op school zit ook de naschoolse opvang waar leuke activiteiten gedaan worden. Wij zijn blij met onze keuze, dochter gaat graag naar school toe.
Juist niet voor gekozen! heb zelf montesorri MAVO gedaan wat één en al ellende was ben ook vroegtijdig weggegaan omdat ik het niet leuk vondt, en hou ervan als er gezegd wordt dit moet vandaag af en niet volgende maand moet je alle werkjes op pagina 10 verwerkt hebben, je moet zeker weten dat je kindje daar geschikt voor is. het is erg zelfstandig werken.