Wat is voor jullie doorslaggevend bij keuze voor een basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chiggy, 12 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Onje

Onje Niet meer actief

Welke school is dat als ik vragen mag?

2. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    We hebben meerder scholen in de omgeving en hebben bij allen gekeken naar verschillende punten Bij ons waren een aantal punten belangrijk.

- Geloof, de normen en waarden van het Christendom als basis in de dagelijkse praktijk zoals dat bij ons thuis ook is
    - Manier van lesgeven, wij wilden liever geen meerdere leeftijdsgroepen bij elkaar en klassikaal onderwijs
    - Continuïteit leerkrachten, vooral in de eerste groepen een juf of meester die ze in zowel groep 1 als 2 krijgen
    - Aandacht voor het individu, extra aandacht voor snelle of trage leerlingen en hoe wordt voortgang gevolgd
    - Pestprotocol, hoe wil men voorkomen en wat zijn de acties als het wel voor komt
    - Inspectierapporten, die hebben we goed doorgelezen.
    - De sfeer in de klassen, we hebben bewust gekozen om langs te komen op een gewone schooldag om de sfeer te proeven
    - Veiligheid op school, we hebben gekeken of het schoolplein (vooral voor de kleintjes) volledig af te sluiten is, of er zomaar iemand de school binnen zou kunnen komen, etc.

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Ik vind dit altijd erg bijzonder.. Alsof mensen die niet gelovig zijn er geen of andere normen en waarden op nahouden? Alsof er in het openbaar onderwijs niet wordt stilgestaan bij normen en waarden?

Heeft het Christendom nou andere normen en waarden?
    Ik snap dat oprecht niet dus als je dat uit zou willen leggen graag.

4. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Ik wilde geen continu rooster
    voornamelijk beschaafd volk
    Een school waar respect en doorzettingsvermogen erg belangrijk zijn.

Montessorischool gaat het hier worden

5. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    zit maar 1 school in het dorp dus daar gaat ze heen. Wij zijn juiste in een kleiner dorp met genoeg voorzieningen gaan wonen omdat je dan nog het saamhorigheids-gevoel hebt. Onze dochter speelt nu al met kindjes uit de buurt en komt straks ook bij ze in de klas. Gelukkig spreekt de openbare school ons ook aan en kan ze evt geloofslessen krijgen. Daar komt 1x per week iemand voor op school en de meeste kinderen gaan daar wel heen. (moeten we toestemming voor geven)

6. Sparky

Sparky Niet meer actief

Hier was de belangrijkste factor de rust die tijdens schooltijd heersde in de school. Ook als er kinderen in de aula aan het werk waren was er rust.
    Daarnaast de kanjertraining omdat dat heel goed is voor mijn dochter.
    Ook hoe hun omgaan met speciale behoeftes. Mijn zoon is heel slim maar ook autistisch. Veel ouders komen vanuit het hele dorp naar deze school met hun autistische kinderen omdat ze er op deze school zo goed mee om kunnen gaan.
    Daarnaast loopt dochter wat achter op haar leeftijdsgenootjes met rekenen en taal, ze hebben een groep met kinderen die een soort van bijles krijgen onder schooltijd. Kleine groepjes voor even wat meer aandacht.
    Daarnaast hebben ze ook die groepjes voor de leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken.

Al met al een hele goede school gekozen want ze zijn met 3x predikaat excellent officieel 1 van de beste scholen van nederland en hebben het hoogste gescoord op de landelijke enquête voor ouder- en kindtevredenheid :)

Hiervoor woonde ik ergens anders en ging dochter naar een andere school. Het comcept van die school was echt mooi maar helaas was de uitvoering ervan zeer gebrekkig. Daar was overigens de motivatie vooral dat het een openbare school was die fatsoenlijk presteerde. Waar ik woonde was elke school in de wijk, begalve een gereformeerde school, voor minimaal 75% buitenlands. Ook op de christelijke scholen was het meerendeel moslim. Niet dat ik daar wat op tegen heb, maar de motivatie van mijn wijkgenoten was altijd enkel afstand. Ze wouden niet ver lopen naar een school. De grote hoeveelheid buitenlandse kindjes uit de desbetreffende achterstandswijk zorgde voor slechte prestaties van de scholen. Vooral op taalgebied liepen ze in lesmethodes heel erg achter, want anders konden heel veel kinderen niet meekomen.
    Wij zijn toen dus gegaan voor een openbare school in een andere wijk.

7. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Sparky, waar kun je die predikaten vinden dan?

8. els1

els1 Actief lid

23 jan 2013
    293
    0
    16
    ik zit heel erg te twijfelen over jenaplan...heeft iemand daar ervaring mee?
    Mijn oudste dochter van 10 zit op de vrijeschool...heel erg blij mee, maar te ver uit de buurt (zij is uit een eerdere relatie) dus we zoeken iets dichterbij.
    Ik zit te twijfelen over: dalton, montessori of jenaplan...

9. Sparky

Sparky Niet meer actief

Uhm dat weet ik zo niet. Onze school heeft het overal staan. Als je die stempel hebt komen er ook geregeld schooldirecties van andere scholen op bezoek omdat ze een voorbeel zijn voor andere scholen. Jaarlijks worden met de keuringen zoveel scholen bekend gemaakt die in aanmerking zouden kunnen komen. Die moeten dan naar de speciaal georganiseerde dag komen om te horen of ze daadwerkelijk de titel prediksnt excellent krijgen.
    Echter als je die eenmaal hebt en dus aan alle keuringseisen voldoet om die te halen wirden de eisen elk jaar hoger. Je krijgt dus alleen de 2e keer predikaat excellent als je blijft groeien en uiteraard presteren.
    Deze school heeft nu 3x op rij predikaat excellent gekregen en dus dermate gepresteerd dat ze tot de beste van nederland behoren. De hele school had feest na de uitslag dit jaar :)

Er moet vast een site over zijn denk ik.

10. lies276

lies276 Niet meer actief

Mijn kinderen gaan naar een Gereformeerde school en daar gelden ANDERE normen en waarden dan de openbare school waar mijn neefjes en nichtje naartoe gaan.
    Niet dat er op een openbare school dus GEEN normen en waarden worden gehanteerd, maar ANDERS.

Zo gaan alle kinderen die op de school zitten op zondag naar de kerk, lezen thuis uit de bijbel, wordt er gebeden en gedankt, wordt vloeken niet getolereerd, wordt er veel aandacht gegeven aan de christelijke feestdagen, wordt elk kind als uniek schepsel van God gezien en behandeld, enz, enz.
    Dit zijn een aantal voorbeelden wat ik niet terug vind op een openbare school, maar wel erg belangrijk vind.
    Verder zullen er ook veel dezelfde normen en waarden zijn ( niet pesten bijv.), maar juist die specifieke dingen vinden wij heel belangrijk.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Misschien ligt het dan aan de definitie van normen en waarden. Ik vind naar de kerk gaan, bijbel lezen en bidden niet vallen onder normen en waarden, bij mij zijn dat gewoontes en gebruiken.
    Niet tolereren van vloeken gebeurt op een openbare school ook hoor, niet zozeer vanwege de godslastering oid, maar gewoon omdat lelijke, asociale en kwetsende taal niet wordt geaccepteerd.
    Christelijke feestdagen worden ook gevierd, maar daar zit inderdaad een verschil. Op een christelijke school zit daar 1 verhaal bij, op een openbare school wordt het van meerdere kanten belicht en wordt het ook om niet kerkelijke redenen gevierd (kerst gaat om het samen zijn, pasen is het voorjaarsfeest).
    Dat elk kind als uniek wordt gezien en behandeld gebeurt óók op een openbare school, alleen dan niet als schepsel van God, maar van de eigen ouders.

Dus ik begrijp dat er dingen zijn op een christelijke school die gelovigen belangrijk vinden en om die reden hun kind naar een christelijke school sturen, maar volgens mij heeft dat dus niks met normen en waarden te maken, maar met gewoontes en bepaalde overtuigingen die de school ook hanteert en onderschrijft.

12. lies276

lies276 Niet meer actief

Laat ik het dan zo zeggen: alles in ons leven draait om God, dus alle keuzes die we maken, daarin staat God centraal. God is de drijfveer en de inspiratie van ons hele leven.
    Dat is de norm. De waarden die daaruit voortvloeien hebben alles te maken met die norm.
    dat is dus wel degelijk een heel groot verschil met een openbare school.
    Dan lijken dingen wel overeen te komen, maar vanuit een hele andere norm wat voor mij een wezenlijk verschil maakt.

13. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik heb ook even een vraag, hier in de omgeving is er maar een school per dorp.dus 1 hier op loopafstand en 2 in de dorpen in de buurt (+- 5 km afstand beide).
    Is het zo raar dat als ik ouders vraag hoe het bevalt dat we het antwoord krijgen dat het de enige school is terwijl er 2 op fietsafstand zijn?of ligt dat aan ons?

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Het is niet raar om te vragen ;)
    Maar veel ouders kiezen gewoon de dichtstbijzijnde school zonder zich ergens in te verdiepen dus die vinden dat misschien raar..
    In sommige dorpen wordt je ook raar aangekeken als je je kind niet in het dorp zelf op school doet, dat soort dingen zou ik zelf wel meenemen in de overweging omdat je je kind wel 'uit het dorp' haalt.
    Wij kiezen hier ook voor de dichtstbijzijnde school, maar vooral omdat het ons een prima school lijkt waar niks mis mee is. En daarom kijk ik niet verder in de omliggende dorpen, ook al wonen wij een beetje in niemandsland.

15. Lieke1989

Ok,ik ben waarschijnlijk te stads dan, we willen niet meteen een school afschrijven omdat die niet in het dorp ligt en ik vind het ook fijn om scholen te vergelijken ipv meteen naar de dichtstbijzijnde te gaan.

16. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Tja, als het hele dorp daar naar school gaat, is het ergens gewoon "logisch". Alle kinderen uit de buurt gaan er dan naartoe en als je kind dan elders op school zit, valt die toch wel een beetje uit de boot. En kent niemand hem.
    Ik ben zelf van oorsprong een dorpskind en hier werden "onbekenden" - mensen die niet in 't dorp naar school gingen - maar bijvoorbeeld wel een hobby in 't dorp deden toch echt wel vreemd bekeken.
    Er waren wel meer scholen in het dorp, maar ook daar ... ik kende eigenlijk alleen de kinderen van mijn eigen lagere school.

En bovendien ... elke keer 20 minuten tot een half uur heen en een half uur terug fietsen kan tellen voor een klein kind. Misschien fijn in groep 7 en 8, maar in groep 1 en 2 is het vooral onpraktisch.
    Zeker als hij dan es een speelafspraak heeft en je dus nog een keer over en weer kan ... Of als dat kind ook 5 km naar de andere kant woont.
    Ook hobby's zal hij dan sneller daar willen hebben, want dan zit hij tenminste samen met klasgenootjes op bijvoorbeeld voetbal. Dus dan kan je weer rijden ...

Wat doe je overigens met rotweer of sneeuw? Is er dan een auto beschikbaar?

Over 1 à 2 km zou ik niet moeten nadenken. Maar 5 km op de lagere school is al een eind.

Veel hangt natuurlijk af van hoe goed de dorpsschool is. En hoe verschillend daarvan de andere scholen zijn.

17. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Het is vooral het feit wij als Christen alles baseren op de normen en waarden zoals deze in de Bijbel staan. Dat wil niet zeggen dat dit andere normen en waarden zijn dan die een ander heeft maar wel dat de Bijbel de eerste basis is, waaruit die normen en waarden voortvloeien.

Op de Katholieke basisschool hier werd eens gezegd dat het Katholiek zijn op school bijna niet merkbaar is. Want geloven doe je in de kerk, aldus de meester. Voor ons geldt dat dus niet. God is de basis, overal. En de kerk is samenzijn. Een school betekent voor ons dus een plaats waar alles het Christendom als basis heeft.

En 'toevallig' zijn onze normen en waarden veelal gelijk aan die van de rest van Nederland.

Edit: zie dat het ook al eerder genoemd was :p was nog niet verder gekomen dan jouw berichtje ;)

18. Lieke1989

@kaboutermeis, dat zijn idd de dingen die we ons afvragen, een auto met slecht weer is er wel maar niet altijd. aansluiting bij vrienden is zeker belangrijk. Daar tegenover staat wel dat de school afgelopen 3 jaar onder toezicht heeft gestaan. En best gelovig is ingesteld (wij absoluut niet) maar goed de eerste openbare school is bijna 10 km verder en voor de rest zijn alle scholen katholiek. Het is geen slechte school (meer) maar ergens is dat gevoel van maak ik wel de juiste keuze als ik voor het praktische kies ipv waar het het beste voelt.mijn dochter loopt overal vrolijk binnen zelfs een ziekenhuis dus daar op af gaan is moeilijk.

Maar goed als het allemaal zo makkelijk was bestond dit topic ook niet.

19. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Onze kinderen zitten nu op een opvang, naast een school waar zij mee "samenwerken". Dit is Dalton-onderwijs, maar een christelijke basisschool.

Vanaf 3 jaar gaan de kinderen vanuit de opvang 1 of 2 dagen (afhankelijk van welke dagen je kind er zit) naar de basisschool om te wennen. Ze zitten er dan wel met de leidsters van de opvang etc.

Toevallig zit deze locatie zo goed als om de hoek, had ik mijn zinnen gezet op Dalton onderwijs en vind ik het wel heel prettig dat mijn kinderen alvast wennen aan de "nieuwe" omgeving.
    Ik had liever een openbare school gehad, maar christelijk kan ik mee leven. Ik ben zelf niet gelovig, maar wel katholiek opgevoed en heb zelf op zowel een christelijke basisschool als middelbare school gezeten en ben er niet slechter van geworden.

Makkelijke keus dus voor ons :)

Deel Deze Pagina