Wat is voor jullie grensoverschrijdend gedrag?

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 10 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.291
    28.462
    113
    Mee eens. Met kinderen, zeker je eigen, kan je echt wel aanvoelen wat een Nee betekent. Als ik de reacties in dit topic lees vind ik dat we wel een beetje doorslaan in het zwart-witte. Het lijkt wel of aanrakingen in eerste plaats iets negatiefs zijn. Een sibling die een sibling een knuffel wil geven wordt terechtgewezen. Ik vind dat wel heftig.
    Aanrakingen (zeker van ouder naar kind, maar ook van familieleden) zijn in eerste plaats positief, niet negatief.
    Daarnaast moet je natuurlijk je kind leren dat er ook negatieve aanrakingen zijn, ik geloof alleen niet dat even doorkietelen of een kind zijn oma een knuffel laten geven perse onder negatieve aanrakingen valt. Het is een grijs gebied, het hangt helemaal af van de context, maar voor mij is het niet zwart.
    Ik vind de angst dat kinderen geen grenzen leren want bijv papa knuffelt nog even door nadat een kind ‘paaahaaap stooohoop’ roept zeer overdreven.

Het zal ook wel cultuur afhankelijk zijn waar de grens ligt denk ik. Nederland is best afstandelijk, zuidelijkere culturen zijn handtastelijker. Betekent niet dat zwart opeens wit is, maar wel dat wat hier donkergrijs is misschien niet zo donker is daar.

Seksueel overschrijdend gedrag is voor mij wel veel zwart-witter. Zomaar een foto, een opmerking en/of een aanraking.. alles is voor mij over de grens.

Interessant topic!

2. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ik heb wel toen ik 22 was echt zulke berichten gehad van mijn manager. Ik wilde hem niet boos maken dus ik stuurde dingen terug als haha. Of ok of niks maar dan bleef hij doorgaan. Maar ik durfde niet te zeggen dat hij moest kappen want ik moest wel mijn stage afmaken…..

het is heel moeilijk dan hoor.

3. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Je moet jezelf niet zo verdedigen. Het zijn je eigen kinderen en het is jou mening en opvoeding.

ik ben van mening dat wij straks helemaal niks meer mogen in de maatschappij. Zelfs Sneeuwwitje moet nu van de tv omdat ze sliep en gekust werd door een prins, snap jij het nog…?
    Ik bagatelliseer het echt niet maar we moeten echt opletten dat we niet doorslaan. Ook mijn mening een ander mag vinden wat die ervan vindt ;)

Lils, Gewooniemand en NiVa0230 vinden dit leuk.
  4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.908
    6.476
    113
    Oh absoluut is hij fout, dat zij rondloopt om gezien te worden betekent niet dat je haar bij haar borsten mag grijpen. Alcohol is geen excuus, dan moet je minder drinken.

Elsss, Gewooniemand, Chayammy en 9 anderen vinden dit leuk.
  5. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.754
    7.302
    113
    Vrouw
    Ik sluit me hierbij aan. Dat sommigen dit zo beredeneren zegt vooral iets over onze maatschappij.

Gewooniemand, Chayammy, Philou en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.868
    113
    Schuldig omdat je het zelf zou uitlokken? Echt niet. Al was ze helemaal naakt. Je blijft van een ander af tenzij die je zelf uitnodigt om aan zijn/haar lijf te zitten.

Saartje33, Elsss, Gewooniemand en 11 anderen vinden dit leuk.
  7. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.754
    7.302
    113
    Vrouw
    En dit vind ik ook lastig. Mijn oudste wil wel eens een knuffel geven om te troosten en zijn broertje wil dan soms absoluut niet. Ik wil de oudste niet leren dat een knuffel om te troosten verkeerd is, maar ook niet dat mijn middelste een knuffel moet tolereren terwijl hij niet wil. Meestal komt het er dan op neer dat ik zeg: Wat lief dat je wilt knuffelen, maar stop nu maar, want broertje wil niet.

8. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.918
    1.506
    113
    Vrouw
    Woorden ervaar ik niet snel als grensoverschrijdend. Kan ik heel goed negeren.
    Maar aanraken..... Brrrrr. Vind het al vreselijk als mensen te dichtbij komen staan. Dan zet ik ook gewoon een stap achteruit.
    Aanraken van billen, borsten en tussen de benen is wat mij betreft een beuk. In een discotheek haalde ik meteen uit als me dit gebeurde.
    Ooit op m'n werk gehad (was toen een jaar of 19) dat ik gebukt stond bij de koeling om te vullen ofzo en dat er een collega van achteren tegen me aan kwam staan en er een opmerking bij maakte. Ik heb me omgedraaid en hem een trap tegen z'n schenen gegeven. Heerlijk, dat geschrokken gezicht.
    Ik ben blij dat ik kan reageren op zo'n moment.
    Lijkt me vreselijk als je bevriest.
    Wat moeten die vrouwen zich machteloos voelen.

9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.908
    6.476
    113
    Ik vind het niet lastig, een kind kan ook leren om bv te vragen ‘wil je een knuffel?’ - werkt hier prima (ze willen soms wel een knuffel en soms niet). Ik ga ook niet zomaar iemand met verdriet knuffelen en wil zelf dan ook niet zomaar geknuffeld worden.

Elsss en Mapje vinden dit leuk.
  10. Philou

Philou Fanatiek lid

20 apr 2019
    1.931
    5.892
    113
    Ik vind dit beeld over mannen zo fout. En ik hoop ook niet dat dit wordt meegegeven aan kinderen. Dit is naar mijn mening onderdeel van het probleem. Ik hoop niet dat mijn zonen leren dat ze het prima moeten vinden dat iemand aan ze zit, omdat dat ‘’mannelijk’’ zou zijn. Of dat ze foto's leuk moeten vinden. Dat ze zoveel mogelijk seks moeten hebben met wie dan ook. Want ik kan me voorstellen dat als hun eigen grenzen vervagen, dat ze de grenzen van anderen ook minder goed/snel herkennen. Daarbij hoop ik toch niet dat meisjes worden opgevoegd met dit beeld van mannen (niet persoonlijk naar jou).

Saartje33, lindajl, Gewooniemand en 10 anderen vinden dit leuk.
  11. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Ja dat is heel heel moeilijk! Je wilt je stage afmaken en behalen dus je zit in een zeer lastig pakket. Ik zou of hetzelfde reageren als wat jij deed of het compleet negeren..
    En hopen dat ik snel van de situatie af ben.

overigens nu ik mij bedenk, toen ik rijlessen had bleek er 1 instructeur mensen meer te vragen aan geld. Hij was de beste instructeur enz enz. Hij maakte ook vaak vunzige opmerkingen waardoor ik dacht iewl jij bent echt een vies mannetje. Zelfs voor mijn voordeur, klaar met lessen, zat hij verhalen te vertellen over zijn sex leven.. ik wilde echt weg en dacht hoe kom ik van die kerel af. Werd meer kortaf en dacht echt die kerel spoort niet helemaal. Toen ik moest afrijden was hij er toevallig niet bij. Ik zat met paar instructeurs aan tafel en vertelde dat er 1 instructeur was die meer vroeg en dat ik dat toch een gek verhaal vond.. en dat ik voor mijn eigen voordeur verhalen over sex moest horen… bleek 1 van die instructeurs de baas te zijn aan wie ik mijn beklag deed. Dat hoorde ik dus achteraf :eek: er is toen een onderzoek ingesteld naar alle mensen die les kregen van die kerel en binnen een maand was hij ontslagen…

Kolibrie2, Saartje33, Gewooniemand en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ah victim blaming:|
    Ook al loop je in een kort rokje of van mijn part in je nakie, iedereen hoort van je af te blijven.

Elsss, Gewooniemand, Chayammy en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.291
    28.462
    113
    Nou precies, je handelt naar de situatie. Het is niet zo zwart-wit. Je stuurt een beetje naar wat op dat moment het beste lijkt. Soms laat je het (ze komen er zelf wel uit), soms is het een lesje over grenzen, andere keer een lesje over uiten/ontvangen van liefde, andere keer een lesje over communicatie. Enz.

Philou en NiVa0230 vinden dit leuk.
  14. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.754
    7.302
    113
    Vrouw
    Natuurlijk kan je dat een kind leren, maar niet ieder kind is zo sociaal handig. Die van mij in ieder geval niet. Als mijn oudste dus de middelste troost is dat hier bijzonder, dat hij dan niet eerst vraagt of middelste een knuffel wil, snap ik, want in het referentiekader van mijn oudste zijn knuffels dé oplossing.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Ik kan het echt niet meer met je oneens zijn. Echt totaal niet. Al liep ze poedelnaakt, dan heeft nog niemand het recht haar vast te pakken.
    Kijken? Tja, als je halfnaakt rond loopt is dat misschien iets waar je rekening mee moet houden, maar aanraken nooit. Gewoon nooit. Ik vind het oprecht schokkend dat er in deze tijd nog mensen (vrouwen notabene) zo denken.

Saartje33, Sic, Netmama en 13 anderen vinden dit leuk.
  16. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.908
    6.476
    113
    Dat snap ik, en hier leer ik dan dat ze rustig moeten zeggen even geen knuffel te willen bv (ipv zusje hard weg te duwen). De grens van de ontvanger van het fysieke contact gaat daarbij voor, en het zijn natuurlijk kinderen die dat nog moeten leren - prima leermomenten over persoonlijke grenzen (hoe geef je je grens aan? hoe ga je om met iemands grens? etc).

Saartje33, NiVa0230 en JupitR vinden dit leuk.
  17. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Eens. Maar wat. Als ze uitnodigt, man zit eraan, ze wil het toch niet en de man heeft het vervolgens gedaan. Helaas zijn er dus ook dat soort situaties.

Ik vind persoonlijk dat alles heel breed uitgemeten wordt en dat heel veel onder grensoverschrijdend gedrag wordt weg gezet. Maar dat is mijn persoonlijke mening hè. Als ik langs bouwvakkers loopt en ze fluiten een keertje zie ik dat absoluut niet als grensoverschrijdend bijvoorbeeld terwijl sommige ( in mijn ogen dan hè ) er een big deal van maken.
    Ik ben ook weleens in mijn bil geknepen in de kroeg, zat ik ook niet percee op te wachten maar ik schaar mij daarmee niet onder de “ grensoverschrijdend gedrag slachtoffers “

Het lijkt tegenwoordig wel of ( vooral ) mannen altijd aan het kortste eind trekken en bij voorbaat al 10 punten achter staan.
    Ben je in de kroeg ( 100 jaar geleden toen het nog mocht enzo ) heb je een babbeltje met een leuke vent, je hebt een klik en hij probeert je te kussen. Zo ontstaan soms relaties, zo ontstaan soms one night stands en zo ontstaat soms ook gewoon het zinnetje; nee bedankt. Het moet voor mijn gevoel nog net niet in 10 diverse officiële documenten schriftelijk worden aangevraagd of er gekust mag worden, bij wijze van dan hè. Ik mis een beetje de nuchtere kijk hierop zeg maar.

En nogmaals. Dit is mijn mening hè :)

Edit; wat gebruik ik veel het woordje hè. Hè? :roflmao:

frummeltje31 vindt dit leuk.
  18. Septembre

Septembre Bekend lid

19 jan 2021
    973
    1.324
    93
    Volgens mij vallen alle mannen op hun eigen geslacht :roflmao: Daar komen die piemelfoto's uit voort, maar jij bedoeld vast dat hij op mannen valt :D

Kolibrie2 en Chayammy vinden dit leuk.
  19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Midi wil momenteel constant knuffelen, maar mini heeft daar vaak helemaal geen zin in. Dan geef ik wel degelijk aan midi aan dat hij niet mag knuffelen als zij nee zegt. Dat doe ik niet boos of vervelend en ik benoem ook dat hij daar teleurgesteld over mag zijn, maar uiteindelijk is zij geen pop, maar een mens en soms is ze gewoon ergens anders mee bezig. Ik leer haar tegelijkertijd dat ze hem niet meteen een mep moet geven, maar gewoon duidelijk nee mag zeggen.

Kolibrie2, NiVa0230, evaleana en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Nou, ik zie dit dus anders. Ik vind dat je als vrouw niet bewust reacties moet uitlokken. Dat rechtvaardigt niet dat een ander dan aan je mag zitten, maar ik kan me niet voorstellen dat een vrouw er niet zo bij loopt om geen reacties te willen krijgen. En anders is ze m.i. te naief.

Misschien een afwijkende mening, maar die mogen ook genoemd worden. Maar dat komt ook doordat ik borsten niet alleen zie als een onderdeel van het lichaam, ook niet met alleen de functie borstvoeding. Ik zie het als een secundair geslachtskenmerk dat mannen aanlokt. Nog eens niet zo lang geleden een wetenschappelijke review hierover gelezen. Er is nog geen verklaring waarom borsten bij vrouwen vanaf de puberteit altijd groot blijven. Want dat kost energie en als het alleen voor borstvoeding geweest zou zijn, dan was het energietechnisch voordeliger om borstweefsel bij elke zwangerschap te laten toenemen. Dat gebeurt dus niet. Dus moet het een functie hebben en de meest waarschijnlijke is lokmiddel. Dat werd ook ondersteund doordat mannen hun ogen vaak op borsten richten (na ogen). Onbewust/bewust, maar het gebeurt. Interessant stuk vond ik het.

Petra82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina