Wat is voor jullie grensoverschrijdend gedrag?

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 10 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    De situatie is bepalend. Op werk vind ik tegenwoordig alles wat ook maar enigzins sexueel getint is overschrijdend. Zelfde voor aanraking, muv handen en onderarm. In kroeg/ feestjes situaties ligt dit iets anders, maar vind ik aanrakingen van iets anders dan armen, schouders, rug nog steeds overschrijdend, tenzij het voor beiden partijen duidelijk is dat dit wel gewenst is (denk aan flirten).

Om aan te voelen wat wel en niet grensoverschrijdens is moet je soms dus best wel een portie sociale intelligentie hebben. Twijfel je (/aan je sociale intelligentie), err on the safe side en houd je poten thuis!

Ik ben al wat ouder en heb vroeger wel het een en het ander meegemaakt wat betreft grens overschrijdend gedrag. ik ben heel blij dat de maatschappij hierin aan het veranderen is en hoop dat mijn dochters dit allemaal niet meer hoeven mee te maken! Ik merk dat al ik witheet wordt bij de gedachte aan dat mijn dochters sommige van de dingen die ik moest meemaken ook moeten meemaken. Het is ook fijn dat deze generatie wat assertiever opgroeit en duidelijk weet wat wel en niet kan. In mijn tijd was de norm met "kleinere" (maar nog steeds heel vervelende) dingen, dat het er "nou eenmaal" bijhoorde en dat je van een mug geen olifant moest maken, waardoor je je al gauw een zeikerd voelde als je je grenzen duidelijk wilde aangeven.

Gewooniemand en Zuul vinden dit leuk.
  2. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Dat komt denk omdat het mij een geweldige baan lijkt, dat zal de reden zijn dat ik kijk ;)
    Mijn engels loopt niet zo vloeiend dus ik ben er niet voor in de wieg gelegd :roflmao:

Zoe123 vindt dit leuk.
  3. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Serieus?? Je hoort toch gewoon van een ander af te blijven?
    Als ik m’n fiets niet op slot zet betekend dat ook niet dat een ander hem maar mee mag nemen, en als ik m’n deur niet op slot doe is dat ook geen uitnodiging om maar gewoon naar binnen te lopen. Heeft gewoon met fatsoen te maken.

Gewooniemand, JupitR, Zeebra en 8 anderen vinden dit leuk.
  4. FreeRose

FreeRose Bekend lid

12 feb 2022
    663
    625
    93
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Eigenlijk precies wat jij zegt, dat vind ik ook grensoverschrijdend gedrag.
    Ik vind het wel een lastig onderwerp geworden, want ik denk heel gauw: WAAROM trek je je mond niet open als iets ongewenst is? Maar ja ik heb een grote mond en “het zal mij niet gebeuren”. Ik vind het vreselijk voor vrouwen die er niets van durven te zeggen, zou het liefst voor al deze vrouwen in de plaats iets eraan doen! Maar natuurlijk begint het bij de personen die het ongewenste gedrag veroorzaken. Als je als man denkt dat zoiets normaal iets dan denk ik toch echt dat er iets mis is gegaan in je opvoeding. Mocht ik een zoontje krijgen zal les nr 1 zijn dat je vrouwen met respect moet behandelen, no matter what!

5. FreeRose

FreeRose Bekend lid

12 feb 2022
    663
    625
    93
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Niemand heeft die man gevraagd om haar borsten vast te pakken. Kijken, mag! Want anders had ze het beter niet kunnen doen. Maar zolang zij niet vraagt: “wie pakt mijn borsten ff lekker vast?” Gewoon afblijven als je het mij vraagt!

Zoe123 en Zuul vinden dit leuk.
  6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.629
    113
    Tussen vreemden / collega’s /kennissen / oppervlakkige contacten vind ik alle ongevraagde aanrakingen in de meeste gevallen grensoverschrijdend. Ook seksueel getinte opmerkingen (dat kunnen ook appjes zijn) vind ik eigenlijk nooit kunnen in dat soort relaties en ook te dichtbij komen vind ik ook niet prettig (lang leve de anderhalve meter ;)). Mijn uitgangspunt is: je blijft van me af, geeft me een beetje persoonlijke ruimte en je benadert me fatsoenlijk.

Staat de relatie dichterbij, zoals vrienden en familie, dan kan er meer en zijn het echt alleen seksueel getinte ongevraagde aanrakingen of opmerkingen die ik onacceptabel vind.

Overigens vind ik een heel zorgelijk aspect van de manier waarop op het moment met grensoverschrijdend gedrag wordt omgegaan dat vrouwen wel heel erg in de slachtoffercategorie worden geplaatst. Het staat absoluut buiten kijf dat het in de eerste - en belangrijkste - plaats de verantwoordelijkheid is van mannen om geen grenzen te overschrijden. Maar de keerzijde van die medaille vind ik niet dat vrouwen geen enkele verantwoordelijkheid voor hun eigen veiligheid meer hoeven te nemen. Natuurlijk mag iemand je niet misbruiken, maar leg je lot alsjeblieft niet in de handen van een vreemde vent uit de kroeg. Denk zelf ook nog gewoon na en breng jezelf niet in een onveilige positie. Dat betekent niet dat het jouw schuld is als je dat wel doet en het misgaat, maar je moet wel zelf blijven nadenken en die boodschap mis is ik momenteel erg richting jonge meiden. Natuurlijk moeten we hen en jongens leren wat wel of niet acceptabel is, maar leer je dochter alsjeblieft ook dat de wereld geen sprookjeswereld is en het helaas nooit zo zal zijn dat alle mannen het licht gaan zien en zich voortaan perfect gaan gedragen…

Jessi79 vindt dit leuk.
  7. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.894
    5.201
    113
    Home

Precies
    Een hand op m’n schouder of af en toe een sexueel getint grapje van bv collega mannelijk of vrouwelijk vind ik niet grensoverschrijdend
    Een ander blijkbaar wel maar ik denk doordat iedereen een andere mening heeft het lastig is echt aan te geven dat iets te ver gaat voor iemand

8. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Deel je mening, vind het in bepaalde gevallen wel een beetje doorslaan hoor. Je kan van alles wel een probleem maken. Maar nu is dat mijn karakter hoor die veel te nuchter is en zich gewoon niet kan indenken dat een vrouw zich zo snel aangevallen voelt als ze wordt nagefloten of iets in die trant.
    Natuurlijk zijn er grenzen laat ik dat voorop stellen want niemand mag ongevraagd aan je zitten of een foto sturen maar ik ben niet zo snel onder de indruk dat ik daar niet gevoelig voor zou zijn. Heb ik een te grote mond voor omdat te laten gebeuren denk ik.

Jessi79, lovemy2kids en Malbec vinden dit leuk.
  9. NiVa0230

NiVa0230 Fanatiek lid

14 dec 2018
    1.722
    3.940
    113
    "het zal mij niet gebeuren"

Ik kan het alleen maar oprecht voor je hopen.

Gewooniemand, liset22, Zoe123 en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wow, ik schrik er echt van dat jij het blijkbaar oké vindt om iemand in de billen te knijpen. Pas als er iets van gezegd wordt, is het grensoverschrijdend??? Wat mij betreft is die eerste keer al over de grens. Je hebt gewoon van een ander af te blijven, zolang je niet weet of het op prijs wordt gesteld.

11. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.754
    7.302
    113
    Vrouw
    Maarten van Rossum zei in de Slimste mens een keer dat niemand handhaafde op het aantal "iets" (paddenstoelen denk ik) dat je mocht meenemen uit een bos, en je daarom ook wel zo veel kon meenemen als je wilde.

Met andere woorden: als er niet wordt gehandhaafd, tellen de regels niet meer. Vond ik stom, en moest ik aan denken bij jouw voorbeelden: het kan, dus ik doe het.

Deel Deze Pagina