Consuminderen in mindere tijden

Discussion in 'De lounge' started by juffie2008, Jan 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. juffie2008

juffie2008 Niet meer actief

Hoi meiden,

Ik mis een topic over consuminderen in deze mindere financiele tijden.
    Misschien leuk om elkaar tips te geven hoe je van minder geld kan rondkomen?

Ik zie wel of er animo voor is ;)

2. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Dan ben ik wel benieuwd hoe we dat zouden moeten doen.
    Vaste lasten die heb je hoe dan ook, en daar zijn we per maand denk ik wel meer dan 1000 euro aan kwijt. (hypotheek, gas, water en licht, onze zorgverzekeringen, de overige verzekeringen allemaal van Unive (en daardoor korting), uitvaartverzekering, tv/ telefoon en internet, etc....) Het leven is alleen met die dingen al zo gigantisch duur.

Boodschappen kun je natuurlijk goedkoper maken door boodschappen te gaan doen bij Lidl en de Aldi en gebruik te maken van aanbiedingen bij bijv. AH. Op dit moment heb je veel 2 halen 1 betalen aanbiedingen, dus dat is mooi meegenomen. En je kunt een lijstje maken met de benodigdheden. Zo kom je ook niet met meer thuis dan eigenlijk kan....

Verder zou je een trui extra aan kunnen trekken of een deken over je heen doen op de bank ipv de verwarming een paar graden hoger te zetten.

Als je duurdere aankopen moet doen, dan kun je eens kijken op Marktplaats.

De auto wat vaker laten staan en de fiets pakken.

De wasmachine pas laten draaien als ie goed vol zit.

3. Firlonnien

Firlonnien Niet meer actief

Spullen uitzoeken en alles wat je niet meer nodig hebt te koop aanbieden op Marktplaats.
    Lichten uitdoen in ruimtes waar je niet bent. Koffie nadat je het gezet hebt in een thermoskan doen en dus niet het koffiezetapparaat aan laten staan (het warmhoudplaatje verbruikt veel energie). Kleding kopen in de uitverkoop.

4. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    ik heb een timer op de wasmachine en zorg dus altijd dat ik was op de goedkope tijd, als ik dan wakker word is het klaar...

helaas geen timer op de vaatwasser.... manlief is altijd nog laat wakker dus die doet na 23:00 de vaatwasser aan.

ik heb bewust geen droger.. die vreet echt energie.

verder heb ik in alle lampen waarbij het kan spaarlampen, niet bij de sfeerverlichting

ik moet zeggen dat bovenstaande echt enorm bespaard op je electra afrekening..

ik zit in een huis van 3 verdiepingen wat niet goed geisoleerd is met 2 volwassenen en een baby en onze maandelijkse stroom/gas afrekening is ong 82,- ik ben niet zo van een trui aandoen als het koud is... thermostaat staat hier overdag op 20.

verder hb ik per week een huishoudbudget dat pin ik in het begin van de maand en maak er 4 porties van.... voor iedere week... ik zorg dat ik ermee uitkom en als het op is eten we een dagje uit de vriezer... en soms moeten we de vriezer gewoon echt leegeten want dan past er niets meer bij.

ik doe veel boodschappen bij de lidl en de aldi en verder digros en c1000/ hoogvliet.

alles wat de baby nodig heeft dat koop ik meteen aan het begin van de maand en leg dan een vooraad aan...

wat er dan overblijft is een vast bedrag voor onzelf als zakgeld en de rest op de spaarrekening... ik vind het heerlijk overzichtelijk zo..

5. valhalla

valhalla Niet meer actief

Er zijn, behalve mensen die worden ontslagen, weinig mensen die het opeens 'minder' hebben volgens mij, waarom wordt dat steeds gezegd?

Maar goed :) Ben pasgeleden ook weer begonnen met heel erg op het geld letten, het ging keihard eruit met het nieuwe huis. Je wordt steeds creatiever, alleen lees je wel overal steeds de zelfde tips... Heb mezelf een paar dingen voorgenomen:

Alleen nog kopen wat echt nodig is, niet wat ik wil hebben. Over een grote aankoop een maand nadenken
    Een budget voor de boodschappen, heb nu 80 euro per week, voor alles incl. luiers en blijf daar eigenlijk altijd onder.
    Zal voor mezelf tot volgend najaar geen kleren kopen
    Verder heb ik verzekeringen bij o.a. Centraal Beheer opgezegd en bij Inshared ondergebracht. Heb de aanvullende ziektekostenverzekeringen opgezegd, want het is zeer onwaarschijnlijk dat we die nodig gaan hebben. Scheelde € 1100 per jaar.
    Heb boeken op bol.com gezet en verkocht. Heb al bijna € 150 verdiend.
    Ik heb uitgerekend (niet helemaal betrouwbaar dus ;)) dat het vanaf een x bedrag beter is omde hypotheek af te lossen. Het lijkt me wel wat om binnen 20 jaar geen hypotheek meer te hebben. Of eerder...
    Heb bij ons oude huis bezwaar gemaakt en werd nog in het gelijk gesteld ook. Scheelt weer in de belastingen.
    De verwarming lager zetten. Aan de frissere temperatuur wen je snel.
    Kruiden e.d. kan je leuk zelf kweken in potjes.
    Restjes van het eten niet weggooien maar hergebruiken in bijv. soep ofzo
    Shampoo overgooien in een mooie rvs zeeppomp. Staat mooier en je pakt veel minder ervan
    Kadootjes zelf maken. Er zijn op internet bergen ideeen te vinden voor leuke zelfgemaakte kado's die vaak nog veel meer in de smaak vallen...
    Geen droger gebruiken. En gedragen kleding zonder vlekken wassen op 30 graden met het korte programma
    En als je dan wat koopt, dan van goede kwaliteit
    En al met al heb je vaak nog best dingen waar je geld voor terug kan krijgen: heb een garagebox opgezegd, kregen we de borg terug. Had nog twee tolpasjes voor de tunnel liggen, kregen we ook het saldo + borg retour. Had nog een gasfles van het kamperen, ook weer 30 euro. Dingen waar ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht had...

Dat is wat me zo even te binnen schiet... :D

6. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,270
    6,801
    113
    Ik doe juist alleen nog maar boodschappen bij 1 winkel. Ik merkte dat als ik zowel bij de Aldi als Albert Heijn boodschappen deed ik duurder uit was.

Nu alleen naar Albert Heijn en voor 2 volwassenen en 1 kind ben ik tussen de 60 en 70 euro per week kwijt. dan heb ik 3 soorten fruit en elke dag vlees en groente.

Verder zetten wij de kachel nooit hoger dan 19 graden en pas vanaf 11 uur 's ochtends. De kachel gaat op tijd ook weer uit.

Ik koop veel op MP, tweede hands winkeltjes en de kringloop.

Ik houd een exel bestand bij elke maand waar ik precies elke uitgave direct boek. Dus ik weet elke dag precies hoeveel geld we nog te besteden hebben. we staan nooit rood dus. Want op=op

7. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    valhalla ik denk juist dat er wel degelijk mensen zijn die minder hebben dan anders.... niet omdat ze ineens minder geld krijgen maar wel omdat contracten niet worden verlengd... ... mensen die normaal krap kwamen te zitten bijv een jaartje een baantje voor weinig uur vonden die nu niet meer te krijgen zijn...

mensen waarbij de hypotheekrente periode afloopt... daar vallen nu harde klappen omdat er 15 jaar geleden veel mensen waren die voor een zeer lage rente hun hypotheek afsloten...

boodschappen worden duurder..... belastingen bijv gemeente zijn fors gestegen in sommige gemeenten...

als je minder gaat werken omdat er een kind op komst is..... als je ziek word er arbeidsongeschikt raakt...

ik kan echt wel 100 voorbeelden noemen van situaties waarin je ineens minder geld hebt of in ieder geval als het nodig is niet makkelijk even wat extra bij kunt werken

gr Jose

8. valhalla

Dat zeg ik, behalve mensen die ontslagen worden.

Dat de renteperiode afloopt okee, maar dat weet je dan al vijftien jaar lang, tijd genoeg om erop te anticiperen lijkt me. Overigens is historisch gezien de hypotheekrente nog zeer laag!

Ziek worden of een kind krijgen zijn 'normale' dingen, die niet opeens in deze tijd nu meer voorkomen.

Tegen een (te sterk) gestegen WOZ-waarde kan je succesvol bezwaar maken overigens.

Ik bedoelde ook dat er wordt gedaan dat we sinds de crisis het zo moeilijk hebben. Tot heden zijn de enigen die hierdoor inkomensdaling hebben ondervonden de mensen die zijn ontslagen.

9. Emmy X

Emmy X Bekend lid

Nov 18, 2008
    895
    0
    0
    Leuk topic!
    Ik ben gek op consuminderen :D
    Waar bespaar ik op, al jaren hoor trouwens.

Overal spaarlampen in.
    Apparaten uitdoen s-nachts, dus nooit op stand-by.
    Geen opladers in stopkontacten als er niets op te laden is.
    Groente/fruit op de markt kopen.
    Vlees koop ik vaak op de datum (-35% ofzo) en vries het dan in.
    Ik koop dan wel weer alleen maar biologisch vlees dus dat is weer duurder maar ik wil geen ander vlees meer kopen.
    Kleren koop ik nooit nieuw, behalve ondergoed en sokken. Lang leve de kringloopwinkels.
    Excel sheet bijhouden met uitgaven hielp erg goed.
    Verzekeringen alleen wat ik essentieel vind. Heel weinig dus.
    Nooit dure kant-en-klaar producten qua eten kopen maar gewoon basis ingredienten en zelf maken.

In de planning voor dit jaar, een moestuin aanleggen met alle groentes die wij nodig hebben.

10. valhalla

Cool, dat wil ik ook! Zaterdag wil ik aarde gaan halen en tomaten, courgettes, augurken en dat soort dingen gaan zaaien in potjes. Ken je dit?

makkelijke moestuin

Makkelijker dan een gewone moestuin.... Wil zoiets gaan maken als het weer een beetje weer is :)

Zaadjes heb ik al. Had vorig jaar ook heel veel plantjes maar die zijn allemaal overleden, waren zo druk met verhuizen dat ik ze helemaal vergeten was.

Wil ook een bokashi dinges aanschaffen. Hiermee schijn je met gewoon GFT afval geweldige mest voor je plantjes te kunnen maken. Ben echt benieuwd!

11. Emmy X

Emmy X Bekend lid

Nov 18, 2008
    895
    0
    0
    Ja leuke site is dat hè? Heel inspirerend!
    Dat van de compost klinkt ook goed, wij kunnen hier compost pakken bij de milieustraat, heel benieuwd hoe onze tuin gaat produceren.

12. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ik ben ook bezig om het boodschappenbudget kleiner te maken. Ik maak een week menu aan de hand van de aanbiedingen bij Lidl. OF bij AH als het 2 halen 1 betalen is. Alleen met dingen die lang houdbaar zijn.
    Restjes gooi ik nooit weg, maar vries ik altijd in. Ook kleine porties. Altijd handig voor Yelena als wij eens iets eten wat zij niet mag of lust. Zo heeft ze toch vers en goedkoop eten.

Wasmachines zo vol mogelijk. Ik gebruik nu wasnoten i.p.v. wasmiddel. Je doet er veel langer mee en het is ook veel beter voor het milieu.

Ik heb voor Yelena onlangs een zak vol met zomerkleertjes gehad van mijn nicht. En ook wat lange kleertjes voor de winter. Van goede kwaliteit, het zijn merkkleertjes. Scheelt me weer shoppen van het voorjaar.

Ik geef geld aan 3 goede doelen. Ik heb er 2 opgezegd en ook mijn voordeelurenabonnement bij de NS. Je krijgt dan geld terug over de resterende tijd van het jaar. Levert me toch weer 32 euro op.

Ik verkoop oude boeken via bol.com . Straks de berging uitmesten en ook op MP zetten.

Lunch voor het werk: gewoon 4 boterhammen en 2 stukjes fruit. Geen dure salade's oi.d.

Kleren zo lang mogelijk aan, max. 3 dagen.

CV niet hoger dan 20 graden. Wanneer ik het koud krijg een dekentje pakken of een bakkie thee.

Yelena vaak meenemen onder de douche i.p.v. in bad doen. Scheelt water.

Een rekening van Dunea krijgen waaruit blijkt dat je bedrag naar beneden is gegaan ivm verminderd watergebruik. :D

Straks een goede fiets kopen en naar het werk fietsen. Ik heb berekend dat me dat 480 euro per jaar gaat schelen.

Vooral goedkope en gratis uitjes doen van de zomer, vakantie misschien een midweekje in eigen land?

Nu nog te doen:
    - bekijken of de verzekeringen goedkoper kunnen

13. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,270
    6,801
    113
    'Iedereen gaat erop achteruit'

Uitgegeven: 20 januari 2010 06:44 Laatst gewijzigd: 20 januari 2010 09:23
    UTRECHT - Vrijwel iedereen moet dit jaar financieel een stapje terug doen. Waar in 2009 de meeste werknemers die hun baan behielden er nog in koopkracht op vooruitgingen, daalt in 2010 ook voor hen de koopkracht.

[​IMG] © ANP

Ook mensen met een uitkering gaan erop achteruit. Huishoudens met kinderen worden het zwaarst getroffen.
    Dat blijkt uit berekeningen van het Nibud, het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting.

Het instituut waarschuwt alvast dat de koopkracht volgend jaar verder onder druk komt te staan. Want het kabinet komt in de loop van dit jaar met voorstellen voor bezuinigingen vanaf 2011 die hoogstwaarschijnlijk grote gevolgen voor de koopkracht hebben.
    In januari krijgen werknemers hun eerste loonstrookje van het jaar. Wie geen loonsverhoging heeft gekregen, houdt enkele euro's minder over dan vorig jaar omdat er meer belasting wordt geheven.

Stijgende prijzen

Het Centraal Planbureau (CPB) verwacht voor 2010 dat de cao-lonen gemiddeld 1,25 procent omhooggaan. Dat is echter niet genoeg om de stijgende prijzen te kunnen opvangen, aldus het Nibud. Mensen kunnen dus minder doen met hun geld.
    Vooral huishoudens met kinderen krijgen te maken met veranderingen in toeslagen en tegemoetkomingen. Zo wordt de kinderbijslag bevroren en krijgen huishoudens met kinderen onder de twaalf jaar en een bovenmodaal inkomen (boven 32.500 euro) minder kindgebonden budget. Zij gaan er dan ook relatief het meeste op achteruit.
    Zo levert een echtpaar met twee kinderen onder de twaalf en een inkomen van 35.000 euro (alleenverdiener) 1,2 procent aan koopkracht in. Tweeverdieners zonder kinderen met beiden een inkomen van 30.000 euro, gaan er 0,5 procent op achteruit, zo blijkt uit rekenvoorbeelden van het Nibud.

Laag inkomen

Ook mensen met een laag inkomen leveren enkele euro's per maand in. Een kinderloos paar in de bijstand gaat er 0,2 procent op achteruit. Een paar dat met twee kinderen van de bijstand moet rondkomen, gaat er 0,3 procent op achteruit.
    Veel huishoudens zullen met veel grotere inkomensachteruitgang te maken krijgen doordat zij worden geconfronteerd met werkloosheid. Volgens het CPB loopt het aantal werklozen op van 380.000 vorig jaar naar 510.000 dit jaar. Wie zijn baan kwijtraakt, levert flink in aan koopkracht.

14. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    De broekjes die vorig jaar als lange broek gebruikt werden, kun je nu gebruiken als 3/4 broekjes voor de zomer. Als je kindje niet teveel in de breedte is gegroeid iig ;)

Bedenken of je iets écht nodig hebt.

15. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,270
    6,801
    113
    :D Dat heb ik vorige zomer ook gedaan.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hebben een moestuintje, door de verhuizing van vorig jaar en de bevalling etc is er niet heel veel van gekomen. Ik had wat rabarber (stond er al) en verder wortels, boontjes, tomaten en aardbeien. Helaas waren de tomaten en aardbeien nogal "laat", kreeg de plantjes pas eind mei, dus heel veel oogst hebben we niet gehad.

Die site van de makkelijke moestuin heb ik even snel doorgeneusd, maar is wel heel erg interessant!!!!

Groente wat goed is in te vriezen in de aanbieding kopen en dan porties invriezen.

Hetzelfde met vlees: ik koop vlees in de aanbieding, meestal zijn dat dan van die kilopakken... maar met twee volwassen en een kindje van 9 maanden is dat natuurlijk veel te veel. Ik herverpak het vlees dan zodanig dat er in ieder zakje voor 1 maaltijd zit.

Ook hier veel spaarlampen ipv gewone gloeilampen.

17. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

Jul 8, 2009
    1,445
    0
    0
    Haha, mijn ventje zit nu in maatje 80 en ik had de korte broekjes van maatje 74 al in de doos gedaan op zolder, maar ze zijn vrij elastisch in de taille en ik heb maar een smalletje, dus die heb ik weer uit de doos gevist laatst. Kan altijd even kijken of ze nog passen dan.

18. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

en dan beweren sommige dat er maar weinig mensen zijn die het moeilijk hebben in ons land .. ;)

Maar goed, wij hebben ook een pot voor de boodschappen per week, wij proberen max 60 euro per week uit te geven, hou iedere week wel wat over en dat stoppen we in een spaarpotje voor die kleine.

Aan het einde van de week stoppen wij al ons losgeld in een grote Smirnoff fles en sparen dit een heel jaar op, dit doen we nou al een aantal jaar en elk jaar hebben we rond de 1000 euro, inmiddels hebben we al 1200 euro en hij is nog niet vol .. ( zie foto )

View attachment 44725

Wij gebruiken de droger niet want dat vreet idd stroom ..

De kachel gaat uit als we weg gaan, dan is het maar ff koud als je thuis komt maar dat is zo weer warm..

Absurde hoge rekeningen van mobiele telefoons ed naar beneden krikken.

Meer met de fiets doen ipv met de auto ...

Die tip over dat verkopen van boeken op Bol.com is een goeie, wist niet eens dat dat kon, ga ik straks gelijk weer doen ..

19. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,270
    6,801
    113
    Ja kleingeld sparen is ook een hele goede tip.
    Ik stop dat altijd in de spaarpot van Isabella. Maar ik haal bijna nooit geld bij de pin dus is er weinig kleingeld elke week.

Ik had al gezien dat we minder kindgebonden budget zouden krijgen. Gelukkig heeft mijn man wel loonsverhoging gekregen. Daar houden we misschien 30 euro netto aan over ( door alle etra heffingen en mindering op toeslagen)

Isabella naar school en naar gymnastiek wordt steeds lastiger. maar ik wil niet bezuinigen op deze dingen. Peuterschool is ook zo duur helaas.

20. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hmmmm.... ik ga geloof ik ook nog maar eens kijken naar onze boekenkasten -> Bol.Com here i come

trouwens.... ook naar aanleiding van het Tupperware topic: ik ben enige tijd tupperjuf geweest en heb nog best wel veel nieuwe spullen. Die moet ik ook maar weer eens op MP aan de man/vrouw gaan brengen. Tegen gereduceerd tarief uiteraard!

Share This Page