zijslaapkussentje ervaring?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by abbey, Nov 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. abbey

abbey Actief lid

Aug 23, 2007
    466
    0
    16
    hallo allemaal,

gisteren op het cb vonden ze mn dochters hoofdje niet helemaal symetrisch..niet ernstig...maar heb inmiddels contact gehad met de fysio...maar wat ik mij afvroeg wat zijn jullie ervaringen/gedachtes over een zijslaapkussentje..zo 1 met een kussentje in de rug en 1 voor de buik zodat ze niet om kunnen rollen... is dat een heel groot risico om dat ook snachts te gaan gebruiken?? overdag ligt ze nu in de box op dr andere zei zeg maar..om et weer een beetje in balans tte brengen maar als ze snachts op dr rug ligt draait dr koppie toch steeds weer terug naar rechts...hoe ik ook elke keer dr hoofdje omdraai...

2. regi

regi Fanatiek lid

Jul 23, 2007
    1,671
    0
    0
    mijn dochtertje slaapt al vanf dat ze 1 week oud is met zo`n kussentje (i.v.m.spugen nu reflux geconstateerd ) en dat gaat prima hoor ze is nog nooit op haar buik gerold ze is nu ruim 2 maanden nu begint ze wel zo nu en dan een beetje op haar rug te draaien maar helemaal op haar rug lukt dus niet i.v.m met dat kussen dus ik heb er goede ervaringen mee

3. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter is ook onder behandeling bij de fysio voor voorkeurshouding. Het zijligkussen gebruiken wij ook maar alleen onder toezicht dus nooit in bed... Het CB en de fysio raden dit af namelijk..

4. Que

Que Niet meer actief

Niets gevaarlijks aan dat kussen hoor!! Hier een grote bink van een baby en hij ligt er nog steeds in. Ze kunnen niet draaien niet naar voren en niet naar achter!!

Snap niet dat mensen zeggen dat je het niet zonder toezicht mag gebruiken. Staat overigens hier ook niet op de doos!!

5. moonchild

moonchild Fanatiek lid

Oct 28, 2009
    1,798
    1,292
    113
    Wij gebruiken dit kussentje overdag tijdens de slaapjes. wij vinden haar achterhoofdje wat platter geworden, maar de arts vond het heel erg meevallen. We mochten het kussentje wel gebruiken van hem.
    Als ze wil, kan ze zich wel weer op haar rug wringen, maar naar haar buik zal niet gaan lukken. Ze moest wel even aan het kussentje wennen met in slaap komen, maar dat was na 2 dagen helemaal goed.
    Normaal gesproken ligt ze plat op haar achterhoofd. Nu zie ik sinds gister dat ze nu zelf naar links en rechts 'kijkt' als ze slaapt zonder kussen. :)

Succes!

6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Wij hebben het bij zoonlief gebruikt, is niet gevaarlijk hoor.

7. Coconut

Coconut Actief lid

Jul 31, 2009
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje heeft er nooit mee willen liggen, die werd en bleef kwaad.

8. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    onderstaande komt van de site veiligslapen.info

Producten veilig/onveilig

Stabilisatierolletjes, zijligkussens of wigjes

soms in combinatie met hoofdkussentje of onderlegger, om zuigelingen in zijligging te houden en draaien te verhinderen, met de claims dat daarmee scheefhoofdigheid of reflux wordt voorkomen. Productnamen zijn onder andere Easysleep, (Delta Baby) Supreme Sleep,Cocoonsleep, Back to Sleep, Baby Sleep EZ, Bebecal en Zewi Baby-Safe.
    Beoordeling: Zijligging wordt in Nederland niet meer aangeraden, ook niet voor pasgeborenen, omdat zij al na korte tijd instabiel wordt en geen voordelen biedt. Het is verstandig om een baby meteen te wennen aan rugligging met het hoofd beurtelings naar links en naar rechts gekeerd. Wisselligging is uitstekend toe te passen zonder hulpmiddelen. Aangezien een zuigeling in de eerste levensweken maar zeer zelden naar de buik draait, is een kussentje of zijn wigjes als preventiemiddel overbodig. Wetenschappelijk onderzoek naar de veiligheid ontbreekt. Bovendien blijkt draaien in de genoemde producten wel degelijk mogelijk.
    Wie rolletjes, kussentjes of wigjes aanschaft, moet beseffen dat zijligging op zich al een verhoging meebrengt van het wiegendoodrisico, ook wanneer niet naar de buik wordt gedraaid. Fabrikanten en detaillisten beweren dat de wigjes of rolletjes nodig zijn om scheefhoofdigheid of reflux tegen te gaan, maar dat is niet zo. Er is geen onderzoek of test dat een gunstig effect aantoont.
    Scheefhoofdigheid treedt niet of nauwelijks op als van begin af aan kan worden voorkomen dat het hoofd eenzijdig wordt belast. Dat begint met het hoofdje van de baby in rugligging naar opzij te leggen, de ene keer naar links en de andere keer naar rechts, maar ook door afwisseling tijdens het voeden en knuffelen en door herhaaldelijk oefenen op de buik (Zie voor gedetailleerd advies Veilig Slapen en de vragenrubriek). Ontwikkelt een baby desondanks een voorkeurshouding, dan is het verstandig dat snel met de cb- of kinderarts te bespreken.
    In de Verenigde Staten is eind september 2010 wegens het risico op dodelijke ongelukken en de onbewezen claims een verbod uitgevaardigd op deze hulpmiddelen.

Advies: Gebruik dit soort producten niet. In overleg met uw (kinder- of cb)arts is wel tijdelijk gebruik onder voorwaarden - in géén geval zonder toezicht! - denkbaar, bij voorbeeld in bijzondere gevallen van scheefhoofdigheid tijdens behandeling onder (kinder)fysiotherapeutische begeleiding.

9. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant

sorry hoor, maar IK vind dit echt onzin!!

Mijn zoon heeft al vanaf het begin een sterke nek en rug, en draait zijn hoofd de kant op die hij wil, meestal naar de rechterkant. Dus als hij op zijn rug ligt, kijkt hij ALTIJD naar 1 kant. kan zijn hoofd draaien wat ik wil, 2 seconde later kijkt hij weer de zelfde kant op. Ik ben al heel bang geweest voor afplatting (omdat je nu eenmaal veel hoort dat kinderen afgeplat hoofd hebben en daardoor een helmpje moeten) ik wou dat gewoon voorkomen. dus mijn zoon heeft de eerste 2 weken op zijn zij gelegen (om en om) op advies van het ziekenhuis!!! daarna een deltasleep gekocht en daar heeft hij vervolgens iedere nacht ingelegen. iedere nacht op een andere zij! tot hij 5 maanden was, toen besloot meneer eruit te kruipen en dus had het geen nut meer. Nu slaapt hij zelf op zijn zij (uit zijn eigen dus) of op zijn buik....

de preciese oorzaak van wiegendood weten ze nog steeds niet... alleen vermoedens... maar zijn zat kinderen die in zo kussen liggen!

dus mijn advies, gewoon gebruiken!!!

10. Rosado

Rosado Niet meer actief

Mijn dochter slaapt vanaf ca. 2 maanden in een zijligkussen en ze slaapt er nog steeds in. Gaat hartstikke goed. En mijn dochter ging echt niet met haar hoofdje naar links of naar rechts liggen als ze op haar rug lag (en nog steeds niet overigens), maar ze keek stug richting plafond. De fysio heeft hier zelf aangeraden om zo'n kussentje te gebruiken en ik ben er hartstikke tevreden mee.

11. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik kan mijn mannetje ook niet op zn rug leggen met zn hoofd afwisselend naar links en rechts hoor! Die gata mooi gewoon vol op zn achterhoofd liggen hihhi. Jier heb ik Tycho altijd afwisselend op links en rechts zij gelegd op advies van CB 2weken nadat hij geboren is. Eerst met een opgerolde handdoek erachter en nu gewoon los. Dus verde rniet in een kussen ofsow, misschein is hij wel handig. Dat weet ik niet.

xxx

12. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

Nov 12, 2008
    17,671
    2
    0
    Zuid-Holland
    heb het van de week bij de kinderfysio nagevraagd,
    zij mogen zo'n kussen niet adviseren,
    het gebruik ervan is op eigen risico (haar woorden)

13. Rosado

Rosado Niet meer actief

Grappig, want mijn fysio adviseerde het juist. Zo zie je maar dat het advies wat je krijgt compleet afhankelijk is van wie je treft...

14. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,659
    1,419
    113
    Hier kregen we het kussen zelfs van de fysio in bruikleen.
    Hij sliep er heerlijk in, op het moment dat ze zelf om kunnen draaien (en dan echt goed draaien) mocht hij niet meer gebruikt worden maar nooit een probleem met ongeveer 5 maand weer mee gestopt en een perfect hoofdje 8).

15. misa

misa Niet meer actief

Waar kun je deze zijslaapkussens kopen/lenen/huren?

16. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    ik heb hem via marktplaats en volgens mij verkoopt babydump ze ook.. Prenatal niet, die mogen ze niet meer verkopen..

Ik vind het wel apart te lezen dat iedere fysio of CB iets anders adviseert...

17. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    15 euro bij de babydump! is echt de moeite waard, hier heeft het zijn geld zeker opgebracht! ik had de deltasleep

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb een nieuwe verstelbare bebecal zijslaper te koop ;) Irem sliep niet anders dan op haar buik. Als je interesse hebt stuur maar een PM, die van ons is dus nooit gebruikt

19. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    1,608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Hier ook een zijlig kussen.

Mijn dochter heeft een sterke voorkeur naar links al vanaf de geboorte, doordat ze ziek is geweest en weinig sliep op een dag is de afplatting van haar hoofd ernstig geworden (ik heb er niets aan gedaan ik was blij als ze sliep als ik haar hoofd draaide werd ze weer wakker).

Fysio adviseerde het ook maar wel op eigen risico!
    Was in het begin een beetje bang maar hier gaat het super en ze slaapt er ook 's nachts in.
    3 jaar geleden moesten ze op de zij en nu op de rug...

20. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    hier ook zo'n kussen gebruikt en nog steeds.hij ligt inmiddels half op z'n rug en af en toen schuin op z'n zij met afwisselend z'n hoofdje rechts of links...geen enkel probleem!!

Share This Page