wat is wijs.. (psychologe)

Discussie in 'De lounge' gestart door nanette77, 6 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Waarom zou de bedrijfsarts überhaupt het verslag moeten lezen???

Je man kan toch ook gewoon aan de bedrijfsarts vertellen wat er met hem aan de hand is (depressie en paniekstoornissen)

Het zou wat zijn als iedere bedrijfsarts van alle werknemers hun GGZ rapporten zou willen lezen/opvragen

Je bedrijfsarts heeft hier geen drol mee te maken als jij het niet wil en je man zijn werk niet beïnvloed word door zijn aandoening

Je man kan toch ook gewoon zo uitleggen wat voor diagnoses en belemmeringen hij heeft?

2. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Wááróm onderneemt hij dan geen enkele actie om een andere hulpverlener te vinden? Het is een vrije markt hoor. Hij is niet gedwongen onder behandeling (zoals ik je lees). Ik heb ook gewoon andere psycholoog gezocht hoor. Niets houd hem tegen. Als hij geholpen wil worden, dan is het zaak dat hij iemand vind waarbij hij zich ook open kan stellen zodat het helpt. Wat heb je anders bij een psycholoog te zoeken? Ik was er serieus gisteren al klaar mee:p En dan maar helemaal geen verslag hoor, hangt de wereld niet vanaf:p

3. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    hij had al toestemming gegeven (voor informatie overdracht). Gewoon omdat hij niks te verbergen heeft. Wilde nu wel dat hij dat nooit had gedaan.
    Dus jij denkt dat hij gewoon kan zeggen
    "niks sturen"
    en dat dit dan geen probleem is

4. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Nou hij onderneemt wel actie..
    Hij is nog niet zolang bij de psych.
    We hebben de aanvraag in febr. gedaan
    en begin juni had hij zijn eerste afspraken
    Pas vorige week zijn de onderzoeken afgerond en nu begint morgen de daadwerkelijke behandeling pas;)
    Dus hij heeft opzich niet veel tijd gehad om actie te ondernemen.
    Morgen gaat hij zeggen dat hij niet verder wil met haar..
    Als hij dan niet dichtklapt, want die reactie heeft zij op hem;)
    En ik heb een hele stoere man.. tenzij dit soort dingen spelen;) Dan is het een mietje:p

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Sterker nog, als zij het nu tegen je man zijn wil in opstuurt, dan heeft zij een groot probleem

Zou direct weggaan daar, volgens mij heeft die psychologe zelf een probleem, wat een stugkop zeg! En het is idd een vrije markt zoals iemand hier al zij. Je betaald ervoor en je mag dus wel waar voor je geld krijgen

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Aan de andere kant zou je je ook eens kunnen afvragen of er een kern van waarheid zit in wat zij nu zegt... Hij heeft er best een heftige reactie op. Hij heeft niets te verbergen, maar dit dus wel blijkbaar.

7. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    nee hij heeft er geen heftige reactie op. Maar hij is bang dat een bedrijfsarts op basis van het rapport zegt dat er alcoholverslaving/misbruik is en dan heeft hij wel een probleem.
    Daar gaat het om.

De psych geeft zelf ook aan dat hij in praktijk geen probleem heeft, maar volgens het paier te veel gebruikt.
    Ook daar zit een tegenstrijdigheid waar mijn man niks mee kan

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Kan me voorstellen dat je bang bent voor eventuele gevolgen voor je man als ze het op deze manier door zou sturen. Als ze dan de keuze geeft: of zo, of niet.. Dan zou mijn keuze snel gemaakt zijn. Dan dus niet en hard op zoek naar een andere psych, want dit gaat niet werken zo.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Ik zou in dit geval ook niks laten sturen en naar iemand anders gaan.

10. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Feitelijk gezien heeft de psycholoog gelijk wat het alcoholgebruik van je man betreft.
    Maar je kan ten alle tijden je toestemming voor informatie overdracht intrekken en dan mag zijn psycholoog gewoon dat verslag niet versturen.

11. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    in ieder geval hebben we nu besloten dat er inderdaad niks wordt opgestuurd en dat hij opnieuw begint bij een andere psycholoog.

12. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    iedereen heel erg bedankt voor de tips en het luisteren!

13. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Definitie van een alcoholverslaving is niet dat je elke dag dronken bent.
    Maar eerder dat je niet functioneert, niet zonder kan, niet te genieten bent zonder...alcohol.

Maar het is niet handig waar die vrouw mee bezig is..Lastig

14. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    en daarom heeft mijn man volgens de psych zelf dus ook geen verslaving.
    hij kan zonder (niet van harte hoor;) maar hij heeft er geen last van) en functioneert prima zonder alcohol.
    hij drinkt overdag uiteraard geen druppel en is prima te genieten.

Enige wat ik wel zeg is dat hij zonder zijn pilsje 's avonds slechter in slaap valt..

15. shadowstep

shadowstep Bekend lid

6 jul 2011
    671
    0
    0
    Voor zover ik weet heeft zij beroepsgeheim. Als jouw man niet wil dat iets in een verslag komt heeft ze dat maar uit te voeren.

Ik zou eens even een telefoontje plegen naar het overkoepelende orgaan van psychologen.

16. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik denk dat de psychologe het nog niet eens zo verkeerd inschat, eerlijk gezegd.
    Als iemand dagelijks alcohol nodig is dan heeft zo iemand een probleem. Je geeft zelf aan dat hij zonder kan, maar niet van harte en hij zonder alcohol moeilijker in slaap valt....tja in mijn ogen zijn dat toch tekenen dat hij afhankelijk is van de alcohol.
    Waarom wil hij een andere psych? klikt het niet of zaagt ze teveel over zijn alcohol probleem waar hij zelf niets van wil weten?
    Denk dat hij nu wel zo allert is om bij iedere volgende psych zn alcohol gebruik te verzwijgen, wat in mijn ogen weer een vertekend beeld geeft van hem.

Wat betrefd de brief, dat bepaald hij zelf..... maar een bedrijfsarts kan het weigeren van een brief ook interpreteren als niet meewerken aan.....

17. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Helemaal mee eens. Een dagelijks gebruik van 2 a 3 biertjes, omdat je anders moeilijk in slaap kunt komen is een symptoom en teken dat het niet goed gaat met je man. Het komt voor bij mensen met depressie/overspannen/burn-out klachten. Het is een feit dat je man dit dagelijks gebruikt.

Wat is de reden dat dit niet mag worden weergegeven in een verslag naar de bedrijfsarts? De bedrijfsarts maakt op basis van het verslag van de psycholoog een plan voor reintegratie a.d.h.v. een gestelde diagnose. Hij gaat echt niet het verslag van de psycholoog letterlijk doorsturen aan de werkgever van je man. En als je bij een andere psycholoog dingen gaat verzwijgen dan ga je volledig voorbij aan je doel: een einde maken aan depressieve klachten.

Als het alcolholgebruik zo'n gevoelig punt is, dan zou ik juíst daarbij stil staan. In therapie gaan is heftig en confronterend.

Wat wijs is, in mijn ogen, is je goed laten informeren over de procedure en geheimhoudingsplichten wat betreft psycholoog, bedrijfsarts en werkgever. En gewoon met de billen bloot, als je je ogen sluit voor bepaalde onderwerpen kom je nog geen stap verder.

Succes!

18. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Psychologen hanteren een classificatiesysteem DSM IV waarin te te vinden valt wanneer gebruik kan worden gezien als misbruik dan we afhankelijkheid etc.
    Het gebruik van jouw man is te hoog en wordt dus geclassificeerd als misbruik van een middel. Het feit dat hij minder goed in slaap valt zonder impliceert een mate van afhankelijkheid. Dit kan je ontkennen maar lijkt me niet handig omdat het onderdeel moet zijn van het behandelplan.
    Ik denk ook dat de psychologe het niet helemaal handig aanpakt op deze manier. En zelfs al heb je getekend voor info overdracht dan staan er nog een aantal rechten voor jullie overeind waar iedere psycholoog zich aan dient te houden, waaronder recht op inzage, correctie recht en recht op vernietiging. Deze en meer info kan je terug vinden op de site Pagina niet gevonden
    Vee succes

19. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    hmmmm vreemd dat het de link niet pakt, nog een keer proberen Pagina niet gevonden
    Nip is de beroepsvereniging

20. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    oke. doet het niet op dit forum.... even creatief aanpakken
    nip en dan psy ervoor en dan uiteraard www ervoor en .nl erachter!

Deel Deze Pagina