Wat is wijsheid? Een ander kdv...

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door HappyRabbits, 15 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    #1 HappyRabbits, 15 apr 2015
    Laatst bewerkt: 15 apr 2015
    Vorig jaar is onze kleine man als baby naar een kleinschalig kdv gegaan: eentje met slechts drie groepen, echt een klein schooltje. Goede sfeer. Weinig verloop, leuke babygroep. Maar helaas...een jaar later werd dit kdv opgeheven ivm bezuinigingen. Inclusief afscheid van een aantal favoriete leidsters. We zijn overgeplaatst naar een kdv van dezelfde organisatie, een aantal leidsters is meegegaan. Maar dit kdv is groter, massaler en er worden vaker groepen bij elkaar gezet. Ik vind de lokatie minder, de buitenvoorziening stelt weinig voor...ik weet dat de leidsters lief zijn en de meeste kindjes zijn ook over naar dezelfde groep, dus dat is vertrouwd. Ook weer een babygroep.

Maar ik weet het niet.... Ik vind het zo massaal allemaal. Soms staat er aan het einde van de dag een leidster op de groep die ik helemaal niet ken en wat me dan opvalt is dat zij dan ook de namen van de kindjes niet kent en niet weet hoe de dag is geweest. Ik snap dat je met werktijden zit en dat het allemaal met bezuinigingen te maken heeft.
    En er zijn zoveel groepen, het is zo groot... Ik was gehecht aan dat kleinschalige en daar hadden we ook echt heel bewust voor gekozen.

Nu zit er nog een kdv in de buurt, ook van diezelfde organisatie. Alleen zijn er geen babygroepen daar, alleen verticale groepen. Maar er zijn de helft minder kindplaatsen en de buitenruimte is zo veel leuker. Het is gewoon kleinschaliger en er zijn veel minder leidsters.
    Maar als ik daar zou gaan kijken en het is leuk, dan trek ik mijn mannetje weer ergens weg en moet hij wéér ergens opnieuw gaan wennen.
    Ik vind het lastig inschatten hoe hij het vindt op het huidige kdv, hij zit net in een lastige fase. Hij is hangerig en ook twee keer ziek geweest in de 2 maanden dat hij er nu zit. Pfff, ik vind dit zo lastig. Iemand advies?

2. Fiorella

Fiorella Lid

2 okt 2013
    56
    1
    8
    NULL
    NULL
    Moeilijk hoor... Ik zou het ook niet weten.

Er waren er bij ons ook meerdere kdv in de buurt. Twee van een grote organisatie, eentje waarvan er al twee waren samengevoegd (vrij groot dus) en een kleine van dezelfde organisatie. De grote organisatie leek mij ook niets. De locatiemanager van het kinderdagverblijf heeft meerdere vestigingen, zal niet veel op de hoogte zijn van de dagelijkse gang van zaken. Hoop onrust onder het personeel, ivm de vele ontslagen. Zo weinig mogelijk mensen op de vloer ivm besparing. Dus minder mensen die hetzelfde werk moeten uitvoeren, ik kan me niet voorstellen dat dat niet uit in de dagelijkse werkzaamheden of voor de gezelligheid tussen de leidsters onderling.

Uiteindelijk zijn we voor een particulier kinderdagverblijf gegaan, waar zelfs extra mensen worden ingezet (groepshulp, concierge en een 'losse kinderdagverblijfleidster, die kinderen soms apart neemt in groepjes om daar activteiten mee te doen die aansluiten bij de leeftijd). Klinkt allemaal veel leuker en gezelliger. (en als er een noodsituatie zich voordoet, loopt er iemand 'los') Het voelde ook beter aan: persoonlijker. Als er iets is, weet ik wie ik aan moet spreken: ipv een centraal telefoonnummer waar ik een telefoniste aan de lijn krijg.

Het blijft een lastige keuze. Je zoontje is inderdaad gewend nu en zo rond een jaar is het lastiger om hem om te zetten naar een ander kdv, kan zijn dat hij heel veel moeite gaat krijgen om te wennen. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn natuurlijk. Als dit kinderdagverblijf je geen goed gevoel geeft, dan zou ik mijn kindje daar weghalen. Het wennen doet hij ergens anders ook wel, en dat is dan ook maar tijdelijk. Je zoontje komt daar wel weer overeen (hoe zielig het wennen kan zijn, het is tijdelijk) Maar om nu nog een paar jaar te blijven bij het kdv waar je eigenlijk niet tevreden over bent, lijkt me ook niet echt een fijne gedachte.

Het zou bij mij liggen aan het beeld wat je als moeder van het kdv heb. Hoe lang zit je kindje nu bij dit kinderdagverblijf? Heb je al wel een goed beeld van dit kinderdagverblijf? Is het structureel zo dat er verschillende leidsters op de groep staan, die niet weten hoe en wat? Of nu even tijdelijk ivm een vaste leidster die even ziek is? Of zijn ze om de haverklap ziek(zou dat misschien door de werksfeer komen)? En groepen samenvoegen, wanneer gebeurt dat? Is dat structureel of alleen om tijdelijk bijv. rustige periodes (vakanties en dergelijke) op te lossen? Hoeveel kinderen zitten er op dit kinderdagverblijf? Hoeveel groepen? Hoeveel leidsters op de groep? Hoeveel leidsters totaal? Hebben de leidsters een vaste groep?
    Heb je nog meer punten van het kdv wat je eigenlijk niet zo vindt?

Niet dat je al deze vragen hoeft te beantwoorden hoor :D Maar het kan voor jezelf wat dingen op een rijtje zetten.

En dan dat andere kdv: Is van dezelfde organisatie, zeg je: wat is de kans dat deze ook gaat samenvoegen? Want anders heb je weer hetzelfde probleem.

Zijn er geen kdv in de buurt die niet gelinkt zijn aan deze grote organisatie?

3. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Hier eigenlijk net zo'n kdv als jij, grootschalig, groepen worden samen gevoegd en vreemde leidsters bij afsluiten. Maar wat ik merk is dat ik daar meer last van heb dan mn dochter. Zij heeft het naar haar zin! Maar ze is een makkelijk, zelfstandig kind, gaat haar gang wel. Maar als jouw kindje wel die continuïteit nodig heeft en wat afhankelijker is van een bepaalde leidster, dan zou je toch eens goed moeten nagaan wat fijner voor hem is, kleinschalig of toch blijven. Naar de behoeften van je kindje kijken dus :).

4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Ik realiseer me dat het ook meer mijn eigen gevoel is hoor. De vaste leidsters zijn echt heel lief en kennen mijn zoontje echt wel goed. Het is alleen zo'n enorme verandering van een piepklein dagverblijf naar een middelgrote. Er zit ook een basisschool naast en een bso dus het toont al meteen veel groter en drukker. De buitenruimte is opgedeeld in piepkleine stukjes, alleen maar steen en een aftands zandbakje. Het is gewoon enorm balen dat juist de kleine kdv's verdwijnen want die kun je het makkelijkste opnemen in een grotere. Kleine man is nu bijna anderhalf en zal met twee jaar naar een peutergroep gaan, ik denk dat ik dan ga kijken naar een mogelijk ander kdv, wat kleiner dan deze.

Deel Deze Pagina