Hoi, ik snap helemaal niks van de belastingdienst aan de telefoon dus dan maar via hier.. ik wil kinderopvangtoeslag aanvragen maar de ene maand werk ik 20 uur andere 30 etc. En ik weet nooit begin van de maand hoeveel uren ik heb (word ingehuurd voor schoonmaakhulp) dus hoe geef ik dat ooit op zonder zelf straks teveel te moeten betslen?
Ik denk dat ik het minimale aantal uren zou opgeven. Dan krijg je misschien wel minder toeslag, maar dan hoef je iig niet bij te betalen. Ik werk ook onregelmatig. DL gaat straks naar 25 uur per maand naar de kinderopvang. Als ik mijn rooster heb zoek ik precies uit hoe ik aan die 25 uur kom. De andere dagen past mijn moeder of schoonmoeder heb. Maar ik neem aan dat jouw kleine volledig naar de opvang gaat?
Ja volledig naar gastouderopvang als ik de uren weet wat ik moet werken. Kan ook maar zo zijn dat ik ineens geen werk heb de hele maand. Super irritant mja voor de rest geen vaste baan te vinden helaas. Maar als ik dus de uren nog niet opgeef maar ik gok dat ik 20 uur ga werken deze maand, maar uiteindelijk hef ik maar 10 uur te werkem dus 10 uur naar de opvang hoe werkt dat dan?
Je kan de uren gewoon per maand opgeven. Gebruik je DigiD om in te loggen. Stel, de maand maart zit er op. Je hebt die maand meer gewerkt dan in februari. Je logt in, en geeft aan dat je een.verandering door wil geven. Je geeft als startdatum aan 1 maart, en het correcte aantal uren voor maart. Enter en klaar. Heb je in april wel dezelfde uren als maart, hoef je niets aan te passen. En anders log je eind vd maand weer in, geef je 1 april als wijzigingsdatum, het aantal uren, etc.... Ik werk zelf ook wisselende uren, dit werkt toch het makkelijkst. Geen schattingen, gewoon, wat je werkt
Ohhh dus je hoeft niet persee begin van de maand een schatting te maken? Want de belastingdienst die zei je MOET begin van de maand een schatting maken van wat je aankomende maand gaat werken, geef je meer op dan dat je eigenlijk werkt en oppas nodig heb dan moet je betalen ofzoiets. Snapte er al helemaal niks van
Ik maak al 2 jaar gebruik van een gastouder met wisselende opvanguren per maand. Ik geef een gemiddelde op en in september ga ik berekenen hoeveel uren er tot dan werkelijk zijn afgenomen en waar over ik kot krijg. Het eerste jaar heb ik voor de laatste 3 maanden bij de belasting mijn uren een stuk lager gezet omdat ik minder uren opvang nodig had dan dat ik kot kreeg. Zo eindigde ik aan het eind van het jaar precies goed., kreeg zelfs iets extra omdat ik te weinig had ontvangen. Ik vind het zo'n gedoe om elke maand te moeten veranderen.
Volgens mij moet je wel altijd een schatting maken (anders krijg je geen toeslag), maar kan je het achteraf dan aanpassen zodat het meteen verrekend wordt.
mama40 Krijg je automatisch terug wat je te weinig hebt ontvangen? Of moet je daar nog wat voor doen? Werk namelijk ook onregelmatig en heb de uren vrij laag gelaten omdat we liever terug krijgen dan betalen
ze adviseren bij wisselende uren het gemiddelde aantal uren per maand door te geven. Dus de ene maand 10, de andere 20, dan weer 30 en zo eens helemaal niet maakt 60/4 maand is dus 15 uur per maand. Je krijgt geen maandelijkse afrekening uiteraard. Dat gebeurt pas bij je aangifte. En zolang je zelf in de gaten houdt hoe je uren lopen en bijstellen indien nodig..kan er eigenlijk weinig misgaan. Vaak kun je bij de GOB's/KDV's hulp krijgen met het aanvragen van je toeslag.
Probleem bij mij is dat ze bij mij 48 uur van tevoren mogen laten weten of ik moet werken. Dus ik kan nooit een schatting maken want kan ook zo zijn dat ik ineens niet hoef te werken of ik gok 10 uur en het is ineens 40. Wat kan ik dan het beste doen?
Ik werk zelf ook onregelmatig en onze dochter gaat naar een gastouder (erg wisselend) Mijn gastouderbureau adviseerde om een schatting te maken van hoeveel uur je gemiddeld gebruik gaat maken van de gastouder. Dit kan beter lager zijn, als hoger ivm evt. lager terugbetalen. Ik krijg voor 35 uur opvang toeslag. De ene maand gaat ze 20 uur, de andere maand 50 uur. Na een jaar zaten we op 35 uur gemiddeld per maand (mooie schatting dus!)